SS: Viiden Leopardin Panssariprikaati

pstsika

Haukka
Viiden Leopardin Panssariprikaati

Valtatie kolmosen Parolan risteystä komistaa vapunpäivästä alkaen Leopard-panssarivaunu. Vaunu on tienviittana Panssariprikaatiin ja panssarimuseoon.

Leopard-tienviitasta voisi päätellä Parolannummen Panssariprikaatista löytyvän kymmeniä panssareita. Mutta prikaatissa on vain joukkueen verran Leopardeja, eli 4-5 kappaletta. Panssariprikaatia sanan varsinaisessa mielessä ei enää ole, vaan lähinnä vain hallinnollinen kokonaisuus. Panssariprikaati oli aiemmin Suomen puolustuksen teräsnyrkki, jonka vastahyökkäyksellä olisi lyöty maahan tunkeunut vihollinen. Panssariprikaati voitiin perustaa, kun 1980-luvun luvun lopulla saatiin hankittua neuvostoliittolaisia T-72-panssarivaunuja. Panssarivoimien osalta tilanne näytti hyvältä, kun taistelupanssareiden tueksi oli lisäksi panssaroituja BMP-rynnäkkö- ja tulenjohtopanssarivaunuja sekä MTLB- miehistönkuljetusvaunuja ja -vetäjiä sekä erilaista panssaroitua erikoiskalustoa muun muassa liikkeenedistämiseen.

Panssariprikaatin kannalta tilanne tuntui vain paranevan, kun 1990-luvun alussa saimme DDR:n kauppojen avulla lisää T-72 vaunuja ja myös 122 mm:n telahaupitseja. Näin saatiin prikaati valmiiksi. Aina paremmalta tuntui, kun Alankomaista saatiin 2000-luvun alkupuolella hankittua saksalaisia Leopard-panssareita.

Leopard-panssareiden sijaan prikaati johtaa tänään muun muassa paria sotilastoimistoa, ilmatorjuntayksikköjä ja viestikoulua. Panssarivaunumiesten koulutus tapahtuu Karjalan Prikaatissa. Ei ihme, että panssarimies seniorieverstiluutnantti Pekka Kantakoski (s.1925) on kauhuissaan panssarivoiman sirottelusta valmiusprikaatien tulitueksi. Yhtä tyrmistynyt hän on kirjassaan Tuhottu armeija meneillään olevasta puolustusvoimauudistuksesta.

Saksalaiset kehittivät panssaritaktiikan huippuunsa ennen toista maailmansotaa. Se toimi huipputehokkaasti kevään 1940 Ranskan kukistamisessa. Vaikka ranskalaisilla oli runsaasti tulivoimaisempia vaunuja kuin saksalaisilla, romahti heidän puolustuksensa kuin korttitalo. Saksalaiset panssaridivisioonat etenivät häikäilemättömästi syvälle vihollisen selustaan. Avoimista sivustoista ei ollut haittaa, kun syvälle edenneet panssarikiilat sotkivat puolustajan johdon ja huollon.

Saksalaiset käyttivät täysin hyväkseen moottoroitujen divisioonien suurta etua, liikkuvuutta. Perinteisesti panssarivaunut olivat jalkaväen tulitukena ja tietysti liikkuivat jalkaväen tahtiin eli kävelyvauhtia. Saksan panssaridivisioonat viettivät juhlaa myös operaatio Barbarossan alkuvaiheessa. Sotaonnen käännyttyä ne pystyivät vielä alivoimaisinakin hämmästyttäviin suorituksiin puna-armeijan tällöin paitsi lukumääräistä, niin myös laadullista ylivoimaa vastaan.

Mutta takaisin tähän päivään; Leopardeilla ei varustettukaan Panssariprikaatia, vaan vaunut on jaettu valmiusprikaateille. Siellä niiden on Kantakosken mukaan tarkoitus toimia joukkueittain, siis neljän vaunun yksikköinä. Kantakoskea nuoremmat panssarimiehet kuitenkin vakuuttavat, että ratkaisu on oikea: Massiivinen panssariprikaati olisi liian helppo maali vastustajan ilmavoimille. Palveluksessa olevien panssariupseerien ja virallisen linjan mukaan Kantakoski ei ole selvillä panssarijoukkojemme nykyisestä käyttöajatuksesta.

Tuskin kukaan on kuvitellut Parolan Panssariprikaatin hyökkäävän yhtenä kokonaisuutena. Tosin kuvaus tälläisestä vastahyökkäyksestä löytyy ruotsalaisesta kylmän sodan aikaisesta Operation Garbo- nimisestä skenaariokirjasta, jossa prikaati iskee idästä tulevan panssarikiilan kylkeen Elimäen peltoaukeilla.

Mutta entäpä jos idästä joskus tuleekin rajan yli prikaatin vahvuinen panssariosasto. Siellä nimittäin on edelleen ihan oikeita panssariprikaateja. Mitenkä silloin neljän vaunun joukkueet pystyvät teräsvyöryä rajaamaan?

Itse en ole mikään panssarialan asiantuntija. Toki olen lukenut ainakin muutaman opintoviikon verran kirjallisuutta panssarisodankäynnistä. Varusmiehenä olin panssaripioneeri, kuten vuonna 1964 Panssariprikaatin pioneereja komeasti kutsuttiin. Kosketus panssarialaani keskittyi loppumattomaan telamiinojen raahaamiseen, joskus sentään näimme silloisia Comet-panssareita. Erityisesti tulee mieleen Korian aliupseerikoulu, jossa me oppilaat veimme hevosrattailla miinat pioneerityömaalle. Yksi ryhmä oli aisoissa ja toinen työnsi. Hevosia ei aisoihin saatu, koska kuormamme painoi tonnin verran, ja ohjesäännön mukaan hevonen sai vetää enintään 350 kilon kuormaa.

P.S. Kun aikanaa kuulin Parolan risteykseen tulevasta panssarista, pidin selvänä, että siihen tulee T-72. Niin ajatteli Panssariprikaatikin. Mutta Maavoimien Esikunta linjasi, että Leopard sen olla pitää. Kai tämäkin on sitä Nato-yhteensopivuutta.


Suomen Sotilas 3/2014 s. 98 Knuuti

--------------------------------

Kirjoitus- ja asiavirheet kopioitu sellaisenaan lehdestä.

En tiedä pitäisikö tuhista, että vittu mitä paskaa SS ulostaa aiheuttaen pelkkää haittaa tuollaisella disinformaatiolla vai pitäiskö nauraa. Koko kirjoitelma tiivistyy toiseksi viimeisen kappaleen ensimmäiseen lauseeseen.
 
SS kirjoitti:
Mutta prikaatissa on vain joukkueen verran Leopardeja, eli 4-5 kappaletta.

Viime vuonna koulutuskäytössä oli 15 Leopard taistelupanssarivaunua. Luolissa on sitten lisää. Myös niitä tornittomia, joita ei YK:lle tarvitse ilmoittaa...

SS kirjoitti:
122 mm:n telahaupitseja.

Se on panssarihaupitsi. Idän telakanuunat ovat eriasia. Ja ne on muistaakseni 152 mm.

SS kirjoitti:
Leopard-panssareiden sijaan prikaati johtaa tänään muun muassa paria sotilastoimistoa,

Aluetoimistoa.

SS kirjoitti:
ilmatorjuntayksikköjä

Osa panssarijoukkoja, joihin kuuluu kaikkia maavoimien aselajeja.

SS kirjoitti:
ja viestikoulua.

Ja Panssarikoulua.

SS kirjoitti:
Panssarivaunumiesten koulutus tapahtuu Karjalan Prikaatissa.

Ja sisarjoukko-osastossa eli Panssariprikaatissa.

SS kirjoitti:
Ei ihme, että panssarimies seniorieverstiluutnantti Pekka Kantakoski (s.1925) on kauhuissaan panssarivoiman sirottelusta valmiusprikaatien tulitueksi.

Ihanko monikossa prikaatien? Kenttäarmeijan panssarijoukot rajoittuvat kahteen mekanisoituun taisteluosastoon (vahvennettu panssaripataljoona) ja Karjalan jääkäriprikaatiin (mekanisoitu prikaati). Muissa joukoissa ei ole taistelupanssarivaunuja.

SS kirjoitti:
Saksalaiset kehittivät panssaritaktiikan huippuunsa ennen toista maailmansotaa.

Vasta sodan aikana.

SS kirjoitti:
Saksalaiset käyttivät täysin hyväkseen moottoroitujen divisioonien suurta etua, liikkuvuutta.

Sekä tulivoimaa ja suojaa.

SS kirjoitti:
Perinteisesti panssarivaunut olivat jalkaväen tulitukena ja tietysti liikkuivat jalkaväen tahtiin eli kävelyvauhtia.

Miten niin perinteisesti? Ranskalaisen doktriinin mukaisesti noin meneteltiin vain WW1 sekä sen ja WW2 väliin jäänyt aika.

SS kirjoitti:
Sotaonnen käännyttyä ne pystyivät vielä alivoimaisinakin hämmästyttäviin suorituksiin puna-armeijan tällöin paitsi lukumääräistä, niin myös laadullista ylivoimaa vastaan.

Miten niin laadullista?

SS kirjoitti:
Mutta takaisin tähän päivään; Leopardeilla ei varustettukaan Panssariprikaatia, vaan vaunut on jaettu valmiusprikaateille.

Ei vaan kahdelle panssaripataljoonalle (+) ja yhdelle mekanisoidulle prikaatille.

SS kirjoitti:
Siellä niiden on Kantakosken mukaan tarkoitus toimia joukkueittain, siis neljän vaunun yksikköinä.

Pienin taktinen yksikkö on komppania.

SS kirjoitti:
Palveluksessa olevien panssariupseerien ja virallisen linjan mukaan Kantakoski ei ole selvillä panssarijoukkojemme nykyisestä käyttöajatuksesta.

Tähän näkemykseen yhtyy myös reservissä oleva pst-aliupseeri ja hänen epävirallinen linjansa.

SS kirjoitti:
Tuskin kukaan on kuvitellut Parolan Panssariprikaatin hyökkäävän yhtenä kokonaisuutena.

Kyllä on kuvitellut. Epävirallinen linja suoraan Johtajan näppäimiltä käyttäisi myös näitä nykyisiä panssaripataljoonia ja mekanisoitua prikaatia yhtenä hyökkäävänä kokonaisuutena.

SS kirjoitti:
Tosin kuvaus tälläisestä vastahyökkäyksestä löytyy ruotsalaisesta kylmän sodan aikaisesta Operation Garbo- nimisestä skenaariokirjasta, jossa prikaati iskee idästä tulevan panssarikiilan kylkeen Elimäen peltoaukeilla.

Aika todenmukainen skenaario.

SS kirjoitti:
Mutta entäpä jos idästä joskus tuleekin rajan yli prikaatin vahvuinen panssariosasto. Siellä nimittäin on edelleen ihan oikeita panssariprikaateja. Mitenkä silloin neljän vaunun joukkueet pystyvät teräsvyöryä rajaamaan?

Hyvin.

SS kirjoitti:
Itse en ole mikään panssarialan asiantuntija. Toki olen lukenut ainakin muutaman opintoviikon verran kirjallisuutta panssarisodankäynnistä.

Minä olen asian tuntija. Lisäksi olen saanut kaiketi jotain lähemmäs parikymmentä ei-hyväksyttyjä-opintoviikkoa panssarijoukkojen, tässä tapauksessa rajoittuen PSJ, PST ja PS koulutushaarojen taistelutekniikasta ja johtamisesta. Olen käyttänyt lisäksi Lehväslaihon Panssarisotaa 1941-44 kirjaa sekä Korkeajännitys oppaita itseopiskeluun.

SS kirjoitti:
Varusmiehenä olin panssaripioneeri, kuten vuonna 1964 Panssariprikaatin pioneereja komeasti kutsuttiin.

Minä olin kurkunleikkaaja, kuten meitä panssarijääkäreitä komeasti kutsuttiin JP 4 "Hiipijän" perinteitä kunnioittaen.

SS kirjoitti:
Erityisesti tulee mieleen Korian aliupseerikoulu, jossa me oppilaat veimme hevosrattailla miinat pioneerityömaalle. Yksi ryhmä oli aisoissa ja toinen työnsi. Hevosia ei aisoihin saatu, koska kuormamme painoi tonnin verran, ja ohjesäännön mukaan hevonen sai vetää enintään 350 kilon kuormaa.

Mekin käytimme pioneereja telamiinojen ja putkiraivaimien kantajina. Hevosia taas syötiin meetwurstina.

SS kirjoitti:
P.S. Kun aikanaa kuulin Parolan risteykseen tulevasta panssarista, pidin selvänä, että siihen tulee T-72. Niin ajatteli Panssariprikaatikin. Mutta Maavoimien Esikunta linjasi, että Leopard sen olla pitää. Kai tämäkin on sitä Nato-yhteensopivuutta.

T-vaunujen muistomerkki on jo Panssariprikaatin esikunnan edessä muistuttamassa yhdestä (historiaan kuuluvasta) aikakaudesta.
 
Hahhahhaa, voihan helvetti... Onko Suomen Sotilas-lehdellä muuta arvoa kun vessapaperina, myönnettäköön toki että ahterille kyseinen paperilaatu on liian kovaa. On kyllä niin täynnä asiavirheitä, jotain rajaa oikeasti.
 
Minä olen asian tuntija. Lisäksi olen saanut kaiketi jotain lähemmäs parikymmentä ei-hyväksyttyjä-opintoviikkoa panssarijoukkojen, tässä tapauksessa rajoittuen PSJ, PST ja PS koulutushaarojen taistelutekniikasta ja johtamisesta. Olen käyttänyt lisäksi Lehväslaihon Panssarisotaa 1941-44 kirjaa sekä Korkeajännitys oppaita itseopiskeluun.

Eiköhän noilla edeltävillä opinnoilla jonkun sotakoulun panssarisodankäynnin opintokokonaisuuden voine jo korvata.
 
Muistaakseni viime viikolla kirjoittelin jotain Suomen Sotilaan informaatioarvosta, joka tietysti perus MPnet tapaan tyrmättiin jyrkästi...

Toistan itseäni: Iltalehti/sanomat on informaatio arvoltaan Suomen Sotilasta parempi sotilasasioissa...he sentään käyttävät asiantuntijoita toisin kun SS joka lähinnä haastattelee toinen toisiaan toimituksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ai lehden linja ei ole vuosien saatossa muuttunut miksikään ja suoranaiset asiavirheet kuuluvat juttuun kuin juttuun? Tietääpähän kiertää kyseisen aviisin kaukaa
 
Lopetin SS:n tilauksen kun kypsyin jurnalismin huonoon laatuun. Jälkeenpäin katsottuna en ole ollut yksin mielipiteeni kanssa. Tein tämän myös selväksi peruuttaessani tilauksen. Olen kuitenkin salaa toivonut toimituksen aistivan nämä mielipiteet ja korjaavan linjaansa, koska pidän ajatuksesta, että maastamme löytyisi laadukas sotilasalan lehti jossa asioita käsiteltäisiin myös reserviläisen kannalta ja jota lukemalla voisi jotenkin pysyä kehityksen kärryillä. Valitettavasti asiat eivät tunnu muuttuvan.

Toteankin päätoimittaja Puuperälle, korjatkaa nyt ihmeessä tekemänne virheet lehden suunnassa, palatkaa aikaisemmalle tielle jossa faktat olivat oikein.
 
Lopetin SS:n tilauksen kun kypsyin jurnalismin huonoon laatuun. Jälkeenpäin katsottuna en ole ollut yksin mielipiteeni kanssa. Tein tämän myös selväksi peruuttaessani tilauksen. Olen kuitenkin salaa toivonut toimituksen aistivan nämä mielipiteet ja korjaavan linjaansa, koska pidän ajatuksesta, että maastamme löytyisi laadukas sotilasalan lehti jossa asioita käsiteltäisiin myös reserviläisen kannalta ja jota lukemalla voisi jotenkin pysyä kehityksen kärryillä. Valitettavasti asiat eivät tunnu muuttuvan.

Toteankin päätoimittaja Puuperälle, korjatkaa nyt ihmeessä tekemänne virheet lehden suunnassa, palatkaa aikaisemmalle tielle jossa faktat olivat oikein.

Ehkä yksi syy onkin se, että lehden sisällön on osuttava reserviläisen sieluun? Tietynlaista kosiskelua? Ja sitten se alkaa näkyä.
 
Ehkä yksi syy onkin se, että lehden sisällön on osuttava reserviläisen sieluun? Tietynlaista kosiskelua? Ja sitten se alkaa näkyä.

Vähän ehkä näin on jutun juuri. Minulla SS:stä muutaman vuoden aikaisena lukijana jäi sellainen kuva että lehti suorastaan yltiö-negatiivinen. Ulkoistaminen perseestä. NH:t perseeestä. Kenraalikunta perseestä. Pääkirjoituksessa tulee aina risuja PV:n toiminnalle. Oikeastaan kaikki mitä terävässä päässä tehdään on perseestä. Ja Ahti Lappi kun päästetään irti niin ilmavoimatkin saa osansa. Ja jos meidät yhteiskunnan jakojäännökset jostakin tunnetaan niin kaunaisesta sielusta, ja 'sanoinhan minä'-asenteesta.

Ruohonjuuri taso (olipa kyseessä kantahenkilökuntaa tai reserviläisiä) sitten saa minun näkemyksen mukaan lähinnä ruusuja. Toki ruohonjuuri taso nyt ei muutenkaan ole lehden pääkohde. Mutta sinä aikana mitä minä lehteä luin niin asevelvollisia ja reserviläisiä ei taidettu haukkua/torua oikein kertaakaan... Että kaippa se jotakin kertoo.

Tuo uusi 3T-liite (tai T3, tai joku semmoinen) kiinnostaisi kyllä, mutta tietääkseni sen saa vain lehden kylkijäisenä lisämaksusuta. Minun mielipide kun on se että varustepuolen jutut lehden henkilökunnalla (Pulkki erityisesti) on hyvin hallussa ja tuon lisäliitteen pitäisi keskittyä nimenomaan siihen puoleen...
 
Onneksi kenenkään ei ole pakko lehtiä lukea.

Kun katselee ja selailee suomalaisia sotilasalan julkaisuja niin ovat kuin kaikki samasta puusta veistettyjä - älyllisyys, väittely ja asioiden terve kyseenalaistaminen oikein loistaa poissaolollaan.

Yksi harvoista poikkeuksista on sitten SS. Puolustusvoimissa tehtiin kadiksesta niin "korkeakoulua" ja oltiin niin sotatieteilijää - sitten närkästytään ja saadaan paskahalvausta, jos joku vähän kehtaa arvostella tai esittää, että asioita voisi tehdä toisellakin tavalla. Oikeassa tiedemaailmassa kun erilaisia mielipiteitä ei voi kuitata "vastauksenne (kirjoituksenne tms.) on epäselvä - hylätty!"
 
Totta tuokin.

Toisaalta ei kauheasti jaksaisi älykkyyttään vaivata tämmöisillä pikkujutuilla, kuten isäm maam puollllustuaminen, joten olisi kiva kun joku tunkisi naamariin sellaisen kohtuu objektiivisen pamfletin. SS ei vaan tätä tuntumaa monessakaan suhteessa jätä.

...

Tai no vitut että maksaisin enää euroakaan maam puolllustamiseen liittyvistä jutuista mutta jos maksaisin niin sitten.
 
Onneksi kenenkään ei ole pakko lehtiä lukea.

Kun katselee ja selailee suomalaisia sotilasalan julkaisuja niin ovat kuin kaikki samasta puusta veistettyjä - älyllisyys, väittely ja asioiden terve kyseenalaistaminen oikein loistaa poissaolollaan.

Yksi harvoista poikkeuksista on sitten SS. Puolustusvoimissa tehtiin kadiksesta niin "korkeakoulua" ja oltiin niin sotatieteilijää - sitten närkästytään ja saadaan paskahalvausta, jos joku vähän kehtaa arvostella tai esittää, että asioita voisi tehdä toisellakin tavalla. Oikeassa tiedemaailmassa kun erilaisia mielipiteitä ei voi kuitata "vastauksenne (kirjoituksenne tms.) on epäselvä - hylätty!"

Kritiikki on ok, toisin kuin joka jutttuun sijoitut epämääräiset vihjaukset kantahenkilökunnan kyvyttömyydestä ja tyhmyydestä jne.
 
Kritiikki on ok, toisin kuin joka jutttuun sijoitut epämääräiset vihjaukset kantahenkilökunnan kyvyttömyydestä ja tyhmyydestä jne.

Eiköhän tuo ole hienoista liioittelua?

Noin esimerkin vuoksi, uusimmassa lehdessä oli haastateltu majuri Petteri Kantolaa. En ainakaan itse löytänyt mitään vihjailuja tms. mustamaalausta.

Mikä sitten on lehdistön rooli läntisissä demokratioissa? Uskoa kaikki viranomaisten jutut?
 
Viimeksi muokattu:
SS on jo vuosia ylläpitänyt myyttiä siitä, että panssariprikaatien lakattua olemasta on tst-panssarit muka ripoteltu joukkueittain jalkaväkiprikaateihin. Maallikon on vaikea nähdä mihin tällaisella ilmeisen virheellisellä kirjoittamisella pyritään. Lehden toimituskunnassa on aivan varmasti ihmisiä, jotka tietävät asioiden oikean laidan. Lehdellä täytyy siis olla agenda, jota tällä disinformaatio-ohjelmalla pyritään edistämään.
 
SS on jo vuosia ylläpitänyt myyttiä siitä, että panssariprikaatien lakattua olemasta on tst-panssarit muka ripoteltu joukkueittain jalkaväkiprikaateihin. Maallikon on vaikea nähdä mihin tällaisella ilmeisen virheellisellä kirjoittamisella pyritään. Lehden toimituskunnassa on aivan varmasti ihmisiä, jotka tietävät asioiden oikean laidan. Lehdellä täytyy siis olla agenda, jota tällä disinformaatio-ohjelmalla pyritään edistämään.

No mikä sitten on "totuus" asiasta? Taistelupanssareita on ainakin julkisuudessa olleiden suunnitelmien mukaan ollut tarkoitus käyttää Karjalan prikaatissa. Mekanisoidut taisteluosastot taas eivät pysty itsenäiseen koska niiltä puuttuu kunnollinen ilmatorjunta. Puolustusvoimat onkin ilmoittanut, "että niitä käytetään muiden yksiköiden yhteydessä". Elleivät nuo muut yksiköt ole valmiusprikaateja niin minkä yksikön osana ne taistelevat?

Kantakoskella on panssareiden käytöstä varsin hyvin perusteltuja näkemyksiä. Kun paikalla kerran on panssarimiehiä niin mikä tuossa nyt kirraa? Jos nykyinen taistelutapa on jotenkin parempi niin kai siitä on muutakin näyttöä kuin "tehdäänhän muuallakin samalla tavalla" tai että "asiaa on tutkittu"?
 
No mikä sitten on "totuus" asiasta? Taistelupanssareita on ainakin julkisuudessa olleiden suunnitelmien mukaan ollut tarkoitus käyttää Karjalan prikaatissa. Mekanisoidut taisteluosastot taas eivät pysty itsenäiseen koska niiltä puuttuu kunnollinen ilmatorjunta. Puolustusvoimat onkin ilmoittanut, "että niitä käytetään muiden yksiköiden yhteydessä". Elleivät nuo muut yksiköt ole valmiusprikaateja niin minkä yksikön osana ne taistelevat?

Kantakoskella on panssareiden käytöstä varsin hyvin perusteltuja näkemyksiä. Kun paikalla kerran on panssarimiehiä niin mikä tuossa nyt kirraa? Jos nykyinen taistelutapa on jotenkin parempi niin kai siitä on muutakin näyttöä kuin "tehdäänhän muuallakin samalla tavalla" tai että "asiaa on tutkittu"?

No josko niitä käytettäisiin sen Karjalan prikaatin kanssa, kuten on monta kertaa ehdotettu? Se ei ole mitään ripottelua vaan keskitettyä käyttöä! Ei niitä mekanisoituja taisteluosastoja tarvitse väen vängällä raahata Kainuuseen ja Poriin.

Mitä Kantakoskeen tulee, niin haikalevathan jotkut vielä Kekkosenkin perään... ja olihan "kaikki" silloin paremmin.
 
No josko niitä käytettäisiin sen Karjalan prikaatin kanssa, kuten on monta kertaa ehdotettu? Se ei ole mitään ripottelua vaan keskitettyä käyttöä!

Eli olet Suomen sotilaan kanssa samaa mieltä, siitä että valmiusprikaatit eivät ole toimintakelpoisia yksiköitä ja itse asiassa huononnus vanhaan malliin!

Mitä Kantakoskeen tulee, niin haikalevathan jotkut vielä Kekkosenkin perään... ja olihan "kaikki" silloin paremmin.

Kantakoskeen kohdistuva ad hominem ei vähennä miehen uskottavuutta laisinkaan.
 
Eli olet Suomen sotilaan kanssa samaa mieltä, siitä että valmiusprikaatit eivät ole toimintakelpoisia yksiköitä ja itse asiassa huononnus vanhaan malliin!

Valmiusprikaatit ovat täysin toimintakykyisiä yksiköitä. Valmiusprikaatit voivat toimia yksin tai yhdessä mekanisoidun taisteluosaston (tai kahden) kanssa. Luonnollisesti yhteistoiminta kasvattaa yhtymän kykyjä.

Valmiusprikaatit eivät ole mitään 1:1 panssariprikaatien korvaajia, niitähän on kolme kahden sijaan. Panssariprikaatit stenattiin, paperitiikeri-jääkäriprikaateista luovuttiin ja saatiin tilalle kolme valmiusprikaatia ja kaksi mekanisoitua ja kaksi moottoroitua taisteluosastoa. Missä se huononnus on?

Edit: Ja Majava, kerro nyt, miten ne vaunut ripotellaan joukkueittain? Ei ripotella.
 
Mitä Kantakoskeen tulee, niin haikalevathan jotkut vielä Kekkosenkin perään... ja olihan "kaikki" silloin paremmin.

Käyttöön kantaa ottamatta tuo on erittäin hyvä analyysi Kantakoskesta.

Kantakoskeen kohdistuva ad hominem ei vähennä miehen uskottavuutta laisinkaan.

Kantakosken Panssarialan osaamistakin voidaan kritisoida. Mm. maailmalla tunnetuin suomalainen panssarihistorioitsija ja asiantuntija DI Esa Muikku (mm. Suomalaiset panssarivaunut 1918-1997) on todennut Kantakosken kirjan "Punaiset panssarit - Puna-armeijan panssarijoukot 1918-45" sisältävän "valtaavasti virheitä" ja "jopa anteeksi antamattomia virheitä".

"Maanpuolustusta vai strategisia virheitä" kirjan taas totesin itsekin luettuani lähinnä kaunaiseksi tilitykseksi menetetyistä everstin ruusukkeista, jotka hän olisi omasta mielestään ansainnut. Viimeisintä en ole vielä lukenut, enkä tiedä viitsinkö edes, jos jopa "Reserviläinen" -lehti arvostelussaan mainitsee kirjan tyylin "liian julistavaksi"...
 
Back
Top