Kuka on Pekka Lund(pekweet)? Joshi näyttäisi olevan toimittaja
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuka on Pekka Lund(pekweet)? Joshi näyttäisi olevan toimittaja
The Economist -lehden turvallisuuspolitiikkaan erikoistunut toimittaja Shashank Joshi puolestaan epäilee X:ssä viestittelyssään keskiviikkona, kuinka Newnew Polar Bear olisi vaihtanut miehistönsä pysähdyttyään Kaliningradisssa juuri ennen loppumatkaansa kohti Pietaria. Hän kertoo, että tieto perustuu hänen eli The Economistin lähteisiin.
Joskus nuorakeraamisella ajalla olin satamaoperaattorin palveluksessa. Silloin tuli nähtyä jos jonkinlaista miehistöä, ryssät oli ammattitaidottomuudessaan omaa luokkaansa. Eikä ne kaikkein kädettömimmät porukat edes tulleet suomalaisiin satamiin, tiesivät hyvin että matkanteko loppuisi siihen.Nuunuun miehistön kansalaisuuden ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Artikkeli valitettavasti maksumuurin takana. E: Hieman saksittu juttu spoilerissa.
Kaasuputkivauriosta epäillyllä Newnew Polar Bearilla on vahvoja kytköksiä Venäjään – Suomalaislähde: ”Varustamon alusten päällystö koostuu pääosin venäläisistä”
Kohuttuun Newnew Polar Bear-alukseen liittyy paljon erikoisuuksia, jotka antavat vahvoja viitteitä, että kiinalaisalus saa tosiasiassa runsaasti ohjausta Venäjältä. Vahva Venäjä-kytkös selviää useista toisistaan riippumattomista lähteistä. Todennäköisesti oikea osoite alusta koskeville...www.ts.fi
Katso liite: 85883
Kohuttuun Newnew Polar Bear-alukseen liittyy paljon erikoisuuksia, jotka antavat vahvoja viitteitä, että kiinalaisalus saa tosiasiassa runsaasti ohjausta Venäjältä. Vahva Venäjä-kytkös selviää useista toisistaan riippumattomista lähteistä. Todennäköisesti oikea osoite alusta koskeville diplomaattitiedusteluille olisi Pekingin lisäksi Moskova.
ALEKSI VIENONEN
TS/LM
10:55
Suomenlahden kaasuputkivauriosta epäillyn, Hong Kongin lipun alla purjehtivan Newnew Polar Bear -aluksen varustamon laivapäällystö koostuu valtaosin venäläisistä, kertoo Lännen Median haastattelema asiantuntijalähde.
– Varmuudella sanon, että venäläistä päällystöä näissä laivoissa on ollut ja paljon, lähde sanoo.
Keskusrikospoliisi (krp) tiedotti tiistaina, että Newnew Polar Bear -alus on pääepäilty reilu kaksi viikkoa sitten rikkoutuneen Suomenlahden alittavan kaasuputken tapauksessa.
Nyt kuultu henkilölähde haluaa pysytellä nimettömänä ja pitää myös ammattinsa salassa, koska on työssään säännöllisesti kontaktissa Suomenlahdella kulkevien alusten laivapäällystön kanssa.
Lähteen ammatti, työnantaja ja henkilöllisyys ovat Lännen Median tiedossa ja tarkistettu. Lähteen nimettömyys on tapauksessa journalistisesti perusteltu tapauksen arkaluonteisuuden takia, ja koska henkilöllisyyden paljastaminen voisi vaarantaa hänen työpaikkansa.
(FAKTARUUTU SAKSITTU POIS)
Kansainvälinen media seuraa
Henkilölähteen kertomus on linjassa sosiaalisen median kansainvälisten kansalaisjournalistien ja tutkivien ammattijournalistien analyysien kanssa.
Erik Kannike osoittaa esimerkiksi viestipalvelu X:ssä, että Newnew-varustamon puhelinnumero on sama kuin venäläisen Torgmoll-huolintayhtiön numero. Myös monen muun varustamon numero on hänen mukaansa sama. Päivitys osoittaa myös venäläisten omistussuhteiden verkon, jossa kaikki menevät yhteen.
Kannike kertoo profiilissaan olevansa koulutukseltaan sotatieteilijä.
The Economist -lehden turvallisuuspolitiikkaan erikoistunut toimittaja Shashank Joshi puolestaan epäilee X:ssä viestittelyssään keskiviikkona, kuinka Newnew Polar Bear olisi vaihtanut miehistönsä pysähdyttyään Kaliningradisssa juuri ennen loppumatkaansa kohti Pietaria. Hän kertoo, että tieto perustuu hänen eli The Economistin lähteisiin.
Päätteli henkilöiden nimistä
Lännen Median anonyymi asiantuntijalähde ei kuitenkaan ole ollut tekemisissä suoraan Newnew Polar Bear -aluksen kanssa ammatissaan, mutta kuitenkin samaan varustamoon kuuluneiden sisaralusten kanssa. Hän olettaa, että muissakin varustamon aluksissa kuten Newnew Polar Bearissa on sama henkilöstörakenne.
Newnew Polar Bearin matkasta kertovat julkiset lähteet tuovat esille, että aluksen nyt syksyllä tekemien pilottimatkojen jälkeen tarkoituksena on, että alusta liikennöidään Newnew Polar Bear -aluksen lisäksi sen sisaraluksilla. Juuri näistä aluksista Lännen Median lähde kertoo.
Newnew Polar Bearin lähes kaikkiin maailman lehtiin päätynyt holtiton seilailu Itämerta pitkin ankkuria raahaten tuskin suuresti vakuuttaa kuljetusreittejä valitsevia rahtiasiakkaita.
Tarkoitus on, että reittiä Pietarista Kiinaan liikennöidään neljällä aluksella. Yhteen suuntaan reissu kestää 28 päivää.
Lähde kertoo, että hän on päätellyt kansalaisuuden ennen kaikkea päällystön nimien perusteella.
– Jos perämiehen nimi on vaikka ”Vasili Vasiljev”, niin voihan hän todellisuudessa olla aika monesta maasta kotoisin, lähde myöntää metodinsa epävarmuuden.
Toisaalta kiinalaisilla harvemmin on venäläinen nimi.
Krp vaikenee kuin muuri
Asiaa kysyttiin myös krp:ltä. Lännen Media lähetti kansalaisuusaiheesta kysymyspatterin keskiviikkoiltapäivällä tapausta tutkivan keskusrikospoliisin (krp) päällikölle Robin Lardotille, rikosylikomisario Risto Lohelle sekä krp:n viestintäpäällikölle, rikosylikomisario Antti Hyyryläiselle.
Krp:lta kysyttyyn muun muassa: Onko krp:llä tiedossa Newnew Polar Bear -aluksen kapteenin sekä muun päällystön ja miehistön kansalaisuutta? Ja jos on, niin minkä maan kansalainen aluksen kapteeni on?
– Tällä hetkellä krp viestii asiakokonaisuudesta vain julkisten tiedotteiden tai tiedotustilaisuuksien avulla, viestintäpäällikkö Hyyryläinen vastasi varsin nopeasti viestin lähettämisen jälkeen.
Krp kertoi tiistaina, että viranomaiset ovat olleet aluksen päällystöön yhteydessä viestivälinein, kun se seilasi Pietarin satamasta takaisin kohti maailman meriä. Tämän takia krp:ltä kysyttiin heille lähetetyssä sähköpostissa myös, millä kielellä aluksen kanssa kommunikoitiin, ja oliko vastauksissa havaittavissa kenties jokin vieras aksentti.
Tähänkään ei vastausta saatu.
Krp:llä näyttääkin olevan asiassa tiedotussulku, vaikka aiemmin krp:tä on mediassa kehuttu poikkeuksellisen avoimesta tiedotuslinjasta asian tutkinnassa.
Merialan ammattilaiset ihmeissään
Tapauksesta on käyty paljon keskusteluja myös merenkulkualan ammattilaisten suosimissa sosiaalisen median kanavissa, joita tätä artikkelia varten on käyty läpi.
Useassa kommentissa on kummeksittu sitä, kuinka media tai poliitikot eivät tunnu Newnew Polar Bearin tapauksessa käsittävän, että aluksen kansallisuus ei yleensä kerro mitään aluksen miehistön tai päällystön kansalaisuuksista tai edes aluksen omistajan maasta.
Merenkulun ammattilaisten mukaan on melko tavallista, että jonkin lipun alla seilaava alus on tosiasiassa omistettu aivan toisessa paikassa – ja usein monimutkaisten omistusjärjestelyiden kautta.
Lisäksi miehistö voi olla yhdestä maasta ja laivapäällystö toisesta.
Tiedot selviäisivät aluksen miehistöluetteloista. Näitä ei kuitenkaan ole vapaasti saatavilla, toisin kuin alusten omistajatiedot.
Yritystiedotteissa uutta tietoa
Newnew Polar Bear -aluksen Venäjä-kytkökset selviävät myös Rosatomin heinäkuisesta yritystiedotteesta, jotka on selvästi suunnattu merenkulkualan sijoittajille ja rahtiasiakkaille.
Siinä mainostetaan kesällä avattua Koillisväylää eli pohjoista meriväylää, jolla konttirahtia kuljetetaan Newnew Polar Bear -aluksella Pohjois-Venäjän rannikkoa pitkin reitillä Pietari-Shanghai.
Tiedote on laadittu taidokkaasti, ja se on mahdollisesti syntynyt kansainvälisen viestintätoimiston kynästä.
Osin samansisältöinen teksti julkaistiin myös World Energy -verkkosivujen tiedotteessa 12. heinäkuuta. Koillisväylää pitkin ei ole aiemmin ollut säännöllistä edestakaista rahtilinjaa, mutta Venäjä avasi sen kesällä.
Kyseessä oli siten merenkulku- ja myös energia-alaa kiinnostava uutinen, joka tosin Suomessa on jäänyt vähälle huomiolle.
Rosatomin kapteeni komentosillalla?
Rosatomin käskyvalta Newnew Polar Bear -aluksen komentosillalla tulee selväsanaisesti esille World Energy -verkkosivujen tiedotteesta.
Siinä kerrotaan suoraan, että ensimmäisellä heinäkuussa alkaneella menomatkallaan Pietarista Kiinaan Newnew Polar Bear -aluksen päällystöön kuuluu myös Rosatomin edustaja, joka on tiedotteen mukaan ”kokenut merikapteeni”.
Asiasta kertoo tiedotteessa Rosatomin merioperaatioiden pääjohtaja Sergei Zybko.
Kyseessä on reitin pilotointijakso. Pilottijakso on määritelty kestämään heinäkuun puolivälistä lokakuun loppuun. Sen jälkeen tarkoituksena on ottaa reitille mukaan Newnew Polar Bearin kolme sisaralusta – samat, joista Lännen Median anonyymi asiantuntijalähde puhuu.
Tiedossa ei ole, onko Rosatomin edustaja ollut mukana koko pilottivaiheen ajan, eli myös reilu kaksi viikkoa sitten tapahtuneiden datakaapeli- ja kaasuputkivaurioiden aikaan.
Suomenlahden kaasuputki vaurioitui laivan matkalla Shanghaista Pietariin, joten tietoa ei ole siitä, oliko Rosatomin edustaja vielä silloinkin valvomassa aluksen kulkua.
Ainakaan markkinointiviestinnän näkökulmasta katsoen Rosatomin valvonta ei ole mennyt ihan nappiin. Newnew Polar Bearin kaikkiin maailman lehtiin päätynyt holtiton seilailu Itämerta pitkin ankkuria raahaten tuskin suuresti vakuuttaa kuljetusreittejä valitsevia rahtiasiakkaita.
Nettiosoitteet johtavat Venäjälle
Rosatomin uutiskirjeessä heinäkuussa julkaistu englanninkielinen tiedote on tyyliltään kuin mikä tahansa läntinen yritys- tai pörssitiedote.
Siinä kerrotaan ylisanoin melko tarkkoja yksityiskohtia nyt kohun silmään joutuneesta Newnew Polar Bear -aluksesta sekä myös, että alus operoi alistettuna Venäjän valtioon kytkettyyn Rosatomiin.
Tätä tiedotetta on jonkin verran siteerattu suomalaisessa mediassa aiemmin, mutta tiedotteessa julki tuotu Rosatomin suora käskyvalta suhteessa Newnew Polar Beariin on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Tiedote kertoo myös, että Newnew Polar Bear liikennöi Hanan Yangpu Newnew Shipping Co -varustamon sekä Torgmoll-huolintayhtiön alla.
Ensin mainittu yritys on rekisteröity Kiinaan, mutta jo aiemmin medialähteet ovat osoittaneet, että muun muassa sen verkkosivujen ip-osoite sijaitsee Venäjällä.
Torgmull-huolintayhtiö on venäläinen. Tämä kytkös on uutisoitu Suomessa useassa mediassa aiemmin.
Rosatomin merioperaatiokeskus johtaa
Venäjän valtio on tiedotteen mukaan ottanut Koillisväylän kaupallisen liikenteen avaamisen prioriteetikseen, ja vastuu siinä on Venäjän valtiollisella ydinenergiayhtiöllä eli Rosatomilla.
Tiedote kertoo suoraan, että NewNew Polar Bear -alus kulkee reitillään Rosatomin merioperaatiokeskuksen eli GlavSevmorputin ohjauksessa.
”Rosatomin merioperaatiokeskus GlavSevmorput tarjoaa [Newnew Polar Bearin] reitille tietoa ja navigaatiotukea”, tiedote kertoo.
Vaikka tiedote on Rosatomin ja siten Venäjän valtion valvonnassa laadittu, ei ole syytä olettaa, että tässä asiassa tiedote kertoisi muunneltua totuutta, koska sen tiedot ovat linjassa läntisten medialähteiden kanssa.
Koillisväylästä tuli Putinin silmäterä
Rosatomin tiedetään myös läntisten medialähteiden mukaan johtavan pohjoisen meriväylän hanketta. Myös Venäjän presidentti Vladimir Putin on julkisissa puheenvuoroissaan korostanut hankkeen tärkeyttä Venäjälle.
Newnew Polar Bearin kanssa yhtä matkaa seilasi myös Venäjän valtionalus Sevmorput. Krp kertoi tiistaina tiedotustilaisuudessaan, että tätä alusta ei enää tutkita osana Newnew Polar Bearin -aluksen syyllisyyden päätutkintalinjaa. Sevmorputiin kohdennetut median kysymykset ohitettiin tiistain tiedotustilaisuudessa nopeasti.
Sevmorput on Rosatomin alus, eli se on seilannut saman Rosatomin merioperaatiokeskuksen alaisuudessa kuin Koillisväylältä Pietariin seilannut Newnew Polar Bear.
Alukset kulkivat peräkanaa kaikkien vauriokohtien yli, eli sekä Suomen ja Viron välisen datakaapelin, Suomenlahden kaasuputken ja Suomenlahtea alittavan datalinjan kohdalla.
Tuollainen vihjailu tuo mieleen lähinnä itänaapurin nettiyhteisöjen tavan hiljentää ne, jotka rohkenevat haastaa valtaapitävien narratiivin tai keskustelufoorumin "suosikkiteorian", leimaamalla heidät "ulkomaisiksi agenteiksi" viimeistään siinä vaiheessa kun muut argumentit loppuvat. Olen pettynyt.En lähde osoittelemaan sormella, mutta en voi olla huomaamatta lievää mahorkan hajua tässä ketjussa.
Na und? Nyt puhutaan konttilaivasta, jonka keskinopeus oli 12 solmua.Turunmaa-luokan maximeilla ankkuri olisi tullut perässä plaanissa.
Ei tämä niin vakava rikos ole että miehistöä tarvisi tapattaa. Eihän tämä ole ollut kansainvälisissä uutisissakaan. Jos selviäisi ketkä sen teki, niin ne varmaan sanoisi että "ei huomattu" tai "ei saatu ankkuria nostettua takasin syynä joku X"... joku tekosyy löytyisi. En usko että Putiniin asti koskaan päästään tässä rikoksessa.Nythän Nununalle seilaa karanmerellä itäänpäin. Ilmeisesti pakomatkalla joko venäjän kaukoitään tai Kiinaan korjattavaksi. Vähän sellaset vibat ettei ehkä pääse kotiin saakka vaan jossain Novaja Zemlijan kohdalla tapahtuu "onnettomuus" ja purkki uppoaa miehistö mukanaan.
No voihan ne kai yrittää pelaastakin mutta karanmerellä voi olla aika vaikeat pelastusolosuhteet tähän vuodenaikaan...menee kätevästi siinä samalla sitten. Laptevinmerellä viimeistään.Ei tämä niin vakava rikos ole että miehistöä tarvisi tapattaa. Eihän tämä ole ollut kansainvälisissä uutisissakaan. Jos selviäisi ketkä sen teki, niin ne varmaan sanoisi että "ei huomattu" tai "ei saatu ankkuria nostettua takasin syynä joku X"...
Tuollainen alus miehistöineen on oivallinen harjoitusmaali ryssän laivastolle. Jos päällystö ryssää ja miehistö ryssää tai tyypillistä filippiinoa, niin ihmisarvo nolla. Tämä teoria saattaa hyvinkin toteutua.Ei tämä niin vakava rikos ole että miehistöä tarvisi tapattaa. Eihän tämä ole ollut kansainvälisissä uutisissakaan. Jos selviäisi ketkä sen teki, niin ne varmaan sanoisi että "ei huomattu" tai "ei saatu ankkuria nostettua takasin syynä joku X"... joku tekosyy löytyisi. En usko että Putiniin asti koskaan päästään tässä rikoksessa.
Kuka on Pekka Lund(pekweet)? Joshi näyttäisi olevan toimittaja
Saman huomasin, siksi kysyinEi ole ainakaan Sininauhaliiton toiminnanjohtaja, vaan nimimerkki.
Sillä on merkitystä, kuka laivaa operoi. Eli alus voi olla vuokrattuna jollekin, joka on vuokrannut sen eteenpäin, joka operoi sillä. Omistaja omistaa ja saa korvauksen, miehistö tottelee operaattoria.
Sinä se tiedät kaiken paremmin. Mpnetissä ei tiedetä mitään eikä saisi keskustella oikein mistään, ainakaan venäjästä ei saa, kaikki julkisuudessa on väärin, media ei saa mitään selvillä, mutta jos saa, se on aina väärin ja tärkeimpänä, venäjä ei tee mitään pahaa. Siinä sinun pääanti keskusteluun.