Spadehommat

On se komeeta kun suomalainen mies puhuu lontoota.

Tulee mieleen kun Juha Kankkuselta kysyttiin vuoden 1985 B-ryhmän Pökötin (Peugeot 205/Turbo 16/Evolution 5) käyttäytymisestä, ja erityisesti kaarteesta tullessa turboviiveestä... Kankkunen totesi vaan yleisellä tasolla "VEN JUU KAM OUT OF CORNER, AND GET ON GÄÄS, MAKE SURE NOSE POINTING IN RIGHT DIRECTION".

Simppeliä.
 
Uunissa valmistettua porsaan sisäfilettä pippurilla maustettuna muusilla ja paistetuilla vihanneksilla illalliseksi punkun kera. :p:love::)
 
Perjantain spadeilut:

Kana-riisipataa lounaaksi ja illalla sitten pakastepizzaa ja chorizoja.
 
Huomenna modaan tyttären keittokirjan reseptiä ja paistan kanan paistisuikaleet kypsäksi ja maustan oman maun mukaan (= suola ja pippuri), keitän spagettia ja kippaan molemmat uunivuokaan ja sekoitan. Siihen päälle noin 50/50 suhteessä purkista (mietoa) taco-soossia ja ranskankermaa. Sitten siunatuksi lopuksi päälle vielä juustoraastetta. Uuniin ja kun juusto on hývettynyt, niin naamariin. Alkuperäisessä ohjeessa oli nakkeja, eikä kanaa.

Tuo taco-soossi+ranskankerma toimii myös dippinä melkoisen hyvin. Ja tietysti taco-soossin voi tehdä itse tomaattimurskalla ja mausteilla. Purkki tomaattimurskaa, ruskistettua sipulia ja valkosipuli sekä jalapenoja ja ehken pippuria ja chiliä, niin tulee oman suun mukaista. Tehosekoittimella voi vetää hienommaksi dippitarkoituksiin.
 
Pari lautasellista hernekeittoa ja tyypillisesti teemaan sopivasti torstaina.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Tänään perjantai-illalliseksi viljaporsasta, muusia, kasvisgratiinia ja punkkua pari lasia.

Hyvää oli.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Tänään perjantai-illalliseksi viljaporsasta, muusia, kasvisgratiinia ja punkkua pari lasia.

Hyvää oli.
Pakko kysyä, mikä osa porsaasta ja miten teit?

Itse yritän aina välillä tehdä jotain pitkään kypsytettyä, mutta sitten tulee jotain katon vuotamisia tai likakaivon tyhjennyksiä tai kissan tappoja tai traktorin jarrunesteen lisäämisiä tai rehukuorman lastaamisia tai ...

Tai sitten akka löytää jääkaapista ja jakaminen menee vähän vituiksi.
 
Minä paistoin toissapäivänä Snellmanin possunpaistin perunoiden kera. Kolmisen tuntia sika sai uunssa löylyä. Viimeisen tunnin hetin sekaan kokonaisia perunoita.
 
Jauhelihapullat ja -pihvit, miten teette?

Itse olen laiska ja pyörittelen suoraan (omin käsin paistista jauhetusta) jauhelihasta sekä pihvit että pullat. Pannussa heitän päälle vähän suolaa ja mausteita, mutta en vaivaudu pelleilemään korppujauhon ja kananmunien kanssa. Ihan turhaa hifistelyä, joka ei edes tee hyvää terveydelle. Liha on parasta ilman jatkeaineita.
Olin pitkään samaa mieltä, kunnes päätin kokeilla uusia ideoita: 2 viipaletta Fazerin venhäpaahtoa, aja ne 3 kertaa paahtimen läpi alimmalla lämmöllä, sen jälkeen mortteliin ja sitruunapippuria (jossa on suolaa jo) sekaan ja murusiksi - lihapullista tulee todella kuohkeita ja hyviä. Kananmunaa ei tarvita.
Noissa korppujauhoissa on montakin ongelmaa, ensinnäkin ovat todennäköisesti ainakin vuoden vanhoja. Siitä se hyllymaku, joka ei puhuttele. Lisäksi niiden säännöllinen granulaarisuus ei ole sopiva lihapulliin tai pihveihin, mielestäni. Ton Fasun paahtiksen saa morttelissa kunnon tomuksi, meinaan.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Olin pitkään samaa mieltä, kunnes päätin kokeilla uusia ideoita: 2 viipaletta Fazerin venhäpaahtoa, aja ne 3 kertaa paahtimen läpi alimmalla lämmöllä, sen jälkeen mortteliin ja sitruunapippuria (jossa on suolaa jo) sekaan ja murusiksi - lihapullista tulee todella kuohkeita ja hyviä. Kananmunaa ei tarvita.
Noissa korppujauhoissa on montakin ongelmaa, ensinnäkin ovat todennäköisesti ainakin vuoden vanhoja. Siitä se hyllymaku, joka ei puhuttele. Lisäksi niiden säännöllinen granulaarisuus ei ole sopiva lihapulliin tai pihveihin, mielestäni. Ton Fasun paahtiksen saa morttelissa kunnon tomuksi, meinaan.
Varmin konsti mielestäni pilata lihapullat on käyttää korppujauhoja, Fremenin reseptiä pitää joskus kokeilla.

Itse teen yleensä seuraavalla reseptillä.
400g jauhelihaa
1tl suolaa
2rkl pippurisekoitus
Muita mausteita fiiliksen mukaan
1rkl vehnäjauhoja
1kananmuna

Sotken kaikki ainekset ja annan maustua muovikulkossa pari tuntia.
Paistan uunissa tai valurautapannulla
 
Vettä ja vehnäjauhoja, paksuus kuin pannukakkutaikina.
Suolaa.
Savulihaa kuutioiksi.
Paistamiseksi laardia (sitä pitää olla reilusti pannussa niin että lätty ennemmin friteerataan kuin paistetaan).
Jos ei ole laardia niin öljy mutta öljystä ei tule yhtä hyvä maku. Voi ei käy koska se palaa.

Hella neloselle (asteikolla 1-6). Välillä alennan kolmoselle jos tuntuu että liian kuuma.

Laardi pannulle sulamaan, perään savuliha ja paistetan hetken ja sitten kauhallinen taikinaa päälle kuten lättyjen paistossa. Paistetaan kuunnes alapuoli rapea ja käännetään ja paistetaan toinen puoli.
 
Back
Top