Spadehommat

Hyvä korotus. Työkaveri tosin kertoi, että ainakin Polaricalla leikkausta on muutettu, eli hukkaa ei tule enää niin paljon.
Aijaa no täytyypä katsoa sit kun saa lihat. Ulkoistin isälle kuivalihatuotannon, komensin hakemaan mulle lihaa, suolaamaan ja laittaa riippumaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Aijaa no täytyypä katsoa sit kun saa lihat. Ulkoistin isälle kuivalihatuotannon, komensin hakemaan mulle lihaa, suolaamaan ja laittaa riippumaan :D
Oikia homma.

Mulla taisi mennä vituiksi koko homma. Kävin maanantaina Prismassa ja siellä oli ihan hyviä naudanpaisteja 8,99€ kilo. Silloin oli kaikkea muutakin eikä jääkaapissa ollut oikein tilaa. Keskiviikkona ei jäljellä ollut kuin valmiiksi suolattua 11,99€ kilo. Ja koko loppu viikko matalalentoa.

Oli pakko ottaa, mutta vähän arveluttaa miten suolaista on. Itse teen 4% kuivasuolan vuorokaudeksi. Palat sinänsä ihan ok. Pääosin myötäsyyhyn leikattu eikä juurikaan sidekudosta tai rasvaa. Ja tietysti tympii maksaa vedestä, kun nestesuolattuahan tuo tietenkin on.
 
Eräs tuttuni korjaa ja ohjelmoi elintarviketeollisuuteen annostelulaitteita. Hän kertoi että jos ja kun joku nuori pääsisi näkemään esim. miten kana kynitään koneellisesti +yms makkaran valmistus prosessia... voi olla ettei enää tekis mieli mm. HK-bluuta.

Olin nuoruudessani yhden kesän Karjaportilla töissä. Ja siinä talossa oli silloin tapana että tuoreille työntekijöille näytetään koko se "tehtaan" toiminta alusta loppuun saakka. Jokainen vaihe, alkaen siitä kun karja-auto tuo neljällä jalalla kävelevää lihaa tontille, siihen saakka kun ne makkarapaketit lähtee lihalaatikoissa jakeluun. Myös sen mitä niille ruhonkappaleille tehdään joita ei ruoaksi voi käsitellä.

Kaikkihan tuo oli aika luonnollista, näin maalaispojalle, mutta makkaraa ei juurikaan tullut syötyä pariin vuoteen tuon pestin jälkeen. Ei se valmistustapa, eikä ne ainekset mitä siihen bulkkilenkkimakkaraan laitetaan, vaan se maku. Kun kerran saat maistaa makkaraa suoraan tehtaan savustusuunista otettuna verrattuna siihen mitä kaupan kylmäaltaassa vakuuminpakattuna myydään, niiin tuntui uskomattomalle että kyse on edes samasta makkarasta. Savuttavassa grillissä grillattuna päästään vähän sinnepäin, mutta...
 
HK Blöö ei tee mieli vaikken ole nähnyt teurastamoa. Sehän on aivan paskamakkara joka elää vanhalla maineella.
 
Meillä on kyllä ajateltu ilmastoa(s) ja liki lopetettu punaisen lihan syönti. Kalaa menee ja vähän kanaa.
Nämä kasvispohjaiset tuotteet, esim. kasvispullat(herne, kaura) on oikeasti ihan hyviä..
 
Kun näin talvisaikaan lämmittää leivinuunilla, niin samalla kypsyy ruoka tämmöisessä savipadassa. Nyt on kannen alla ruis-marjapuuro, pääaineksina karpalot ja ruisleipä. Kerman kanssa syötynä aivan peevelin hyvää. 28552
 
Minun tekisi mieli syödä possun kassleria, huomenna menen ostamaan. Riisin, tai perunan ja haapankaalin kanssa sipulimurskalla ja bontuelle herneet. Tykkän keittää kokonainen sipuli myös lisukkeksi..
Ruokahaluni nyt ihan normaali, vaikka syön hitaasti, mutta se on kuulemma ihan hyväkin - pureskella ruoka pitkää...
Kassler on hyvä paistettuna ja unissa kuutioksi leikattuna perunan ja sipulin kanssa, itse laitanut sekaan mm jopa eestin majoneesia päälle.
Noro sekoiti kyllä elimisto ja on vieläkin välillä kuvottava olo..
 
Viimeksi muokattu:
Kun näin talvisaikaan lämmittää leivinuunilla, niin samalla kypsyy ruoka tämmöisessä savipadassa. Nyt on kannen alla ruis-marjapuuro, pääaineksina karpalot ja ruisleipä. Kerman kanssa syötynä aivan peevelin hyvää. Katso liite: 28552

Melkein mikä tahansa toimii tuolla tavalla ajan ja rauhan kanssa kypsytettynä. Jopa parempi konsti kuin voissa paistaminen.
 
Meillä on kyllä ajateltu ilmastoa(s) ja liki lopetettu punaisen lihan syönti. Kalaa menee ja vähän kanaa.
Nämä kasvispohjaiset tuotteet, esim. kasvispullat(herne, kaura) on oikeasti ihan hyviä..
Jos ovat valmiita tuotteita, niin kannattaa katsoa kookosöljypitoisuus. Nauroin selekäkeikkanaurut, kun ensin ihmettelin joidenkin kasvispuikkojen makua ja seuraavalla Prisma-keikalla katsoin tuoteselosteet läpi noista muutamasta muusta tuotteesta. Vittu ympäristöystävällistä - JOO! Kookosöljyä joka Helevetin tuotteessa. Kiitos ei.

Siis henkilökohtaisena valintana. En sinänsä pahoita mieltäni muiden ruokailutottumuksista, kunhan nyt ihmistä ei mulle tarjota.
 
Jos ovat valmiita tuotteita, niin kannattaa katsoa kookosöljypitoisuus. Nauroin selekäkeikkanaurut, kun ensin ihmettelin joidenkin kasvispuikkojen makua ja seuraavalla Prisma-keikalla katsoin tuoteselosteet läpi noista muutamasta muusta tuotteesta. Vittu ympäristöystävällistä - JOO! Kookosöljyä joka Helevetin tuotteessa. Kiitos ei.

Siis henkilökohtaisena valintana. En sinänsä pahoita mieltäni muiden ruokailutottumuksista, kunhan nyt ihmistä ei mulle tarjota.
Joo, kookosöljyllä saa hyvin suonet tukkoon. Itse ostelin yhdessä vaihessa nyhtökaura, sitten vähän laskin mitä kaikkea se sisältää ja kuinka paljon lisäainetta, niin päättin että jos haluan syödä jotain lihanmakuista, niin kannattaa laittaa itse kaurasta pihveja: siinä liotettuja kauraryyneja, raastettu peruna ja myllyn kautta tai hienoksi hakattua sipulia sekoitetaan ja paistetaan pannulla kypsäksi. Siinä on samassa määrässä sama määrä valkuaista kun nyhtökaurassa, kun erikseen voi laittaa herneita lautaselle pakasteesta tai purkista.
 
Jos ovat valmiita tuotteita, niin kannattaa katsoa kookosöljypitoisuus. Nauroin selekäkeikkanaurut, kun ensin ihmettelin joidenkin kasvispuikkojen makua ja seuraavalla Prisma-keikalla katsoin tuoteselosteet läpi noista muutamasta muusta tuotteesta. Vittu ympäristöystävällistä - JOO! Kookosöljyä joka Helevetin tuotteessa. Kiitos ei.

Siis henkilökohtaisena valintana. En sinänsä pahoita mieltäni muiden ruokailutottumuksista, kunhan nyt ihmistä ei mulle tarjota.

Ainekset
Vedellä turvotettu herneproteiini 67 %, rypsiöljy, kuitu (herne, psyllium), sipuli, mausteet (korianteri, lipstikka, valkosipuli, maustepippuri, paprika, mustapippuri), sakeuttamisaineet (E461, E407a), jodioitu suola, dekstroosi, aromit, karamellisoitu sokeri, kaliumkloridi.

 
  • Tykkää
Reactions: EK
Ainekset
Vedellä turvotettu herneproteiini 67 %, rypsiöljy, kuitu (herne, psyllium), sipuli, mausteet (korianteri, lipstikka, valkosipuli, maustepippuri, paprika, mustapippuri), sakeuttamisaineet (E461, E407a), jodioitu suola, dekstroosi, aromit, karamellisoitu sokeri, kaliumkloridi.

Tuo herneproteiini on mielenkiintoinen, luin että sitä myydään omana tuoteena, ja tehdään vaikka mitä, smootitkin.

Asado kenties helpoin liha valmistaa.
Tämä on yhden israelilaisen Daven resepti:
Vain suola ja rosmariinia, uuni 180, kesto 4,5 t
Mutta mikä liha nro 9 on suomeksi, tietääkö joku? Joku ohut reuna..Se kuulemma pitää olla rasvainen.
 
En ymmärrä mitä tarkoitat lihalla numero 9. Voitko laittaa millä minuutilla ja sekunnilla se näkyy?
Sekunnilla 26 hänen vaimo kuvaa lihaa "ohut reuna", "yhdeksäs numero" ja ivritilla "hashtid".
 
Back
Top