Spadehommat

Ostin viime viikolla paikallisesta Reko-ryhmästä Kokkolassa kasvatettua luomupaahtopaistia.

Eilen paistoin (ja maistoin) ja lopputulos lähes täydellinen. Paistomittarin ansiosta otin uunista (125 asteen lämpö) kun sisälämpö näytti 55 astetta. Ja niin pinkki ja mehukas, ai että! Muuta maustetta kuin suolaa ja pippuria en laittanut.
Ja nyt nautin paahtopaistivoileipää oluen kera!
 
Me savustettiin tänään kyyhkynrintoja, siihen tein kaveriksi valkosipulipatonkeja ja tuorejuustoa. Nyt kun rehuja alkaa pukkaamaan joka nurkalta, maustoin juuston ruohosipulilla. Ohkasesti jännitti et kuin juuston käy kun tuppas ukkosta, mut hyvin onnistu. Huomenna savustuskaappiin pääsee kalkkunaa.

on vaan nyt sellai jännä tilanne että kaksi kalkkunakukkoa pitäis teurastaa, lihaa noissa pojissa on päällänsä noin 15kg per nokka ja pakkasissa on ruuhka..
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1.2 MB · Luettu: 19
Saksankirveli, uhka vai mahdollisuus? Tuota rehottaa täällä ihan valtoimenaan, ikuna en oo tullu käyttäneeksi enkä oikeen tiedä että miten lähestyisin moista kummajaista.
 
Tenava kävi keräämässä kirvelit ja vaati soppaa. Ei mitään kovin kummallista, ei pahaakaan mutta kyllä nokkossoppa on parempaa ku kirvelisoppa (sitäpaitti kirveli kuulostaa ihan sukupuolitaudilta), savustuskaappiin päätyi rääppökani, oli hyvää vaikka näytti ihan savustetulta rotalta. Kalkkuna sai viimeisen ateriansa ja nyt on taas 15kg kalkkunaa syötäväksi.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1.2 MB · Luettu: 12
  • image.jpg
    image.jpg
    257.6 KB · Luettu: 11
  • image.jpg
    image.jpg
    195.3 KB · Luettu: 9
Onkohan tuossa mitään perää vaiko vain vanhan kansan horinoita? Minun mielikuvitus ei ainakaan keksi miten ukkonen voisi vaikutta juustoon.
 
Montako eri ravintokasvia olet pannut maahan, @Baltriber ?

Nyt pitää oikeen miettiä.. Perunaa, sipulia, papuja, lanttua, naurista (kaski ja tavallista), punajuurta, porkkanaa, palsternakkaa, keltajuurikasta, tomaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa, kolmea tavallista kurpitsaa, yrttejä, salaattia, lisää maa-artisokkaa, paprikaa, hernettä.. Unohdinkohan jotain.

Pellavaa laitoin kans kokeeksi josko sais hevoille siemenet.

Sitten lisäksi ne puut, puskat ja muut monivuotiset syötävät mitkä kasvaa ilman sen suurempaa suorittamista.
 
Nyt pitää oikeen miettiä.. Perunaa, sipulia, papuja, lanttua, naurista (kaski ja tavallista), punajuurta, porkkanaa, palsternakkaa, keltajuurikasta, tomaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa, kolmea tavallista kurpitsaa, yrttejä, salaattia, lisää maa-artisokkaa, paprikaa, hernettä.. Unohdinkohan jotain.

Pellavaa laitoin kans kokeeksi josko sais hevoille siemenet.

Sitten lisäksi ne puut, puskat ja muut monivuotiset syötävät mitkä kasvaa ilman sen suurempaa suorittamista.

Varsin merkittäviä määriä sinä kasvatat omaa ruokaa. Ei ole tuollaisen kasvimaan hoitaminen verenpainetautiisen hommaa. Valkosipuli näyttäisi puuttuvan luettelosta. Suomalaisesta siemenestä....suosittelen. Ei voi verrata samana päivänäkään tuontitavaraan. Veikkaan, että valoisa kesä tuo jonkun oman makuripauksensa, suomalainen valkosipuli on jotenkin mehukkaampi kuin tuontiryyti.

Jos mulla on joskus laiskuuvvelta ieti, niin kokeilen piruuttain kaura-härkäpapu-plänttiä. Jotkut alan tutkijat väittävät, että se saattaa olla suomalaisten eka viljelycoctail.
 
Varsin merkittäviä määriä sinä kasvatat omaa ruokaa. Ei ole tuollaisen kasvimaan hoitaminen verenpainetautiisen hommaa. Valkosipuli näyttäisi puuttuvan luettelosta. Suomalaisesta siemenestä....suosittelen. Ei voi verrata samana päivänäkään tuontitavaraan. Veikkaan, että valoisa kesä tuo jonkun oman makuripauksensa, suomalainen valkosipuli on jotenkin mehukkaampi kuin tuontiryyti.

Jos mulla on joskus laiskuuvvelta ieti, niin kokeilen piruuttain kaura-härkäpapu-plänttiä. Jotkut alan tutkijat väittävät, että se saattaa olla suomalaisten eka viljelycoctail.

On mulla vähän valkosipuliakin kasvamassa.

Onhan noissa oma hommansa, mutta ku se on enempi harrastus niin ei käy hermoon. Eikä tätä oo laitettu yhessä kesässä, nyt on kuudessa vuodessa paisunu tämmöseksi. Aikaahan mulla on, kokpäiväseen duuniin yhdistäminen luultavasti kävisi turhan työlääksi kun tunnit loppuis kesken.

Eikä mulla mielenterveys nyrjähdä jos porkkanarivi ei ole lasersuora tai jostain pukkaa rikkaruohoa. Vuohi kasvihuoneessa aiheutti kyllä jo vähän ahistusta.
 
Mulla hävisi pari penkkiä valkosipulia pari vuotta sitten,viimein ahkera salapoliisityö toi esiin syyllisen,mun länsilaika kävi syömässä ne..oli mieltynyt makuun jostain syystä.
 
Back
Top