Sotilaita kehotettiin välttämään virkapuvua

Laamanatorin tekstissä todetaan viisaasti se wanha wiisaus: kaikesta tässä elämässä joutuu maksamaan hinnan. Ihan kaikesta.
 
Juutalaisviha on asia, jota en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Sillä on pitkät perinteet ja aika ajoin suoranaisten vainojen jälki on ollut mykistävää. Juutalaisuus on kohdannut vihaa joka paikassa, missä sitä on vain esiintynyt, Juutalaiset esitetään edelleen riistäjinä ja luihuina keplottelijoina. Yleensä esittäjät ovat sitä itse. Tätä ilmiötä ei selitä edes se tietty "uhrin rooli", jonka juutalaiset ovat osanneet valjastaa propagandaansa. En millään ole tässä elämässä löytänyt tuntemistani juutalaisista mitään poikkeavan vihattavaa piirrettä.

Tähän ei pidä sotkea mielestäni Israel-valtion politiikkaa, kyllä meillä pitää olla varaa tarkastella juutalaisuutta myös muutoin, yksilöiden tasolta kurkottaen. Sama koskee tietysti kaikkia muitakin ihmisiä.

Tuossa olen aivan samaa mieltä. Omasta mielestä juutalaisissa löytyy aivan järkyttävää paskasakkia ja sitten todella hienoja ihmisiä..ja kaikkea siltä väliltä. Ja se ei edes tunnu riippuvan mitenkään ko. henkilön uskonnollisesta hurmiotilasta (vaikka sillä tuntuu olevan asiaan vaikutusta). Esimerkkinä oman asuinkaupungin ortodoksijuutalaiset (haredim) ovat todella hienoa, iloista ja mukavaa sakkia. Sitten kun menee johonkin Jerusalemiin tai (uh oh..) Hebroniin tms. siirtokuntiin, niin siellä ovat täysin rasisti-fasisteja.

Israelia valtiona on aika vaikea olla sotkematta asiaan, sillä Israel itse profiloituu ja sanoo olevansa erityisesti juutalainen valtio. Mutta, muistettava on, että se on myös monikulttuurinen ja moniuskonnollinnen yhteiskunta. Ja suurinpiirtein ainoa Lähi-Idässä, jossa on todellinen uskonnonvapaus. Kuriositeettina mainitakseni monet Israelin arabeista ovat kristittyjä, eivät siis muslimeja. Yksi tuttu pitää sikafarmia, mikä saa meikaläisen aina virnuilemaan (en tosin käy kylässä usein hajun takia..) :D Ja viinakaupat Israelissa ovat monesti kristittyjen arabien pitämiä (ei varmasti yllätys miksi tiedän.. :D )

Eli kaikissa asioissa on useita puolia. Mutta monessa suhteessa Israel on jopa paljon suvaitsevaisevampi yhteiskunta kuin Suomi. Otetaan yhtenä esimerkkinä homojen asema ja oikeudet (vaikka yleisenä varmistuksena kiinnostuneille totean, että mielestäni tietyille elimille luonto on antanut vastakappaleensa ja se on se parempi vaihtoehto :D ). Se nyt on Israelissa täysin "no-issue". Kukaan (poisluettuna tiettyjä hihhuleita) ei pidä asiaa millään tavalla tärkeänä asiana. Eukon sukulaiset koettivat kyllä lahjoittaa mulle t-paitaa, jonka väittivät olevan IDF:n kannatusjuttu. Mutta osasin siinä vaiheessa vähän jo hebreaa ja virnuilusta arvasin että siinä on jokin juju. Selvisi sanakirjan avulla, että siinä luki "Olen homo ja ylpeä palvellessani IDF:ssä" :D
 
Laamanatorin tekstissä todetaan viisaasti se wanha wiisaus: kaikesta tässä elämässä joutuu maksamaan hinnan. Ihan kaikesta.

Laitan vielä tuohon oman suosikkilausahdukseni: "Elämä on taistelua, päivällä leivästä, yöllä lihasta" :D
 
Koska tämän foorumin väki vannoo ikuisen sissisodan nimeen lopulliseen voittoon asti, niin jatketaan asian fundeeraamista ja otetaan esille hieman kotoisempi, joskin A-maan kanssa samantyyppinen skenaario:

Jos Venäjä miehittäisi Suomen, niin kuinka vapaasti venäläiset miehittäjät voisivat viettää normaalia elämäänsä kotonaan, vai voisiko heillä kenties olla edes pieni riski siitä, että Pietarin yöelämässä voisi transuklubien neonvalojen lisäksi välähdellä myös Kauhavan teräs?

Sananvapautta eli vapautta pilkata toisten jumalaa (tässä nimenomaisessa asiassa) puolustetaan henkeen ja vereen, kirjaimellisesti. Todennäköisyys että siihen kuolee ihmisiä, osallisia ja osattomia, ei ole vain 100% vaan se on varmaa. Ja vain sen takia että saadaan pilkata.

Kaikesta länsimaisesta sananvapaudesta, henkisen selkärangan rappiosta, kulttuurimarxismista, sateenkaarilipuista ja perinteisten arvojen hylkäämisestä huolimatta, miksi täytyy ehdoin tahdoin pilkata Jumalaa ja loukata eri uskonnollisia pyhiä arvoja, varsinkin kun tiedetään erittäin hyvin joidenkin uskonnollisten ryhmien siitä syvästi loukkaantuvan? Mitä lisäarvoa saavutetaan esimerkiksi profeetta Muhammedin pilakuvien julkaisemisella vai onko tarkoitus vain provokaatiot ja epävakauden lietsominen? Onko sellaisessa "huumorissa" kenties jotain hauskaa?

Lisäksi bonuskysymyksenä: Mistä johtuu, että valtaväestön edustajia ja uskontoja saa julkisesti massamediassa pilkata, mutta esimerkiksi etnisiä ja seksuaaalivähemmistöjä ei? Ovatko kaikki uskonnot ja etniset ryhmät keskenään tasa-arvoisia vai ovatko toiset kenties tasa-arvoisempia kuin toiset?
 
Itse olen sitä mieltä, että jos ihminen tai ryhmä ei kestä pilkkaa, niin itsetunto on silloin aika heikoilla.

Lainaus elokuvasta Kingdom of Heaven:

I put no stock in religion. By the word religion I have seen the lunacy of fanatics of every denomination be called the will of God. Holiness is in right action and courage on behalf of those who cannot defend themselves, and goodness.

Allekirjoitan tuon täysin.
 
...

Eli kaikissa asioissa on useita puolia. Mutta monessa suhteessa Israel on jopa paljon suvaitsevaisevampi yhteiskunta kuin Suomi. Otetaan yhtenä esimerkkinä homojen asema ja oikeudet (vaikka yleisenä varmistuksena kiinnostuneille totean, että mielestäni tietyille elimille luonto on antanut vastakappaleensa ja se on se parempi vaihtoehto :D ). Se nyt on Israelissa täysin "no-issue". Kukaan (poisluettuna tiettyjä hihhuleita) ei pidä asiaa millään tavalla tärkeänä asiana. Eukon sukulaiset koettivat kyllä lahjoittaa mulle t-paitaa, jonka väittivät olevan IDF:n kannatusjuttu. Mutta osasin siinä vaiheessa vähän jo hebreaa ja virnuilusta arvasin että siinä on jokin juju. Selvisi sanakirjan avulla, että siinä luki "Olen homo ja ylpeä palvellessani IDF:ssä" :D

Offtopicin puolelle menee, mutta olkoon sitten kärpänen taulussa:

Monenlaisia paitoja sitä voi saada eikä kielitaidosta ole koskaan haittaa; pakkoruotsillakin on sijansa maailmassa. Jos tämä tuntuu luontevalta yllä, on syytä vaihtaa päivän pinkki minkkiin.
image.jpg
 
Viinan jälki Suomessa on karua. Sairaanhoidon kapasiteetista viinaan ja sokeritautiin uppoaa eri tietojen mukaan tosin, kolmasosa. Repii siitä. Menetetyn työkyvyn ja sosiaalisten ongelmien lasku on hirmuinen. Ja kerrannaisvaikutukset, jotka näkyvät monesti siinä seuraavassa sukupolvessa. Jotain tarttis tehdä. Mutta mitä. Ei ole viisastenkiveä löytynyt.

Noh. Tottakai tästä topikin casesta liikkuu huhuja ja todennäköisesti joitakin upseereita on uhattu ja ehkä myös niin, että koko kollegio voi olla potentiaali maalitaulu. Nyt sitten pohtimaan, kuka on uhannut? Joku latvajaakko Helsingin minareettihaaveilijoista? Syyrian sodan veteraani, kenties? Näissä mainioissa uskonsotureissa voi olla tarpeeksi tekijämiestäkin, jotta uhkailulle on katetta. Sitten vaan miettimään, mikä oikeus on tällaisten uskonsoturiseikkailujen jälkeen uudentaa elämänsä suomalaisessa yhteiskunnassa? Minusta näihin sotiin osallistuja voi hankkia vain menolipun Kalifaatin rakennustalkoisiin. Paluulippua ei pitäisi suoda, koska hlö on osoittanut jo tarpeeksi radikaalia asennettaan ja Täällä Pohjantähden alla- romaanista lainaan lauseen: "täysin sopimaton oleen järjestyneen yhteiskunnan jäsenenä".

Kuka pystyy todentamaan esim. sen, ettei tällainen kalifaattihaaveilija ole syyllistynyt raakassa sisällissodassa sotarikoksiin? Ei kukaan. Ja niimpä synkkä karju voi tallustaa kuten ennenkin Onnelan kaduilla, ärhäkkä asenne ja pirullinen ilme kasvoillaan.....miettien kenties, miten oivallisen pehmeä iskettävä on tämä tympeä yhteiskunta, joka on sallinut hänellekin elämän jatkumisen......

Minua rupeaa vituttamaan rankasti, jos suomalaisupseereihin kohdistuu oikea todennettavissa oleva uhka näiden hemmojen taholta. Vaikka minua syytetäänkin piiloupseerivihamieliseksi:rolleyes:, niin tuossa oletetussa vihamielisyydessä on silti sellainen salattu lähimmäisen rakastamisen suhde. Itseasiassa pidän sotaväkeä keskimääräistä miehevämpänä väkenä, ja tuskin arvostelisinkaan heikäläisiä, jos en tietäisi, että ei ne siitä rikki mene ja usein kuitenkin arvosteluni kärki on ohut, eikä kerro mitään kokonaisuuksista.


Tuohon viinan ja sokerin lisäksi saa laskea myös tupakan aiheuttamat kulut yteiskunnalle. Ensiksi työajassa menettetty aika ja sitten keuhkoahtauman tai syövän hoito ja työkyvyttömyys, joka ei ole halpaa leikkiä. (olen pahoillani, kun loukkasin tupakoitsijoita).

Vituttaa minuakin tuo Suomalaisiin upseereihin kohdistunut uhkailu. Noista maahan pyrkivistä mutak...etelänlahjoista pitäisi karsia kaikki muslimit pois.
 
Koska tämän foorumin väki vannoo ikuisen sissisodan nimeen lopulliseen voittoon asti, niin jatketaan asian fundeeraamista ja otetaan esille hieman kotoisempi, joskin A-maan kanssa samantyyppinen skenaario:

Jos Venäjä miehittäisi Suomen, niin kuinka vapaasti venäläiset miehittäjät voisivat viettää normaalia elämäänsä kotonaan, vai voisiko heillä kenties olla edes pieni riski siitä, että Pietarin yöelämässä voisi transuklubien neonvalojen lisäksi välähdellä myös Kauhavan teräs?



Kaikesta länsimaisesta sananvapaudesta, henkisen selkärangan rappiosta, kulttuurimarxismista, sateenkaarilipuista ja perinteisten arvojen hylkäämisestä huolimatta, miksi täytyy ehdoin tahdoin pilkata Jumalaa ja loukata eri uskonnollisia pyhiä arvoja, varsinkin kun tiedetään erittäin hyvin joidenkin uskonnollisten ryhmien siitä syvästi loukkaantuvan? Mitä lisäarvoa saavutetaan esimerkiksi profeetta Muhammedin pilakuvien julkaisemisella vai onko tarkoitus vain provokaatiot ja epävakauden lietsominen? Onko sellaisessa "huumorissa" kenties jotain hauskaa?

Lisäksi bonuskysymyksenä: Mistä johtuu, että valtaväestön edustajia ja uskontoja saa julkisesti massamediassa pilkata, mutta esimerkiksi etnisiä ja seksuaaalivähemmistöjä ei? Ovatko kaikki uskonnot ja etniset ryhmät keskenään tasa-arvoisia vai ovatko toiset kenties tasa-arvoisempia kuin toiset?

Jos nakkikioskilla alkaa soittaa poskea, niin poskeen saattaa koskea. Näin se menee. Kannattaako tehdä pilkkaa asioista, joista tietää toisten suuttuvan verisesti? En minä ainakaan hlökoht. niin toimi. Miksi loukkaisin tahallani toisia? Miksi joku instituutio näin tekee....ja olettaa lähtökohtaisesti, että kotivaltio puolustaa viimeiseen hengenvetoon tätä "oikeutta" härnätä verta nekusta? En tiedä, mikä tässä lienee sitten viisasta.

Kansojen hallitsemiseen käytetään kaikenlaisia keinoja ja yksi niistä on ikiaikainen: taataan vähemmistölle erityisoikeus ja -suoja valtaväestöä "vastaan". Ei mitään uutta auringon alla. Köyhtyvän alkuasukas - väestönosan turpa tukitaan parhaiten, kun tuodaan samalle ekologiselle lokerolle tuosta paikasta kilpaileva joukko ihmisiä. Ja samalla taataan, että tuo kilpaileva joukko on valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Eikun paina kurjistumisesi lohmoon ja pure kynsiä ja purista taskussa nyrkkiä.....samalla tuo popula pysyy pois kaduilta, eikä kiukkuaan pura hallitsevaan joukkoon. Kas, sen voi purkaa kilpailevaan joukkoon ja tuomion saatuasi....opitpahan saatana. Kätevää ja toimii kaikkialla.

Amerikoissa asuva eläkkeellä oleva opettajaserkkuni joskus mietti, kuinka ihmeessä valkoisen amerikkalaisväestö, se, joka lusii sitä tavis-amerikkalaisen elämää, ei ole jo saanut kyllin sitä rallia, mitä se elämä normaalisti siellä on? Kaksi työtä ja ei vapaita ja alati nousevat elinkustannukset, koulumaksut, vakuutukset jne. Ja muuta työn perässä niin, että 12 vuotta koulua käynyt peruslapsi on vaihtanut koulunsa 7-8 kertaa...ja silkka huono tuuri voi romuttaa kaiken, totaalisesti. Luonnollisesti kun muutat ja olet erehtynyt ostamaan talon, et saakaan siitä kuin noin puolet siitä, mitä maksoit. Tässä rallissa elävä amerikkalaisväestö pysyy kurissa ja nuhteessa, kun on tuotu kisaan mukaan hirmuinen liuta erilaisia kakunjakajia ns. kehittyvistä maista. Ja tyytymättömyys purkautuu vihaan näitä kilpailijoita kohtaan....vaikka oikea osoite on kyllä muualla.

Tähän souvviin liittyy vahvasti vallankäyttö ja hallitseminen.
 
Se vertautuukin hyvin tähän.. :rolleyes:

Vertaus tuli siitä että koko valtakunnan alueelle annettu varoitus on liioittelua. Jos takana olisi koko valtakunnan alueen sotilaat niin uhka olisi niin suuri että juliinen media aivan varmasti nostasi tästä ison kohun. Olen edelleen sitä mieltä että sen väsähtäneen pomppasotilaan henkeä uhkaa enemmän alkoholi kuin kansainvälinen terrorismi :)
 
Tuohon viinan ja sokerin lisäksi saa laskea myös tupakan aiheuttamat kulut yteiskunnalle. Ensiksi työajassa menettetty aika ja sitten keuhkoahtauman tai syövän hoito ja työkyvyttömyys, joka ei ole halpaa leikkiä. (olen pahoillani, kun loukkasin tupakoitsijoita).

Minä niin mieleni aina pahoitan tästä... Jos kuolen keuhkosyöpään, niin en voi kuolla mihinkään muuhun kalliiseen tautiin. Siinähän säästyy yhteiskunnan rahat näiden hoitokuluista? Tupakatta eläminen ei tiettävästi tee kuolemattomaksi. Tupakointi tiettävästi lisää myös verenkiertohäiriöiden todennäköisyyttä ja se vasta tuleekin halvaksi, jos lähden suorilta jaloilta sydänkohtaukseen. Vielä jos tämä tapahtuu eläkkeelle jäännin kynnyksellä, olen ihannekansalainen. Vuosia olen maksanut tupakkaveroja ja kaikki kustannukset jää yhteiskunnalta väliin. Joka tapauksessa elinajanodotteeni on alempi kuin niillä itsekkäillä ihmisillä, jotka suunnittelevat nauttivansa eläkkeestä vuosikaudet (se eläke ei koostu heidän säästöistään nykysysteemissä).
Siihen asti minulle olisi oikein maksaa tuplapalkkaa tupakalla vietetystä ajasta, kun parhaat ideat yleensä tulee siellä. Harmi, ettei työnantajat tätä ymmärrä
 
Oletko sinä/puolisosi ollut töissä työpaikassa, jonka jäsenten henkeä uhataan epämääräisillä viesteillä? Minä olen. Tässä keskustelussa minua vaivaa sen tapainen asenne, että "upseeri on valinnut työn, jossa henki voi olla uhattuna". Minä olen opettaja enkä valinnut työtä, jossa minun tulisi pysyä kylmänviileänä ihmiskilpenä oppilaideni suojana aseella uhattuna. Mutta tähän tilanteeseen on päädytty: meidän(kin) kouluamme on uhattu epämääräisten viesteillä ihan äskettäin. Miten olemme varautuneet? Jokainen opettaja on varmasti pohtinut omaa kykyään pitää oppilaat etusijalla hengen uhassa - haluan uskoa olevani valmis tähän, vaikkei se opettajan perinteiseen työnkuvaan kuulu. Meidän koulussamme on alettu valvoa koulurakennukseen sisälle tulevia henkilöitä; ulko- ja luokkien ovet suljetaan oppituntien ajaksi, poliisi on ollut paikalla jne.
Ovatko upseerit valinneet työnsä siten, että ovat valmiita riskeeraamaan oman henkensä rauhan aikana keskellä siviilejä, joiden joukosta heidät erottaa virkapuvusta? Jos epämääräisen uhkauksen mukaan kantahenkilökuntaa aiotaan tappaa tunnistamalla heidät asepuvusta, onko väärin, että työmatkallaan upseeri ei pukeudu tunnistettavasti? Jos uhkaaja ei ole uhannut kaikkia armeijan vaatteissa liikkuvia (siis myös varusmiehiä), eikö ohje ole ok?
Upseerin vaimona olen huolestunut tällaisesta epämääräisestä uhkauksesta, vaikka se koskisi vain yhtä ainoaa upseeria ja olen iloinen, että ohje olla pukeutumatta virkapukuun yksin liikkuessa tms. on annettu. Kyse voi olla vaikkapa kummilapseni isästä tai ystävättäreni aviomiehestä. Olisin huolestunut myös, jos puolustusvoimilla olisi tieto, että virkapukuisia on uhattu eikä mitään ohjeistusta olisi annettu. Karrikoiden: kun kouluumme kohdistui uhkaavia viestejä, olisiko meidän olla vain reagoimatta. Ei, vaan tehdä voitavamme.
Ongelmallista asiassa on tietysti, miten toimittaisiin, jos joku uhkaisi vaikkapa virkapukuisia poliiseja, jotka ovat kentällä työtehtävissä. Tai ambulanssikuskeja tai palomiehiä jne. Upseeri voi olla kulkematta työmatkaansa virkapuvussa, mutta palomies ei voi olla työssänsä ilman suoja-asuaan. Tässä mielessä upseerit ovat "turvallisemmassa" asemassa kenttätyössä.
Mitä tulee arvuutteluihin uhkaajan henkilöllisyydestä, luulisin, että suojelupoliisi ja pv eivät kertoisi sitä keskustelupalstoilla puitavaksi. Vai onko se turvallisuusuhka, ettei asiaa kerrota?

Edit: typo.
 
Oikea, joskin kallis ja varmasti globaalistikin päräyttävä reaktio olisi se, että jokaiselle reserviläiselle toimitettaisiin vormu kotiin ja mahdollisuuksien mukaan kaikki käyttäisivät sitä koko ajan. Mielellään vielä niin, että jos omia aseita löytyy niin selkään vaan ja ylpeänä pää pystyssä normaalia elämää elämään.

edit:typo
 
Viimeksi muokattu:
Mistä johtuu, että valtaväestön edustajia ja uskontoja saa julkisesti massamediassa pilkata, mutta esimerkiksi etnisiä ja seksuaaalivähemmistöjä ei?

Valaisetko tuota valtaväestöön kohdistuvaa "heteropilkkaa", josta ilmeisesti kärsimme? Mä en ole törmännyt. :)
 
Viimeksi muokattu:
Entä palomiehet tai lääkärit. Missä tulee raja vastaan ja jousto terroristien edessä loppuu?
Ruotsissa muslimien kansoittamiin kaupunginosiin ei ole enää palomiehillä ja ambulansseilla mitään asiaa. Ei ainakaan ilman parin poliisiauton saattuetta. Silti tulee kiviä ja polttopullojakin vastaan. Tämä on tätä kulttuurin rikastuttamista ja ihanaa maahanmuuttoa, josta ei saa puhua pahaa tai on rasisti. Samaan suuntaan on Suomikin menossa. Eikä kukaan kehtaa julkisesti sanoa, KETKÄ tämmöistä harjoittavat, koska sehän olisi rasismia.
 
No jos kuitenkin järki käteen! Kyllä tässä maassa keskivertopersut tappavat vuosittain enemmän sivullisia kuin ISIS tai muut ulkomaanelijät.
Suomalainen tappaa kännipäissä riitaisen kännikaverinsa. Se on "pikkuisen" eri asia, kuin terrorismitarkoituksessa uskonnollisen kiihkon säväyttämä tehty murha. Ihan "pikkuisen" eri asia.
 
Uhkailijat häkkiin jotta heilahtaa.
Suomen viranomaisten mielestä tappouhkauksien jakaminen bloggaajalle ei ole mikään rikos, siitä ei pidä tutkia eikä kuulustella ketään, syyttämisestä nyt puhumattakaan. Tällä tasolla mennään. Näin "tehokkaasti" Suomessa ennaltaehkäistään muslimiterrorismia.

http://markusjansson.blogspot.com/2015/03/linkki-netissa-haram-tappouhkaukset.html
"Suomen viranomaisten mielestä se, että postaa nettiin linkin on rikos, jota pitää ehdottomasti tutkia ja kaivaa tekijä esille vaikka kiven kolosta - mutta suorien ja uskottavien tappouhkauksien jakaminen netissä tietylle henkilölle ei ole rikos, jolle pitäisi tehdä mitään.

Mitä vittua?

Mitä vitun vittua häh?

En ole vuosikausiin enää luottanut suomalaisiin viranomaisiin, oikeusjärjestelmään, enkä varsinkaan poliiseihin pätkän vertaa. Tämä oli silti jopa minullekin järkytys. Suomalainen viranomaiskoneisto ja "oikeus"valtio on todellakin NÄIN kertakaikkisen mätä. Aivan mielipuolinen. Sairas. Irvokas. Kaiken järjen ja kohtuuden vastainen.

Yksikään selkopäinen ihminen ei voi mitenkään loogisesti perustella, että uskottavien tappouhkauksien lateleminen on ok - mutta linkin jakaminen on rikos. Ei yksikään. Kuitenkin koko suomalainen viranomaiskoneisto poliiseista oikeuslaitokseen saakka on täsmälleen tätä mieltä.
 
Oletko sinä/puolisosi ollut töissä työpaikassa, jonka jäsenten henkeä uhataan epämääräisillä viesteillä? Minä olen. Tässä keskustelussa minua vaivaa sen tapainen asenne, että "upseeri on valinnut työn, jossa henki voi olla uhattuna". Minä olen opettaja enkä valinnut työtä, jossa minun tulisi pysyä kylmänviileänä ihmiskilpenä oppilaideni suojana aseella uhattuna. Mutta tähän tilanteeseen on päädytty: meidän(kin) kouluamme on uhattu epämääräisten viesteillä ihan äskettäin. Miten olemme varautuneet? Jokainen opettaja on varmasti pohtinut omaa kykyään pitää oppilaat etusijalla hengen uhassa - haluan uskoa olevani valmis tähän, vaikkei se opettajan perinteiseen työnkuvaan kuulu. Meidän koulussamme on alettu valvoa koulurakennukseen sisälle tulevia henkilöitä; ulko- ja luokkien ovet suljetaan oppituntien ajaksi, poliisi on ollut paikalla jne.
Ovatko upseerit valinneet työnsä siten, että ovat valmiita riskeeraamaan oman henkensä rauhan aikana keskellä siviilejä, joiden joukosta heidät erottaa virkapuvusta? Jos epämääräisen uhkauksen mukaan kantahenkilökuntaa aiotaan tappaa tunnistamalla heidät asepuvusta, onko väärin, että työmatkallaan upseeri ei pukeudu tunnistettavasti? Jos uhkaaja ei ole uhannut kaikkia armeijan vaatteissa liikkuvia (siis myös varusmiehiä), eikö ohje ole ok?
Upseerin vaimona olen huolestunut tällaisesta epämääräisestä uhkauksesta, vaikka se koskisi vain yhtä ainoaa upseeria ja olen iloinen, että ohje olla pukeutumatta virkapukuun yksin liikkuessa tms. on annettu. Kyse voi olla vaikkapa kummilapseni isästä tai ystävättäreni aviomiehestä. Olisin huolestunut myös, jos puolustusvoimilla olisi tieto, että virkapukuisia on uhattu eikä mitään ohjeistusta olisi annettu. Karrikoiden: kun kouluumme kohdistui uhkaavia viestejä, olisiko meidän olla vain reagoimatta. Ei, vaan tehdä voitavamme.
Ongelmallista asiassa on tietysti, miten toimittaisiin, jos joku uhkaisi vaikkapa virkapukuisia poliiseja, jotka ovat kentällä työtehtävissä. Tai ambulanssikuskeja tai palomiehiä jne. Upseeri voi olla kulkematta työmatkaansa virkapuvussa, mutta palomies ei voi olla työssänsä ilman suoja-asuaan. Tässä mielessä upseerit ovat "turvallisemmassa" asemassa kenttätyössä.
Mitä tulee arvuutteluihin uhkaajan henkilöllisyydestä, luulisin, että suojelupoliisi ja pv eivät kertoisi sitä keskustelupalstoilla puitavaksi. Vai onko se turvallisuusuhka, ettei asiaa kerrota?

Edit: typo.

Mittasuhteista tässä on puhuttukin. Ennaltaehkäisevillä toimilla viime vuosina on tehty tyhjäksi useampia terroritekoa kouluja vastaan ja yksi yliopistoa vastaan. Suhteellistamalla asiaa: kouluun ei pitäisi enää mennä lainkaan, koska se on selvästi yleisvaarallinen paikka.

Kaikki ovat huolissaan ääriajattelusta, mutta jotkut miettivät aiheellisestikin, miten puheilla voi pompottaa yhteiskuntaa Hangosta Utsjoelle.

Mikäli yksittäinen Afganistanissa palvellut on saanut uhkauksen, hänet uhkaaja siis tuntee ilman virkapukuakin. Mutta emmehän me tiedä asioita riskianalyysin pohjalla, eli mistä kokonaisuudessaan on kysymys, joten pitää luottaa siihen, että asia on perusteltu.
 
Mittasuhteista tässä on puhuttukin. Ennaltaehkäisevillä toimilla viime vuosina on tehty tyhjäksi useampia terroritekoa kouluja vastaan ja yksi yliopistoa vastaan. Suhteellistamalla asiaa: kouluun ei pitäisi enää mennä lainkaan, koska se on selvästi yleisvaarallinen paikka.

Kaikki ovat huolissaan ääriajattelusta, mutta jotkut miettivät aiheellisestikin, miten puheilla voi pompottaa yhteiskuntaa Hangosta Utsjoelle.

Mikäli yksittäinen Afganistanissa palvellut on saanut uhkauksen, hänet uhkaaja siis tuntee ilman virkapukuakin. Mutta emmehän me tiedä asioita riskianalyysin pohjalla, eli mistä kokonaisuudessaan on kysymys, joten pitää luottaa siihen, että asia on perusteltu.

Aivan. Ja tässä kohtaa on mielenkiintoista seurata, mitä tietoa tästä aikanaan sitten tulee framille? Ovatko varusmiehet sillisalaattipukuineen perjantai-illan maalina?

Jos yksittäistä henkilöä uhataan, niin pitääkö jokainen samanpukuinen ohjeistaa? Täh. Ihme logiikkaa.

Ihan pikkasen luulen, että emme tiedä asiasta taaskaan tarpeeksi.
 
Rauhanaikana on kiva leikkiä sotaa ja sankaria.

Se on kivaa ja helppoa - niin kauan kuin sota säilyy vain leikkinä, palkka tulee joka kuun 15. päivä tilille eikä mikään todellinen uhka tule lähelle. Helppoa ja mukavaa elämää, jossa kaikki tarjoillaan lähes ilmaiseksi valmiiksi katetusta pöydästä.

Tätä asiaa ei moni aina jaksa ajatella ihan loppuun asti ja sitten tulee yllätyksiä. Kohta tarvitaan varmaan kriisiapua ja psyykelääkkeitä kun suuren soturin kananmunankovan kuoren alta paljastuukin herkkänahkainen pelkuri ja alkaa jänistämään.
 
Back
Top