Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt oli niin vahva suositus, että pitää itsekin kokeilla.
Prismassa näytti olevan tälläisiä purkkia myynnissä, onko sama?
Toi kokonaisena kuoritut on kaikkein tärkeintä, silloin se tomaatti on pitänyt kaikki maut sisällään, se silppu mitä myydään valmiiksi pilkottuna on ihan teurasjätettä se teollisen hakkaamon linjastosta, kantapaloja, jopa vihreitä kantoja (kitkeriä) ja hirveästi vettä.
Ainoastaan kokonaisina aina, ja joko heti leikkuulaudalla suoraan purkista, nesteineen silpuksi (minä), kaikki kattilaan, tai sauvasekoittimella (ihan kaikki kattilaan, 5 litran pöntötkin huuhdellaan sinne - minä töissä) tai väkivallalla (minä silloin kun muut optiot eivät ole saapuvilla) murskaksi, mutta KOSKAAN EI VALMIIKSI MURSKATTUA TOMAATTIA. Purkissa. Nope.

Tai tonnikalaa, saat niitä painehuuhdelluita huitaleita luiden pesulinjan viemaristä/ "keräimestä"
Tonnari ainoastaan paloina, ei koskaan hiutaleina. Piste.

Koko viikon kun hitsaa aamusta iltaan yhtäsoittoo, niin tarvii sanoo että näin perjantai-iltana kohtuu hyvälle maistuu paistetut perunat ja possun sisäfile kerma-kanttarellikastikkeessa... ja "eversti".
Yleensä luotan punkkuun kokkaillessa, mut nyt laiskuus ajoi kellarin antimille...
Edit.
Monihan ei siis tota pidä minään, mut kun oot ollu viikon ns. laihiksella niin ai saatana kun tuntuu hyvälle mahassa ja päässä

Viimeksi muokattu:
Noh,koska pörssisähkön hinta oli sikamaisen korkea, tein oman klassiseen reseptin mukaan. Eli sen päivän tuore taimen paistanut paloina (!) pannulla sopivalla lämmöllä sopivan kypsäksi. Meheväksi. Jälkirasvassa pannuun näitä hyviä, vihdoin tomaatin makuisia tomaatteja ja salotti sipulia. Mausteena ranskalainen suola ja mustapippuri. Haudataan melkein kypsäksi. Ja lautaselle. Nyt suosiossa Saarioisten maalaisperuuna salaatti lisukkeena, mutta sitä minimaalisesti. Se on mielestäni paras valmis peruna salaatti.
Ruotoja oli, mutta kannatti, kokonainen tai paloina paistettu kala on hieman hankalampa syödä, mutta paljon mehukkaampi. Pää on on fantastinen. Tajunta räjähtävä 👍

Eastonissa tänään oli tomaatin makuisia tomaatteja! 1.99. Kävin jopa 2 kerta, kuin maistoin. Ei ole vielä kaikki menetetty 👍

No entäs Passata lasipulloissa?
Noh se kuulostaa jo aika hienoslta, ja ne voi käyttää uudelleen itse. Jos "halvalla" saa... mutta tärkeintä on käyttää pyrettä ja sokeria reilusti, ja vähintään 3t keittoaika, jos haluaa kunon punaista ja tomskulta maistuvaa ja hyvin säilyvää (10 päivää jääkaapissa, jos väännät sen kolmeen asteeseen tai niin alas kuin tuollainen menee. Ei mene paljoa enempää sähköä, kunhan sitä käyttää vain pari ihmistä.
Painakeitintä en ole ikinä kokeillut, nähnyt niitä lapsena sukulaisissa, käytettiin vissiin lähinnä mustaherukkamehun keittoon.
Sellainen toimi tietty nopeammin, koska keität reilusti yli 100 asteessa, ehkä 120 tai yli, varsinkin jos on paljon sokeria, mikä muuttaa nesteen viskositeettia ja muita ominaisuuksia huomattavasti.

Koko viikon kun hitsaa aamusta iltaan yhtäsoittoo, niin tarvii sanoo että näin perjantai-iltana kohtuu hyvälle maistuu paistetut perunat ja possun sisäfile kerma-kanttarellikastikkeessa... ja "eversti".
Yleensä luotan punkkuun kokkaillessa, mut nyt laiskuus ajoi kellarin antimille...
Edit.
Monihan ei siis tota pidä minään, mut kun oot ollu viikon ns. laihiksella niin ai saatana kun tuntuu hyvälle mahassa ja päässä
Koko viikon kun pomo hitsaa keittiössä, niin suoraan "Eversti". Nöyrä kiitos.
Vaikka tämä onkin nimellisesti spadeketju, tarvii rääkätty sielukin välillä ravintonsa... perkele.
INHOAN muuten yli kaiken vuoronsisäisiä extensioita, piti päästä tänään kuudelta, kerrankin, mutta "joudut valitettavasti jäämään loppupäiväksi" fakin 23.30 saakka!
Jumaleishan!
Mitä palavaa helvettiä, taas?

Voin kokkina täältä Norjasta sanoa että olet oikeilla jäljillä tuossa, monellakin tasolla. Varsinkin tuossa keittoajassa, ja pyrettä pitää käyttää reilusti, ja sokeria vastaavasti.
Ja San Marzano todellakin tunnetaan meidän piireissä "säilyketomaattien Mercedes Benzinä"...
Tälle makunystyrätunnustus, siis pyreen käytölle. Itse havaitsin tämän aivan hiljattain ja sattumalta --> bolognese-tyyppistä tehdessä --> tomaattisäilykkeet vähissä, mutta runsaasti pyrettä. Tuli itse asiassa, tavallista parempaa. Olen ajoittain sokerin sijaan/osin hunajaa tai tummaa siirappia käyttänyt.

Tälle makunystyrätunnustus, siis pyreen käytölle. Itse havaitsin tämän aivan hiljattain ja sattumalta --> bolognese-tyyppistä tehdessä --> tomaattisäilykkeet vähissä, mutta runsaasti pyrettä. Tuli itse asiassa, tavallista parempaa. Olen ajoittain sokerin sijaan/osin hunajaa tai tummaa siirappia käyttänyt.
Siis laitoit tomaattipyreettä? Purkki kokonaan?

Noh se kuulostaa jo aika hienoslta, ja ne voi käyttää uudelleen itse. Jos "halvalla" saa... mutta tärkeintä on käyttää pyrettä ja sokeria reilusti, ja vähintään 3t keittoaika, jos haluaa kunon punaista ja tomskulta maistuvaa ja hyvin säilyvää (10 päivää jääkaapissa, jos väännät sen kolmeen asteeseen tai niin alas kuin tuollainen menee. Ei mene paljoa enempää sähköä, kunhan sitä käyttää vain pari ihmistä.
Painakeitintä en ole ikinä kokeillut, nähnyt niitä lapsena sukulaisissa, käytettiin vissiin lähinnä mustaherukkamehun keittoon.
Sellainen toimi tietty nopeammin, koska keität reilusti yli 100 asteessa, ehkä 120 tai yli, varsinkin jos on paljon sokeria, mikä muuttaa nesteen viskositeettia ja muita ominaisuuksia huomattavasti.
Se passata mitä ostin oli Mutti. Nyt kaupassa ja menen katsomaan San Marzano säilyketomskuja, k-ketjussa on Mutti niminen, onko merkki oikea?

Eastonissa tänään oli tomaatin makuisia tomaatteja! 1.99. Kävin jopa 2 kerta, kuin maistoin. Ei ole vielä kaikki menetetty 👍
Se on harvinaista että kaupasta saa tollaisia hyvän makuisia. Pakko niitä on ostaa kuitenkin kun oma kasvatus tuottaa jostain heinäkuun loppupuolelta vasta.

Eikä niitä parhaimpiakaan voi verrata omiin kasvatettuihin. Niitä ei tarvitse poimia puoliraakana vaan ihan punaisena. Siis kannustan kokeilemaan ihan kaikkia kellä vähänkään on mahdollisuus ja aikaa kasvattaa itse tomaattinsa ja siinä sivussa vähän muutakin.

Se on harvinaista että kaupasta saa tollaisia hyvän makuisia. Pakko niitä on ostaa kuitenkin kun oma kasvatus tuottaa jostain heinäkuun loppupuolelta vasta.

Eikä niitä parhaimpiakaan voi verrata omiin kasvatettuihin. Niitä ei tarvitse poimia puoliraakana vaan ihan punaisena. Siis kannustan kokeilemaan ihan kaikkia kellä vähänkään on mahdollisuus ja aikaa kasvattaa itse tomaattinsa ja siinä sivussa vähän muutakin.
Minitomaatit kasvatin parvekkeella kerran, ihan floppi oli, hirveen vesijuoppo ja tulos mitätön. Pitää olla suojattu kasvimaa/piha.

Tarkoitin sitä passata mitä myydään lasipulloissa, niissä lukee "passata", Mutti merkkinen ja vielä jonkun. Onko se hyvä boloneesessa? Vai riittäkö puree? Itse en ajo tehdä mitään passatoja kun tomaatit ovat mitä ovat..

Jep, tomskujen johtotähti kyseessä :salut:... paljonko oli hinta Suomessa??
3 euroa. Huomenna ostan yhden ja teen.. mitä teen.. osti n risottoriisi, pitää syödä (kuiva) herkkutatit, muuten vanhenevät. Eastonissa oli maissitähkät kotimaiset,4,90 kilo, ostin 2 syön ne raakana.

Viimeksi muokattu:
Nyt on tullut tomaateista sen verran juttua että säilyke laatuja on paljon on. Tuo Passata oli mulle uusi termi.
Tässä Muttin valikoima eri tuotteisa (Myös valmiit receptit) :

Tuolta kohdasta erikoisuudet löytyy myös tuo San Marzano jota itsekkin olen jo kokeillut ja on loistavaa tavaraa.
Huomio tuosta nimestä:
"San Marzano -tomaatti on EU:n alkuperäsuojaama laji (D.O.P)."

Seuraava oma kokeilu kohdistuu puolet halvempaan Pelati säilykkeeseen.
Joka kuitenkin on kuorittu ja kokonaisia mutta lajike ei ole Marzano.

Back