Suojaliivi

Mulla painaa noi III+ dyneemalevyt yhteensä 4kg. Ja nyt puhutaan kahdesta isosta levystä ja kahdesta 6x8 sivulevystä. Ei mikään jäätävä paino kannettavaksi todellisesta luotisuojasta.

Sain kaverilta Israelissa samanlaiset liivit. Oli ihan OK jopa helteessä. Merkkiä en tiedä.

Tykkäsin sivusuojalevyistä.
 
Sain kaverilta Israelissa samanlaiset liivit. Oli ihan OK jopa helteessä. Merkkiä en tiedä.

Tykkäsin sivusuojalevyistä.

Toi mun plate carrier on hsgi:n woosatch. Isot levyt on cpe:n III+ 1,4kg/kpl. Sivulevyt ebaysta jonkun hollantilaisen puljun samaten III+ dyneemat, 0,6kg/kpl.

Tykkään tuosta hsgi:n pc:stä enemmän, kuin verseidagin kotimaisesta. Edessä neljä riviä palsia enemmän ja sivulevyt voi olla huomattavasti korkeammat. Nojoo, saa tacticumiinkin korkeammat taskut erikseen kiinni toki. Sivulevyissä on se sama juttu kuin isoissa, että nekin pitää saada tarpeeksi korkealle vitaaleja suojaamaan. Eli melkein kainaloon kiinni.
 
Uudessa Ruotuväessä tuoreen liivihankinnan esittely. Sivu 10
http://view.24mags.com/sites/all/fi...cbc5ab6bf5e624d0249c8df05ce1b66f/document.pdf

Koska ommeltavana on erikokoisia ja -muotoisia kappaleita, ompelu on edelleen hoidettava käsin.
Kolu iloitseekin, että käsin tehtävä työ hoidetaan Suomessa, mikä on tekstiilialalla nykyisin harvinaista.
– Olemme palkanneet ja tulemmekin palkkaamaan lisää väkeä.
Liivien valmistukseen tulee osallistumaan meillä ja Finn-Savotassa yhteensä noin sata henkilöä,
Kolu jatkaa.

:salut:
 
Viimeksi muokattu:
Verseidag kehitti liivin, PV muutti sitä vähän ja teetättää halvemmalla "uutta" versiota CPE/Savotalla :D
Vai oliko sit Verseidag/Sioen haluttomuus tehdä noita M05 kuviossa?
 
Verseidag kehitti liivin, PV muutti sitä vähän ja teetättää halvemmalla "uutta" versiota CPE/Savotalla :D
Vai oliko sit Verseidag/Sioen haluttomuus tehdä noita M05 kuviossa?
Verseidag kehitti liivin (PV:n pyynnöstä), PV osti oikeudet ja kehitti edelleen jotta voi kilpailuttaa hankinnat ja Sion vaan hävisi tarjouskilpailun. Markkinatalous.
 
Uudessa Ruotuväessä tuoreen liivihankinnan esittely. Sivu 10
Nuo lipastaskut kyllä suoraan sanoen ovat aika kummalliset. Ovatko ne oikeasti sitä miltä näyttävät, eli elastisesta nauhasta tehdyt avotaskut? Näyttää jopa siltä, että ne olisivat myös pohjasta avoimet ja ainoastaan nuo nauhat pitäisivät lippaita paikallaan, muttei se nyt sentään niin voi olla.

Avotaskut (ihan vain yläreunastaankin avoimet) muutenkin kummastuttavat, sillä märällä säällä niihin menee todella paljon roskaa ryynätessä (ellei sitten taistele amerikkalaistyyliin pelkästään pystyssä ja korpossa). Lisäksi talvella ne ovat täysin mahdottomat kun menevät lunta täyteen. Kiva sitten kun lippaassa on paskaa ja ase syöttää häiriötä - olen kerran pari täyttänyt lippaita märin hiekkaisin sormin jolloin patruunat menivät hiekasta likaisiksi, ja noin puolet patruunoista teki häiriötä kun patruunapesään/iskupohjaan meni hiekkaa - roskan joutuminen lippaaseen tai patruunoihin ei ole leikin asia.
Ihan tästä syystä varmaankaan missään muualla (ml. Britannia, USA) ei ole otettu avoimia lipastaskuja isommin jaettavaksi materiaaliksi, USA:ssakin pääkäytössä on yhä läpällinen tasku.

Milläköhän tuo taskuratkaisu on perusteltu? Rahan säästämisellä?
 
Verseidag kehitti liivin (PV:n pyynnöstä), PV osti oikeudet ja kehitti edelleen jotta voi kilpailuttaa hankinnat ja Sion vaan hävisi tarjouskilpailun. Markkinatalous.

Logistiikkalaitoksen huonontamissektoriakin on varmaan työllistetty?
 
Nuo lipastaskut kyllä suoraan sanoen ovat aika kummalliset. Ovatko ne oikeasti sitä miltä näyttävät, eli elastisesta nauhasta tehdyt avotaskut? Näyttää jopa siltä, että ne olisivat myös pohjasta avoimet ja ainoastaan nuo nauhat pitäisivät lippaita paikallaan, muttei se nyt sentään niin voi olla.

Avotaskut (ihan vain yläreunastaankin avoimet) muutenkin kummastuttavat, sillä märällä säällä niihin menee todella paljon roskaa ryynätessä (ellei sitten taistele amerikkalaistyyliin pelkästään pystyssä ja korpossa). Lisäksi talvella ne ovat täysin mahdottomat kun menevät lunta täyteen. Kiva sitten kun lippaassa on paskaa ja ase syöttää häiriötä - olen kerran pari täyttänyt lippaita märin hiekkaisin sormin jolloin patruunat menivät hiekasta likaisiksi, ja noin puolet patruunoista teki häiriötä kun patruunapesään/iskupohjaan meni hiekkaa - roskan joutuminen lippaaseen tai patruunoihin ei ole leikin asia.
Ihan tästä syystä varmaankaan missään muualla (ml. Britannia, USA) ei ole otettu avoimia lipastaskuja isommin jaettavaksi materiaaliksi, USA:ssakin pääkäytössä on yhä läpällinen tasku.

Milläköhän tuo taskuratkaisu on perusteltu? Rahan säästämisellä?


Oiskohan tuo vielä jokin proto kuvassa? Ompeleet on sellasta tasoa, ettei pv tuota tollasenaan huoli. Odotellaan viralliset kuvatukset aiheesta ja haukutaan sitten urakalla.;)
 
Last edited by a moderator:
Intti ostaa pelkkä p*skaa eikä ymmärrä mistään mitään. Kyllä nojatuolikotikommandot tietää nämä jutut paremmin. Kyllähän se pätevöittää kun on kuitenkin se PV:ssa 11,5kk palveltu.Voi elämän karut kävyt taas.
 
Varsinkaan kun suurin osa huutelijoista koskaan tule ko. liiviä käyttämään.

Äläs nyt. Mullakin on tiukka kokemus intin liiveistä. Nimittäin pelastusliiveistä :( Sirpaleliivi on tuoreempien ikäluokkien herkkuja. Ei ole tuollaista ihmevärkkiä omalle kohdalle osunut.
 
Nuo lipastaskut kyllä suoraan sanoen ovat aika kummalliset. Ovatko ne oikeasti sitä miltä näyttävät, eli elastisesta nauhasta tehdyt avotaskut? Näyttää jopa siltä, että ne olisivat myös pohjasta avoimet ja ainoastaan nuo nauhat pitäisivät lippaita paikallaan, muttei se nyt sentään niin voi olla.

Avotaskut (ihan vain yläreunastaankin avoimet) muutenkin kummastuttavat, sillä märällä säällä niihin menee todella paljon roskaa ryynätessä (ellei sitten taistele amerikkalaistyyliin pelkästään pystyssä ja korpossa). Lisäksi talvella ne ovat täysin mahdottomat kun menevät lunta täyteen. Kiva sitten kun lippaassa on paskaa ja ase syöttää häiriötä - olen kerran pari täyttänyt lippaita märin hiekkaisin sormin jolloin patruunat menivät hiekasta likaisiksi, ja noin puolet patruunoista teki häiriötä kun patruunapesään/iskupohjaan meni hiekkaa - roskan joutuminen lippaaseen tai patruunoihin ei ole leikin asia.
Ihan tästä syystä varmaankaan missään muualla (ml. Britannia, USA) ei ole otettu avoimia lipastaskuja isommin jaettavaksi materiaaliksi, USA:ssakin pääkäytössä on yhä läpällinen tasku.

Milläköhän tuo taskuratkaisu on perusteltu? Rahan säästämisellä?
Ei mene jos ovat tarpeeksi tiukkoja kuten HSG taskut saa sen verran kireälle että suojaavat lippaan suun. Ryömiessä tosin on vähän hankalaa kun kanittavat enemmän kuin läpällisessä taskussa mutta mehän emme tiedä onko tuo joku vaunumiehistön malli.
 
Intti ostaa pelkkä p*skaa eikä ymmärrä mistään mitään. Kyllä nojatuolikotikommandot tietää nämä jutut paremmin. Kyllähän se pätevöittää kun on kuitenkin se PV:ssa 11,5kk palveltu.Voi elämän karut kävyt taas.
Niin, PV:n varustekehittelystä vastaavat henkilöt eivät tee ikinä mitään väärin, vaan tietävät asiat paremmin kuin muiden maiden vastaavat (myönnettäköön, että ainakin USA:ssa kaikki varusteisiin liittyvä on sen tason kissanhännänvetoa ja arvovaltakiistoja täynnä, että PV on valtavasti sitä tehokkaampi aivan varmasti).
PV suunnittelee ainoastaan kranaattitaskuja, joissa kranaatit pysyvät täysin varmasti, yleistaskuja, joiden tarranauha kestää ikuisesti, kätevästi ylösalaisin laitettavia kiristyssidetaskuja, joissa kiristyssiteet pysyvät pomminvarmasti, ja boksereita jotka sopivat sotilaskäyttöön paremmin kuin mitkään halvat markettibokserit. ;)

Toivottavasti haukun nyt väärää puuta, ja taustalla on CPE:n oma tulkinta. Tai että tuo on tosiaan vain joku erikoismalli tai kokeiluproto tai jotain.

Omana kokemuksena taisteluliivin etumus nyt vain menee ihan jumalattoman likaiseksi sopivalla säällä, ja lumi tunkee joka paikkaan, lumipuvun sisäänkin (väliasu oli aina helmastaan luminen kunnon ryynäyksen jälkeen). Parempi sitten niin, että tuollaisia taskuja käytettäessä ei sellaisia säitä ole tulossa, tai maasto ei ole mutaantuvaa tai hiekkaista. Ja että talvella suojasäällä mennään korkeintaan korpoon kun pitää suojautua, eikä edetä syöksyen.
Rakennuksissa taistellessa tuo voisi toimia hyvin, koska maahan ei mennä, mutta...

Ylipäätään ajatus kiinteistä lipastaskuista kuullostaa oudolta nykyisenä modulaarisuusen aikana. Toki tuo on vain se liiviosan etupuoli, eikös siihen ole tarkoitus vielä tulla paneeli päälle?

Oiskohan tuo vielä jokin proto kuvassa? Ompeleet on sellasta tasoa, ettei pv tuota tollasenaan huoli. Odotellaan viralliset kuvatukset aiheesta ja haukutaan sitten urakalla.
No näin, toivottavasti kokeilukäytössä tulee ongelmat esille jos niitä esiintyy.

Lisäksi kuten sanoin, tuo on vain se liivissä kiinteästi oleva osa, johon kaiketi on tarkoitus asentaa niitä paneeleita päälle. Mutta en tiedä, kuuluiko tilaukseen myös ne paneelit vaiko ei.

Varsinkaan kun suurin osa huutelijoista koskaan tule ko. liiviä käyttämään.
No, allekirjoittaneen kohdalla näin on - ei iän puolesta, olen vielä nuorempi kuin osa alaisistani oli palvelusaikanani, vaan siksi, että oma suojaliivi löytyy, ja jos PV ei jotain ihan erinomaista keksi, niin en tule tuota ainakaan sodassa käyttämään, kertauksissa ehkä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mulla ainakaan ole ollut ongelmaa opentop lipastaskuissa. Ja oon ryynänny. Toki itse pidän lippasta niissä suu alaspäin. olteko @J0h1F käyttänyt avotaskuja ikinä?

@CV9030FIN älä nyt, jotkut on palvellut jopa täyden 12kk ;) :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Heh. Kysyin tuossa yhdeltä värvätyltä joka pyörii näissä kansainvälisissä joukoissa niiden liiveistä. Ei tiennyt merkkiä, ei ollut miettinyt. Se pistettiin mikä firmalta annettiin. Sama lipastaskujen kanssa. Sama sen on väliä - tuumasi. Ne on jotkut vähän erilaisia.
 
Ei mulla ainakaan ole ollut ongelmaa opentop lipastaskuissa. Ja oon ryynänny. Toki itse pidän lippasta niissä suu alaspäin. olteko @J0h1F käyttänyt avotaskuja ikinä?
Olen, kaverin tosin (jolla oli niitä Lekan avotaskuja). Roskaa ja hiekkaahan niihin taskuihinkin meni (etenkin kun ne olivat tyhjiä), mutta lipas pysyi toimivana kun piti niitä pohja ylöspäin. Sää oli tosin kuiva kesäsää, ja maastossa oltiin vain päiväseltään. Talvella suojasäällä olisi hyvä kokeilla niitä, niin tietäisi tuleeko siitä ongelmia, samoin kunnon ikävä sateinen ja mutainen syyssää ja pidempi ryynäysharjoitus olisi hyviä kokeiluun.

Mutta tuossa kuvassa näyttää sekä ala- että yläosa olevan avoin. :eek:
Toivottavasti se on kokeiluproto tai sitten ulkonäkö hämää.

Avotaskujen käyttö ei kuitenkaan ollut itselleni merkittävästi nopeampaa, sekunnin osia siinä vain voittaa (mjoo, se voi olla merkityksellistä, mutta niin voi myös se yksi harvinainen roskasta aiheutuva häiriö). Kuminauha sivuun, ja samassa ajassa onkin jo melkein vetänyt läpän sivuun, ja sen voi tehdä vielä kätevästi voimaotteella tarkkuusotteen sijaan. Toki avotaskusta lippaan vetää nopeammin kuin syvästä läppätaskusta, jossa itse ainakin teen ensin vedon, jolla lipas nykäistään ylös ja vaihdan samalla nopeasti otetta alemmas lippaassa (pidän tavallisissa lipastaskuissa lippaita siis suu ylöspäin, kaari ulospäin). Mutta taas toisaalta en pitänyt yhtään siitä, kuinka alhaalta lippasta ote tulee, kun sen vetää avotaskusta, lippaanvaihdon motoriikka kärsii siinä, harjoitusta pitää olla enemmän vielä jotta sen saa osumaan kunnolla lipaskuiluun.

Lisäksi avotaskut kinnnasivat vähän enemmän maahanja kaikkeen mitä siinä sattui olemaan, kuin umpitaskut.

PV on kyllä kaikesta moittimisesta huolimatta kehitellyt varusteensa aika hyvin, ja huonoista kokemuksista on selvästi otettu opiksi (niin kuin ne huonommat taskut ja bokserit, ja varusteiden käyttöön liittyvät ohjeistukset). Tyytyväinen olen etenkin ollut niihin lipastaskuihin (itselläni on myös HSGI:n universal-lipastaskuja, joihin mahtuu kaksi AK:n/RK:n lipasta, ja niissä suojaläppä ei suojaa sivuilta, ja niissä roskaa menee lippaisiinkin), koska ne pitävät kaiken roskan ja lian pois lippaista tehokkaasti. Mielestäni M05-taskut ovat nykyisellään aivan erinomaiset, uudet korvaajat huonoille taskuille mukaanlukien (yleistaskut, Utti-dumppi ja kranaattitasku ovat kaikki käteviä).
Myös se PV:n kypäränremmistö on mukavampi kuin amerikkalaisten pehmustetyynyt, koska se hiostaa vähemmän (itselläni on siis tuollainen amerikkalainen kypärä), toisaalta tiedostan kyllä syyt, miksi amerikkalaiset omansa ovat ottaneet käyttöön. Mutta sainhan minä yhden PV:n kypäränkin remmistön rikki palvelusaikanani...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top