Suomen Draken vs Mig21 kuka voitti?

Vielakin pukkaa uutta Mig-21 kopiota tehtaalta
Katso liite: 18001

Nokka muutettu (tehty paikka etin mukaan moottorinakinkunnon tutkalle, 50:een saatu ihan AESA) ja tyontoa loytyy j-polttimella, paunoissa, 19 300
- kaksipaikkainen lensi ensimmaisen kerran vasta tana vuonna
- valtava:) vientimenestys (valmistajamaan ulkopuolella): Nigeria ja Myanmar

Mä en nyt oikeen saa irti että mikä tuosta tekee mig-21 kopion?

Jos kone on noin radikaalisti erillainen niin voiko se olla kopio?

Runko on täytynyt kokonaan suunnitella uusiksi jos 21:tä on yritetty kopioida.

krakow-mig-21-nose-02.jpg

365fb3fdacbd626f3fc392f202acd7df.jpg


Netin mukaan moottorinakin Klimov RD-33 eli sama kuin mig 29:ssä
 
Tuon F-50:n (ja kaytettyjen F-16) kanssa se nimenomaan kilpailee.
Tuossa nokassa on hieman Mirage-vaikutteita - tai voi siinä Gripeninkin nähdä
Taitavat kutsua tuota kaksoisdeltaksi, tuli kylla Mirage ja Saabit mieleen, mutta aineksia siina on niin moneksi.
 
Siis Mig-21:n kiinalaisen kopion kopio - toki paljon edelleenkehittamista ollut, kiinalaiset pakeja avittamassa.

Kiinan tukialuksiltakin lentaa "kopio" -en nyt muista mika sen numero on - ja kun ajattelee alkuperaisen nuolimaista olemusta ja taas tukialuslaskuissa/-nousuissa tarvittavaa suurta siipipinta-alaa, niin onhan se aika uskomaton kehityskulku.
 
Eihän tuossa jf-17:ssa ole juuri mitään mig-21:stä. Mallihan on alunperin MIG:n suunnittelema proto "projekti 33". IMO aivan offtopiccia..
 
Eihän tuossa jf-17:ssa ole juuri mitään mig-21:stä. Mallihan on alunperin MIG:n suunnittelema proto "projekti 33". IMO aivan offtopiccia..
Ei olekaan. Sen sijaan JL-9 on viimeinen tuotannossa/saatavilla oleva MiG-21:n sukulinjan kone. Onhan siinä ilmanotto siirretty rungon sivuille ja osassa variantteja vielä DSI:nä, joten äkkipikainen saattaa ehkä sekoittaa tuohon Thunderiin.

JL-9G.jpg
 
Mitenka-kohan noita MIGin projekteja vuotaa maailmalle, vrt.
http://weaponews.com/news/19246-med...suicide-attempt-of-chief-designer-of-mig.html
kurkkuja katkotaan tyopaikalla?
- konekaannos on sita luokkaa, etta matkan varrella henkilon nimeksi laitetaan firman nimen lyhyempi muoto, Alexis ei siis ole Mikoyan.

Sama uutinen toisessa paikassa. Henkilön nimi on Alexey Smetannikov, chief designer -tittelillä saattaa olla useampikin henkilö. Uutisessa kerrotaan myös, että Migillä on yt:t käynnissä.

"Chief designer of the MiG Corporation n.a. Mikoyan was found the day before with a throat slit. According to the press service of the corporation, 38-year-old Alexey Smetannikov tried to commit suicide. During the lunch break, he went to the toilet and allegedly cut himself with a razor. Later he was discovered by a security guard who promptly called an ambulance and the police. The man was taken to the Botkin City Clinical Hospital where he got operated."

"As former colleague of Smetannikov Pavel Bykov told Channel Five, massive dismissals are now taking place at the MiG RAC. People, who have been working at the factory for years, now find themselves on the streets. He himself worked with Smetannikov about 14 years, and was dismissed literally a month ago."


https://en.crimerussia.com/gromkie-dela/mig-aircraft-chief-designer-found-with-throat-slit/
 
Niin, Su + MiG on nyt totta. Ja tyonhaku kaynnissa. Esim. Pakistanista, jossa projekti "33" pyorii taysilla, kuulemma.
- tahan vahan pyrinkin, kautta aikain
A. loikataan, ainoa valuutta kainalossa on piirustukset
B. Ei loikata, vaan tullaan kadulle tyonnetyksi. Mennaan muualle, mutta piirustukset ovat vain paassa, silla harmaalla "kovalevylla"
C. On tienattu pienta taskurahaa, vuosien mittaan, kavereiden kanssa kimpassa, niin etta lahteen jaljittaminen kay hankalaksi - joku sitten kuitenkin narahtaa, joskus, ja suolakaivokset a la Khordakovski eivat houkuttele

Ja myoskin kautta rantain - eika minkaan yksittaistapauksen tiimoilta.

Seuraavaksi samaa voisi soveltaa ydinmateriaaleihin, Ukrainan kapinallisalueella valmistettuihin rakettimoottoreihin (tai niiden piirustuksiin... etta mitenka-ko ne nyt P-Koreaan?); hyvalla kokoelmalla voitaisiin lyoda rahoiksi:), myymalla seuraavan Bond-elokuvan kasikirjoittajalle
 
Löysin verkkouutisesta tämän kommentti

Misko Holtti Kun nyt on ollut juttua mig 21 koneest. Suosittelemaan hankkikaa Seppo Porvalin kirja, Sotalentäjä Ville Salminen. Kirjassa Salmisen toinen poika kertoo Kanadan ilmailuasiamies oli käymässä suomessa ja Rissalassa järjestettiin hänelle pini ilmailunäytös. Mig 21 oli silloin uusi ja uusi etenkin n-liiton ulkopuolella. Ville Salmisen palkitun sotalentäjän poika Vili lensi migillä. Suora lainaus kirjsta: "Vilin tultua koneesta ja käteltyä kanadan ilmailuasiamiestä, tämä katsoi veljeäni silmiin ja sanoi, ettei häntä varten ollut tarpeen lentää noin rajusti. Viliä hymyilytti. Hän sanoi halunneensa näyttää länsimaisille asiantuntijoille, mihin mig-21 pystyy silloin kun sitä käsketään asiantuntemuksella ja lentokokemuksella Mig-21 oli lentäjien mielestä lentäjän kone. Kone johon tosilentäjät kiintyivät."
 
Löysin verkkouutisesta tämän kommentti

Misko Holtti Kun nyt on ollut juttua mig 21 koneest. Suosittelemaan hankkikaa Seppo Porvalin kirja, Sotalentäjä Ville Salminen. Kirjassa Salmisen toinen poika kertoo Kanadan ilmailuasiamies oli käymässä suomessa ja Rissalassa järjestettiin hänelle pini ilmailunäytös. Mig 21 oli silloin uusi ja uusi etenkin n-liiton ulkopuolella. Ville Salmisen palkitun sotalentäjän poika Vili lensi migillä. Suora lainaus kirjsta: "Vilin tultua koneesta ja käteltyä kanadan ilmailuasiamiestä, tämä katsoi veljeäni silmiin ja sanoi, ettei häntä varten ollut tarpeen lentää noin rajusti. Viliä hymyilytti. Hän sanoi halunneensa näyttää länsimaisille asiantuntijoille, mihin mig-21 pystyy silloin kun sitä käsketään asiantuntemuksella ja lentokokemuksella Mig-21 oli lentäjien mielestä lentäjän kone. Kone johon tosilentäjät kiintyivät."

Olen kuullut juttua että ajoittain kun Suomessa kävi joku Neuvostoliiton ilmavoimien marsalkka / kenraali, niin vieraalle tarjottiin taitolentoesitys MiG-21:llä. Yleensä vieraan kommentit olivat että "eihän MiG:llä SAA lentää noin." Eli suomalaispilotit lensivät rajummin mitä ohjekirja olisi sallinut.
 
Olen kuullut juttua että ajoittain kun Suomessa kävi joku Neuvostoliiton ilmavoimien marsalkka / kenraali, niin vieraalle tarjottiin taitolentoesitys MiG-21:llä. Yleensä vieraan kommentit olivat että "eihän MiG:llä SAA lentää noin." Eli suomalaispilotit lensivät rajummin mitä ohjekirja olisi sallinut.
Minulla on ollut ilo keskustella ja jopa lentää ex-MG pilotin kanssa. (Ei tosin MG:llä:))

Lentotunteja/vuosi/pilotti ei ollut ruhtinaallisesti. Silloin kun lennettiin, koneesta ja kuskista otettiin kaikki irti.

Ketjun otsikkoon. Drakenilla ei lähitaistelussa ollut MiG:ä vastaan mitään jakoa. Hyvä Draken-pilotti vähän aikaa sinnitteli. Etäisyyden kasvaessa punnukset kääntyivät ja Draken oli kaiketi paremman tutkansa ja pitkän matkan ohjustensa ansiosta niskan päällä. Näin siis MiG-pilotin mukaan.
 
Onko liikaa saivarreltu jos kysyy, että kyseessä lienee ollu F-versio? Bis kai oli jo huomattava lisäpaino sinänsä hyvään konseptiin
 
Onko liikaa saivarreltu jos kysyy, että kyseessä lienee ollu F-versio? Bis kai oli jo huomattava lisäpaino sinänsä hyvään konseptiin

F-malli oli kevyempi ja ketterämpi. 60-luvun alussa lennettiin aluksi sangen varovasti mutta kun kokemusta alkoi kertyä, muuttui lentotyylikin aggressiivisempaan suuntaan. Koelentueessa tutkivat konetyypin maksimisuoritusarvot ja suorituskyvyn. Sama tehtiin BIS-versiolle. Kävi ilmi että MiG:iä saattoi käsitellä kovakouraisemmin mitä neukkujen manuaalit antoivat ymmärtää.
 
F-malli oli kevyempi ja ketterämpi. 60-luvun alussa lennettiin aluksi sangen varovasti mutta kun kokemusta alkoi kertyä, muuttui lentotyylikin aggressiivisempaan suuntaan. Koelentueessa tutkivat konetyypin maksimisuoritusarvot ja suorituskyvyn. Sama tehtiin BIS-versiolle. Kävi ilmi että MiG:iä saattoi käsitellä kovakouraisemmin mitä neukkujen manuaalit antoivat ymmärtää.
Laukkanen kirjoitti kirjassaan, että F oli loistava. Bis taas oli huomattava loikka alaspäin. Ja tämä siis lentoarvoista. Paino varmaan se suurin yksittäinen tekijä.
 
Onko liikaa saivarreltu jos kysyy, että kyseessä lienee ollu F-versio? Bis kai oli jo huomattava lisäpaino sinänsä hyvään konseptiin
Tämä kaveri oli Bis-kuski. Draken ei pärjännyt kaartotaistelussa Bissillekään. Joka oli hänen kertomansa mukaan vähän kankeampi kuin F. Ymmärrettävästi lisäpaino hieman tuntui kaarrossa.

Toisaalta jerkkua löytyi enemmän ja energiaa riitti pitempään. Tiukassa kaarrossa kone ei menettänyt lisähöngän ansiosta nopeutta niin helposti kuin F.

Mirage III:lla taisteltiin Israelin jossakin matsissa arabien MiG-21 F:ää vastaa. Koneet eivät suoritusarvoiltaan juuri poikenneet.

Iipoilla selkeästi kyvykkäämmät kuskit ja nimenomaan juuri tuon energian hallinnan mestarina pidettiin Mirage-pilotti Giora Epsteiniä. Jos kaarossa vetää (sauvaa taakse ja samalla paljon g:tä) liikaa, nopeus laskee liiaksi ja joutui alakynteen. Piti tietää kaartotaistelussa tarkalleen milloin on paikka vetää ja milloin vetoa piti löysätä nopeuden säilyttämiseksi.

Israel sai sotasaaliksi MiG-21 F:n, taisi sen joku loikkari sinne lentää. Mirage-pilotit lensi Israelin 21:stä vastaan oppiakseen sen vahvuudet ja heikkoudet. Ilmeisen hyvin tuloksin. Kone muistaakseni vietiin myöhemmin jenkkeihin myöskin agressor käyttöön.
 
Tämä kaveri oli Bis-kuski. Draken ei pärjännyt kaartotaistelussa Bissillekään. Joka oli hänen kertomansa mukaan vähän kankeampi kuin F. Ymmärrettävästi lisäpaino hieman tuntui kaarrossa.

Toisaalta jerkkua löytyi enemmän ja energiaa riitti pitempään. Tiukassa kaarrossa kone ei menettänyt lisähöngän ansiosta nopeutta niin helposti kuin F.

Mirage III:lla taisteltiin Israelin jossakin matsissa arabien MiG-21 F:ää vastaa. Koneet eivät suoritusarvoiltaan juuri poikenneet.

Iipoilla selkeästi kyvykkäämmät kuskit ja nimenomaan juuri tuon energian hallinnan mestarina pidettiin Mirage-pilotti Giora Epsteiniä. Jos kaarossa vetää (sauvaa taakse ja samalla paljon g:tä) liikaa, nopeus laskee liiaksi ja joutui alakynteen. Piti tietää kaartotaistelussa tarkalleen milloin on paikka vetää ja milloin vetoa piti löysätä nopeuden säilyttämiseksi.

Israel sai sotasaaliksi MiG-21 F:n, taisi sen joku loikkari sinne lentää. Mirage-pilotit lensi Israelin 21:stä vastaan oppiakseen sen vahvuudet ja heikkoudet. Ilmeisen hyvin tuloksin. Kone muistaakseni vietiin myöhemmin jenkkeihin myöskin agressor käyttöön.

Kyseessä oli tiedustelupalvelu Mossadin 60-luvun alussa käynnistämä operaatio hankkia Israeliin irakilainen MiG-21 F. Onnistui lopulta vuonna 1966. Israelin oma Jyrki Laukkanen koelentäjä Danny Shapira lensi koelennot. Tämän jälkeen Israelin ilmavoimilla oli juuri ennen kuuden päivän sodan syttymistä erittäin hyvä käsitys MiG-21 F:n suorituskyvystä.


 
Olen kuullut juttua että ajoittain kun Suomessa kävi joku Neuvostoliiton ilmavoimien marsalkka / kenraali, niin vieraalle tarjottiin taitolentoesitys MiG-21:llä. Yleensä vieraan kommentit olivat että "eihän MiG:llä SAA lentää noin." Eli suomalaispilotit lensivät rajummin mitä ohjekirja olisi sallinut.
Juu, totta joka sana ja mm. DK. lla saatiin jopa valmistajalta korvamakeeta, kun supersakkausta treenattiin kunnolla. Siis niin paljon, ettei tehtaan koelentäjät olleet kokeilleet.
 
Niin aikoinaan puhuttiin, että Hawk voitti ielä ketteryydessä Mihin, kun MiG tosiaan voitti Drakenien.

Hawk pesi kurvatappelussa molemmat sekä MiG-21:n että Drakenin. 90-luvun alussa kun viime hävittäjähankinta oli vireillä, oli Kuorevedellä testattavana mm. Mirage 2000. Harjoitusilmataistelussa oli vastassa suomalaisen koelentäjän lentämä Hawk. Ranskalaispilotti lähti ylimielisenä ilmaan ja sai kunnolla turpiinsa kun antautui lähitaisteluun Hawkin kanssa. Seuraavalla kierroksella ranskalainen tajusi jo sitten käyttää Miragen reilua tehoreserviä ja käytti heiluritaktiikkaa, jolle Hawk ei mahtanut enää mitään.
 
Hawk pesi kurvatappelussa molemmat sekä MiG-21:n että Drakenin. 90-luvun alussa kun viime hävittäjähankinta oli vireillä, oli Kuorevedellä testattavana mm. Mirage 2000. Harjoitusilmataistelussa oli vastassa suomalaisen koelentäjän lentämä Hawk. Ranskalaispilotti lähti ylimielisenä ilmaan ja sai kunnolla turpiinsa kun antautui lähitaisteluun Hawkin kanssa. Seuraavalla kierroksella ranskalainen tajusi jo sitten käyttää Miragen reilua tehoreserviä ja käytti heiluritaktiikkaa, jolle Hawk ei mahtanut enää mitään.
Saman Hawkin peräsimessä oli maalattuna sekä Mirage että muistaakseni F-16:n silhuetti, ylimielisyyteen ei Hawkia vastaan ole varaa. Jossain Laukkasen kirjassa on siitä Hawkista kuva.
IMG_20191202_142505.jpg
Edit: J.Laukkanen F-16D ja J.Grönmark Mirage.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top