John Hilly
Ylipäällikkö
Vuonna - 48.Isäni on sitä ikäluokkaa.
Vuosi oli 1965. Kuukauden lomautus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vuonna - 48.Isäni on sitä ikäluokkaa.
Isä pistettiin vuoden palvelusajasta puolet palveluaan (-48) lomautettuna kotiin. Tuli olla valmiudessa palata koko lopun virallisen ajan jos kutsu käy. Mikäli kutsu ei käy, katsottaisiin palvelus kuitenkin hyväksytysti suoritetuksi. Ei käynyt.Vuosi oli 1965. Kuukauden lomautus.
Isä pistettiin vuoden palvelusajasta puolet palveluaan (-48) lomautettuna kotiin. Tuli olla valmiudessa palata koko lopun virallisen ajan jos kutsu käy. Mikäli kutsu ei käy, katsottaisiin palvelus kuitenkin hyväksytysti suoritetuksi. Ei käynyt.
Tämä osuu oikeaan aikaan. Isä muisteli aikoinaan, että oli kuiva ja kuuma kesä. Oli kuulemma kangas palanut iloisesti kun olivat heittimillä ampuneet.Vuosi oli 1965. Kuukauden lomautus.
On se ollut intin asiat surkeasti 60-70-lukujen vaihteessa.
Suunnilleen noin minäkin sen muistan. Tuossa tilanteessa NL ilmoitti, että he voivat tarjota Suomelle konetta. Ja tarkemmin kyseltäessä suostuivat kauppaamaan sen ajan huippukoneen, MiG21F:n.Jostain muistan lukeneeni että NL oli huolestunut Amerikan pommarien lennosta Lapin yli Venäjälle. NL ilmoitti että ellei Suomi kykene sitä estämään niin NL kyllä hoitaa sen itse. Tämän jälkeen syntyi nopeasti Mig kaupat ja saatiin viimein ajanmukaista kalustoa.
Suunnilleen noin minäkin sen muistan. Tuossa tilanteessa NL ilmoitti, että he voivat tarjota Suomelle konetta. Ja tarkemmin kyseltäessä suostuivat kauppaamaan sen ajan huippukoneen, MiG21F:n.
Nyt länsi suhtautui sen verran suopeammin Suomen aseistautumiseen, että vastavuoroisesti Ruotsin annettiin myydä Suomelle DK.
Tämä taas liittyy 1970-lukuun sikäli, että joka ainoassa saapumiserässä levisi sama perätön tornihuhu: "loppusodat perutaan ja päästään 1 kk aikaisemmin pois säästösyistä." Myös mun omassa 1/1977.Vuosi oli 1965. Kuukauden lomautus.
Itse itselleni vastaten. Hommasin juuri pojan huoneeseen ison Ikea hyllykön, jonka täytin, mutta edelleen on varmaan 2/3 pinossa kaapeissa... joten lähdeteosten löytäminen kestää.Jostain syystä vanha intin kalusto kiinnostaa minua suuresti. Miten pitkään tällaisissä nesteakuissa kesti virta? Entä sitten uudelleen lataus käyttöönoton jälkeen?
Tarkennatko hieman jääkärille? Eli oliko jokaiselle laitteelle korvamerkitty x-määrä akkuja?akkujen kirjavahvuus oli jotain ja käytännössä niitä oli ehkä 1/3 siitä teoreettisesta määrästä. Sama päti tasp:eihin ja joihinkin muihinkin kamppeisiin.
Jostain pioneerihistorian kirjasta olen oppinut, että syöksyveneilyn suojattomuus tajuttiin jo varhain. Vaan eikö nimenomaan 70-luvulle ollut tyypillistä isot, jopa pataljoonan kokoisten yksikköjen ylimenot, näin muistelen. Tämä sitten muuttui seuraavina vuosikymmeninä veneiden yksittäisajoon, etteivät kaikki olisi olleet maalitauluna.04:14 Veteen työnnetään syöksyvene M76, joka kantaa ryhmän verran miehiä. Ja päinvastoin: ryhmä jaksaa kantaa sitä 20 hv perämoottoreineen myös maalla (ja tarvittaessa metsässäkin). Mutta helppoa se ei ole sanon "been there"-kokemuksella. Tämä on nykyään jo kadonnutta sotilasperinnettä sillä pioneerit päätti viime vuosikymmenellä lopettaa koko syöksyvenehommat. Ei johtunu säästöistä vaan oletettiin tappioiden nousevan liian suuriksi, kun ollaan suojattomina vesillä.
05:04 Tää on mun lemppari! Ei ollu hygieniakäsitys ihan sama kun nykyisin vaan ruoka valmistuu paljain käsin. Meillä oli omassa joukossa edellisenä vuonna salmonella-epidemia. Jostain tämänkaltaisesta varmaan alkanu, kun keittäjät putsas kätensä ainoastaan lumella tai sammalella.
Ok, nyt ymmärsin. Liittyy sikäli ketjuun, että ilmeisesti sellainen vähemmän esillä ollut puute on vaivannut PV:tä, eli pula/vain vähimmäismäärä virtalähteitä hankittuna sodan ajan tarpeisiin nähden. Minulle on tuntematonta, miten vakavaa se on ollut, kuinka pitkälle tätä jatkui ja miten helposti niitä olisi siviilistä täydennetty tilanteen niin vaatiessa.@JR49 No ei laitteelle vaan yksikölle oli ne määrävahvuudet. Eli "Teoriassa laitteita/kalusoa pitäisi olla n-kappaletta mutta nyt mennään sillä mitä on. Eli sitä normaalia tilanteen mukaista toimintaa.
Jostain pioneerihistorian kirjasta olen oppinut, että syöksyveneilyn suojattomuus tajuttiin jo varhain. Vaan eikö nimenomaan 70-luvulle ollut tyypillistä isot, jopa pataljoonan kokoisten yksikköjen ylimenot, näin muistelen. Tämä sitten muuttui seuraavina vuosikymmeninä veneiden yksittäisajoon, etteivät kaikki olisi olleet maalitauluna.
Elävästi muistuu mieleeni 90-luvulta, kun upsoppilas-toverini tulee kenttäkeittiöltä, johon oli hätäavuksi joutunut, ja pahoitteli heti kärkeen, että hän sitten joutui leikkaamaan nödeä ilman käsienpesua. Oli käynyt kättelemässä itseään ennen keittimelle menoa, ja oli tietysti heti tehtävän selvittyä kysynyt, että missä täällä voi kädet pestä. Ei ollut sellaiseen mahdollisuutta... Oliko ylipäänsä tapana pestä kädet, vai oliko gonahtaneita keittäjiä, tai tiesivätkö, että koko kenttäkeittiön annos menee RUK:lle, sitä ei tarina kerro. Mitä sanoo @Iso-Mursu huollon miehenä?