Spadehommat

Testasin eilen hyttysistä ja vesisateesta huolimatta Mustangin kertakäyttöistä grilliä mökin pihassa. Kyllä voi sanoa että toimii, pienestä vesisateesta tuo ei ollut moksiskaan ja kyrsät paistuivat suht nopeasti. Ainoa miinus oli lievä grillin polttoaineen tuoksu kyrsissä. Ja sekin voi johtua siitä että laitoin kyrsät hieman liian aikaisin verkolle. Ohjeessa kyllä luki että grillattavat voi asettaa ritilälle kun liekit ovat sammuneet (n.15min.´liekkien paloaika). Kyrsänä oli Kittilän markkinoilta hommattu Kivikylän Huiluntuhti kuorellinen versio, oli tämä kyrsä hyvin pärjännyt testissäkin:


nuxwSv07Qy2%YlOEUZ3rKw.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on crock pot, sellanen haudutuspatahässäkkä. Uskottelen itelleni että se vastaa vähän taginea. Vie vähemmän sähköä kun hellan hehkutus. Tagine olis kyllä kiva..

Meillä syötiin taas rikkaruohoja. Poika toivoi nokkoslettuja. Niitä siis.

Intin aikana opeteltiin syömään erilaisia luonnosta löytyviä juttuja. Nokkosta on tullut syötyä sen jälkeenkin jos vain on ollut jossain sopiva puska tyrkyllä. Toimii vaikka letuissa siinä kuin pinaattikin.

Lokit ja varikset jääkööt kriisiajan herkuksi :sick:
 
Testasin eilen hyttysistä ja vesisateesta huolimatta Mustangin kertakäyttöistä grilliä mökin pihassa. Kyllä voi sanoa että toimii, pienestä vesisateesta tuo ei ollut moksiskaan ja kyrsät paistuivat suht nopeasti. Ainoa miinus oli lievä grillin polttoaineen tuoksu kyrsissä. Ja sekin voi johtua siitä että laitoin kyrsät hieman liian aikaisin verkolle. Ohjeessa kyllä luki että grillattavat voi asettaa ritilälle kun liekit ovat sammuneet (n.15min.´liekkien paloaika). Kyrsänä oli Kittilän markkinoilta hommattu Kivikylän Huiluntuhti kuorellinen versio, oli tämä kyrsä hyvin pärjännyt testissäkin:


Katso liite: 31159
Grillattiin pihassa tätä hulluntuhtia, hyvää on.

Samalla harjoiteltiin eräretkeä varten sytyttämällä pihagrilliin tuli tuluksilla (sateessa).
 
Viimeksi muokattu:
Tein kasvissosekeiton. Tällä kertaa kaapista löytyi aineksiksi porkkanaa, sipulia, lanttua ja valkosipulia.
IMG_20190706_202813.jpg

Valmistus näin:
Kattilaan vettä, pilkottuja kasviksia ja lihaliemikuutioita. Keitetään kunnes pehmenneet.
Otetaan pois liedeltä, hienonnetaan sauvasekoittimella ja sitten onkin valmista.

Herkkusuut voivat sekoittaa joukkoon kermaa tai sulatejuustoa.
 
Eilen tuli tehtyä ensimmäistä kertaa makaronilaatikko keittämättömistä makaroneista.

1 pussi makaronia 400g
800g nauta-sika jauhelihaa
2 tölkkiä Mutti tomaattimurskaa
1 litra punaista maitoa
Sipulia (oman maun mukaan)
Mausteita (oman maun mukaan)
300g juustoraastetta (vähän vähempikin riittää kyllä)

Makaronit isoon vuokaan (n. 30 x 40 cm). Tomaattisäilykkeet, ruskistettu jauheliha, ruskistettu sipuli ja mausteet päälle ja sekoitetaan.
Päälle maitoa (n. 8dl), parempi aloittaa pienemmällä määrällä. Aina voi lisätä jos tuntuu että alkaa olla kuiva eikä makaronit kypsiä. Minulle riitti ylläolevalla reseptillä n. 8dl.

Paistoin tunnin verran (200 astetta) uunissa. Kun oli paistunut 45 min laitoin juustoraasteen päälle ja vielä vartiksi uuniin.
En halunnut juustoa päälle alusta asti koska en tykkää siitä kun se kovettuu korpuksi.

Tein isoon vuokaan koska halusin ohuen kerroksen. Yllä luetellulla reseptillä ja vuoalla tuli valmiista laatikosta n. 3cm paksu.
 
Viimeksi muokattu:
@Loyd Minä olen tehnyt sosekeittoa niin että lopuksi lisään paistettua pekonisilppua valmiiseen sosekeittoon. Antaa hyvän maun ja tekee keitosta ruokaisamman = lisää kaloreita.
 
@Loyd Minä olen tehnyt sosekeittoa niin että lopuksi lisään paistettua pekonisilppua valmiiseen sosekeittoon. Antaa hyvän maun ja tekee keitosta ruokaisamman = lisää kaloreita.

Paahdettu sipuli toimii kanssa, sitä kun ripottelee sopan pintaan just ennen kun lapioi appeen kitusiinsa, se ei kerkee vettyä sellaseksi niljaksi vaan pysyy rapsakkana
 
Kalahommat ketää? Painekattilassa särkeä? Ostan heti, kun vaan joku tekee? Suosittelen samaa muilleki!

Tosin epäreilua, tästä voi vielä saada oikeasti hyvää kalaa!
 
Kalaa painekattilassa? Eikö lopputulos ole kalamuussia? Kalaahan pitää varovasti kypsentää koska se hyvin helposti ylikypsyy. Esim lohtakin suositellaan nykyän jättämään sisältä punertavaksi näiden ns "huippukokkien" puolelta.

Moni paistaa lohta 200 asteessa 45 minuuttia, kun se kypsyisi ihan riittävästi 15 minuutissa, Laukkonen sanoo.

 
Olisko painekattilassa umpioitua särkisäilykettä? Muutenhan siitä tulee ihan tuhannen mössöä, miinaan uinutta särkeä..
 
Valurautapannujen vuosi huolto käynnissä,poltin pannut punahehkuseksi hiilloksella,nyt rasvaus ja pannut uuniin tunniksi 200 asteeseen.
 
8500123.jpg
 
Milläs rasvaat nuo? Pitäisi itse tutkia saako pannusta puisen kahvan irti, jotta sitä voisi huoletta poltella.
Pistelin suolatonta voita kun ei muuta ollut,pitäisi tuota Hermannin mainostamaa ostaa tai sitten ihan potsin silavaa.
 
Se on taas se aika vuodesta kun tarttee kaivaa mummovainaan mehustin esiin. On vaan tympeetä hommaa marjanpoiminta, lapsityövoimakin pääsi lipsahtamaan karkuun. Viihtyvyyttä lisäis kyllä kummasti jos olis viittiny hävittää nokkoset ensin. En viittiny, laiskuuttani.
28DB21AD-DDCB-4480-8FBB-3841C81D00FF.jpeg
 
Japanilaisen kaupan misokeitto oli parempi kun Ekolon.

Myös nuudelit (instant) ovat aivan eri luokka kun lähikaupan. Tosin en enää muista edes niiden maun, mutta japan nuudelit olivat aika tulinen ja tosi maukas tavara. Ostin myös pehmeät tofut, teryjaki soosi, ja japanilainen majoneesi.

Ostin sitä nottoakin. Siis sitä fermentoitua tofua, joka maistu sinihomejuustolle kuulemma. En vielä maistanut.

Mutta lämpimästi suosittelen jos liikutte Annankadulla:
Tokyokanista:
- marukome ichiban instant miso soup/misosoppaaainekset. Ekolon miso on ihan litkujen litku tämän verrattuna.
- daisho teriyakikastike
- itsuki kagai-yo kumamoto ramen pikanuudelikeitto (chilia)
- pehmeä tofu silken
- japanilainen majoneesi Kewpie (nukke kuva).

Meikä kypsyi kokkamaan japanilaista ruoka taas. Olen tehnyt joskus, ihan sushitkin itse. Meni hyvin sake viinan kanssa :)

Kysyin riisinuudelit, vastasi ettei ole, koska riisi on kallista Japanissa !? Siksi ne valmistaa nuudelit vehnästä ja taatarista.
Mitä ihmettä??
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tiedän mihin menen jos saan mahdollisuuteen - Japanin.

Syömään kobe beefin:

Jos joku instant miso keitto räjähtää tajuntani, niin..noh, Simon ja Martina osavat kuvata paremmin.
 
No enpä taita mennä koben perän, se on sikakallis, maailman kallein marmoroitu härän liha.
 
Minä ostin paikalliselta tuottajalta alkukesästä paahtopaistin 18 eur/kg. Ihan tarpeeksi hyvää minun makuaistille, en kaipaa kalliimpaa. Vielä kun valmistus myös osui nappiin, sisälämpötila 55 ja niin roosan värinen ja maukas liha. Ai että!

Joten tulevana tiistaina haen taas Reko-ryhmästä saman tuottajan pari paahtopaistia lisää, tällä kertaa 21 eur/kg.
Joten vegaaneille terveiset, syökää te paskanne! Minä vetelen napa paukkuen paahtopaistia.
 
Minä ostin paikalliselta tuottajalta alkukesästä paahtopaistin 18 eur/kg. Ihan tarpeeksi hyvää minun makuaistille, en kaipaa kalliimpaa. Vielä kun valmistus myös osui nappiin, sisälämpötila 55 ja niin roosan värinen ja maukas liha. Ai että!

Joten tulevana tiistaina haen taas Reko-ryhmästä saman tuottajan pari paahtopaistia lisää, tällä kertaa 21 eur/kg.
Joten vegaaneille terveiset, syökää te paskanne! Minä vetelen napa paukkuen paahtopaistia.
Vetää vaan. Mutta en ole mikään vegaani, enkä edes kasvissyöjä, koska syön kanamunat, juusto, liha, kana ja kala. Misokeitoon kyllä lisään pehmeä tofuta japan.kaupasta.Tänään tankkasin lisää japanilaisia elintarvikkeita:dachia, levää, tofua, tattarinuudeleita, sojakastike yms Mirini oli loppunut, sake viina pitää vielä hommata alkosta, koska haluan kokeilla tehdä teryjaki kastike itse.
Ne ovat tärkeitä kun laitan kala ja teryjaki kana.

Sinäkin voisit kokeilla, Herman, teryjaki kastetta, se on hyvä kaikelle lihalle.

Tässä tehdään iso annos, mutta sitä voi säilyttää jääkapissa. Mutta voi laitta puolet.
 
Back
Top