Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt on tullut tomaateista sen verran juttua että säilyke laatuja on paljon on. Tuo Passata oli mulle uusi termi.
Tässä Muttin valikoima eri tuotteisa (Myös valmiit receptit) :

Tuolta kohdasta erikoisuudet löytyy myös tuo San Marzano jota itsekkin olen jo kokeillut ja on loistavaa tavaraa.
Huomio tuosta nimestä:
"San Marzano -tomaatti on EU:n alkuperäsuojaama laji (D.O.P)."

Seuraava oma kokeilu kohdistuu puolet halvempaan Pelati säilykkeeseen.
Joka kuitenkin on kuorittu ja kokonaisia mutta lajike ei ole Marzano.

Tomaateista: Italia tuottaa enemmän tomaattisäilykkeitä kuin maa tuottaa tomaatteja. Kiinasta tulee paljon tomaatteja eri muodoissaan Italiaan, niiden alkuperä katoaa jossain kohtaa.

Tälle makunystyrätunnustus, siis pyreen käytölle. Itse havaitsin tämän aivan hiljattain ja sattumalta --> bolognese-tyyppistä tehdessä --> tomaattisäilykkeet vähissä, mutta runsaasti pyrettä. Tuli itse asiassa, tavallista parempaa. Olen ajoittain sokerin sijaan/osin hunajaa tai tummaa siirappia käyttänyt.
Molemmat mainitsemasi toimivat loistavasti, hienosokerissa on se ongelma että se palaa helposti, kastikkeessakin, ja voi pilata kaiken.
Noi on hyviä vaihtoehtoja, jollei ole kulia maksettuna hämmentämässä sitä säännöllisesti.
Mutta hunajissa on hurjia eroja... suosittelen juoksevaa akaasia-hunajaa, tuontitavaraa valitettavasti, mutta suomalainen hunaja on aika voimakkaan makuista, pölyttäjät käyttävät yllättävän paljon pihkaisia puitakin kukintojen osalta, joten se keltainen jähmeä juttu tuo aika paljon makuja joita et välttämättä ollut hakemassa.
Plus se juokseva läpikuultava on vaan helpompi käyttää. Ja paljon halvempi.

No niin..Kiitos @Fremen kokelin Caynne pippuria. Ja olen myyty 😎 kyllä tiesin että on tällainen pippuri, mutta jostain syystä ohittanut.
Tänään tein se vakio kesäkurpitsa/tomskut/punainen parika/sipulit + calamata oliivit (lisään ne valmiin ruokaan kylmänä ja feta kutumaidosta) ja lisäsin caynne. Taivas, miten hyvä pippuri!
Todella mersu. Tarvitaan maltillisesti, koska voimakkampi kun musta pippuri, mutta se ei ole tappavan polttava. Minusta se toi maut paremmin esiin, vai johtuuko se tomaatin makuisista tomaatteista, joita kävin hakemassa lisää..

Ostin tuon

3 euroa. Huomenna ostan yhden ja teen.. mitä teen.. osti n risottoriisi, pitää syödä herkkutati, muuten vanhenee. Eastonissa oli maissitähkät kotimaiset,4,90 kilo, ostin 2 syön ne rakana.
Ensinnäkin, ota rauhallisesti! Toi kuullostaa hyvältä ruokahetkeltä. Risottoon tarvitset:
-kanalientä, annostele kun se riisi alkaa vähän kuivua, siten ettei kuivu kokonaan. Tämä on rauhalinen ateria! Kestää vähän kauemmin kuin missään paketeissa, jollei riisi ole esikeitetty, mitä en terveysssyistä suosittele kotona
- raastettua kovaa juustoa, parmesaani tai suomalainen loistava mustaleima emmenthaler käy
- hakattu persilja (ehdoton siihen päälle, tuo Italian lipustakin sen vihreän.
. voita

Olin italialaisessa ravintolassa kokkina, ja siellä sen risoton jonkinlainen laatumääritelmä, eli milloin se on oikeaa "juoksevuudeltaan", on että laitat sitä lämpimälle lautaselle, ja pidät reunasta kiinni ja lyöt kerran nyrkillä pohjaan. Jos risotto leviää sillä levyksi, voi sen päälle kasata grillattuja vihanneksia, bistekkaa (italialainen versio ranskalaisesta entre.cote .pihvistä) tjms, tai vain lisää parmesaania, ja lopuksi vähän sitruunamehua

4 litraa kanttarellejä
200gr Juoksuvoita(olympia sulatejuustoo)
1 Iso sipuli
0,5 litraa Kana tai kasvislientä
Nokare voita
2 rkl Vehnäjauhoja
Kermaa
Pekonia paketti
Suolat
Pippurit
Timjamia kuivatttua reilu t lusikka

Leikkaa pekoni kuutioiksi ja paista rapeaksi.
Paista nesteet pois sienistä, sitten sipulit ja voi sekaan.
Parin minutin päästä jauhot.
Pari minuttia pyörittelyä ja kana/kasvisliemi sekaan (itse tein kanaliemellä kuutiosta laiskuuttani.
10min kiehuttelin ja sen jälkeen juoksuvoi ja kerma.
Suolat pippurit timjamit sekaan
Sekottelin kunnes sulatejuusto on sulanut.
Sauvasekoittimella muutama suraus että jää vielä sattumia.
Aseta lautaselle ja pekonia päälle.

Viimeksi muokattu:
Vihdoin löysin kunnon raaka makkara, lamb lihakultturi. Maukas juuri kun pitää olla!

Tuossa kun Tellicherry pippuria kehutiin niin pakko oli sitä hieman katsoa mistäs sitä löytyis.
Ihan ei ollut lähi kaupassa mutta pienen lenkin heitin ampumareissulla. Niin tätä sain kyytiin :

Ei voi kuin ihmetellä että osaa olla mustapippureissa eroja. Tässä maistuu ensin hieman hedelmää ja sitten tulee lempeä puraisu joten on siinä potkuakin. Todella hyvä mustapippuri.

Voihan perkutarallaa taas.

Ihan hyviä ja varmasti hyvän makuisia reseptejä täällä on ollut ja ei mitenkään kalliita.

Miten siis, miksi, kuka ja kellä tarve maksaa tällaista hintaa? Ihan vaan paskaksi se muuttuu kuitenkin.

Sikahinta, mietin vain onko maku edes sen vartti.
Esim.tyffelit ovat kuulemma jotenkin ylivoimaisen makuisia, mutta itse en ole kovin innostunut niihin. Hintava pikkupullo "tryffeliöljyä" meni roskiin. Mutta yksi ranskalainen majoonesi johon lisätty hieman tryffeleitä oli ok, maksaa jotain 8 euroa, mutta tykkään sen voileivässä. Herkkutatti on mielestäni parempi.

Adam Ragusea on yksi juutuubin ruokabloggaajista jonka reseptistä saa jopa syötävää aikaiseksi
Broileria huomiseksi
Käy ostamassa pari kokonaista broileria, jos ovat rääppänöitä niin osta kolme, yhtä monta kuin uuniritilälle mahtuu.
Hiero tipujen pintaan paprikajauhetta, valkosipuli jauhetta, suolaa ja mustapippuria. Laita jääkaappiin kuvun alle maustumaan yön yli.
Täytä tipuset sitruunan puolikkailla, sido jokainen lintu paistilangalla napakaksi paketiksi.
Leikkaa pestyjä perunoita n peukalon paksuisiksi siivuiksi, jotka laitat kevyesti öljytylle uunipellille. Pelti menee 200 asteisen uunin alimmalle tasolle.
Pellin ylle laitat broilerit ritilällä, ideana on että tipusista putoileva rasva maustaa perunat.
N 20 min kuluttua käännät perunat ja broilerit
Ruoka on valmista kun broilerin rinta on 74 asteista tai pistohaavasta tuleva neste on kirkasta

Tuossa kun Tellicherry pippuria kehutiin niin pakko oli sitä hieman katsoa mistäs sitä löytyis.
Ihan ei ollut lähi kaupassa mutta pienen lenkin heitin ampumareissulla. Niin tätä sain kyytiin :

Ei voi kuin ihmetellä että osaa olla mustapippureissa eroja. Tässä maistuu ensin hieman hedelmää ja sitten tulee lempeä puraisu joten on siinä potkuakin. Todella hyvä mustapippuri.
Juu käytän tota töissä just noista syistä! Hienoa että maistoit sen hedelmäisyyden, kaikki ei sitä hoksaa. Hyvä tuote keittiöön.

Viimeksi muokattu:
Back