Akkuvarastot (BESS) tosiaan ovat marginaalinen tekijä varavoimana verkossa. Niitä rakennetaan nyt merkitäviä määriä, koska se on erittäin kannattavaa liiketoimintaa ja investointien takaisinmaksuajat ovat parin vuoden luokkaa. Syy siihen on Fingridin reservimarkkinat, eli yksinkertaistettuna Fingrid maksaa pelkästään sen laitoksen reservinä olemisesta. Sitä reserviä ei käytetä sähkökatkojen aikana, vaan sähköverkon taajuuden pitämisessä lähellä 50 Hertziä kulutuksen ja tuotannon vaihdellessa jatkuvasti. Tuotannon kasvaessa liikaa, ajetaan akkuihin "ylimääräistä" sähköä ja kulutuksen ollessa korkeampi, otetaan akuista sähköä. Tällä ei toki mitään suuria eroja korjata, mutta pientä taajuusvaihtelua tasataan. Syy siihen miksi Fingrid tätä reserviä haluaa, on se, että sähkön tuotannossa on korvattu isoja (raskaita) tasaisella nopeudella (tuottaa 50Hz) pyöriviä generaattoreita tehoelektroniikan välityksellä tuotettuun 50Hz sähköön tuuli- ja aurinkovoimaloissa, jolloin verkon inertia on vähentynyt. Tuo inertia on itsessään vastustanut sitä taajuuden muutosta, jota joudutaan nyt tasaamaan akuilla ja erikseen rakennettavilla vauhtipyörillä. Käytännössä kaikki rakennettavat akkulaitokset ja niiden akut tai/ja ohjaus on Kiinalaista teknologiaa, joten varavoimana en niihin edes luottaisi.