SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Soten johtamisportaat syntyivät niin, että aika moni kunnan johto ja hallintotyöntekijä siirtyi soten tehtävään aikaisempaa paremmalle palkkatasolle, mutta tekemään suht samaa hommaa omalla osaamisellaan mitä teki kunnallekin.

Ei kannata ihmetellä miksi kulut nousivat mutta toimintaa ei saada muutettua.

.
 
Vaan mitenkä käy jos palvelu ostetaan akuuttina tarpeena, kun se on 'pakko saada just nyt'? Kerran opiskeluaikana iski paha unettomuus, jota menin terveydenhoitosäätiölle hoidattamaan. Terkkari katsoi vapaita lääkäriaikoja, ja sanoi että puolen vuoden päästä olisi vapaa aika, lyödäänkö siihen? Taisin ehkä hiukan tylystikin todeta, ettei unettomuudesta kärsivä henkilö ole luultavasti puolen vuoden päästä enää elossa. No yllättäen soittivat sitten perään että ylihuomiseksi "löytyikin aika". Olivat siis jostain tilanneet keikkalääkärin.

Soininvaara tästä aiheesta:
Jäähyväiset HUS:lle (7) Häiriökysyntä

"Pitkät odotusajat terveyskeskuslääkärille tuottavat hakeutumista päivystyksiin. Päivystykset ovat erityisen kallis osa terveydenhuoltoa. Lisäksi yhteispäivystyksistä päädytään herkästi erikoissairaanhoidon vuodeosastoille, vaikka pitäisi päätyä terveyskeskuksen vuodeosastolle. Tätä ajatellen oli todella huono ajatus, että jatkossa terveyskeskuslääkärille pitää päästä vasta kolmen kuukauden kuluttua ja varmistaa tämä heikennys sillä, että vastaavasti vähennettiin rahoitusta.
"
Sitä varten suunnitellaan riittävä kapasiteetti akuuttivastaanottoja ja kiirevastaanottoa, yms. palveluita. Jos kuvaamasi tyyppisen takia pitää ostaa extraa, palvelun järjestäjä on mokannut.
Ihmisille tulee akuutteja tilanteita, mutta karkeasti määrä on laskettavissa.
 
Parempi puoliskoni linjasi eilen näkemyksenään että hoitotieteilijät ovat tuhonneet julkisen terveydenhuollon. Mitään asiaa ei voida päättää, kaikkea pyöritellään ja vatuloidaan loputtomissa palavereissa päämäärättömästi. Välitason pikkupomot vetää tolkutonta määrää projekteja (joista osa toki hyödyllisiä, mutta iso osa ei), joiden toteuttaminen sysätään niiden käytännön toimijoiden harteille oikeiden töiden päälle.
 
Tässä on sama homma kuin julkisella muutoinkin. Ei eri hallinnon alojen kannata säästää oma aloitteisesti siten että budjetista muodostuisi ylijäämäinen. Se on käyttämätöntä rahaa joka suurella todennäköisyydellä leikataan seuraavana vuotena pois. Julkisella ostetaan ylimääräisellä rahalla vaikka lyijykyniä mutta ylijäämäistä hallinnon budjettia ei tule jäämään.

Sen vuoksi verotusoikeus on vähän huono koska käytännössä se tarkoittaisi kulujen nousemista aina korkeimpaan mahdolliseen joka tapauksessa. Sitten ollaan taas samassa tilanteessa.

Sen sijaan toimivampaa olisi sitova budjetti. Teillä on tämän verran rahaa ja sillä on pärjättävä tuohon päivään asti. Jos ette pärjää niin sitten säästätte sen muualta. Mikään muu ei toimi. Silloin on pakko priorisoida sisäisesti sekä hallinnossa että operatiivisessa toiminnassa.

Henkilökohtaisessa elämässä tuo toimii, kun voi valita, ostaako kauraryynejä vai juustoa. Mutta kun on kyse palvelun tuottamisesta, jossa laatukriteerit on määritelty lainsäädännössä, niin miten se toimisi? Lomautetaanko henkilöstö ja käännetään pannuhuoneesta lämmöt nollille laittaen kirjaimellisesti lappu luukulle, jos vuoden rahat loppuu jo joulukuun alussa? "Menkää yksityiselle." Tai YJT ja kumppanit valvoisivat uudenvuoden juhlintaa jalkapartiossa, kun hallinnonalan rahat loppui jo viikkoa aiemmin eikä ole dieseliä autoihin ennen kuin seuraavan vuoden rahat tulee tammikuussa?
 
Parempi puoliskoni linjasi eilen näkemyksenään että hoitotieteilijät ovat tuhonneet julkisen terveydenhuollon. Mitään asiaa ei voida päättää, kaikkea pyöritellään ja vatuloidaan loputtomissa palavereissa päämäärättömästi. Välitason pikkupomot vetää tolkutonta määrää projekteja (joista osa toki hyödyllisiä, mutta iso osa ei), joiden toteuttaminen sysätään niiden käytännön toimijoiden harteille oikeiden töiden päälle.
Parempi puoliskosi on viisas ja nähnyt metsän puilta.
 
Sitä varten suunnitellaan riittävä kapasiteetti akuuttivastaanottoja ja kiirevastaanottoa, yms. palveluita. Jos kuvaamasi tyyppisen takia pitää ostaa extraa, palvelun järjestäjä on mokannut.
Ihmisille tulee akuutteja tilanteita, mutta karkeasti määrä on laskettavissa.

Voihan sen laskea ja varmaan lasketaankin, mutta minkäs teet kun excel-mies ministeriöstä ilmoittaa että saatte 20% vähemmän kuin laskelmanne, koska meidän pitää säästää. Koettakaa pärjätä.

Se on excel-miehelle hyvin vaikea käsittää, ettei 'starve the beast' filosofia joka alalla toimi.
 
Minnesota-mallin tyyppiseen päihdehoitoon tehdään vähemmän maksusitoumuksia. Hyvinvointialueet säästävät nyt tästä.

Se on harmi. Näillä laitoksilla on tuloksia, ja päihderiippuvuus on, vaikka olisi miten itse aiheutettu, kuolemaan johtava sairaus. Haitta lähipiirille ja ympäristölle on loppukirin aikana ilmeinen. Yksilö on kuollessaan helvetissä jo valmiiksi.

 
Tähän meillä ei ole varaa, pitää vain tyytyä vähempään.
Tässäpä vielä kuvaaja budjetin kehityksestä, on myös inflaatiokorjattu: Inflaatio huomioiden budjetti (2002 vs 2023) on lähes kaksinkertainen! Nimellisarvo kasvanut 2002 35,3 miljardista ensi vuoden esityksen 88,1 miljardiin.
Sipilän pumppu teki kohtuullista työtä, mutta vasemmistohallitus päästi tuon täysin lapasesta ja porvarihallitus ei saa oikein mitään aikaiseksi.
Ensi vuoden esitys on 88,1 mrd ja siinä on alijäämää 12,2 mrd.
Miten tällainen hyvinvointivaltio voi olla vielä jonkun mielestä rahoitettavissa? Ei riitä fyffet, voitaisiin palata kymmenen vuoden takaiseen budjettiin, joka olisi inflaatiokorjattuna abt 60 mrd. Ensi vuoden budjetin tulopuoli (optimistinen) on 76 mrd, eli voitaisiin kohdentaa lisämenoja (priorisoida) muuan miljardi ja siitä huolimatta velkaa lyhennettäisiin. Elämä oli ihan vitun surkeaa vuosikymmen sitten?

Edit: Niin ja se BKT, mistä tämä pitää rahoittaa, ei ole oikeastaan kasvanut vuoden 2008 jälkeen. Velekaa on toistaiseksi saatu ja korkomenot kasvaa.


Katso liite: 102688
Mutta asia on huomattavasti monimutkaisempi kuin vain palveluiden lakkauttaminen. Perustuslaki määrää jokaiselle joka ei pysty ihmisarvoiseen elämään riittävän taloudellisen tuen ja terveydenhoidon. Kysymys on vaikea. Mikä on riittävä ja mitä karsitaan? Näin pienessä maassa jossa veronmaksajien määrä suhteessa eläkeläisiin vain vähenee ei ole varaa jättää työväestöä hoitamatta kunnolla. MIkään ei maksa niin paljon kuin hoitamatta jättäminen. Joten palveluiden kohdistaminen lapsiin, nuoriin ja työikäisiin on kannattavaa.
Ja heti kun näitä alkaa pohtimaan ollaankin jo siinä suuressa elefantissa huoneessa, eli vanhuspalveluissa. Jos merkittävä osa väestöstä on vanhuksia ja tämä selittää paisuneet sos.ja terveysmenot budjetissa niin eikö leikkuri silloin osuisi vanhushoitoon? Meillä on myös huomattavasti enemmän kunnon työeläkettä nauttivia eläkeläisiä kuin koskaan suomen historiassa. Näillä on myös kerättyä omaisuutta. Joten yksi ratkaisu olisi tulorajat julkisiin palveluihin. Tästähän sitten ärähtää niin tulevat perilliset kuin miljoona eläkeläistä ja taas saadaan suomeen vasemmistohallitus.

Mutta olen samaa mieltä, että jotain tarvitsee tehdä. En vain usko sen olevan palveluiden leikkaaminen kasvavalta tai suorittavalta portaalta. Tulevana perinnönsaajana itseänikin kirpaisee ajatus että perintö menisikin täysin hoitokuluihin mutta jos niin täytyy tehdä niin ei sille mitään mahda.
 
Minnesota-mallin tyyppiseen päihdehoitoon tehdään vähemmän maksusitoumuksia. Hyvinvointialueet säästävät nyt tästä.

Se on harmi. Näillä laitoksilla on tuloksia, ja päihderiippuvuus on, vaikka olisi miten itse aiheutettu, kuolemaan johtava sairaus. Haitta lähipiirille ja ympäristölle on loppukirin aikana ilmeinen. Yksilö on kuollessaan helvetissä jo valmiiksi.

Itsemurhakin on itse aiheutettu. Päihderiippuvuus harvoin on itse aiheutettu. Päihderiippuvuus on enemmänkin oire. Toki kaiken alleen peittävä ja hallitseva mutta usein siellä on taustalla sitten se itse ongelma jonka oire päihderiippuvuus on.

Eräällä sotealueella joutuu päihdetyöntekijä nykyisin pyytämään luvan sairaanhoitopiiriltä joka ikisestä uudesta asiakkaasta joka marssii ovesta sisään, että saako tämä tulla hoitoon. Sairaanhoitopiirillä on sitä varten ihmiset jotka sitten arvioivat onko tarpeeksi narkkari vai olisko tämä sekakäyttäjä sittenkin enemmän juoppo kun viinaakin kuluu ettei pääse huumehoitoon eikä tarvitse maksaa.. Annas olla kun tulee nuorimies jonka ongelma ei ole mikään muu kuin se että on polttanut 12vuotiaasta päivittäin kannabista ja tätä jatkunut yli kymmenen vuotta. Sellaisesta ei edes kysytä lupaa vaan ohjataan ulos.. Omaan terveyskeskukseen keskustelemaan asiasta. Huumehoitoon on ihan turha tulla minkään pössyttelyn vuoksi. Sairaanhoitopiirit säästää.
 
Viimeksi muokattu:
Minnesota-mallin tyyppiseen päihdehoitoon tehdään vähemmän maksusitoumuksia. Hyvinvointialueet säästävät nyt tästä.

Se on harmi. Näillä laitoksilla on tuloksia, ja päihderiippuvuus on, vaikka olisi miten itse aiheutettu, kuolemaan johtava sairaus. Haitta lähipiirille ja ympäristölle on loppukirin aikana ilmeinen. Yksilö on kuollessaan helvetissä jo valmiiksi.

Kun nyt sitten jostain pitää leikata niin leikattakoon byrokratiasta ja sitten vesurilla kokonaan näitä rönsyjä kuten juoppojen ja narkkarien "hoito" eli toipumisjaksot seuraavaan ränniin, tai sukupuolen "korjaukset" tai päälääkäripuolelta huh huh. Pääsisinpä priorisoimaan niin kohta olisi taas resurssia oikeasti sairaiden hoitoon ja jopa ennaltaehkäisyyn! Kasarin malliin!
 
Kun nyt sitten jostain pitää leikata niin leikattakoon byrokratiasta ja sitten vesurilla kokonaan näitä rönsyjä kuten juoppojen ja narkkarien "hoito" eli toipumisjaksot seuraavaan ränniin, tai sukupuolen "korjaukset" tai päälääkäripuolelta huh huh. Pääsisinpä priorisoimaan niin kohta olisi taas resurssia oikeasti sairaiden hoitoon ja jopa ennaltaehkäisyyn! Kasarin malliin!
Kasarin malli oli kasarin ongelmiin
 
Muutama graafi, jotka valtiotalouden hoitoa pitkälle näkyvissä olevaan tulevaisuuteen määrittävät. Toki mahdollista on myös siirtyminen tilaan, missä talouden päätöksiä tehdään puolestamme. Arvelisin että tämä tie ei olisi laajimmin riippuvuussuhteissa tulosiirtoihin ja vastaavaan olevalle kansanosalle mikään siunaus.

1724314497589.webp

1724314590026.webp

 
Kasarin malli oli kasarin ongelmiin
Silloin sentään pääsi hoitoon säällisessä ajassa ja nuorten ongelmat aitoja, eikä itse keksittyjä (merkkivaatteiden puutteesta johtuva masennus) ja yhteiskunnan sekopäisyydestä johtuvia (vrt. ilmastoahdistus). Osansa toki sillä, että tuon ajan nuoret kuulivat vielä isovanhemmiltaan mitä oikea köyhyys tarkoittaa eli päivässä kerran lämmin puuro ja kaikille lapsille ei välttämättä ollut talvikenkiä.

Nykyteinit kuulevat isovanhemmiltaan tai muilta keski-ikäisiltä siitä, että heidän nuoruudessaan oli laitonta olla suhteessa samaan sukupuoleen. Eli yhä mitättömämmät asiat alkavat olla elämää suurempia ongelmia , jos historiaan peilaa.
 
Silloin sentään pääsi hoitoon säällisessä ajassa ja nuorten ongelmat aitoja, eikä itse keksittyjä (merkkivaatteiden puutteesta johtuva masennus) ja yhteiskunnan sekopäisyydestä johtuvia (vrt. ilmastoahdistus). Osansa toki sillä, että tuon ajan nuoret kuulivat vielä isovanhemmiltaan mitä oikea köyhyys tarkoittaa eli päivässä kerran lämmin puuro ja kaikille lapsille ei välttämättä ollut talvikenkiä.

Nykyteinit kuulevat isovanhemmiltaan tai muilta keski-ikäisiltä siitä, että heidän nuoruudessaan oli laitonta olla suhteessa samaan sukupuoleen. Eli yhä mitättömämmät asiat alkavat olla elämää suurempia ongelmia , jos historiaan peilaa.
Ei kai ny sentäs. En ole kyl vielä yhtään keksittyä ilmastoahdistustapausta nähnyt. Mediahan niitä agendanaan hehkuttaa mutta eipä niitä tuolla oikeissa hoitopaikoissa näe. Nimittäin kuvailemasi pullamössönuori joka pääseekin näkemään oikean kriisiosaston missä itsemurhan halu naapurihuonessa on niin suuri että yrittävät repiä itseään auki käsin, niin siinä merkkivaate ja ilmastoahdistus paranee äkkiä. Tuleekin sitä keskiluokkaista kotia ja vanhempia ikävä.
 
Meillä on myös huomattavasti enemmän kunnon työeläkettä nauttivia eläkeläisiä kuin koskaan suomen historiassa. Näillä on myös kerättyä omaisuutta. Joten yksi ratkaisu olisi tulorajat julkisiin palveluihin. Tästähän sitten ärähtää niin tulevat perilliset kuin miljoona eläkeläistä ja taas saadaan suomeen vasemmistohallitus.
Joo, tämä tulee aina väistämättä mieleen.
Toisaalta, sillä olisi todella epäterve kannustusvaikutus; tee töitä yhdessä maailman kireimmin (korkeammat tuloluokat) verotetussa yhteiskunnassa, osallistu yhteisen eläkepotin keräämiseen ja jos elät niin pitkään että pääset siihen eläkekertymääsi käsiksi se napsaistaan pois hoitomaksuna, jotta voidaan samat palvelut kustantaa niille, jotka ovat koko elämänsä lutkuttaneet yhteiskunnan tissiä, eivätkä ole mitenkään osallistuneet sen yhteisen vero- tai eläkepotin keräämiseen. Ulisseet vain vastikkeettomien etujensa leikkaamisesta.
Muistuttaa perinteistä vasemmiston lopputuleman tasa-arvoa, missä kaikilla (paitsi puolue-eliitillä) on yhtä paskat olot. Venezuela, Kuuba, Pohjois-Korea, mitä näitä nyt on. Kun yhteiskunnasta poistetaan insentiivit ponnistella itsensä ja lähipiirinsä puolesta, eipä siihen yhteiskuntaan jää muita kuin freeraidereita ja rikollisia.
Insentiivejä ponnisteluun ja keppiä vetelehtimiseen.
 
Voihan sen laskea ja varmaan lasketaankin, mutta minkäs teet kun excel-mies ministeriöstä ilmoittaa että saatte 20% vähemmän kuin laskelmanne, koska meidän pitää säästää. Koettakaa pärjätä.

Se on excel-miehelle hyvin vaikea käsittää, ettei 'starve the beast' filosofia joka alalla toimi.
Silloin pitää miettiä miten säästetään. Hyvinvointialuilla ei ole juuri kevennetty hallintoa, sielä on kyllä leikattavaa.
HVA voi itse valita mistä leikata.
 
Joo, tämä tulee aina väistämättä mieleen.
Toisaalta, sillä olisi todella epäterve kannustusvaikutus; tee töitä yhdessä maailman kireimmin (korkeammat tuloluokat) verotetussa yhteiskunnassa, osallistu yhteisen eläkepotin keräämiseen ja jos elät niin pitkään että pääset siihen eläkekertymääsi käsiksi se napsaistaan pois hoitomaksuna, jotta voidaan samat palvelut kustantaa niille, jotka ovat koko elämänsä lutkuttaneet yhteiskunnan tissiä, eivätkä ole mitenkään osallistuneet sen yhteisen vero- tai eläkepotin keräämiseen. Ulisseet vain vastikkeettomien etujensa leikkaamisesta.
Muistuttaa perinteistä vasemmiston lopputuleman tasa-arvoa, missä kaikilla (paitsi puolue-eliitillä) on yhtä paskat olot. Venezuela, Kuuba, Pohjois-Korea, mitä näitä nyt on. Kun yhteiskunnasta poistetaan insentiivit ponnistella itsensä ja lähipiirinsä puolesta, eipä siihen yhteiskuntaan jää muita kuin freeraidereita ja rikollisia.
Insentiivejä ponnisteluun ja keppiä vetelehtimiseen.
Totta. Oma nöyrä reseptini:
1) Orwellilaiset ”hyvinvointialueet” luiskaan
2) Erikoissairaanhoidon keskittäminen alueellisesti yliopistollisiin keskussairaaloihin (=viisi erikoissairaanhoitoaluetta)
3) Länsieurooppalainen perhelääkärimalli käyttöön (+tk:ssa omalääkärimalli, jos vielä tarpeen)
4) Tarpeettoman maakuntahimmelin purkaminen ja paluu kaksiportaiseen hallintomalliin
 
Silloin pitää miettiä miten säästetään. Hyvinvointialuilla ei ole juuri kevennetty hallintoa, sielä on kyllä leikattavaa.
HVA voi itse valita mistä leikata.
No, en tiedä onko leikattavaa, mutta jos on niin eivät sitä tee. Niin tai näin, järjestelmä ei tällaisenaan selvästikään toimi.
 
HVA on vakavassa rahoituskriisissä, toiminta on miinusmerkkistä ja ihmisiä suunnitellaan irtisanottavan koska rahat on loppu.
Mutta...
Hyvä esimerkki siitä mihin raha palaa.
Tietenkään tämä summa ei muuta mitään, mutta jos ollaan kaulaa myöden siinä itsessään, ei tulospalkkioiden maksaminen vaikuta oikeudenmukaiselta. Onneksi julkinen terveydenhuolto on pyyteetöntä, eikä veronmaksajien rahat päädy harvojen tilille, eiku...

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/25063b11-9bcf-4e20-ad83-5ef220e41dd9

Hus maksoi johtajilleen 454 000 euroa kertapalkkioita – Kansanedustaja sai 11 000 euroa​

Jättimäisiä irtisanomisia suunnitteleva Hus maksoi keväällä johtajilleen 454 000 euroa tavoite- ja tulospalkkioita. Yksi saajista oli kokoomuksen uusi kansanedustaja Maaret Castrén, jolle maksettiin yli 11 000 euroa.
3545b56154dd5023f996afdc391866054b971e8ba18689b20f8489e846da1f15.jpg

Hus suunnittelee vähentävänsä henkilöstöään jopa 990 henkilötyövuoden edestä. Kuvituskuva. INKA SOVERI
Tekijän kuva
Marko-Oskari Lehtonen
Eilen klo 7:03
Jättimäisiä irtisanomisia suunnitteleva Hus maksoi tänä keväänä tulosalue- ja toimialajohtajille 454 000 euroa tavoite- ja tulospalkkioita.

Iltalehti sai tiedot Husista tietopyynnöllä.


Kertaluonteisia tavoite- ja tulospalkkioita maksettiin yhteensä 26 johtajalle, joiden kiinteä kokonaispalkka on 10 000–15 000 euroa kuukaudessa.

Suurin tänä keväänä maksettu summa oli 28 019,85 euroa ja se maksettiin Naisten, lasten ja nuorten palvelut -tulosalueesta vastaavalle Matti Holille. Holin kiinteä kokonaispalkka on 14 837 euroa.

Toiseksi eniten maksettiin Medisiiniset palvelut -tulosalueen Raija Kontiolle, jolle maksettiin 27 403,20 euroa. Kontion kiinteä kokonaispalkka on 14 596 euroa.

Keskimäärin tavoite- ja tulospalkkiota maksettiin Husin johtajille 17 471 euroa.



Yksi kertapalkkion saajista oli kokoomuksen uusi kansanedustaja Maaret Castrén, joka on Hus Akuutin toimialajohtaja. Castrén sai keväällä 11 318,55 euron palkkion.

Palkkiosumma kasvoi 11,3 prosenttia​

Keväällä 2023 tavoite- ja tulospalkkiota maksettiin 408 223 euroa eli maksettu summa kasvoi vuodessa 11,3 prosenttia.



Keskimäärin tavoite- ja tulospalkkiota maksettiin 15 119 euroa keväällä 2023. Palkkion piirissä oli tuolloin 27 johtajaa.

Suurin summa oli Husin Vatsakeskuksen toimialajohtaja Esko Kemppaisen saama 21 951,94 euroa. Diagnostiikkakeskuksen toimialajohtaja Lasse Lehtonen sai lähes yhtä paljon (21 338,59 euroa).

Palkkion suuruus 0–20 prosenttia​

Husin mukaan osalla sen johtajista on käytössä tavoitteisiin ja tulokseen sidottu kertapalkkio, joka maksetaan johtajan kiinteän kokonaispalkan päälle riippuen siitä, miten tavoitteet ovat toteutuneet.

Muuttuvan palkanosan nimellä kulkeva tavoite- ja tulospalkkio on suuruudeltaan 0–20 prosenttia kokonaispalkasta.

– Muuttuva palkanosa perustuu etukäteen asetettuihin tavoitteisiin ja mittareihin sekä niiden tavoitearvoihin. Vuonna 2024 jokaiselle henkilölle on asetettu talous-, henkilöstö-, asiakas-, palvelut- ja esihenkilötyö/johtamisen -tavoitteet, Husin henkilöstöjohtaja Outi Sonkeri kirjoittaa vastauksessaan IL:lle.

Sonkerin mukaan muuttuvan palkanosan tarkasteluväli on kalenterivuosi, ja arviointi tulosten saavuttamisesta tehdään tilivuotta seuraavan helmikuun loppuun mennessä.

Husin mukaan laajennetun johtoryhmän jäsenet, kuten esimerkiksi toimitusjohtaja tai talousjohtaja, eivät saa kiinteän kuukausipalkan lisäksi muita palkkioita tai bonuksia.

Hus ilmoitti 15. elokuuta aloittavansa koko henkilöstöä koskevat muutosneuvottelut, joiden piirissä on noin 28 000 henkilöä.

Vähennystarve on enimmillään jopa 990 henkilötyövuotta. Hus tavoittelee tällä 50 miljoonan euron säästöjä.

Neuvottelut on tarkoitus saada päätökseen ennen lokakuun loppua.
 
Back
Top