Vonka
Supreme Leader
Kannatan yhteistyötä, mutta muutama perusasia on syytä pitää mielessä.
Tämä voi olla pelkkää väistelyä pääasiasta. Miksi Suomi ei suostu valvomaan Nato-maa Viron ilmatilaa toistuvista pyynnöistä huolimatta, mutta voisi valvoa Nato-maa Islannin ilmatilaa? Voisiko olla niin, että vielä vuonna 2012 Baltian ilmatilaa ei "yleisistä syistä" ole soveliasta valvoa mutta Pohjoismainen suuntaus tuntuu henkisesti helpommalta?
Referoin Ulkopolitistia:
Valtion on luotettava siihen, että yhteistyökumppani tuottaa puuttuvat sotilaallisen suorituskyvyn osat – myös hädän hetkellä. Näin on juuri tälläkin hetkellä; mutta kyseessä ei ole balancing (kuten NATOssa olisi) vaan buck passing (eli reagoimatta jättäminen ja toive siitä että joku toinen valtio ottaa vastuulleen uhkaavan vallan tasapainottamisen).
Ruotsi on pystynyt luopumaan aluepuolustuksesta ja keskittymään kansainväliseen kriisinhallintaan, koska Suomi on säilyttänyt panostuksen alueelliseen maanpuolustukseen. Parempaa lupausta siitä, että yhteistyökumppani auttaa hädänkin hetkellä on vaikea kuvitella; suomalaisilla jos kenelläkään on vahva intressi estää Ruotsin pahimman uhkakuvan (vihamielisen vallan pääsyn Pohjanlahdelle ja Saaristomerelle) toteutuminen. Ei ole sattumaa että puheet suomalais-ruotsalaisen puolustusliiton hyödyllisyydestä ovat useimmiten peräisin siitä maasta, joka liittosopimuksesta eniten hyötyisi.
Pitää miettiä, miten edut oikeasti tulisivat tännepäin, jos emme halua jatkaa takavuosien bandwagoning-taktiikkaa (uhkaavan vahvan vallan kanssa liittoutuminen).
Ulkopoliittisen instituutin tutkija Charly Salonius-Pasternak on todennut, että ’Euroopan unionin puolustusulottuvuus on olemassa vain parin pienen Natoon kuulumattoman EU-jäsenmaan poliittisessa liturgiassa’.
Kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin koulutetuista pienistä osastoista ei olisi kauheasti iloa perinteisessä sotilaallisessa kriisissä. Pohjoismailla ei toisin sanoen olisi kapasiteettia auttaa Suomea perinteisessä sotilaallisessa kriisissä –joka on edelleen puolustusvoimien ensisijainen uhkakuva– vaikka hyvää tahtoa löytyisi.
Jos Suomen valinta on tosiaan länsimaalainen, eikä se ole suhdannepolitiikkaa niin Suomen tulisi loogisesti liittoutua liberaalin demokratian kanssa, jolla on paitsi tahtoa myös kykyä tulla tarvittaessa avuksi. Valinnasta muodostuu helppo, kun potentiaalisia liittolaisia on vain yksi.
http://ulkopolitist.fi/2012/05/30/myytti-pohjoismaalaise-puolustusyhteistyon-potentiaalista/
Tämä voi olla pelkkää väistelyä pääasiasta. Miksi Suomi ei suostu valvomaan Nato-maa Viron ilmatilaa toistuvista pyynnöistä huolimatta, mutta voisi valvoa Nato-maa Islannin ilmatilaa? Voisiko olla niin, että vielä vuonna 2012 Baltian ilmatilaa ei "yleisistä syistä" ole soveliasta valvoa mutta Pohjoismainen suuntaus tuntuu henkisesti helpommalta?
Referoin Ulkopolitistia:
Valtion on luotettava siihen, että yhteistyökumppani tuottaa puuttuvat sotilaallisen suorituskyvyn osat – myös hädän hetkellä. Näin on juuri tälläkin hetkellä; mutta kyseessä ei ole balancing (kuten NATOssa olisi) vaan buck passing (eli reagoimatta jättäminen ja toive siitä että joku toinen valtio ottaa vastuulleen uhkaavan vallan tasapainottamisen).
Ruotsi on pystynyt luopumaan aluepuolustuksesta ja keskittymään kansainväliseen kriisinhallintaan, koska Suomi on säilyttänyt panostuksen alueelliseen maanpuolustukseen. Parempaa lupausta siitä, että yhteistyökumppani auttaa hädänkin hetkellä on vaikea kuvitella; suomalaisilla jos kenelläkään on vahva intressi estää Ruotsin pahimman uhkakuvan (vihamielisen vallan pääsyn Pohjanlahdelle ja Saaristomerelle) toteutuminen. Ei ole sattumaa että puheet suomalais-ruotsalaisen puolustusliiton hyödyllisyydestä ovat useimmiten peräisin siitä maasta, joka liittosopimuksesta eniten hyötyisi.
Pitää miettiä, miten edut oikeasti tulisivat tännepäin, jos emme halua jatkaa takavuosien bandwagoning-taktiikkaa (uhkaavan vahvan vallan kanssa liittoutuminen).
Ulkopoliittisen instituutin tutkija Charly Salonius-Pasternak on todennut, että ’Euroopan unionin puolustusulottuvuus on olemassa vain parin pienen Natoon kuulumattoman EU-jäsenmaan poliittisessa liturgiassa’.
Kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin koulutetuista pienistä osastoista ei olisi kauheasti iloa perinteisessä sotilaallisessa kriisissä. Pohjoismailla ei toisin sanoen olisi kapasiteettia auttaa Suomea perinteisessä sotilaallisessa kriisissä –joka on edelleen puolustusvoimien ensisijainen uhkakuva– vaikka hyvää tahtoa löytyisi.
Jos Suomen valinta on tosiaan länsimaalainen, eikä se ole suhdannepolitiikkaa niin Suomen tulisi loogisesti liittoutua liberaalin demokratian kanssa, jolla on paitsi tahtoa myös kykyä tulla tarvittaessa avuksi. Valinnasta muodostuu helppo, kun potentiaalisia liittolaisia on vain yksi.
http://ulkopolitist.fi/2012/05/30/myytti-pohjoismaalaise-puolustusyhteistyon-potentiaalista/