SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

Itse olen enemmän brittiläisen ja erityisesti yhdysvaltalaisen bi-partisanshipin linjoilla... lähinnä siksi että jos valtapuolue häviää vaalit, monet virkahenkilöt saavat myös monoa. Tämä lämmittäisi sydäntä huomattavasti erityisesti Suomen osalta.


Erityisesti tämä, koska tiedämme virkamiesten jarruttavan heidän ideologiansa mukaista muutosta.
Vaihtamalla ministeriöiden isot kihot, laitosten johtajat vaalien jälkeen voittajalle mieleiseksi, saataisiin parempi mahdollisuus muutoksille.
Toki tämä on myös huono siinä tilanteessa, jossa joku Tarja Halonen pääsee valtaan.
 
Ulkoistus hässäkkää englannissa...

Britannian toiseksi suurin rakennusyhtiö kaatuu velkoihinsa – useita tuhansia työpaikkoja vaarassa
Carillion-yhtiölle on ulkoistettu myös paljon julkisia palveluita ja rakennusten ylläpitoa.

BRITANNIASSA maan toiseksi suurin rakennusyhtiö Carillion on asetettu konkurssiin, kun yhtiön neuvottelut velkojien kanssa päättyivät tuloksettomina.

Viime hetken rahoitusneuvotteluissa oli mukana myös Britannian hallituksen edustajia, koska Carillion on osallistunut lukuisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja hoitaa lisäksi julkisia palveluita.

Carillion on ylläpitänyt muun muassa sairaaloita, vankiloita ja puolustusvoimien rakennuksia.

Yhtiö on osallistunut myös Britannian uuden nopean junayhteyden HS2:n rakentamiseen.

CARILLIONIN palveluksessa on 43 000 työntekijää, joista 20 000 Britanniassa.

Yhtiön vaikeudet tulivat esiin viime vuoden heinäkuussa. Yhtiö joutui tekemään 845 miljoonan punnan eli yli 900 miljoonan euron alaskirjaukset sopimuksistaan.

Yhtiö on velkaa yli 1,1 miljardia euroa useille pankeille, muun muassa RBS:lle, Santander UK:lle ja HSBC:lle. Velkoihin sisältyy yhtiön usean sadan miljoonan punnan kattamaton eläkevastuu.

BRITTIHALLITUKSEN hallinnosta vastaavan ministerin David Lidingtonin mukaan hallituksen päätavoite on turvata Carillionin hoidossa olevien julkisten palveluiden jatkuvuus. Lidington kehotti yhtiön työntekijöitä menemään edelleen työpaikalleen ja vakuutti hallituksen vastaavan heidän palkanmaksustaan.

Lidingtonin mukaan Carillionin hoidossa olevia sopimuksia pyritään siirtämään muiden palveluntarjoajien vastuulle.

Lidingtonin mukaan on valitettavaa, ettei sopimukseen velkojien kanssa päästy. Hän totesi, etteivät veronmaksajat voi tulla yksityisen sektorin yhtiön avuksi.

Työväenpuolueen varjoministeri Rebecca Long-Bailey vaati hallitukselta selvitystä Carillionin tilanteesta. Hänen mukaansa on erikoista, että yhtiö sai viime aikoihin asti valtiolta sopimuksia hoidettavakseen, vaikka se oli antanut kolme tulosvaroitusta puolen vuoden aikana.
https://www.hs.fi/talous/art-2000005525219.html?ref=rss

Lisää...
https://www.theguardian.com/busines...quidation-last-ditch-talks-fail-business-live

http://www.bbc.com/news/business-42695522
 
Nostetaan tätäkin keskustelua kun on taas uutisia..

Sotesta ei ehkä synny säästöjä, vaan lisää menoja - Talouspolitiikan arviointineuvosto kriittisenä
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801232200688890_pi.shtml?ref=juurinyt_desktop

Toisaalta koko SOTE-uudistuksessa ei liene kysymyskään säästöistä tai oikeastaan edes palveluista..

Kyse on Kepun valtakunnalliselle puulueorganisaatiolle erittäin tärkeästä hallintorakenteen uudistuksesta - Nimittäin uusista maakunnista. Tottakai jokainen suomalainen ymmärtää että kunta- ja valtionhallinnon välille tarvitaan välttämättä uusi valtakunnallinen organisaatio jolla luonnollisesti pitää olla oma verotusoikeutensa. Miettikääpä miksi tämä on Kepulle niin tärkeää?

Nimittän tässä kokonaisuudessa on kynnyskysymyksenä juuri tämä maakuntahallinto.. Jollei Kepu saa maakuntiaan, niin ei tule SOTE:akaan. Ne on sillä tavalla "koplattu yhteen", kuten ministeri Juhantalo(Kepu) aikoinaan fiksusti totesi. Sillä ei oikeastaan ole väliä mitä se maksaa..Kustannuksetkaan ei ole ongelma koska maksajat ovat jo tiedossa..
 
Nimimerkki Jurpilta edellä selkeä analyysi, tästähän on kysymys.
Kokkareiden pitää saada isot terveysbisnekset ja kepun pitää saada maakuntauudistus.
Hommaa ajetaan eteenpäin vaikka väkisin kun molemmilla on paljon voitettavaa pelissä.
Maksajat tosiaan ovat jo selvillä ja säästöistä puhuminen tässä yhteydessä on korkeintaan vaalijargonin tasoista puppua.

(eli siis kyse on kahden puolueen eduista, ei Suomen tai suomalaisten)
 
Tässä koko hankkeessa on erityisen monta avointa tai jopa vähän hämärää kohtaa, vaikkapa Kokoomuksen todelliset SOTE-tavoitteet hallituksessa:
"Kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen(kesk) antoi keskiviikkona kovaa ja suorapuheista kritiikkiä kokoomuksen toiminnalle valinnanvapautta koskevissa tiukoissa neuvotteluissa.
– Nyt ollaan pattitilanteessa, kun kokoomus ei kuuntele ketään, ei terveydenhuollon asiantuntijoita, ei perustuslain asiantuntijoita eikä virkavastuussa lakia valmistelevia virkamiehiä.
Neuvottelut ovat pelkkää farssia, kun tekstejä yritetään hyväksyttää lankoja pitkin pörriäisissä
"

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005415567.html
......

Yksi näytös lisää tähän:
Soten ympärillä pyörii armeijan verran kokoomustaustaisia terveysfirmojen lobbareita – jälleen yksi kansanedustaja livahti riveihin
IS Kommentti
===========================================================
Aika selvää peliä, ei paljon jää arvailtavaa, mitä tässä haetaan.
Ei paljon hallitusohjelmat, aatteet tai ideologiat paina, kylmä rahastus tavoitteena jälleen kerran.


Nyt alkavat jo omienkin epäilevät aatokset heräillä kun vaalitkin pian lähestyvät:
"Kyllähän tässä on puolueen maine jo näiden lobbareiden vaikutusvallan takia enemmän kuin vaarassa, kokenut kokoomusedustaja puhisee Ilta-Sanomille."
 
Ulkomailta nähtynä on ehkä helpompaa havaita, miten raadollista veronmaksajien rahastusta Suomessa harrastetaan etenkin kahdessa asiassa:

- SOTE
- vastaanottokeskukset

Jostain syystä nyt vasta alkaa hieman avautumaan rahastajien taustakuviot.

Wertaan taas "pyhään maahan". :D (ylläripylläri) :D Hawaintoja etelästä (jotenkin olen @baikal waikutuksesta tykästynyt ittekkin w-kirjaimeen) :D

Vaikka Israel ei ole mikään korruption vastainen ihannemaa..tai muutenkaan ainakaan meikälle mikään pyhä maa, niin siellä sentään yhteiskunnan heterogeenisyys estää tietyn konsensuksen. Tosin itselle on ollut myös hyötyä "hyvä veli"-verkostosta, mutta ei korruptiotasolla. Esim. erittäin monet yritysten omistajat ovat tutustuneet toisiinsa asepalveluksessa. Ja kun tutustuu tiettyihin ihmisiin, niin mahdollisuudet avautuvat eri tavalla, mutta kyse ei silloin ole korruptiosta vaan mahdollisuuksista kilpailla tietyistä asioista. Itselle muutamien ihmisten kautta avautuikin sellainen "verkosto", joka olikin aika mielenkiintoinen. USA:ssa sitä kutsuttaisiin nimellä "military-industrial-security conspiracy". :D Tosin Israelissa se menee pidemmälle kaikkeen yhteiskuntaan. Sotilaallinen-turvalilsuusorganisaatio-sotateolliisuus-jne. on niin yleensä ulkomaalaiselle (etenkin ei-juutalaiselle) läpipääsemätön, paitsi kun sitten pääsee "piireihin". Sen jälkeen alkaa baarissakin tulla joku kättelemään ja joutuu kysymään, että "tunnetaanko me?" Ja tulee, että, "ei, mutta meillä on yhteisiä tuttuja". :D "Kaikki tuntee apinan, mutta apina ei tunne ketään." :D

Maan heterogeenisyys aiheuttaa sen, että jos joku alkaa liikaa suosimaan jotakin, niin muut vetävät siitä herneen nenään. Ja sitten niin presidentti kuin ministerikin on linnassa..vaikka Israelissa presidentti onkin seremoniallinen virka.

Se, että on suhteita, ei ole korruptiota. Se, että asioita hoidetaan asiattomasti niiden kautta on.
 
Koko SOTE alkaa karata käsistä poliitikoilta..

Alunperin SOTE-hanketta lähdettiin ajamaan siksi että yhteiskunnan kestävyysvaje (=julkishallinnon velaksi eläminen, =lapsillemme siirretty verokuorma) lähti kasvamaan siihen malliin että hallinnon (valtio ja kunnat) oli pakko lähteä etsimään ratkaisua jolla sosiiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia pystyttäisiin vähentämään.

Käytännössä kysymys on siitä että poliitikot eivät uskalla puhua asioista oikeilla nimillä. Sosiaalihuollon kustannukset nousivat siksi että poliitikot, ääniä kalastellessaan:
A) ryhtyivät hyvinä aikoina tarjoamaan lisää uusia sosiaalietuuksia. Olettaessaan että talouskasvu luo niille taloudelliset mahdollisuudet.
B) velkaelvytettiin siten että rahat käytettiin julkishallinnon palkankorotuksiin ym. pysyviin kustannuksiin, eikä sitten saatukaan haluttua elvytystä talouteen.. Velanotto jäi ns. "päälle".
C) Maahamme on viimeisten parin vuosikymmenen aikana otettu kymmeniä tuhansia "kunniakansalaisia" joiden kaikki eläminen ja yhteiskunnan palvelut maksetaan pysyvästi(sukupolvesta toiseen) vastikkeettomilla sosiaalituilla. Poliitikot eivät uskalla sanoa totuutta että sosiaalipotin jakajia on otettu Suomeen lisää, ilman että olisi saatu vastaavasti kustannusten maksajia(=verotuottoja). Koska varoja ei ole saatu lisää niin oikea tapa olisi jakaa pienempi summa jokaiselle tuen tarvitsijalle.
D) myös muut yhteiskunnan jakamat tukimuodot ovat kasvaneet. Erityisesti asumistuki jota maksetaan jo yli 60%:lle kaikista vuokralla asuvista.
E) alentuneen verotuoton lisäksi valtio joutui huonon taloussuhdanteen aikana maksamaan lisääntyneitä työttömyyskustannuksia..

Mutta, nyt on taas alkanut näkymään kasvua teollisuudessa ja viennissä. Työttömyys on hienokseltaan vähenemässä. Ollaan mahdollisesti pääsemässä ns. nousukauteen.. Ja kaiken lisäksi on tulossa eduskuntavaalit reilun vuoden päästä. Poliitikkojen osalta tämä tarkoittaa tilannetta joka antaa mahdollisuuksia uusille lupauksille. Ehkä verokertymät kasvaa ja yhteiskunnalle onkin tulossa lisää rahaa jaettavaksi?

Poliitikkojen silmissä SOTE:kaan ei tunnu enää niin tärkeältä uudistukselta. Kun siitä ei taida olla edes kustannusten vähentäjäksi ja toisaalta hallinnolla on näköpiirissä lisääntyvää jakovaraa, verotuottojen parantuessa tulevaisuudessa.. Ja, ne vaalitkin ovat tulossa.

Mutta, varmasti jotain uutta jakoa syntyy SOTE:n myötä ja vaikka sitä ei syntyisikään, niin joka tapauksessa sosiaali- ja terveydenhuoltoon on pakko saada muutoksia. Mutta ehkä tulojen odotetun lisääntymisen johdosta säästöjen saamisella ei olekaan enää keskeistä merkitystä. Ja, miksi olisikaan, kun ne vaalitkin ovat tulossa.

Säästöt eivät ole olleet erityisenä tavoitteena kokoomukselle joka näkee SOTE:ssa tärkeimpänä vain yksityisen sektorin laajenemisen..
Eikä ne ole missään tapauksessa tavoitteena Kepulla, jolla oli jo alunperinkin kynnyskysymyksenä maakuntahallinnon toteutuminen. Siitä on tullut puolueen järjestöorganisaatiolle (ja jopa puolueen vallan säilymisen kannalta) tärkein tavoite.

P.S. Saa nähdä tuleeko tässä lopulta sellainen kompromissi jossa varsinainen SOTE-hanke haudataan. Esimerkiksi:
A) Kokoomukselle riittäisi että sote-sektoria avataan yhä enemmän yksityisille, erityisesti etelän suurissa keskuksissa. Ilman että maaseudulla tehtäisiin mitään muutoksi nykyiseen järjestelmään.
B) Toteutetaan kuitenkin maakuntauudistus mikä on noussut Kepulle kohtalon kysymykseksi.
 
(eli siis kyse on kahden puolueen eduista, ei Suomen tai suomalaisten)

Kahden puolueen ja niiden edustajien eduista.

Verovaroilla vaan ei saisi tällaista kehitystä tapahtua.

Tää sotehomma ym. -uudistukset- menevät niin vituralleen kuin vain voi. Paksat ole kyse säästöistä tai jos on, niin eivät ne määritä tätä touhua enää lainkaan.

Voi kun olisi journalistille töitä. Ja Karpolle.

Kai tää rotla on tarkoitus ajaa huolella seinään. Sitä ennen modernit oligarkit rahastavat verorahoilla pyöritetyn kassan.

Uskoo kuka tahtoo, tämä homma menee persielleen.
 
Mielenkiintoista nähdä, että miten miten tulevaisuudessa väritetään mustaa valkoiseksi... Kyllähän tässä tulee käymään Carunat se on selvä. Toisaalta on helppo verrata kulu rakennetta kun tiedetään miten paljon nyt käytetään rahaa nouhin palveluihin. Samoin laadun nousu tai lasku on helppo havannoida. Valitettava tosiasia on kuitenkin, että kummallakaan ei ole siinä vaiheessa merkitystä. Ei käytettävällä rahamäärällä tai laadulla. SOTEa ei tulla purkamaan kuten ei vedetty töpseliä epäonnistuneen tietojärjestelmänkään kohdalla. Suomessa on nykyään vallalla ajatusmaailma, että ei ole ongelmaa joka ei rahalla ratkeaisi.
 
Kokoomuksen ainoa tavoite on ollut laittaa Suomi myyntikuntoon.

Mutta mihin ihmeeseen näin pieni kansa tarvitsee niin monikerroksista hallintohimmeliä maakuntineen? No kai siellä on sitten lisävirkamiehille ainakin tarvetta, että sellaista norminpurkua.
 
Kokoomuksen ainoa tavoite on ollut laittaa Suomi myyntikuntoon.

Mutta mihin ihmeeseen näin pieni kansa tarvitsee niin monikerroksista hallintohimmeliä maakuntineen? No kai siellä on sitten lisävirkamiehille ainakin tarvetta, että sellaista norminpurkua.

Kyseessä on pitkälti keskustan maakuntatason nokkamiesten hillotolpat. Siinä ei kysytä kansalaisten tarpeiden perään pätkääkään, raakaa puoluevaltapolitikointia.

Kokoomus hillotolpittaa soten julkisella rahalla, bisnes on bisnes. Me tienataan. Kansalaiset tarpeineen....ketä kiinnostaa?

Kahden ökypuolueen sullemulle-politiikkaa, jonka jäljiltä ei kyllä kasva ruoho, eikä verso taimen.

Kunhan Sos.Demi seuraavassa hallituksessa ajaa vielä itselleen sopivan tavoitteen läpi, niin eiköhän keitto ole jo valmis lusikoitavaksi, paitsi että

Vihreiden on saatava sitten vielä omansa läpi. Luulisi, että sitten ruoho kasvaisi ja taimen virittyisi kasvuun, mutta pashat vain.

Mietihän kehitystä tässä valossa, nyt vasta kaksi ökyä saa tonkan ajoasentoon....entäs kun ne seuraavat pari kääntävät tonkan hollilleen?

Raakaa oman edun ja puolueen edun mukaista toimintaa ja siksi rohkenen käyttää estoitta kulunutta hillotolppa-tonkka- teesiä.
 
Mutta mihin ihmeeseen näin pieni kansa tarvitsee niin monikerroksista hallintohimmeliä maakuntineen? No kai siellä on sitten lisävirkamiehille ainakin tarvetta, että sellaista norminpurkua.

Joidenkin asioiden hoitamiseen kunnat ovat liian pieniä yksikköjä ja valtio taas liian suuri yksikkö. Nykyään näitä asioita hoidetaan monin paikoin kuntayhtymien voimin, mutta maakunnat (tai vastaavat) ovat niiden asioiden hoitamista ajatellen yhtenäisempi ja selkeämpi ratkaisu joka lisäksi on paremmin demokraattisessa kontrollissa (kuntayhtymissä päätösten yhteys äänestäjien tai edes kunnanvaltuutettujen mielipiteisiin on usein heikko).
 
Villakoiran ydin?

Kokoomus: Rahasi kuuluvat pörriäiselle, koska haluat valita vapaasti ja se on sitten pörriäinen.
Keskusta: Haluamme virkoja ja toimia, koska ei täällä pian muutakaan tekemistä enää ole.
Siniset: Juu, jees.
 
Villakoiran ydin?

Kokoomus: Rahasi kuuluvat pörriäiselle, koska haluat valita vapaasti ja se on sitten pörriäinen.
Keskusta: Haluamme virkoja ja toimia, koska ei täällä pian muutakaan tekemistä enää ole.
Siniset: Juu, jees.

Ja koska maakuntahallinto päättää pääluvun mukaan maksusta, hoidosta ei niin väliä... saathan valita vapaasti puolivuosittain lafkan joka sinut hoitaa. Se nyt on vaan sori että maakunnalla ei ole verotusoikeutta... ja valtio päätti sairaanhoidon menoista... Mut onhan siis se valinnanvapaus; voithan mennä yksityiselle, joka siis on sama ku tää mut laskun maksat sää...
 
Kokoomuksen ainoa tavoite on ollut laittaa Suomi myyntikuntoon.

Mutta mihin ihmeeseen näin pieni kansa tarvitsee niin monikerroksista hallintohimmeliä maakuntineen? No kai siellä on sitten lisävirkamiehille ainakin tarvetta, että sellaista norminpurkua.

Virkakunta haluaa isommat esikunnat. Silloin on enemmän päällikkövirkoja ja koska alaisia on paljon, palkka iso.
Tämä on sanottu avoimesti virkamiesten toimesta, ei tietenkään julkisuudessa, mutta suljettujen ovien takana.

Siksi julkinen terveydenhuolto pelkää kilpailua kuin ruttoa, kalliit hallintohimmelit eivät kestä vertailu järkeviin malleihin joita yksityinen käyttää.
Puhumattakaan nykyistä erikoissairaanhoidon rahoitusmallia, joissa sairaanhoitopiiri vain lähettää laskun kuntaa, kysymättä onko kunnalla varaa siihen.

Mutta kukaan ei tienaa tästä, eikun...
 
Siksi julkinen terveydenhuolto pelkää kilpailua kuin ruttoa, kalliit hallintohimmelit eivät kestä vertailu järkeviin malleihin joita yksityinen käyttää.
Puhumattakaan nykyistä erikoissairaanhoidon rahoitusmallia, joissa sairaanhoitopiiri vain lähettää laskun kuntaa, kysymättä onko kunnalla varaa siihen.

Liekö niillä hallintokuluilla kuitenkaan valtavaa merkitystä, kun tässä on suunniteltu järjestelmä jossa kuluja korvataan firmoille pääosin per capita eikä niinkään per tutkimuksen tai hoidon aiheuttama kulu. Niin ja yksittäinen ihminen valitsee palveluntarjoajan eikä suinkaan maakunta joka maksaa pääosan laskusta. Se millä on oikeasti merkitystä ei ole hallintokulut vaan se, mikä motivaatio palvelujen tuottajalla on minimoida veronmaksajille aiheutuvat kustannukset. Valitettavasti vaikuttaa siltä, että sellaista kannustinjärjestelmää ei ole onnistuttu suunnittelemaan, joka saisi yksityiset firmat pyrkimään minimoimaan sen laskun minkä ne lähettävät maakunnalle.

Mitä erikoissairaanhoitoon tulee, niin suunnitellussa mallissa yrityksillä on motivaatio yrittää lähettää potilas mahdollisimman kevyin perustein erikoissairaanhoidon piiriin, koska siellä kuluista vastaa maakunta. Se ei ole ainakaan nykymallia parempi tilanne.
 
Villakoiran ydin?

Kokoomus: Rahasi kuuluvat pörriäiselle, koska haluat valita vapaasti ja se on sitten pörriäinen.
Keskusta: Haluamme virkoja ja toimia, koska ei täällä pian muutakaan tekemistä enää ole.
Siniset: Juu, jees.

Olet täysin väärässä...
Orpo: ”Hallitus pelastaa Suomen suurilta yhtiöiltä”
 
sote-kilpailutuksessa on sellainen ongelma että osalla firmoista on mahdollisuus kotiuttaa voitot konserniavustuksina tai velan takaisinmaksuna ulkomaille. Tällainen yhtiö voi tehdä edullisemman tarjouksen ja voittaa kilpailuja.
Eli verorahoja ja kansallisomaisuutta alkaa virrata ulkomaille. Tilannetta ei voi välttää koska kilpailutuksessa ei saa ottaa huomioon myöhemmin maksettavia veroja.
Toinen ongelma liittyy tietojärjestelmiin: pienemmätkin muutokset ovat aiheuttaneet valtavia kustannuksia tietojärjestelmien uusimiseen. Nyt on kyse suuresta muutoksesta, joka maksanee satoja miljoonia, kun tietojärjestelmiä uusitaan. Vaikka jostain syystä selvittäisiin halvalla on odotettavissa ongelmia, hoito viivästyy atk-ongelmien vuoksi.
Nykytilanne on riittävän hyvä. Koska rahaa on laittaa muutokseen voisi varmaan nykyistä järjestelmää parantaa pienemmin kustannuksin.
 
Tässä jutussa on monta narratiivia. Yksi on se, että jos sote kaatuu, kannattaa ostaa terveystalojen osakkeita kiireesti, koska sitten se ulkoistamisten ketsuppipullo kunnissa räjähtää. Mutta valinnanvapaudesta ei ole tietoakaan. Näistä jutuista puuttuvat yksityiskohdat: jutut ovat kuin populistisia heittoja.

Toinen linja taas (ja siinä on mukana tunnettuja lääkäreitä) sanovat, että heille homma kyllä sopii, koska tienaaminen, mutta säästöä ei tule, vaan parin miljardin lisäkustannukset. Tämä hallintoylilääkäri kirjoittaa havainnollisemmin ja tarkemmin:

http://lasselehtonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248761-soten-rahoituksen-nelja-ongelmaa

http://lasselehtonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/250420-mita-yhteista-on-sotella-ja-concordella
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ulkoistaminen kunnissa mihinkään räjähdä. Se ulkoistaminen ei tuo säästöjä kuin laadun kustannuksella.
 
Back
Top