Jos tuota Brysselin konetta haluatte kuunnella, niin suosittelen Roger Wessmanin haastattelua:
http://areena.yle.fi/1-2741522?autoplay=true
Onhan nykyvasemistolla monia hyviä ja sinänsä kannatettavia asioita. En esimerkiksi suhtaudu vähäosaisilta leikkaamiseen positiivisesti, tehtiinpä leikkaukset nyt tai paremman suhdanteen aikaan (toki on syytä miettiä voiko yhteiskunnallista tukiverkkoa muuten kehittää).
Liberaali kokkari minä olen. Sinertävänmustan mutta rehellisen
@chigeen'a n demaritutka jo välillä välähtelee juttujeni kanssa, mutta en todellakaan aio varsinaisesti liittyä punakaartiin...
Minulla on sosiaalinen omatunto ja olen tehnyt pikkupojasta töitä ilman sponsoria. Olen vakavaraisesta kodista ja saanut isänmaallisen kasvatuksen, mutta siellä sattui romahdus ja jouduin puoliorpona teini-iän kynnyksellä maistamaan työmaita, jotta selviäisimme, aluksi ilman verokorttia ja sitten laillisesti, kun ikää tuli vartti täyteen. Olen istunut byggalla enemmistökommunistien kanssa samoissa parakeissa ja tehnyt rinnan töitä. He ajoivat Ladalla ja olivat itse asiassa mukavia, demarit taas Opelilla ja he olivat vähän snobimpia, olihan jo länsiauto ja ammatti ehkä joku tasoitemies tms. Ettei enää mikään appari tai pelkkä rakennusmies. Minä, konkurssiin menneen porvarikodin pentu, kuljin
julkisilla.
Opin ymmärtämään kaikkia muita paitsi stallareita, joita halveksin heidän väkivaltaisen ja maanpetoksellisen uskontonsa tähden.
Opin ymmärtämään, miten yhteiskuntarauha säilyy. Missään vaiheessa
politiikka ei napannut. Minulle vakiintui ajatus, että se, joka ottaa
riskin ja yrittää ja palkkaa, se antaa työtä ja elättää. Työntekijä tarjoaa työpanosta ja onnellinen se yrittäjä, joka saa hyvän. Työlle pitää luoda kysyntää. Jos samalla rahalla voisi palkata kaksi, työn jälki on superhyvää. Mutta miksi ihmeessä niitä sivukuluja ym. ei voisi vähentää radikaalisti? Tulisihan verotuloja, kun maassa ei olisi enää kuin ne 100 000 työtöntä, jotka ovat romuna niin, ettei heistä kuitenkaan ole. Miksi ihmeessä ainoa linja on "palkat alas, eläkkeet ylös"? Johtunee siitä, ettei kukaan enää jaksa uskoa palkan sivukulujen poistamiseen. Vaihtoehdot jäävät vähiin. Pitää vain maksaa "iloiten veroja", helkkari.
"Valtio maksaa..." Juupa juu.
Mikä on valtio?
Kuka on valtio? Se olemme me. Yrittämisen edellytyksiä pitää parantaa kaikin keinoin ja koko kansakunnan eduksi. Emme kai me kaikki voi olla valtiolla ja kunnalla duunissa kuin jossain sosialistimaassa, jossa "valtio" sitten meitä
hellii isällisin ottein. Meillä ei ole edes öljyä ja kaasua.
No, tämä nyt oli tällaista epämääräistä juttua taas kerran, mutta vastuullista politiikkaa kannatan. Sauli Niinistö on yksi niitä harvoja poliitikkona, joita on alkanut oikeasti arvostaa.