Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
@Fremen
Et kirjoittanut miten tarjoilet pastan ja kastikkeen, ns suomalaisittain vai italialaisittain. Minä suosittelen italialaisittain eli että pastasta vedet pois kun on kypsä ja sitten kaataa kastikeen pastan päälle ja sekoittaa.
Suomalaisittain taas molemmat on erikseen eli kauhallnen pastaa lautaselle ja kauhallinen kastiketta päälle. Mutta tällälailla pasta jää mauttomaksi koska italialaisittain tehtynä pasta imee itsensä kastiketta ja saa makua.
Siis ihan etikkaa, vaiko valkoviinietikkaa tms?Eilen grillasin lihavartaita ja ajattelin jakaa kokemuksen.
Liha oli Kotkan Lihatukun valmiiksi suolattu (1.4% suolapitoisuus) sianpaisti. En tarkkaan tiedä mikä osa siasta se on mutta kovasti näyttää kasslerilta.
Leikkasin paistin pituussuunnassa kahtia ja sitten puolikkaat n. 2cm paksuihin viipaleisiin.
Lihaviipaleet astiaan, sekaan karkeaksi leikattuja sipulinlohkoja (minulla 900g lihaa ja kaksi isoa keltasipulia) sekä etikkaa (10%;sta) silmämääräisesti että kun sekoittaa niin jokainen lihapala saa hiukan etikkaa päällensä. Suolaa ja pippuria.
(Tosin kun liha oli jo valmiiksi suolattu niin olisin luultavasti voinut jättää lisäsuolaamisen pois koska loputulos oli hiukan liian suolainen liha).
Anna liha/sipuli/mausteseoksen seistä muutama tunti ja sekoittele välillä. Liha muuttuu vaaleksi ja mureutuu.
Sitten vaan lihat vartaaseen reunasta. Grillivartaan on oltava litteä sillä jos on pyöreä niin lihat vaan pyörivät kun grillatessa kääntää puolta.
Minä käytän tämänmallista, Virosta ostin:
Lopputulos on herkullisesti hiukan hapahkoja sianlihaviipaleita. Jos ei tykkää etikanmausta niin jättää sen pois mutta minusta lievä etikanmaku sopii kun ei ole muuta marinadia suolan ja pippurin lisäksi (sen lisäksi että se mureuttaa lihan). En halua pilata lihanmakua jollain marinadisörsselillä.
PS. Sipuleita en vartaaseen lihojen väliin laittanut vaikka niinkin voi tehdä vaan grillasin ne jälkeenpäin folio-grillialustalla jossa reikiä.
10% normaali väkiviiinaetikka.
Sitruunan mehu tai kotimainen hapan omenamehu toimivat hyvin etikan lisaksi, omenahan sopii possun suuhun - sen todistivat meille jo aikoinaan Asterix, Obelix ja Idefix!Siis ihan etikkaa, vaiko valkoviinietikkaa tms?
Omena oli ainakin villisian niskassa jota söin juhannuksena. Tähän asti juhannuksen paras ilallinen oli juuri omenalla muhittu villisikaniska, aivan mahtavaksi maustettu ja kokattu eikä mikään pakaste vaan tuore niska ja makkarassakin oli peuraliha, Eestista tuotuja kaikki. Villisikaniskassa oli hiukan jännä savun makua.Sitruunan mehu tai kotimainen hapan omenamehu toimivat hyvin etikan lisaksi, omenahan sopii possun suuhun - sen todistivat meille jo aikoinaan Asterix, Obelix ja Idefix!
On muuten hyvan nakoiset vartaat teikalaisella @Herman30 , just tollasia olen miettinyt itsekin kun puutikuilla menty tahan asti...
Enpä osaa sanoa, en ole koskaan kaupassa nähnyt. Ja sitäpaitsi nyt kun Virossa on sikaruttoepidemia menossa luulen ettei sitä lihaa edes päästetä kauppoihin.Herman, mitä tälläinen villisika maksaa siellä Eestin kaupoissa?
5.2.2016
Villisian lihaa ja ruhoja ei saa tuoda Manner-Virosta
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira muistuttaa, ettei Manner-Virosta saa tuoda villisian ruhoja, lihaa eikä lihavalmisteita Suomeen. Helmikuun 2016 alussa Tulli takavarikoi laivalla Virosta tulleen metsästäjän autosta kaksi ammuttua villisikaa. Vaikka villisioilla ei terveystodistusten mukaan ollut afrikkalaista sikaruttoa, ne toimitettiin hävitettäviksi.
Virossa todetun afrikkalaisen sikaruton vuoksi Manner-Viro kuuluu rajoitusalueeseen, jolta Euroopan komission suojapäätöksen perusteella ei saa viedä villisikoja ja niistä saatavia tuotteita muihin
EU-maihin.
Enpä osaa sanoa, en ole koskaan kaupassa nähnyt. Ja sitäpaitsi nyt kun Virossa on sikaruttoepidemia menossa luulen ettei sitä lihaa edes päästetä kauppoihin.
Täytyy kyllä sanoa että jos joku on tuonut villisian lihaa Virosta lähiaikoina niin melko riskialtista hommaa, voi levittää sikaruttoa myös Suomeen.
http://riista.fi/villisian-lihaa-ja-ruhoja-ei-saa-tuoda-manner-virosta/
https://www.evira.fi/elaimet/elaint...o/usein-kysyttya-afrikkalaisesta-sikarutosta/
En oikein ymmärrä:miten sikarutto leviää toisiin sikoihin - ihmisenko kautta ja onko itse ihminen vaarassa, jos syö saastunutta villisikalihaa?
En ole ruokasnobi joten taysin samaa mielta! Laittaisin ehka Wiljamia (perinteinen) sinne valiin viela, ja kaikilla!Tuli tosta Sami Hedbergin ohjelmasta mieleen, höyrytetty lihapiirakka Trip-lenkillä....tai Balkanilla.....ooh.
En ole ruokasnobi joten taysin samaa mielta! Laittaisin ehka Wiljamia (perinteinen) sinne valiin viela, ja kaikilla!