Spadehommat

Jahah? Siis brunost, jota itse kutsun varmaan virheellisesti nimellä getost?

Image result for norwegian brown cheese pics

Kyllä.

Tota myydään täällä punaisina kuutiomaisina pakkauksina, joiden kyljessä lukee Gudbrandsdalen.

Maultaan makeaa ja... miten sen sanoisi... miedonvoimakasta. Viipyilevä ja vähän toffeemainen jälkimaku.

Sopii joidenkin leipien ja leivänpäällisten kanssa ihan tautisen hyvin. Ja on todella mukavaa vaihtelua vaaleisiin ja homejuustoihin.

Kuvaan sellainen kritiikki, että mä ainakin leikkaan näin pehmeitä juustoja mieluummin lyhytlapaisella höylällä. Pehmeä juusto voi tarttua ikävästi pitkälapaiseen.

P.S. Koitapa Fremen tota mun spagettikurpitsareseptia. Just nyt on erilaista kurpitsaa kaupat pullollaan ja hintakin tuppaa heilumaan siellä kahden eerikin huituvilla.
 
Kyllä.

Tota myydään täällä punaisina kuutiomaisina pakkauksina, joiden kyljessä lukee Gudbrandsdalen.

Maultaan makeaa ja... miten sen sanoisi... miedonvoimakasta. Viipyilevä ja vähän toffeemainen jälkimaku.

Sopii joidenkin leipien ja leivänpäällisten kanssa ihan tautisen hyvin. Ja on todella mukavaa vaihtelua vaaleisiin ja homejuustoihin.

Kuvaan sellainen kritiikki, että mä ainakin leikkaan näin pehmeitä juustoja mieluummin lyhytlapaisella höylällä. Pehmeä juusto voi tarttua ikävästi pitkälapaiseen.

P.S. Koitapa Fremen tota mun spagettikurpitsareseptia. Just nyt on erilaista kurpitsaa kaupat pullollaan ja hintakin tuppaa heilumaan siellä kahden eerikin huituvilla.
Noh täältä Norjasta en ole varma, tämä on kuitenkin vanha NATO-maa ja se näkyy erityisesti siinä että noita typeriä Halloweeneja ja ystävänpäiviä tjms. aletaan ajaa viikkotolkulla ennen actual eventtiä.
Joten täällä on nyt jonkinlainen kurpitsapula, koska kaikki haalii niitä kasvoaukkoleikattaviksi eikä me olla EU:ssa. Jess!
 
Noh täältä Norjasta en ole varma, tämä on kuitenkin vanha NATO-maa ja se näkyy erityisesti siinä että noita typeriä Halloweeneja ja ystävänpäiviä tjms. aletaan ajaa viikkotolkulla ennen actual eventtiä.
Joten täällä on nyt jonkinlainen kurpitsapula, koska kaikki haalii niitä kasvoaukkoleikattaviksi eikä me olla EU:ssa. Jess!
Rakastan tuota Halloween vouhotusta. Postiluukkuihin teko hämähäkinseittiä, pihoille styrox hautakiviä sekä tietenkin upeita kalliita horror hahmoja. Toki täällä sian pieremässä näitä ei näe.
 
Noh täältä Norjasta en ole varma, tämä on kuitenkin vanha NATO-maa ja se näkyy erityisesti siinä että noita typeriä Halloweeneja ja ystävänpäiviä tjms. aletaan ajaa viikkotolkulla ennen actual eventtiä.
Joten täällä on nyt jonkinlainen kurpitsapula, koska kaikki haalii niitä kasvoaukkoleikattaviksi eikä me olla EU:ssa. Jess!

Mä ostan syksyisin kurpitsoita lähinnä ruuan valmistusta varten. Kurpitsan sisään voi tehdä risottoa. Sinne voi laittaa kuorittuja perunoita valkokastikkeen ja kaikenlaisen kivan kanssa. Tässä on toi broitsukastikeversio spagettikurpitsan kera.

Kun kurpitsaa tekee uunissa, niin siitä tulee upea tuoksu. Hokkaidon kurpitsa ja spagettikurpitsa tuoksuvat paljon miedommin kuin se tavallisempi oranssi pallo.
 
Noin kasvisruokapuolella laitan itse silloin tällöin viipaloitua kesäkurpitsaa, jonka freesaan rypsiöljyssä ja valkosipuli-timjamivoissa, ja täytän sillä keltaisia (miedoimpia) paprikoita... päälle fetaa ja hyväksi hetkeksi uuniin grillin alle.
Hyvä lisäke, ei liian kostea tai valuva vaan just sopiva.

Image result for zucchini stuffed yellow peppers pics
 
Tuo rappio sakki saa näköjään mellastaa ja häiritä liiketoimintaa jos yrityksellä on kristilliset tai konservatiiviset arvot.
Edit:
Ei jumalauta.
 
Viimeksi muokattu:
Viis kovin esteettisesta asettelusta))
Maidan on suurpirteinen: paistoin tänään tuoretta punakampelan puolikkaan, raasteen päälle laitoin suosikki valkoviinietiikka DeliDeli ja oliiviöljy. Kalan paistoin luomuvoi- ja oliivi öljyssä. Kaupan päälle sain tuore ahvenien (?) mäti, koska ostin kalan lisäksi myös kirjolohenmätiä. Itse asiassa halkaisin mäti kuvaamisen jälkeen ja ruskistin lisää samoin potun viipaloin ja ruskistin pannulla. Yleensä porkkanaraaste aina hiukan kuulotan minuutin samalla pannulla kun kala on lautasella. Potut aina ruskistan.

Tässä punakampelassa oli herkullinen osa ne evät. Ja muuten hyvä. En muista milloin olen syönyt näin tuoretta punakampela. Ostin sen päättömänä, joten pään mausta en osa sanoa. Doradan pää on suosikki ykkönen maultaan.

Nopea ruoka. Osan ahvenen mädistä pakastin ja käytän sitten kalakeitossa.
 

Liitteet

  • 1571946555740.png
    1571946555740.png
    7.2 MB · Luettu: 118
Viimeksi muokattu:
Suosittelen tätä, on hyvä. Pitää ostaa myös sampanjan makuinen.
 
Aamupalana melkein aina tätä sama.
Nyt olen pettynyt mustikoihin, homehtuvat liian nopeasti, eikä niissä ole parasta ennen. Joten menee banskut ja puolukat sekaan, joskus laitan kuivatetun aprikoosin. Mitä milloinkin. Mutta aina pähkinöitä, seesamia ja pellavasiemienia.
1571948772421.png
Kaura puuroa siis, luomukaura.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaas erämiehet reseptejä riistalle. Tänä syksynä oli ensimmäinen kerta vuosiin kun on tullut teerimetsällä saalista, ja nyt on sormi suussa kun enhän minä tiedä mitään hyviä reseptejä näille.
 
Kertokaas erämiehet reseptejä riistalle. Tänä syksynä oli ensimmäinen kerta vuosiin kun on tullut teerimetsällä saalista, ja nyt on sormi suussa kun enhän minä tiedä mitään hyviä reseptejä näille.
Muistan lapsena syötiin aina keiton riistasta. Nytkin laittaisin jos saisin ristan liha. Porkkana ja sipulia kuulotetaan voissa, lintu keitetään kypsäksi, peruna tietty, mustan pippurin marjat, suola.
 
Aiemmin mainitusta spagettikurpitsasta käytin toisen puolikkaan näin:

Kurpitsa kommentti #596:n ohjeen mukaan.

Pesin yhden limetin tosi hyvin. Myrkyt pois siltä osin kuin pesemällä lähteävät. Raastoin sen kuorta pieneen lasikulhoon. Raastoin sinne myös inkivääriä. Puristin sen limetin mehut sinne sekaan. Päälle vähän sekä japanilaista että makeaa soijaa eli Ketjap Manisia.

Lohta paistumaan currytahnalla siveltynä. Purkillinen kookosmaitoa ja tuo limetti-inkivääri-soijasotku sekaan vähän ennen kuin lohi on läpikypsää.

Kun spagettikurpitsan hedelmäliha on raavittu spagetiksi, niin toi lohi-yms. -sotku sinne sekaan. Sen jälkeen 10-15 minuuttia uunitusta. Sitten pöperö pöytään.

Nyt vuoroaan odottaa pieni oranssi kurpitsa. En vielä tiedä mitä siitä teen. Risottoa? Joku lisuke? Uunikuutioita? Jotain muuta?

Ja pikkuisen tulisempien mausteiden ystäville todettakoon että Poppamiehen Habanero -kastike on erittäin maukasta. Se ei ole kovin tulista vaan hedelmäisen maukasta.
 
Rouva Case pisti hienon lisän tuohon hevosen paistiin,sopii oikeastaan lisukkeeksi mihin vain,marinoitu punasipuli,netistä otti ohjeen,lisäsi hiukan limeä ja sitruunaa joukkoon,voisi melkein syödä hauenkin tuon kanssa.
 
Ohra-banaanipuuro

Puolitoista litraa maitoa kuumenemaan kerroskattilan haudutusosaan. Sekaan noin teelusikallinen suolaa + noin ruokalusikallinen voita.

Kun maito on kiehuvan kuumaa niin noin kolme desiä rikottuja ohraryynejä sekaan. Sekoitellaan vähän aikaa. Annetaan hautua puolisen tuntia. (Paketissa lukee että vartti, mutta maku puuroista tulee aina paljon parempia kun hauduttaa kunnolla.)

Murskataan kuorittu banaani haarukalla ja tökätään kattilaan. Sekoitellaan. Annetaan hautua vartti eli lopullinen haudutusaika on kolme kertaa enemmän kuin paketti neuvoo. (Oikeesti ton banaanin voi pistää missä vaiheessa vaan mutta mä tein nyt näin.)

Söin niin että ripottelin pinnalle vähän sokeria, sen päälle kanelia ja pikkuisen inkivääriä. Lautasen yhdelle reunalle Valion Thaimaa-jogurttia. Kaikki noi sopivat loistavasti yhteen.

Itse söin vain kolme lautasellista. Kouluikäiset lapset ovat yhä illallispöydässä ja vetävät lisää, lisää, lisää... Kai se parin kilon puuro kohta loppuu.


Usein kuulee väitettävän että nykypenskat eivät suostu syömään puuroja. Väitän vastaan. Puuro on hyvää jos se tehdään hyvin. Jos puuro on hyvää, niin nykypenskat eivät suostu lopettamaan puuron syömistä.
 
Ohra-banaanipuuro

Puolitoista litraa maitoa kuumenemaan kerroskattilan haudutusosaan. Sekaan noin teelusikallinen suolaa + noin ruokalusikallinen voita.

Kun maito on kiehuvan kuumaa niin noin kolme desiä rikottuja ohraryynejä sekaan. Sekoitellaan vähän aikaa. Annetaan hautua puolisen tuntia. (Paketissa lukee että vartti, mutta maku puuroista tulee aina paljon parempia kun hauduttaa kunnolla.)

Murskataan kuorittu banaani haarukalla ja tökätään kattilaan. Sekoitellaan. Annetaan hautua vartti eli lopullinen haudutusaika on kolme kertaa enemmän kuin paketti neuvoo. (Oikeesti ton banaanin voi pistää missä vaiheessa vaan mutta mä tein nyt näin.)

Söin niin että ripottelin pinnalle vähän sokeria, sen päälle kanelia ja pikkuisen inkivääriä. Lautasen yhdelle reunalle Valion Thaimaa-jogurttia. Kaikki noi sopivat loistavasti yhteen.

Itse söin vain kolme lautasellista. Kouluikäiset lapset ovat yhä illallispöydässä ja vetävät lisää, lisää, lisää... Kai se parin kilon puuro kohta loppuu.


Usein kuulee väitettävän että nykypenskat eivät suostu syömään puuroja. Väitän vastaan. Puuro on hyvää jos se tehdään hyvin. Jos puuro on hyvää, niin nykypenskat eivät suostu lopettamaan puuron syömistä.
Kokeilen viikonloppuna meidän lapsille. Kiitos.
 
Paistoin uunissa hokkaido kurpitsan 2 kpl, tosi herkullinen, mausteena suola ja carry, piti olla vielä muskottipähkinä, mutta ei ollut. Helppo ruoka: pyörittä kurpitsapalat oliiviöljyssä suolan, karryn ja muskottipähkinän kanssa. Paistaa 175, noin tunti.
1573762828989.jpeg
 
Kokeilen viikonloppuna meidän lapsille. Kiitos.

Ole hyvä. Toivottavasti maistuu.

Voit kokeilla parilla banaanilla, laittamalla banskua aiemmin tms jos haluat. Hauduta kuitenkin aika pitkään.

Mä en yleensä osta maustettuja jogurtteja, mutta nyt olin kokeillut tota Thaikkua. Sopi tän puuron kaveriksi hyvin.

Mulla oli Korpelan Myllyn ryynejä. En tiedä onko ryynimerkillä tai tyypillä vaikutusta makuun.

Vaimeli ja vanhin lapsi vetivät lomenahillon (luumu-omena) kera ja tykkäsivät. Mä maistoin. Kirpsakampaa ja happamampaa. Tykkäsin omasta versiosta enemmän.

Tähän vastatessa tuli mieleen, että ton on pakko sopia hyvin viikunan kanssa. Testasin Tähtitortun viikunamarmeladilla kun ei ollut viikunahilloa. Tosi hyvä yhdistelmä.

Jos laitat liian vähän maitoa niin ryynien sisäosa jää kovemmaksi. Mä tykkään pehmeestä puurosta enemmän.
 
Back
Top