Menipä tämä nyt vaikeaksi, nähtävästi huonosti ilmaisen itseäni. Eli mitä minulla nyt on jo.:
1 m05 liivi mieluisilla taskuilla
2. Burgmann luotiliivi huonoilla kankailla (n15 vuottavanhat mutta hyvissä olosuhteissa säilytetyt. treeni käytössä ok tai jos hätä on suuri niin tyhjää paremmat)
3. 1kpl nexus njIV plate (päiväystä hyvinjäljellä)
Koska kohdat 2 ja 3 eivät ole maksaneet mulle mitään, on minun edullisinta yhdistää ne Esim infanterist II tai ospreym mk4 kankailla.
Tällä myös saavutan hieman laajemman suojapinta-alan suhteessa pc:iin. lisäksi tuon ylimääräisen corduran (m05liivi) avulla voin koska tahansa keventää tst-varustusta tinkimättä kuitenkaan suojasta. Näin voin myös aina käyttää pv:n määräämää suojavarustetta ilman sen kummempia mutinoita.
Joten mitä muita vastaavia bodyarmor tyyppisiä kankaita on järkihintaan (alle 200e) saatavilla?
Noniin, nyt ollaan suht samalla sivulla. Olen itsekin paininut tämän kysymyksen parissa lähiaikoina, eli suojaliivi + tetsari vai pelkkä suojaliivi taskuilla.
Sen verran pitää vielä selventää, että suojapinta-ala ei suinkaan ole yhtään sen isompi liivikuoret + burghmann softit + nexus levyllä, kuin pelkällä Burgmannin liivillä ja M13 PC:llä. Eihän ne Burgmannin pehmeät paneelit veny yhtään sen isommiksi, vaikka ne laittaisi cordura-kuoriin.
Teen vähän markkinatutkimusta tuosta, millaisia kuoria on saatavilla ja pistelen myöhemmin tähän topikkiin löydökset.
Osaltaanhan tässä nyt risteää kaksi asiaa: RA varomääräyksien ja muiden Military Bullshit-nyanssien ympärillä luoviminen ja se, mikä olisi SA-tilanteessa toiminnan kannalta kaikkein optimaalisin ratkaisu.
Hyvä ehdotuksia. En vaan ymmärrä mikä siitä tekee hurjaa sit viritystä jos ottaa yhdet klevarit ja sijoittaa ne toisien kankaitten sisään?mun kädellä kankaat vain kantavat klevarit ja homma on ok jos ne on anatomisesti oikeilla kohdilla..
Kovaa jätkää ei tetenkään kiinnostaisi, mutta yleensä eriparin suojat ja päälliset menevät sen verran huonosti yhteen, että ne ovat erittäin epämukavat päällä ja myöskin haittaavat toimintaa huonon istuvuutensa takia.
Sitten tosiaan tuollainen luotisuojaliivi a'la Infanterist ja Osprey MKIV on oikeasti jo sen verran bulkkeja, että niiden päälle mallattu M05-liivi istuu jo ihan helvetin huonosti, ollen jo melkeen sen luokan varustepallo että kaikki toiminta vaikeutuu huomattavasti. Varsinkin toi Osprey on jo ihan huomattavasti esim. M91- ja M05-suojaliiviä raskaampi ja "isompi" rakenteeltaan. EDIT: Toi infanterist vaikuttaa kyllä huomattavasti virtaviivasemmalta ratkaisulta, se saattas toimiakin vielä M05-tetsarin alla.
Toki siis jos vertailupohja on (lähtökohtaisesti teltan kokoinen) M91-sirpaleliivi, jonka päällä on tottunut käyttämään M85-tetsainta niin mikä tahansa muu yhdistelmä saattaa vaikuttaa äkkisältään paremmalta. Näin ei välttämättä kumminkaan ole.
Epäilyksesi osuu oikeaan. Teoretisoin kuitenkin vielä hieman:
Ajatuksesi lämmönsäätelystä vaatekerrosten availua hyödyntäen pitänee paikkansa kylmällä ilmalla. Samalla ihon ja pehmeän suojaliivin väliin jää enemmän vaatekerroksia (=tilaa) ilmanvaihtoa ja hien siirtymistä ajatellen. Mutta talvella sotiminen on sen verran vittumaista puuhaa, etten ole vakuuttunut naapurinkaan halusta ryhtyä siihen.
Lämpimämmällä säällä maastopuvun takin alla ei välttämättä ole t-paitaa enempää vaatetusta. Noiden kahden kerroksen väliin kun vetää liivin, on ilmanvaihto aika heikolla tolalla. Vaikka takkia saisikin avattua, niin siinä tulee helposti lämmin ja hiki. Kokonaan takin päällä oleva liivi parantaisi ilmanvaihtoa ja hien siirtymistä uskoakseni aika merkittävästi.
Hei oikeesti veliseni, joskus on vaan parempi olla liikkumatta tai palata omia jälkiään takaisin, kuin lähteä tarpomaan syvemmälle rämeeseen
Mielestäsi siis mahdollinen konflikti ratkeaa itsestään ensilumien saavuttua? Tämäpä huojentaa mieltä.
Nyt alkaa mietityttää, että oletko ihan oikeasti käyttänyt edes M05 sirpale- tai luotisuojaliiviä, tai uudempia liivimalleja? Lähtökohtaisesti ne istuvat hyvinkin tiukkaan käyttäjän päällä eikä liivin ja sen alla olevan alueen välillä vaihdu ilma käytännössä ollenkaan. Mitä enemmän tässä välissä on vaatekerroksia, sitä suurempi on lämpökuorma. Lähtökohtaisesti suojaliivin kanssa en ainakaan itse talvellakaan käytä maastopuvun alla kuin yhtä-kahta kerrosta, johtuen juuri liivin tuomasta lämpökuormasta. Tässä liipataan jo kerrospukeutumisen osa-alueellekin, etenkin jos ajatus on pukea liivin alle useampaa aluskerrosta, pakkastakkia yms älyttömyyksiä. Optimaalinen pukeutumistapa taistelutoimintaa ajatellen on se, että passiivisena seisoskellessa on ihan pikkasen viileä. Tällöin tapellessa lämpökuorma pysyy mahdollisimman kohtuullisena, jolloin ei hikoilun kautta menetä turhaan valtavia määriä nestettä ja suoloja, sekä vaatteet pysyvät kuivempana, joka auttaa pysymään terveempänä ja lämpimämpänä.
Lähtökohtana kaikelle pukeutumiselle pidän sitä, että kunhan ihoa vasten olevat kerrokset ovat (merino)villaa, niin hiki ei muodosta mulle minkäänlaisia ongelmia eikä siihen tarvitse lähtökohtaisesti kiinnittää mitään huomiota, muuten kuin että kuivattaa puuvillaa sisältävät päälikerrokset aina mahdollisuuksien mukaan.
Esim. M05-vaatetusjärjestelmästä nollakeleillä olis alla Nallepaita (merinovillaa), tai poolo (polyesteri-puuvilla sekoitetta, huonompi vaihtoehto) ja maastopuvun- tai lumipuvun takki (jälkimmäinen joko liivin alla, tai päällä.) ja kovemmilla pakkasilla sitten nalle, tunnoista riippuen ehkä poolo tämän päällä (kerää ylimäärästä hikeä ja voidaan vaihtaa kuivaan kerrosten välistä), maastopuvun takki ja/tai lumipuvun takki. Kaikissa vaihtoehdoissa pakkastakki olisi sitten sen verran tilavaa kokoa, että sen saa puettua suoja- ja taisteluliivin päälle taukopuvuksi, ei misssssssääääään nimessä suojaliivin alle.
Kesäoloissa oikeastaan ainoa oikea valinta olisi taistelupaita, mutta sellaista kun ei ole laajamittaisesti jaossa niin tällä hetkellä pitää pärjätä vähemmän optimaalisella ratkaisulla (tai teettää oma tappelupaita). Sitten esim. tappelupaidan kanssa tota allepuettavaa liiviä pitäisin itse paidan päällä ja jos liivin vaateosa on ns. väärän värinen niin spray-maalilla, hiilellä yms. keinoin sen saa kyllä värjättyä kivemmaksi.