Spadehommat

Tehtiin tämä ihan kotioloissa ja suosittelen. Pekoni, sipuli, pariisinperunaa, munia, kermaa, juustoa, pippuria ja suolaa. Nam!
Vielä simppelimpi versio on laittaa peruna-sipuli -suikaletta ja jättää munat pois. Lyödään setti uunivuokaan ja paistetaan uunissa. Mutta silloin se on kiusaus ja eri ruokalaji, eikä varmaankaan yhtä hyvä kuin tuo.
 
Kerro tarkemmin.

marjoja tai hedelmiä soseeksi (mä teen yleensä niin että sosetta on 4-5dl), sekaan maun mukaan sokeria ja jos tahtoo hifistellä niin jotain maustetta, sokeri ei pakollinen jos tykkää kirpakammasta. Uunipellille silikonialusta tai elmukelmua ja sose siihen päälle ohueksi levyksi. Uuni max 80 astetta ja kuivatellaan siellä 6-8 tuntia. Sitten levy suikaleiksi saksilla ja sokeria päälle (tai sitten ei sokeria päälle).

käytännössä mikä tahansa marja tai hedelmä käy mutta kovin vetisestä soseesta lopputulos on vähän syötävää, paljon haihtunutta nestettä ja kuivuminen vie ikuisuuden, eli jos tekee kaupan valmissoseista niin valitsee sellaisen missä ei ole lisättyä nestettä. Kannattaa kokeilla eri yhdistelmiä, omena-kaneli-vanilja on aika herkkua..
 
Onko tuo hyvin säilyvää, miten sitä pitää säilyttää?

ei säily meillä kyllä niin kauaa että pääsis tekemään tutkimusta.. mutta luulen että on melko säilyvää kamaa, kuivattua marjaa tai hedelmää ja lisänä sokeria, niin eikö sen nyt pitäisi säilyä? Säilyttäisin suljetussa purkissa kyökin kaapissa.

meinasin noita tehdä nyt vähän enempikin jos riittäis vaikka ihan säilytettäväksi asti ja onhan noi ihan käteviä jossain mettäreissuillakin. Kuivalihaa, pussikeittoja ja kuivattuja marjoja
 
Onko kukaan tehnyt rosvopaistia muodossa tai toisessa ? Olen itte parhaillaan kesälomalla mutta työkaverit ilmoittivat että kesämökillä pidettävä juopottelu & syöpöttelysessio kiinnostaisi välittömässä lähitulevaisuudessa.
 
Kannattaa sitten varata odotteluruokaa. Se rosvopaistin kypsyminen kun vie tunteja. Olen kerran ollut mukana rosvopaistitilaisuudessa Virossa kymmenisen vuotta sitten. Siellä villisika paistui n. 6 tunnissa. Kyllä siinä nälkä tuli odotelllessa.
 
Onko kukaan tehnyt rosvopaistia muodossa tai toisessa ? Olen itte parhaillaan kesälomalla mutta työkaverit ilmoittivat että kesämökillä pidettävä juopottelu & syöpöttelysessio kiinnostaisi välittömässä lähitulevaisuudessa.

Viime syksynä tehtiin mökkireissulla. Aamulla n. 7 aikaan lihat maahan ja n 12 tunnin päästä syötiin. Kaveri on mökilleen tehnyt tiilistä "uunin" johon kasleri laitettiin ja hiekkaa päälle. Hyvää ja mehukasta tuli. Oisko ollut joku puolenmetrin kuoppa mikä oli vuorattu tiilillä.
 
Lihat sitten folioon ja kanaverkkoa ympäri, helpottaa kuuman lihan nostamista kuopasta kun voi koukuilla nostaa.
 
Se olis taas aika aloittaa jouluvalmistelut. Nostin vähän annabelleä kokeeksi (ja söin itteni tärviölle) ja kunhan tästä testierä tasaantuu suolistossa niin etten kumartuessa yrjöä, käyn nostamassa vielä jouluksi uudet perunat pakkaseen.

tein tänään sweet chili-fetaa, itteäkin vähän jännittää että kummonenkohan on lopputulos
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Niin, olisi aika yksinkertaista laittaa tilausohjeet meille täällä foorumilla ja posti herkun kotiin kiidättää.
Käsittääkseni maaseudulla ovat yrittäjähenkistä porukkaa joten missä ratkaisu? :D(y)

taisin laittaa valmistusohjeen. Nopeemmin on herkku käsissä ite tekemällä kuin suomen postin kuljettamana (siinä tosin tulis se säilyvyys testattua):D
 
Onko kukaan tehnyt rosvopaistia muodossa tai toisessa ? Olen itte parhaillaan kesälomalla mutta työkaverit ilmoittivat että kesämökillä pidettävä juopottelu & syöpöttelysessio kiinnostaisi välittömässä lähitulevaisuudessa.
Pari kertaa kokeeksi vuosia sitten ja kerran rahan edestä joskus kaksikymmentä vuotta sitten.

Lopputuloshan on hyvä, kun maltilla jaksaa tehdä, mutta omasta mielestäni kannattaa miettiä jotain muita matalalämpö-menetelmiä. Tuossa pikaisesti vilkaistuna "ihan jees" ohje Iltasanomissa, mutta näitä on netti pullollaan. Sitä kokonaista lammasta ei kannata yrittää, vaikka Huovisen Lampaansyöjien jälkeen yrittäjiä on ollutkin. On kuulema lievästi "haastava".
 
Back
Top