Sekalaista mussuttelua

Autoista puheen ollen, kuinkahan tyyristä lystiä on lohkolämppärin ehjääminen v70? Olen kyllä jo monta vuotta lupaillut että irrotan auton töpselistä ennen kun lähden ajamaan, eikä vasta jonkun kilsan päästä. Nyt tuli vissiin lähdettyä viimesen kerran narut perässä..
 
Autoista puheen ollen, kuinkahan tyyristä lystiä on lohkolämppärin ehjääminen v70? Olen kyllä jo monta vuotta lupaillut että irrotan auton töpselistä ennen kun lähden ajamaan, eikä vasta jonkun kilsan päästä. Nyt tuli vissiin lähdettyä viimesen kerran narut perässä..

Aijai, uuden asentamisen keskihinta on nelisen sataa. Mitähän johtimia siellä on hajonnut? Näkeehän sen montulla tietysti.
 
Miksi uudemmat myytävät autot autoliikkeessä ovat melkein kaikki automaattivaihteisia? Olkoon miten mukavaa hyvänsä, enkä suhtaudu ennakkoluuloisesti, haluan manuaalin laatikon.
 
Aijai, uuden asentamisen keskihinta on nelisen sataa. Mitähän johtimia siellä on hajonnut? Näkeehän sen montulla tietysti.

Ihanan kallista. Taidan tulla toimeen ilmankin. Näin kun sanon, alkaa ennätyspakkaset mitkä jatkuu elokuulle. Tuohon vaihdettiin kone parivuotta sitten, en saanut aikaiseksi käydä täytättämässä ilmastointihärveliä, eihän ny suomessa koskaan ole edes lämmin ja kyllähän sen kerkee ja mitä näitä nyt oli. Kyllä kiittelin itseäni kun helteet viimekesänä alkoi.
 
Autoista puheen ollen, kuinkahan tyyristä lystiä on lohkolämppärin ehjääminen v70? Olen kyllä jo monta vuotta lupaillut että irrotan auton töpselistä ennen kun lähden ajamaan, eikä vasta jonkun kilsan päästä. Nyt tuli vissiin lähdettyä viimesen kerran narut perässä..
No ei se nyt mun mielestä maksa kuin jotain 200-300 meilläpäin. Volvoon, ei merkkikorjaamossa.
 
Miksi uudemmat myytävät autot autoliikkeessä ovat melkein kaikki automaattivaihteisia? Olkoon miten mukavaa hyvänsä, enkä suhtaudu ennakkoluuloisesti, haluan manuaalin laatikon.

Samasta syystä kuin sytytyksen säätöä ei tehdä käsin, tekniikka kehittyy ja muista, että amerikassa neekeritkin ajaa automaatilla.:love:

Omalla automaatilla ajettu yli 300 000km ilman vikoja ja "huoltona" on riittänyt pari vaihteistoöljyn vaihtoa. En vapaaehtoisesti hankkisi enää kolmipolkimista autoa. Rehellisesti tietysti täytyy sanoa, että maantiellä merkitys on minimaalinen, mutta kaupungissa jossa itselläni kilsat tulevat, on tomaatti ehdoton.
 
Ja muistetaan sitten vaihtaa se suodatin sinne laatikkoon samalla kun ne öljyt vaihdetaan..eikä laiteta sitä moottoriöljyä sinne..
 
Vaikka ajelen matkaa, ja vähän vain kaupungissa, niin kyllähän automaatti täytyy olla.
Eihän hemmetissä 1920- 30 lukulaista kepin heiluttamista enää nykyisin. 70- 80 vuodessa on kehitetty sivistyneempiä vaihtoehtoja välityssuhteen muuttamiseen kuin manuaaliaski. Sivistysmaissa niistä luovuttiin viimeistään 60- luvulla, jopa aiemmin.
 
Miksi uudemmat myytävät autot autoliikkeessä ovat melkein kaikki automaattivaihteisia? Olkoon miten mukavaa hyvänsä, enkä suhtaudu ennakkoluuloisesti, haluan manuaalin laatikon.
Harrastepeliin käsin hämmennettävä tuomaan fiilistä. Käyttövehkeeseen automaatti. Pienempi kulutus, parempi kiihtyvyys + mukavuus kaupungissa.
 
Autoista puheen ollen, kuinkahan tyyristä lystiä on lohkolämppärin ehjääminen v70? Olen kyllä jo monta vuotta lupaillut että irrotan auton töpselistä ennen kun lähden ajamaan, eikä vasta jonkun kilsan päästä. Nyt tuli vissiin lähdettyä viimesen kerran narut perässä..
1546370393966.png
Tuskin on muuta hajonnut kuin puskurista pistoke. Katot johdosta lukeeko siinä Defa vai Calix, marssit lähimpään varaosaliikeeseen ja pyydät
V70:n lohkolämmittimen autopistokkeen ja johdon, siis kuvassa vas. musta johto, mikä on vastuksessa kiinni. En millään usko, että vastuskin olisi hajalla.
Jos se lähtee irti, on jäähdyttimen nesteet tiellä.
Nosturille tai montulle auto, ei ole vaikea vaihtaa.
Kuvassa on Defan kytkentäsarja.

Edit: jos johtokin hävisi, otat molemmat Defa ja Calix kytkentäsarjan, auto pajalle, sopiva sarja paikalleen ja palautat tarpeettoman.
 
Viimeksi muokattu:
Calix tuo muistaakseni oli. Mä luulen että mä ihan rauhassa ny kattelen että korjaantuuko tuo tosta ny itellään. Mulla on näissä autoasioissakin välillä vähän huonoa karmaa. Kävin bilikasta hakemassa jarrupalat, oli rekisteriote ja bilikan sivuilta printattuna se mitä piti olla. Mun tehtäväksi jäi vaan hakea se tavara tiskistä ja kassankautta kotiin. Mulle myytiin opelin jarrupalat ja jotkut kitinänvaimennuskumit.

Tankkasin aakkosasemalla. Lähettivät kirjeen perään että kuskilta oli lurahtanu dieselit bensan sekaan. Piti viedä auto marmoritiskikorjaamoon tietokoneeseen ja suodattimenvaihtoon. Vein ja odottelin päivän että laittavat viestin että auton saa hakea. No tiskillä selittivät että suodatin vaihdettu ja laskuttavat kuljetusfirmaa. Olin jättänyt auton varsin erikoisesti parkkiin ja samoilla sijoilla se oli edelleen. Ajoin suoraan paikallisen tissikalenterikorjaamon nosturille ja jopa mä näin ihan omin silmin että orkkissuodatin siinä oli edelleen.
Varasin uuden ajan. Vein auton. Istuin kolmetuntia kahvilassa ja tuli viesti että auton voi hakea ja taas sama laulu, uus suodatin ja tietokone katsottu ja lasku lähtee eteen päin. Mä siinä tiskillä vähän jo kireähköön sävyyn kerroin istuneeni koko ajan niin että näin sen auton, eikä sitä oltu edes käyty katsomassa.

Soitin kuljetusyrittäjälle ja kerroin ettei ainakaan mun autosta tulleita laskuja kannata maksaa. Tissikalenterimiehet vaihtoi suodattimen.

On vähän niinku sovittu että mä hoidan katsastukset ja välttelen aktiivisesti kaikkia muita toimintoja.

On ihan syynsä miks mä haluan ajaa ikivanhalla autolla, siis sellaisella minkä voi korjata nippusiteillä ja jesarilla. Ilman marmoritiskejä ja värikoodattuja villatakkeja.
 
Katso liite: 26558
Tuskin on muuta hajonnut kuin puskurista pistoke. Katot johdosta lukeeko siinä Defa vai Calix, marssit lähimpään varaosaliikeeseen ja pyydät
V70:n lohkolämmittimen autopistokkeen ja johdon, siis kuvassa vas. musta johto, mikä on vastuksessa kiinni. En millään usko, että vastuskin olisi hajalla.
Jos se lähtee irti, on jäähdyttimen nesteet tiellä.
Nosturille tai montulle auto, ei ole vaikea vaihtaa.
Kuvassa on Defan kytkentäsarja.

Heh. Tästähän tulee kohta Volvofoorum. :D
@Baltriber : Jos lohkolämmitin on ollut autossa ”tehdasasennuksena”, niin mahdollisesti Calix. Molemmat ovat toimivia värkkejä. Toki voi olla myös niin, että etupuskuri eli etuosan alakate täytyy irroittaa asennuksen yhteydessä. Minulla tuo johto on ainakin vedetty moottoritilaan nippusiteillä monen käännöksen ja mutkan kautta kuskin puoleisesta etukulmasta, jossa puskurissa on syvennys töpseliä varten. (Oliko V70 mk2 eli 00-07?) Itse vaihto on simppeli homma, johdon pujottelu voi olla mielenkiintoista. Sarjoihin on saatavana eri mittaisia johtoja, joten alkuperäisen irroittaminen ensin voi olla hyvä juttu. Jos johto on pujoteltu jännän kautta, ota kuvat reitistä ennen purkamista. Jos purat itse puskurin, voin laittaa ohjeet ja linkkejä, tosin sinäputkesta löytyy ja Alfamerin kirjasta myös.

———
Vaihteistoista sen verran, että manuaalivaihteisto on -04 D5 pahisdieselin jatkeena kulkenut toistaiseksi ongelmitta n. 415 000 km. Keskimääräinen kulutus on ollut noin 5l/100km taakse jääneen vuoden aikana. Toki automaatilla ajaminen on vähemmän käpälöintiä ja polkemista vaativaa.

Eipä minulla autoilijana muuta kuin Irwiniä hyräillen ja hiljaa itsekseni kyräillen:
Haistakaa p**** koko Bernerikunta, ette osaa muuta kuin verottaa. Muutenkin touhu tuntuu holtittomalta, kaikki pitäis kerralla erottaa...
 
Minä. En. Osta. Itselleni. Automaattia. Piste. :cool:

Kaksi kertaa minulla on ollut sellainen unettava automaattivehje käytössä. Meinasin kuolla ikävystymiseen. Ongelma on siinä, että uusiin kalliimpiin autoihin manuaalilaatikko pitää jo tilata suurin piirtein lisävarusteena. Ennen oli toisin päin. O tempora o mores.
 
Tuo oli ehkä vm. 01, ainaki aika lähelle. En kyllä ymmärrä että mistä se nyt on keksinyt järjestää näitä töpseliongelmia. Vetokoukun töpseli temppuaa kanssa. Kärryssä kun palaa vaan puolet valoista, täytyy käydä napakasti potkaisemassa sitä tötteröä. Voi se olla se adapterimötikkäkin sökönä.

Ite en kyllä ala purkamaan mitään. Mies tuppaa saamaan aina rytmihäiriöitä kun ryhdyn johonkin suuremman puoleiseen manööveriin. Vaikka keittiöstäkin tuli ihan kiva kun remppasin sen kun mies lähti reissuun. Tai ainakin ihan välttävä.

Kyllä olen myös havainnut että näiden 20vuoden aikana tuokin mies on käyttäytymismalleissaan selkeästi jalostunut venäläisempään suuntaan. Saan toki ihan keskenäni avata ovet ja kantaa kauppakassini edelleenkin, mutta kyllä heti ku kuokka tai talikko vaihtuu vasaraan tai moottorisahaan niin tuo rientää "auttamaan". (Uskon että kyseessä on puhtaasti auttamisen halu eikä esimerkiksi mikään omaisuuden suojelemiseen liittyvä proseduuri).
 
Useimmiten peräkärryn valojen toimimattomuus tai sekoilu johtuu etenkin vanhemmiten kontaktipintojen hapettumisesta sekä mahdollisesta likaantumisesta. Siihen hyviä lääkkeitä ovat esim. sulfidikerrostumien eli hapettumen poistamiseen tarkoitetut aineet (oxide clean) ja mekaaninen hinkkaus.

Korvapuikot (ota lujempivartisia) ja puutikut (jäätelötikuista saa vuolaistua hyviä) ovat käteviä sorkkimisvälineitä. Käsittele myös peräkärryn töpselsson. Suihkuta aine, anna vaikuttaa, hinkkaa ja rapsuta joka kolo, käsittele tarvittaessa uudelleen, anna kuivua, testaa toimivuus, laita suihkaus pintoja suojaavaa ainetta rasiaan ja töpseliin (myös normaali crc eli monitoimispray käy). Jos tuo ei tepsi, vika on yleensä muualla. Kontaktipintoja täytyy ronkkia syvemmältä eli pintahipellyksestä ei yleensä ole apua. Kärryn töpselin voi yleensä myös helposti avata, joten sinnekin voi kurkistaa ja putsata sieltä paikat.

Hifistelyä: mikäli sinulla on Dremel/Proxxon pienoisporakone ja kontaktipintoihin sopivia kapeita hiontapäitä ja harjoja, homma voi olla jopa hauskaa. No, ei tuo muutenkaan mikään maata kaatava urakka ole.

Jos välissä on adapteri, tarkista myös sen kosketinpinnat.
 
Minä. En. Osta. Itselleni. Automaattia. Piste. :cool:

Kaksi kertaa minulla on ollut sellainen unettava automaattivehje käytössä. Meinasin kuolla ikävystymiseen. Ongelma on siinä, että uusiin kalliimpiin autoihin manuaalilaatikko pitää jo tilata suurin piirtein lisävarusteena. Ennen oli toisin päin. O tempora o mores.

Ajat vain alitehoisilla ajoneuvoilla. Ns. Riittävästi woimaa, niin automaatti ainoa järkevä vaihtoehto.
Ja 400 hv, tai mielellään yli, ei lainkaan unettava.
Terv:
"Sivistynyt herrasmies ajaa aina automaagilla"!
 
440 Magnum+ 727 TF on oiva vaihtoehto sekä ns. urheilullisesti liikuttaessa, tai tyhjäkäynnillä asiallista esittäessä.

Olen toki samaa mieltä että nuo nyky- automaatit yhdistettynä alitehoiseen bensiinikoneeseen on melko kammottavia.
Ns. Wanha Rauta on parempi kuin autotallillinen uusia!

Paitsi kohta kun kaikki ajaa ekologisesti sähköautolla minne asti se sattuu kulkemaan, se loppumatka mennään sitten joko suksella tai polkupyörällä, kelistä riippuen.
Ei tarvitse miettiä onko automaatti vai manuaali parempi.
Tai hiihtäissä on siinä tietysti ajankulua pohdiskella. Pääasia on kuitenkin ettei ole putinisti, kuten kuulemma bensiinimoottorin käyttäjät on.
Kamala öljy, jota norskitkin myy!
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top