Mihinköhän tietoon tämä perustuu? Kuulostaa täysin järjenvastaiselta idealta ottaen huomioon se skenaario mihin PV pääasiassa varautuu. Siinä skenaariossa on epäsuoran sirpaleita, kiviä ym. roinaa ilmassa liioittelematta varmaan tuhansia kertoja enemmän kuin luoteja.
En tiedä onko se ainoa tekijä, minusta se on vain kaikkien asioiden summa niissä testeissä.
Itse kun suoritin tuon kokeen niin suht rankat ne ovat eikä netissä ilmoitetut "raja-arvot" kerro koko totuutta.
Alussahan on pientä fyysistä "jumppaa" mikä on lämmittely ja sen jälkeen aletaan tekemään leukoja ym. Ei riitä että olet "juuri ja juuri" saannut tehtyä täydet salilla aikoinaan. Nuo kaikki tehdään aika nopealla temmolla missä ei jäädä lepäilemään väliin, muutama hyväkuntoinenkin laattasi siellä.
Leukojen ym jälkeen käydään suorittamassa "Coopper" Meillä oli alussa lämmittely missä juostiin muistaakseni 2km noin 2600m aikaan, joukkoa vetää jänis ja jos putoat lämmittely vauhdista ulos niin putoat ulos. Heti lämmittelyn jälkeen alkaa varsinainen koe missä on juostava 3000m 12min aikaan jos haluat täydet pisteet ja pisteet tippuvat sekuntti scaalalla. Lämmittelyn ja itse Cooperin aikana ei ole kuin 1-5min tauko. Käytännössä 3000m/12min + 10kg juoksukunto ei riitä.
Tämän jälkeen on sukellukset ja uinti mikä karsii vähän väkeä, ne ovat heti coopperin jälkeen. Siinä ei ole mitään pitkää taukoa välissä. Sekä lopussa on sitten hiihto, hiihto itselleni oli varmasti se rankin. Siitä en saannut täysiä ja olin aivan rikki suorituksen jälkeen. Siinä on myös lämmittelyillä jänis eikä vauhdista saa pudota paljoa. Lämmittely on myös "rankka" ja sitten alkaa vasta suoritus. On myös hyvä muistaa että ne sukset ovat levät sukset missä pitoa on helvetisti.
Muistelen että radalla oli myös kuntohiihtäjiä saamaan aikaan ja kerran alamäessa tälläinen hiihtäjä vain valui vauhdikkaasti minusta ohi tekemättä mitään kun itse lykin alamäessäkin vauhtia että en pysähtynyt
(voin kertoa että vitutti")
Hiihdossa aika lasketaan parhaan hiihtäjän mukaan, yleensä se paras hiihtäjä on oikeasti hyvä.
Meillä oli muistaakseni SM hiihtäjä tai vastaava kuka pienestä pitäen hiihtänyt kilpaa.
Jos et pääse kuntokokeista läpi putoat kokonaan ulos.
Seuraava yö vietettiin kesämakuupusseissa suht kylmässä hallissa ja yöksi oli vähän yllätystä ja seuraavana päivänä jatkui testit.
Monet LJK:t ovat melkoisia hukkapätkiä. Se on väärä oletus että parhaiten selviät jos olet 2m pitkä ja lihaskimppu.
Mitä isommat lihakset sitä enemmän ne painaa ja kuluttavat happea.
Kerrankin olimme metsässä kävelleet pitkään ja ryhmään kuului ljk:ta ja toisen yksikön sotilaita.
Esimmäiset ketkä hyytyivät kävelystä olivat joukon isoimmat miehet. Toinen oli melkoinen lihaskimppu ja 180-190cm pitkä.
PS: olen välillä miettinyt että onko myös mentaliteettisia eroja miesten ja naisten välillä.
Varsinkin silloin kun sinut ajetaan aivan puhki ja luovuttaa tekisi mieli. Silloin pitää vain päästä sen väsymyksen rajan yli ja päättää "että hiihdän niin kauan että A) pääsen maaliin niin hyvään aikaan kuin vain pystyin B) pyörryn. Luovuttaminen ei ole vaihtoehto.