Spadehommat

Porkkanaraastetta en ole saanut Virossa hampurilaisen välissä mutta kaaliraastetta smetanassa/majoneesissa kylläkin. En ymmärrä.
Ja se hamppari lämmitetty mikrossa, sekä sämpylä että pihvi (oli joku pikkukylän grilli). Kyllä se nälän vei muttei hellinyt makunystyröitä mitenkään.

PS. Oli muuten tuo grilli. siitä on jo varmaan 10v ja nykyään tuo onkin kiinni.
https://www.google.fi/maps/@58.4094...GXZTpgc2ZhAnUzhiqQ!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
 
Laitetaanpa tänne:

1 pkt pekonia (170g)
1 iso sipuli / 1pss pakastesipulia
6dl riisiä (Uncle Ben's on paras tähän)
1,2 l vettä
1 lihaliemikuutio
pari laakerinlehteä

Pilko pekoni ihan pieneksi silpuksi, samoin sipuli.
Kypsennä pekonia pannulla sen verran että punainen väri muuttuu harmaaksi.
Laita sekaan sipuli ja paista hetki.
Lisää joukkoon riisi ja paista koko ajan sekoittaen kunnes riisit muuttuvat läpinäkyviksi.
Lisää joukkoon vesi, lihaliemikuutio ja laakerinlehdet.
Pienennä lämpöä ja anna hautua kannen alla, välillä sekoittaen, n20min kunnes kaikki neste on haihtunut.


Sopii lisukkeeksi melkein mihin vaan ja ennen kaikkea hyvää sellaisenaan. Kotona valmistettuna aivan loistavaa sapuskaa jotoksellle.
 
Meillä oli tuontapaista ruokaa silloin tällöin kotona kun olin pieni. Pekonin sijaan oli savukylkeä paloiteltuna, sen lisäksi herneitä ja suolakurkkukuutioita. Meillä se kulki nimellä köyhän miehen risotto.
 
Aaah, itsetehty hernekeitto on kyllä nannaa! Varsinkin kun on KUNNON savulihaa, ostin Tallinnasta. https://www.facebook.com/pages/Torokse-Talupood-Kohvik/159473607732523
Varmaan on kotimaisiakin pientuottajia joilla yhtä hyvät tuotteet muttei täälläpäin Suomea missä minä asun. Joten kun Tallinnassa käyn on tapana ostaa parin kilon klöntti mukaan kotiin.

Eikös tulekin vesi suuhun?
liha%2Bpilt.JPG
 
Vähän myöhään kommentti, mutta tuli mieleen, kun Virossa Tartossa tunkivat porkkanaraastetta jokaiseen hampurilaiseen. Menihän se niinkin toki.

Porkkanaraastetta en ole saanut Virossa hampurilaisen välissä mutta kaaliraastetta smetanassa/majoneesissa kylläkin. En ymmärrä.
Ja se hamppari lämmitetty mikrossa, sekä sämpylä että pihvi (oli joku pikkukylän grilli). Kyllä se nälän vei muttei hellinyt makunystyröitä mitenkään.

PS. Oli muuten tuo grilli. siitä on jo varmaan 10v ja nykyään tuo onkin kiinni.
https://www.google.fi/maps/@58.4094...GXZTpgc2ZhAnUzhiqQ!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
20150805_140113.jpgKuva liittyy. Tuollainen tuli vastaan Tallinnasta Tartton suuntaan ajettaessa. Hintaa oli 3-4€ ja kokoa sen verran, että loppupäivän aikana ei ollutkaan enää nälkä.
 
Saanko minä tilittaa syömisiäni ilman kuvia toistaiseksi? :)
Se voisi auttaa minua pudottamaan ne 8 kiloa, joita koen ongelmalliseksi :rolleyes:
 
Rasva tihkuu ja tirisee :D

Tässä on teille vähän "toisenajattelua":
Mennään kasviöljyllä, lihasta poistetaan tarkkasti näkyvät läskit pois.

Kohta kun ruokahalu alkaa heräämään syön hapankaali/sipulisilppu/öljy salaattia, raastan sinne hiukan porkkana, toissapäivänä keitin broileripaistifileet, liemessä keitin punaiset linssit. Reilusti mustapippuria sekaan myllystä. Tähän mennessä olen syönyt vain kaurapuuroa kolmella mantelilla, shia siemenilla, godzi marjoilla ja pellavasiemenilla, tl alentaja margariinia, kahvi rasvattomalla maidolla ja pari kapselia kalanmaksaöljyä.

Pakko syödä ne 500 g vihanneksia/marjoja/hedelmiä. Linssit kai kuuluu siihen joukkoon, pitää tarkistaa vielä.
Illalla laitan raportin tarkkasti punnituista hedelmistä ja vihanneksista, tänään tavoite vähintäin, 500 g.
Tähän mennessä se on melkein nolla :rolleyes: kun en tiedä vielä mihin kuuluvat pähkinät ja siemenet, ja tuskin niistä monta gramma tulekaan..
Mutta viimeinen mitattu paastosokeri oli 6 :) Yllätyin. Mutta ei se minua vie takaisin kaitalle tielle:D
 
Sain ne 500g kokoon:
- 300 g hapaankaalia
- 130 g omena
- 50 g puolikas banaania
- 20 g sipulisilppua
- 20 g siemenia, päikinöitä, marjoja
- 50 linssit
Nyt jo ylikin 500 g

(Ja 100 keitettyjä broileria)

(Myöhemmin syön toisen banskun puolikas, jos nälkä niin aina varalla pala kurkkua ja tomatti ( ja se on lisää 200 g) Se on sitten jo extra. Voisin puristaa vielä 1 greipin mehukin, mutten usko että jaksan.) Mutta ne ovat jossitteluja.

Sokeria sain jo muuten salmiakista ja keinotekoisesta C vitamiinista. Joten ihan hyvin voisin lopettaakin koko syömisen nyt.

Eli sain 540 g kasviksia ja hedelmiä ja kasvivalkuaista. Tavoite on saavutettu. Ihan helposti saisin niitä alas lisää jos olisin paremmassa kunnossa.

Ei se ole niin vaikea loppujen lopuksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Liityin juuri painonvartijoihin, grammastakaan en luovu vapaaehtoisesti! :)
Lahjoitan teille 8 kiloa, saatte vartioida nekin :D

Uusi ennätys - 650 g kasviksia ja hedelmiä ja pähkinöitä kaikissa muodossa. Musta on tulossa kasvis-addikti. Laajensin riippuvuuteni eksottisiin hedelmin, linchi hedelmä maistuu ruusulle, graaattiomena on sanoinkuvato ..Ostin hamppuöljyäkin, jotta pahellisuus olisi täydellinen, mitään ei piristä niin täydelliseti kun porkkanan syönti ja päälle 2 rkl hamppuöljyä ja päälle kaksi möllerin kalanmaksaöljykapselia! Se on seisemes taivas sitten :D
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaa tulla kovat pierut, kyllä......
Ei itse asiassa tullutkaan mahtavia, suklasta ja maidosta ym sokerin ja ym "moralittomasta" ruokavaliosta tuli paljon pahempia :cool:minua pierettää sipuli, mutta ihan normaalit pierut oli täälläkin kerta, vaikka söin kokonaisen sipulin haapankaalin kanssa, tai no puolikas esipaistettuna ja puolikas raakana. No hernekeitto tietty myös. Tämä oikeastaan aika hajuton homma..

Nyt kun en syö makeisia, enkä laittanut hermesetasta kahviin, banaani tuntuu kauhean makealta, ihan sokeripommilta! Tl hunaja vie jo tajun.. Olin 2 viikkoa ilman hermesetastä, nyt ostin kuitenkin kahvia varten, ja se oli periksianto :mad: halusin päästä sitäkin.

Luin muuten sopivasti asken greisingista. Se onkin joku muoti dietti, jossa pitää syödä pienia enimmäksen kasvipitoisia annoksia vähän välin. 5-6 kertaa päivässä.

Nyt olen kiinnostunut greliini hormoonin ja tämän greisingin mekanismista https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Greliini
Se vaikuttaa mielenkiintoiselta ja jopa järkevältä. En ajo kuitenkaan greisata, menen ihan oman itsetuntemuksen mukaan melkein greisaten.
Minulla on ensijaisesti menossa kokeilu - miten omalla sinnikkydellä ruokavaliossa voi vaikuttaa veriarvoihin.
 
Viimeksi muokattu:
No niin..
Katson päivämäärän 2.2 ja nyt 11.2. Yli kuukauden sinnikkästi yritin laskea verensokeri terven tasolle. Ja onnistuin.
Sokerirasituskoe:
Paastosokeri 5,5
2H mittaus glukoosilitkun juonnin jälkeen 6,0.

Ei tätä kyllä kukaan lääkäri kutsuisi miksi "esidiabetekseksi" enää..Joten säihkähdyksellä selvisin. Mutta sokerin en koskee enää, enkä muutenkaan enää perseile ruoan kanssa. Syön "kaunisti".

Seuraava projekti - pahan kolesterolin alentaminen. Nyt kokonainen fp-KOL on tasan 5, aleni sekin, mutta saisi olla alle. Haluan 4,5 lukeman. Piste.
Ja sitten tuo pahuksen LDL merkitty tähdellä, seon suurempi kun HDL (hyvis kolesterooli) reilusti.

Seuraava projekti osoittaa pahikselle paikan :mad: pysyköön alle 2,5!

Palaan asiaan 3 kk päästä:camo::uzi:
Maistoin L'uomu pakastebroileria tänään. Kyllä on eriläinen kun tavallinen ja sillä kruunan lihattomuuteen siirtymistä. Syön raijuustoa, soija ja kalaa. Kerran pari kuukaudessa ehkä maistan luomulintua.

Tässä on luomubroilerista:
http://www.luomunokka.fi/fi/etusivu/
 
Viimeksi muokattu:
Siis tyyliin uusi ranskalainen keittiö? Eli se mitätön määrä ravintoa asetellaan lautaselle kauniisti. Vai tarkoititko itse aktin suorittamista kauniisti?:D:D:D
En tee mitään lauselle asetteluja, enkä aktia. Syön itsetehtyä kasvissosekeittoa ja tujotan ruutua :D Mietin miten voi pelastaa maailmaa putinisteilta ja islamisteilta :D
"Kauniisti" meikällä on noin 600-800g (saa olla enemmänkin :rolleyes:) vihanneksia kaikissa muodoissa, raakana ja keitettynä, höyristettynä ja soseutettuna ( vaan ei paistettuna) ja raakoja hedelmiä ja marjoja. Loput valkuainen, itse en tarvitse kun 100 g sitä korkeintäin, eikä se mahtukaan enää. Sitä paitsi valkuaista jo linsseissa ja pähkinöissä-siemenissä ja kaikissa. Hilareita:kaurapuuro yms tarvitsen noin 200g (noin), en laske tarkkaan, koska nekin ovat jo kasviksissa ja hedelmissä.
3 rkl öljyä, kylmäpuristettua, jos otan möllerit, sitten 2 rkl.
Juomat: kahvi johon lisään rasvatonta maitoa :(, rasvaton piimä :(, vichy, yrttiteet. Siihen laitan tlk hunaja jossa on kuningatarhyytelöä ja sitepölyä.

Esimerkki tämän päivän "kauniista" aamupalasta:
- kaksi ruisleipäpala
- keskelle 1 tl oliiviöljyä, 2 rkl pehmeä 2% raijuustoa (yllättävän hyvä)
- viereen kaksi kotimaista tomaattia halkaistuna ja 3 raaka valkosipulikynttä
- kaikki syödään käsiin
- kahvia
:cool:

Onko kukaan syönyt osterivinokasta?
Se on kuulemma huippu sieni!
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Osterivinokas

http://www.botanix.kpr.eu/fi/index.php?text=15-osterivinokkaan-kasvatus-pleurotus-ostreatus
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tässä mieleen kun taas leikkasin savulihaa hernekeittoon että kenties voisi olla paikallaan antaa vinkki miten säilytän lihan jääkaapissa sen jälkeen kun olen poistanut sen vakumipakkauksesta.

Lihan pahin vihollinen on että se kokojan on kostea jolloin se alkaa homehtumaan ja pilaantumaan. Joten muovipussissa säilyttäminen ei käy päinsä ollenkaan.

Siksi käärin sen tuplakerrokseen leivinpaperia ja lopuksi vielä koko käärö paksuun paperipussiin. Jos ei ole paperipussia niin keittiöpyhe toimii myös. (Ei pörröinen frotteepyyhe vaan ohut, tiiviskankainen keittöpyyhe.)
Tällälailla liha pikkuhiljaa kuivuu mutta ei mene kuitenkaan korpuksi ja säilyy hyvin jääkaapissa ainakin pari viikkoa.
 
Back
Top