Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
1709399452244.jpeg
Tykkään tuoreesta makrilliista. Aamulla kalatiskille tuotu on paras. Helppo valmistaa, perunat keitän erikseen isona lohkoina, sitten isolle pannulle laitan makrillipalat, sipuli, tomaatit ja paprika, suola ja mustapippuri. Kansi päälle. Mitään vesiä en lisää, mehut tulevat vihanneksista. Joskus lisään sinne fenkoli mukulasta paloja.
Lautaselle lisään kylmäpuristettua oliiviöljy reilusti.
Minulle maistuu tämän lisäksi Porokylän Pikkusihti leipä, mielestäni tämä juureen leivottu ruista sisältävä leipä sopii erinomaisesti välimereen menenvän ruokien kanssa.
Kastelen leipä herkulliseen liemeen yleensä. Joskus tarkoituksella murustan sinne.

Ruotsissa PFAS-yhdisteitä kertyy suositusten mukaisesti ruokailevien nuorten kehoon enemmän kuin epäterveelisesti ruokaileville. Merkittävin yhdisteiden lähde on vesi, kalat ja meren elävät. PFAS- yhdisteet ovat poly-, perfluoriyhdisteitä, jotka hajoavat hyvin hitaasti.
Mikä ihana tekosyy poiketa nakkikioskilla.

Paljonko on kasslerin (palana) savustusaika? Savustus tehtäisiin erillisellä savustuslaatikolla avotulen (puugrilli) päällä. Ei siis sähkösavustimella tai jollain kömydä-pallolla tms. Netissä ohjeet järkiään noille jälkimmäisille.

Paljonko on kasslerin (palana) savustusaika? Savustus tehtäisiin erillisellä savustuslaatikolla avotulen (puugrilli) päällä. Ei siis sähkösavustimella tai jollain kömydä-pallolla tms. Netissä ohjeet järkiään noille jälkimmäisille.
Jos raaka köntti, luokkaa pari kiloa, niin itse savustaisin noin pari tuntia sillain että helvetin pienillä tikuilla ruokkisin tulta ettei mene liian kuumaks ja sit lopuks uunittaisin vielä foliossa 150 asteessa pari tuntia.
Tietenkin ensin pari tuntia huoneenlämmössä ennen savustusta... Näin siis olen itse tehnyt ja ihan suun mukaista on tullut.

Meneehän tuohon lasagnen tekemiseen hyvän aikaa kun sen tekee ilman mitään valmista purkkitavaraa. Nyt se on kuitenkin saatu uuniin asti ja vain odotellaan.

Tässä äskettäin söin ravintolassa herkullisen entrecote -pihvin punaviinikastikkeessa. Lisukkeena oli perunaa ja parsaa. Mutta mitä helvettiä ? Wikin mukaan noin 40 % parsaa syöneistä havaitsee oman kusensa tuoksuvan rikille !? :oops: Enpä minä nyt omaa kustani juuri tuoksuttele, mutta en kyllä vessassa käynnin yhteydessä mitään rikin katkua havainnut.

Brittiläisen tutkimuksen mukaan noin 40 % ihmisistä erittää parsan nauttimisen jälkeen virtsaan vahvatuoksuisia rikkipitoisia hajoamistuotteita.

Tässä äskettäin söin ravintolassa herkullisen entrecote -pihvin punaviinikastikkeessa. Lisukkeena oli perunaa ja parsaa. Mutta mitä helvettiä ? Wikin mukaan noin 40 % parsaa syöneistä havaitsee oman kusensa tuoksuvan rikille !? :oops: Enpä minä nyt omaa kustani juuri tuoksuttele, mutta en kyllä vessassa käynnin yhteydessä mitään rikin katkua havainnut.

Brittiläisen tutkimuksen mukaan noin 40 % ihmisistä erittää parsan nauttimisen jälkeen virtsaan vahvatuoksuisia rikkipitoisia hajoamistuotteita.
Rikki sinänsä on hajuton, kaipasit ehkä rikkivedyn lemahdusta?
Gabriel Garcia Marquez: "Sitä ennen hän nautti mielihyvästä jonka tuotti lämpimän parsan puhdistamasta virtsasta nouseva salaisen puutarhan tuoksu." Havaitsitko edes salaisen puutarhan tuoksua?:cool:
Nobelisti tietysti briljeeraa. Itse kyllä olen sitä mieltä että parsa-aterian jälkeen kusi tuoksuu ihan selvästi parsalle.
Kuulunko sitten tuohon Wikin mukaan erittävään 40 prosenttiin vai siihen erittämättömään enemmistöön 60 %?

Ulukomailla asuessa ihmettelin Horstien intoilua tuoreen parsan kanssa, olen sitä sittemmin alkanut ymmärtämään.
Tuoretta vihreää parsaa ilmakuivattuun kinkkuun käärii, grillissä nopsasti väriä, parsa saa jäädä rapsakaksi sitten lautasella hieman parmesaania päälle. Joku voisi pirskottaa extra virgen oliiviöljyäkin. Pari pyöräytystä mustapippuria. Kylkeen jäähdytettyä Rieslinkiä. On tuolla luonnon helmassa yksi parhaista nautinnoista näin helteellä.

Hieroin reilun kilon kassleriin poppamiehen slow food rub mausteseosta ja änkesin sen kaasugrilliin ja hanikat sillain että joku 150 astetta ylähyllyllä, sitten grillin kylkeen modasin tuollaisen mustangin ilmapumpulla toimivan savunkehittimen, se on nyt reilu pari tuntia pöhissy ja oon puolen tunnin välein käynyt sitä olut+mausteseos yhdistelmällä voitelemassa, nyt rupee melko hyviä tuoksuja pölähteleen ilmoille...pitäis vielä reilu tunti malttaa oottaa että pääsis maisteleen...
1000009505.jpg
Kuvassa pari tuntia olleena

1000009503.jpg
Savunkehitin

1000009510.jpg
4h ja Valmis.
Yllättävän hyvin otti savu kiinni, on kyllä hyvä mauste toi poppamiehen sekoitus,vois jopa sanoo että top 3:een menee kokeiluissa.

Viimeksi muokattu:
Hieroin reilun kilon kassleriin poppamiehen slow food rub mausteseosta ja änkesin sen kaasugrilliin ja hanikat sillain että joku 150 astetta ylähyllyllä, sitten grillin kylkeen modasin tuollaisen mustangin ilmapumpulla toimivan savunkehittimen, se on nyt reilu pari tuntia pöhissy ja oon puolen tunnin välein käynyt sitä olut+mausteseos yhdistelmällä voitelemassa, nyt rupee melko hyviä tuoksuja pölähteleen ilmoille...pitäis vielä reilu tunti malttaa oottaa että pääsis maisteleen...
Katso liite: 99634
Kuvassa pari tuntia olleena

Katso liite: 99635
Savunkehitin

Katso liite: 99643
4h ja Valmis.
Yllättävän hyvin otti savu kiinni, on kyllä hyvä mauste toi poppamiehen sekoitus,vois jopa sanoo että top 3:een menee kokeiluissa.
savupuruthan olis voinut laittaa aluvuokaan grillin sisällekkin..

Päijänteellä rillattiin, vähän vihanneksia, halloumia ja entrecote reverse grilling. Oli aika ohut, joten meni lipo kypsäksi. Hyväähän tuo oli argentiinalaisen punkun kanssa.

Iso kuva ei onnistunna, häätyy tehdä uudestaan paremmalla aikaa.

Ed. No niin kuvakin sitten.

Liitteet

• 20240716.jpg
    20240716.jpg
    1.2 MB · Luettu: 11
Viimeksi muokattu:
Back