Vielä tuosta kurjuuden harjottelemisesta, että minusta tuo SJ:n kommentti siitä kuinka nuo tulee normaalin palveluksen aikana vastaan muutenkin on osuva. Ei me ainakaan menty maastoon harjoittelemaan koska siellä satoi, vaan sinne mentiin koska ohjelmassa luki niin, ja jos sattui satamaan, niin sitten satoi. Mitä tuo skappari sitten tarkoitti sillä, että kurjuutta ei tarvitse harjoitella? Tuskin ainakaan sitä, että jos ulkona on ikävä keli, niin jäädään sisälle. Vaan että ei tarvitse erikseen hakea sitä kurjuutta, vaan se tulee palveluksen aikana muutenkin.
Onko se kurjuuden harjottelua, jos käyn kävelemässä ulkona kun olen suunnitellut ulkoilua tänään klo 19 alkaen, ja siellä sattuu satamaan? Voi olla, mutta itse tulkitsin, että kurjuuden harjoittelua olisi se, jos menisin ulos sen takia että näen siellä satavan ja näin tarkoituksellisesti "karaitsen" itseäni.
Edit. Tuossa kylmää suihkua ottaessani tuli mieleen, että puolustusvoimathan voisi muokata suihkunsa sellaiseksi, että niistä tulee vain helvetin kylmää vettä. Se olisi niin sadistinen päätös, että jos olisin päättämässä asiasta, minun olisi vaikea suositella sitä - mutta isänmaan etu ja kansanterveys vaatii sitä?
Joskus sanotaan, että jääkiekko on yksinkertaisten miesten peli. Mietiskelin, että sodassa ei ehkä liikaa saa jäädä mietiskelemään, vaan on toimittava ja tehtävä epämiellyttäviäkin ratkaisuja. Toisaalta uusi taistelutapa luo haasteita. Tästähän on tosiaan eräs tutkija kirjoitellut väitöskirjankin, mutta en halua viedä keskustelua siihen suuntaan.
Yksinkertaiset, toimivat ratkaisut on henkisesti stressaavissa tai yllättävissä tilanteita hyviä, koska ne on yksinkertaisia ja siten ne saattavat jopa onnistua tilanteessa joka vaatii nopeaa reagointia ja on vielä stressaava. Näin opetetaan monessa kamppailulajissa. Minulla on jotenkin sellainen kuva, että moni sodissa urotöitä tehnyt ei ollut mikään älykkö, vaan yksinkertainen toiminnan mies.