fulcrum
Greatest Leader
NATO:n vaateista jäsenmaita kohtaan on ihan tietoakin saatavilla, ei vain (epä)luuloja. Ruomen ja Ruotsin velvollisuudet olisivat hyvin pitkälle samaa luokkaa Tanskan ja Norjan kanssa. Paitsi että Moldova ei ole Naton jäsen, niin sinne tuskin jouduttaisiin lähettämään ketään. Ja kukas sinne Moldovaan nyt sitten hyökkäisikään? Siinä tapauksessa kaikki Suomen joukot kyllä tarvittaisiin kriisin aikana Suomen turvaamiseen.
NATO:n vastustajilla on usein ihmeellistä venkoilua ja vääristelyä asioissa, ihan oikeata tietoakin kun asiasta löytyisi. 5. artiklan pohjalta meillä olisi velvollisuus auttaa hyökkäyksen kohteeksi joutunutta jäsenmaata. Se tehtäisiin valmiiden suunnitelmien ja organisaation pohjalta. Vaateet tuskin olisivat nykyistä KRIHA/NBG tms. suurempia ja henkilöstö todennäköisesti aika lailla samaa. Eli vapaaehtoisia reserviläsiä ja kantahenkilökuntaa. Ja vastavuoroisesti Suomea autettaisiin samaan tyyliin muiden maiden toimesta niiden resurssien ja NATO:n suunnitelmien pohjalta. Tämä on siis VELVOLLISUUS, joka pätee vain hyökkäyksen tapahtuessa toista NATO-maata vastaan.
Minulla on oikeaa tietoa, siksi juuri nostankin näitä asioita esille, koska monella ei näytä olevan. Ja Moldova ei ole Naton jäsen - vielä. Jos itälaajentuminen jatkuu, niin todennäköisesti jossain välissä on. Ette kai kuvittele että laajentuminen loppuisi Suomeen?
Muihin operaatioihin ei ole mikään pakko osallistua. Helvetti, Osmo Soininvaarakin tajuaa asian, mutta joillekin se on vaikeata.
Ongelma onkin ne operaatiot, joihin on pakko osallistua, koska ne tulevat tänne. Kas kummaa kun tätä ei uskalleta nostaa esille.
http://www.soininvaara.fi/2014/03/22/mina-ja-nato/
Turvallisuuspolitiikka kiinnostaa minua varsin vähän ja sotilaalliset kysymyksen vielä vähemmän. Silti koko keskustelu Suomen puolustamisesta vaikuttaa epä-älylliseltä. Minusta neljää tavoitetta ei voi saavuttaa yhtä aikaa, vaan vähintään yhdestä on luovuttava:
1) Suomella on uskottava puolustus.
2) Suomen puolustus perustuu alueelliseen maanpuolustukseen, mikä edellyttää pinta-alaan, ei väkilukuun suhteutettua armeijaa.
3) Ei luoteta vieraan apuun.
4) Rahaa riittää puolustuksen ohella myös hyvinvointiyhteiskunnan tarpeisiin.
Aivan kummallinen on käsitys, että yhdessä puolustautuminen tulisi kalliimmaksi kuin että jokainen maa varautuu kaikkeen erikseen. Aivan varmasti yhtä uskottava puolustus saadaan Naton jäsenenä halvemmalla.
Jep, Osmokin haaveilee halvemmasta puolustuksesta Natossa. Muistaakseni hän halusi myös lopettaa asevelvollisuuden?
Voisin sanoa, että Suomen turvallisuuspolitiikassa jokin ulkopuolinen kriitikko (kuten minä ) voisi nähdä jo piirteitä kahdesta ensimmäisestä epäonnistumisesta. Esim. Talvisodasta ei tunnu olevan otettu oppia tarpeellisesti, ei vaikka "älä luota vieraan apuun" oli täysin paikkansapitämätön (apua oli pakko ottaa mistä vaan sitä saatiin, suureksi osaksi myöhässä, ja revohka johti sitten liittoutumiseen pakon edessä Natsi-Saksan kanssa). Asiaa kannattaa miettiä tämänkin keskustelun ohessa.
Vaikea mieltää miten talvisota oli "epäonnistuminen". Nähdäkseni se sujui jokseenkin niin hyvin kuin oli mahdollista niissä olosuhteissa olettaa. Vielä parempi itsenäinen varautuminen olisi toki auttanut asiaa.
Tulevaisuuden muutosten arviointi on myöskin epäonnistunut, vaikka Georgian sota 2008 antoi jo selvät osviitat, mitä on tulossa. Osittain Venäjän uusi doktriini ja turvallisuuspolitiikka alkoi jo toisesta Tsetsenian sodasta.
Niin, mitä Georgian sota opettikaan? Aika harva tuntui miettivän sitäkään asiaa loppuun.