Spadehommat

Herkkupizzaa vaivattomasti

Kaupan pizzaa parannellaan seuraavasti:

Ennen uuniin laittoa levitetään pizzalle koskenlaskija sulatejuustoa.
Kypsän pizzan päälle laitetaan luumutomaatin puolikkaita ja pirkka aioli valkosipulimajoneesia.
Päälle ripotellaan reilusti rucolaa.

Pakastepizzasta tehty:
IMG_20190614_124819.jpg

Roiskeläppäpizzasta tehty:
IMG_20190627_162638.jpg

Idea on saatu kotipizzan lankkupizzasta jossa juuri nuo täytteet.
 
Tänään herkuttelin dorada kalalla ja uusilla potuilla. Kala ostin huipputuorena, paistoin oliiviöljyssä kypsäksi pannulla.
Paras uusi pottu on seuraavana päivänä pannulla paistettu raakasipulin kanssa. Minulle irtoa sitä enemmän makuja.
Dorada on herkullinen ja vähäruotoinen, ihan varmasti huippukala, mutta makujen kanssa mulla edelleen paha ongelma. Makuaisti on mennyttä. Mutta pitää olla onnellinen että tunnen kuitenkin jotain! Minuutin ajan tunsin jopa välimeren makua :)


On sekin hinta elämästä.
Kohta nähdään uhrasinko kilpirauhasetkin ;)
 
Eilen käytin tagine pannuani ensimmäisen kerran (ranskalainen Emile Henry)
41urQ4C-37L._SX450_.jpg


Pohjalle desin verran vettä, mausteita ja sipulia. Päälle perunakuutioita ja päällimmäiseksi lihakuutioita ja tunnin verran annoin porista. Hyvää tuli.
 
Eilen käytin tagine pannuani ensimmäisen kerran (ranskalainen Emile Henry)
41urQ4C-37L._SX450_.jpg


Pohjalle desin verran vettä, mausteita ja sipulia. Päälle perunakuutioita ja päällimmäiseksi lihakuutioita ja tunnin verran annoin porista. Hyvää tuli.
Ruskistuko ruoka tälläisessä?
 
Ei, se on enemmän höyrykeittämistä. Tai ruuan omassa nesteessä keittämistä. Matalassa lämmössä hitaasti hauduttaen.
 
Eilen käytin tagine pannuani ensimmäisen kerran (ranskalainen Emile Henry)
41urQ4C-37L._SX450_.jpg


Pohjalle desin verran vettä, mausteita ja sipulia. Päälle perunakuutioita ja päällimmäiseksi lihakuutioita ja tunnin verran annoin porista. Hyvää tuli.
Katson vahingossa että legendaarinen aromipesä:D
 
Tänään tein makaronilaatikon tomaattipinnoitteella. Olen usein paistanut tomaatteja uunissa. Mutta hyvin ne sopivat makaronilaatikon päällysteeksi, ei tarvitse erikseen valmistaa.

IMG_20190630_154857.jpg


Tähän annokseen meni 700 g jauhelihaa, 600g penne-pastaa, pussillinen sipulikuutioita, 1.5 l maitoa, 5 kananmunaa, paseerattua tomaattia ja muita mausteita ja paljon tomaatteja.
 
Ei, se on enemmän höyrykeittämistä. Tai ruuan omassa nesteessä keittämistä. Matalassa lämmössä hitaasti hauduttaen.
No saako tätä pata käyttää induktioliedellä?
 
Eilen käytin tagine pannuani ensimmäisen kerran (ranskalainen Emile Henry)
41urQ4C-37L._SX450_.jpg


Pohjalle desin verran vettä, mausteita ja sipulia. Päälle perunakuutioita ja päällimmäiseksi lihakuutioita ja tunnin verran annoin porista. Hyvää tuli.
Laitoitko uunissa?
 
Ei, hellan päällä. Minulla on tavallinen, "vanhanaikainen", sähköhella. Suurin levy on just sopiva tälle pannulle.
 
Tänään tein parasta herkkua, lasagnea.

IMG_20190702_170222.jpg

Kun itse tekee niin voi valita parhaat raaka-aineet mm. paistijauhelihaa, Mutti -tomaattimurskaa, suomalaista tämän kesän sipulia ja punasipulia, emmental juustoraastetta ja paljon valkosipulia.
 
Mulla on crock pot, sellanen haudutuspatahässäkkä. Uskottelen itelleni että se vastaa vähän taginea. Vie vähemmän sähköä kun hellan hehkutus. Tagine olis kyllä kiva..

Meillä syötiin taas rikkaruohoja. Poika toivoi nokkoslettuja. Niitä siis.
 
Mulla on crock pot, sellanen haudutuspatahässäkkä. Uskottelen itelleni että se vastaa vähän taginea. Vie vähemmän sähköä kun hellan hehkutus. Tagine olis kyllä kiva..

Meillä syötiin taas rikkaruohoja. Poika toivoi nokkoslettuja. Niitä siis.
Olisko gluteenitonta reseptiä?
 
Tein terveellistä kaalilaatikkoa. Ja pakkasesta tein vanhat puolukat hilloksi.

IMG_20190704_173114.jpg

Kaalilaatikon työvaiheet pääpiirteittäin:

Laita iso kattila puolilleen vettä, 2-3 lihaliemikuutiota ja piripintaan asti pilkottua kaalia. Keitetään kunne kaali pehmennyt, välillä voi sekoittaa.

Kaalin kiehuessa paista jauheliha + sipuli ja keitä pieni määrä riisiä. Mitä vähemmän riisiä sen parempaa tulee :)

Kun kaali on pehmennyt, niin se on painunut kasaan ja riisin ja jauhelihan voi laittaa samaan kattilaan. Ainekset sekoitetaan kattilassa ja kaadetaan sitten uunivuokaan. Paistetaan yli tunti uunissa.
 
Minä en kaalilaatikosta oikein välitä, parempaa on kaalipata.
Eli ruskista padassa jauheliha ja ota pois. Kaalit tilalle ja pyörittele padassa kunnes kaalit jotenkuten ruskistuneet. Jauheliha takaisin, mausteet ja neste ja anna hautua kypsäksi.
Eli pointti on että kaalin pitää olla ruskistettu.
 
Back
Top