SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Valtiovarainministeri Orpo puolustaa Martti Hetemäen kiisteltyjä sote-laskelmia – kiistää opposition epäilyt
KOTIMAA JULKAISTU 22.05.2018 19:37




Sote-säästöistä kiistaa – Orpo puolustaa
Uutisjutut: Kotimaa
2 min 15 s


Valtiovarainministeri Petteri Orpo(kok.) puolustaa kiisteltyjä laskelmia sote-uudistuksen mahdollisesti tuomista säästöistä.
Valtiovarainministeriön valtiosihteerin Martti Hetemäen muistio sote-uudistuksen mahdollisesti tuomista säästöistä on herättänyt ankaraa arvostelua.

Oppositio sai lisävoimaa vaatimuksilleen, kun talouspolitiikan arviointineuvostokin eilen lyttäsi laskelmat, ja totesi että kulut voivat yhtä hyvin nousta tai laskea.

Hetemäen muistion mukaan säästöpotentiaalista valtaosa, neljä miljardia euroa, löytyy tiedon ja teknologian käytöstä.

Maakuntien menokehykset taittaisivat kulujen kasvua tavoitellut kolme miljardia.


Orpo puolustaa Hetemäen laskelmia.
– On olemassa tietty potentiaali, mistä tuleva kustannusten hillintä pystytään ottamaan irti. Täytyyhän olla potentiaali, jos säästöjä aiotaan tehdä. Toinen kysymys on se, että Hetemäen ja koko valtiovarainministeriön ajattelu perustuu siihen, että viime kädessä menokehyksen kautta menot saadaan aikaan, että menot saadaan tavoitellulle tasolle.

Orpo kiistää opposition epäilyt siitä, että Hetemäkeä olisi poliittisesti ohjattu laatimaan tietynlaiset laskelmat säästöistä.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...kiistaa-opposition-epailyt/6920366#gs.JCCo258
 
Tuo näyttää entistä varmemmin siltä, että kustannukset kasvavat ja sote:n talous puolelta murenee jalta alta. Ei vähiten siksi, että laskelmat ja arviot ei taida perustua kuin intuitioon.

Kärsijä? Palveluiden käyttäjät ja maaseutu. Säästöt revitään käytännössä sulkemalla maaseutupitäjien terveysasemat ja kaupunkien sairaaloiden toimintoja lopettamalla tai supistamalla.
 
Tuo näyttää entistä varmemmin siltä, että kustannukset kasvavat ja sote:n talous puolelta murenee jalta alta. Ei vähiten siksi, että laskelmat ja arviot ei taida perustua kuin intuitioon.

Kärsijä? Palveluiden käyttäjät ja maaseutu. Säästöt revitään käytännössä sulkemalla maaseutupitäjien terveysasemat ja kaupunkien sairaaloiden toimintoja lopettamalla tai supistamalla.

Terveysasemien ja kaupungin sairaalan kohtalo ei ole kiinni SOTE:sta.
Niiden tarjoamien palveluiden ja päivystysajan heikkenemisen avainsanat ovat raha ja päivystysasetus. Osaamisen realismi kulkee hyvänä kolmosena.
Diagnostiikkaan tarvittava teknologia kehittyy koko ajan, mutta hinta kasvaa jopa nopeammin, kuin oletettava hyöty.
Päivystysasetusta taas halusivat juuri ne sairaanhoitopiirien lääkärit, jotka nyt pelkäävät kilpailua yksityistä vastaan. He halusivat itselleen monopolin.

Toisaalta on totta, että monien erikoisalojen kohdalla tarvitaan tarpeeksi potilaita, jotta henkilöstö saavuttaa riittävän osaamisen ja kykenee ylläpitämään sen. Tämä on tietysti erikoissairaanhoidon ongelma, eikä ehkä iso ongelma.
Ei sillä, että nykyinen SOTE tulisi olemaan mikään riemuvoitto, mutta nyky meno ei tarjoa sen parempaa.
 
Pari tuntemaani henkilöä on Ruotsissa terveydenhoitoalalla ja ovat päässeet tutustumaan heidän vastaavaan systeemiinsä, maakuntakäräjiin. Heidän mukaansa maakuntakäräjät ovat jähmeä ja raskas byrokraattinen instanssi jossa ei koskaan etene mikään eikä kukaan tiedä mitään mistään.
 
Terveysasemien ja kaupungin sairaalan kohtalo ei ole kiinni SOTE:sta.
Niiden tarjoamien palveluiden ja päivystysajan heikkenemisen avainsanat ovat raha ja päivystysasetus. Osaamisen realismi kulkee hyvänä kolmosena.
Diagnostiikkaan tarvittava teknologia kehittyy koko ajan, mutta hinta kasvaa jopa nopeammin, kuin oletettava hyöty.
Päivystysasetusta taas halusivat juuri ne sairaanhoitopiirien lääkärit, jotka nyt pelkäävät kilpailua yksityistä vastaan. He halusivat itselleen monopolin.

Toisaalta on totta, että monien erikoisalojen kohdalla tarvitaan tarpeeksi potilaita, jotta henkilöstö saavuttaa riittävän osaamisen ja kykenee ylläpitämään sen. Tämä on tietysti erikoissairaanhoidon ongelma, eikä ehkä iso ongelma.
Ei sillä, että nykyinen SOTE tulisi olemaan mikään riemuvoitto, mutta nyky meno ei tarjoa sen parempaa.
No maakunnat päättävät noista terveysasemista jahka se hallinto porras pystyyn saadaan. Raha on tiukassa.
btw... "kiva" avatari ;)
 
Pari tuntemaani henkilöä on Ruotsissa terveydenhoitoalalla ja ovat päässeet tutustumaan heidän vastaavaan systeemiinsä, maakuntakäräjiin. Heidän mukaansa maakuntakäräjät ovat jähmeä ja raskas byrokraattinen instanssi jossa ei koskaan etene mikään eikä kukaan tiedä mitään mistään.
Suomessahan on aikoinaan ollut maakuntahallinto ja maaherrat. Poistettiin kun oli ylimääräinen porras valtion ja kuntien välillä.
 
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri luki tarkkaan valtiovarainministeriön lausunnon ja teki siitä omat johtopäätöksensä.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri väittää, että soteuudistuksen tavoittelema kolmen miljardin euron kustannusten hillintä kohdentuu lähes täysin sosiaalipalveluihin. Tähän johtopäätökseen HUS on tullut lukemalla sotelakiehdotusta ja valtiosihteeri Martti Hetemäen tuoretta muistiota soteuudistuksen vaikutuksista. Hetemäki toimitti valtiovarainministeriön laskelmat ja perustelut eduskunnalle muutama päivä sitten.
HUS on jo aiemmin suhtautunut erittäin kriittisesti soteuudistukseen. Nyt esiin tuleva väittely on kuitenkin poikkeuksellisen kiivasta. Sotelait ovat eduskunnan käsittelyssä, ja eduskunnan perustuslakivaliokunta muodostaa lopullisen kantansa uudistukseen lähipäivien aikana.
HUS toimitti oman tulkintansa Hetemäen muistiosta eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle ja tarkastusvaliokunnalle.

HUS tyrmää monet valtiovarainministeriön perustelut epäloogisina tai puutteellisina. Erityisesti HUS arvostelee sitä, etteivät laskelmat vaikutuksista ota huomioon kustannuksia lisääviä vaikutuksia.
"Muistio on harhaanjohtava, jopa vilpillinen", HUSin täydentävä lausunto katsoo.
Hetemäen muistio käyttää arviossaan lukuja, jotka perustuvat Etelä-Karjalan yhdeksän kunnan yhteisessä Eksotessa saavutettuun menolaskuun. Samankaltainen kehitys alentaisi 52 suurimman kunnan tarvevakioituja sotemenoja kolme prosenttia.
HUS pitää vertausta erikoisena. Vaikutus perustuu nykyiseen lainsäädäntöön. Lisäksi tulossa oleva uudistus rikkoisi nykyisiä rakenteita, joka ovat siis tuottaneet säästöjä.
"Kyse on samasta, jos ensin kehuttaisiin tuulimyllyjen ympäristövaikutuksia ja perusteltaisiin sillä hiilivoimaloiden rakentamista, kun tuulimyllyt kielletään", HUS irvailee täydentävässä lausunnossaan.
HUS tarttuu myös palkkojen harmonisointiin, joka on edessä, jos sotehenkilöstö siirtyy maakuntien palkkalistoille.
HUS-alueella sairaalassa työskentelevän, vuonna 1995 valmistuneen erikoislääkärin palkan yläkvartiili on 6018 euroa kuukaudessa, kun se terveyskeskuksessa on 6934 euroa kuukaudessa.
"Vaikka edellä mainitut työskentelevät eri tehtävissä, olisi erittäin vaikea perustella tällaista palkkaeroa kahden erikoislääkärin välillä. Edellä mainitun perusteella lienee varsin selvää, miksi Lääkäriliitto suhtautuu uudistukseen varsin positiivisesti", HUS toteaa täydentävässä lausunnossaan.


https://www.talouselama.fi/uutiset/...=paidsocial&utm_campaign=FB_NAM_AE_TE_05+Copy
 
SOTE:n ITC järjestelmiä rakentamaan valitaan luultavasti taas eräs "Taito OYJ" jolla on meriittejä vähemmän onnistuneista projekteista jo aiemmin. Menee sitten varmaankin näin;

HS:n linkki
Tiedon rakentama järjestelmä sekoitti Helsingin hammashoidon ajanvarauksen täysin – nyt se on niin sekaisin, että iltapäivisin puhelimet täytyy sulkea kokonaan

HELSINGIN kaupungin hammashoidon ajanvaraus on ollut nyt yli kolme kuukautta sekaisin.

Helmikuussa alkaneisiin teknisiin ongelmiin toivotaan helpotusta kesäkuun puolivälissä tehtävästä isosta päivityksestä, mutta mitään varmuutta tästä ei ole.

Nyt toukokuussa kiireettömien aikojen ajanvarausnumero joudutaan monena päivänä viimeistään iltapäivällä pistämään kokonaan kiinni.
...
 
Eikös tuo sama rakentanut sitä potilastieto järjestelmää miljardeilla ja vuosikausia, joka ei vieläkään toimi? Virossa tekivät vastaavan kymmenellä miljoonalla ja on toiminut vuosi kausia.
 
Tässä soteuudistuksen suurimpia vaaroja. Ja tätä ei ole otettu huomioon kustannusarvioissa. Jättimäiset tietojärjestelmäuudistukset eivät toimi.
 
Eikös tuo sama rakentanut sitä potilastieto järjestelmää miljardeilla ja vuosikausia, joka ei vieläkään toimi? Virossa tekivät vastaavan kymmenellä miljoonalla ja on toiminut vuosi kausia.

Ei se vissiin vielä miljardeja ole. Budjetointi oli vissiin 500M ja nyt keskeneräiseen ja kohta varmaan uudesti tehtäneeseen projektiin on vasta kulunut 750M... se on halpaa kun veronmaksajat ei voi mennä konkurssiin...
 
Miten tämä voi olla tietojärjestelmien kanssa sama juttu Suomessa vuodesta toiseen? Järjestelmien toimittajia on ne muutamat samat yritykset joiden pääasiallinen tehtävä näyttää olevan julkisen rahan lypsäminen. Tämänhän piti loppua kun tietohallinnon investointien ohjaus ja SoteDigin omistajaohjaus annettiin Valtionvarainministeriölle. Eikö mikään muutu?
 
Eikö EU;n sisältä löydy mitään firmoja jotka tekisivät saman asian, miksi se pitää olla kotimainen? Muuten kyllä usein valitetaan että valittaisiin kotimainen toimittaja mutta kun ne kilpailusäännöt pakottaa tilaamaan ulkomailta.
 
Tai jos jokin toimii, niin antaa toimia edelleen. Ei tehdä sellaisia päätöksiä että esim maakunnassa pitää olla samanlaiset järjestelmät kaikilla. (Jotta voidaan tulostaa maakuntahallinnolle raportit vertailukelpoisessa muodossa).
 
Miten tämä voi olla tietojärjestelmien kanssa sama juttu Suomessa vuodesta toiseen? Järjestelmien toimittajia on ne muutamat samat yritykset joiden pääasiallinen tehtävä näyttää olevan julkisen rahan lypsäminen. Tämänhän piti loppua kun tietohallinnon investointien ohjaus ja SoteDigin omistajaohjaus annettiin Valtionvarainministeriölle. Eikö mikään muutu?

Katso kuka tekee tarjouspyynnöt. Niissä on ehtoina että toiminut vastaavassa tehtävässä aiemmin, liikevaihto on xxM€... ainut puuttuu että nimi on .."xxxxxxxxxxxx".

Vuosi sitten autin kaveria KELAssa, siellä oli kanssa uudet systeemit. Entisessä oli paikka lisätiedoille, nykyisessä ei. Entinen oli kuulemma parempi. Sen kuulemma pitäisi tulla siihen myöhemmin. Ohimennen kysyin virkailijalta kuka järjestelmän toimitti, arvaatte varmaan.

Mulla oli kaveri k.o firman duunissa. Tarjouspyyntöön vastataan periaatteessa -30% hinnalla. Se loppu katetaan sillä että toimitetaan absoluuttinen minimi ettei oikeudessa nähdä, mutta veloitetaan järjestelmän "muutoksista" sen verran että siitä saadaan haluttu. Ja tietty ylläpidosta, koska muuthan ei siihen saa koskea...

Kenen on vika? Kannattaiskohan niiden tarjouspyyntöjen lähettäjien mennä peilin eteen, tai ainakin heiden ketkä he siihen virkaan valitsivat.
 
Tai jos jokin toimii, niin antaa toimia edelleen. Ei tehdä sellaisia päätöksiä että esim maakunnassa pitää olla samanlaiset järjestelmät kaikilla. (Jotta voidaan tulostaa maakuntahallinnolle raportit vertailukelpoisessa muodossa).

Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä on hyvä periaate, mutta kun se ei ole toiminut...
Yhtenäinen potilastietojärjestelmä on tarpeellinen järjestelmä ja sen puute aiheuttaa vaaratilanteita ja jopa potilaiden menehtymisiä, turhasta työstä puhumattakaan.
 
Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä on hyvä periaate, mutta kun se ei ole toiminut...
Yhtenäinen potilastietojärjestelmä on tarpeellinen järjestelmä ja sen puute aiheuttaa vaaratilanteita ja jopa potilaiden menehtymisiä, turhasta työstä puhumattakaan.
Oli mielessä valtionhallinnossa tapahtuva "säästö". Eri laitosten toimivia ohjelmia korvataan koko valtionhallinnossa yhteisillä. Esim tuntien syöttö, matkalaskujen tekeminen, hankinta,...
Idea on hyvä, mutta säästöä ei synnykään. Vanhojen järjestelmien integrointi on konsulteille tuottoisaa puuhaa. Parhaassa tapauksessa saadaan ohjelma joka ei ole aivan yhtä hyvä kuin aiempi, mutta sen kanssa tulee toimeen. Usein kuitenkin huomataan, että eihän se toimikaan. Konsultit saa taas muutaman kuukauden lisäaikaa korjata...
Ongelma sattaa ratketa niin että yhtä osaa toiminnoista pitää käyttää ie -explorerilla, joskus auttaa se, ettei ohjelmia käytetä ruuhka-aikana tai kuun lopussa. Erityisesti sap-pohjaiset ohjelmat voivat olla tolkuttoman hitaita.


Säästöä voisi syntyä, jos perustettaisiin kokonaan uusi valtion laitos. Mitään ohjelmia ei tarvitse hankkia erikseen vaan voidaan ottaa käyttöön valtion yhteiset ohjelmistot.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top