Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jaksan aina paasata noista lentotuntien hinnoista mutta joka tapauksessa voisin heittää villin arvauksen että tuosta pystyyn nousevassa versiossa se on suupempi kuin normaalia tapaa käyttävässä...
LähdeThe current CAPE estimate assumes $41,000 an hour for the F-35B. A senior defense official said they will eventually bring the costs down to $30,000 per hour, with an interim figure of about $37,000. Schmidle also notes that the F-35B’s cost figures were extrapolated from the costs of the much older AV-8B Harrier.
LähdeUSAF Lt. Gen. Christopher Bogdan, program executive officer overseeing the F-35 program, told Dutch government officials that the cost per flying hour for the F-35A, which The Netherlands intends to buy, is $24,000, according to Capt. Natasha Waggoner, an Air Force spokeswoman. Bogdan provided the data to Dutch legislators, including a “side-by-side comparison of flying hour costs between the F-16 and the F-35,” she says.
BarrelNut jo ehtikin kommentoida. Näiden lentotuntihintojen vertailu on täysin hyödytöntä, koska laskentaperusteet eivät ole samat. Jenkeissä ei ole tarvetta niistää jokaista dollaria lentohinnasta ja mukaan lasketaan suurin piirtein tukikohdan Burger Kingin kulutkin. Paremman vertailun saisit, jos tekisit sen itse esim. Excelillä:Nyt menee ulkomuistista mutta eikös grippen NG:n lentotunti maksa kokonaisuudessaan noin 6000-7000$?? Eli siihen nähden ero on merkittävä..... Tuosta kun ruvetaan ynnäilmään niin jos koneita tulisi vaikka se 64kpl mikä on omasta mielestäni ehdoton minimi niin ja vuodessa lennetään 200h/30v ajan; GippenNG maksaa n. 2,7Mrd$, F35A maksaa n. 9.3Mrd$ ja F35B n. 11.5Mrd$... Tosin jos tuohon F35:n päädyttäisiin niin niitä ei tulisi 64kpl ja mikäli päädyttäisiin B malliin niin tulisi niitä vielä vähemmän... Itse näen asian niin että kalustossa kuin kalustossa on olemassa minimi määrä... IT ohjuksissa se ei niin vaikuta kun niitä on teoriassa mahdollista hankkia kriisi aikana lisää samoin kuin panssarivaunuja. Hävittäjiä ei ole koska pilotin kouluttaminen ja sisään ajaminen on suht pitkä projekti... Toki voidaan ajatella että liittoutuminen hoitaa tuonkin homman ja varmasti osittain korvaisikin. Yhtä varmaa on kuitenkin se että milloinkaan ei pidä luottaa muiden hyvään tahdon varassa oleviin asioihin. Jos sotimaan ruvetaan pelkän toivon varassa niin loppu tulos on selvä ennen kuin yhtään laukausta on ammuttu edes.
Otsikon mukainen torjuntahävittäjä on käsitteenä vanhanaikainen ja sellaisenaan ihanan raikas tuulahdus pimeimmältä YYA-ajalta. Ihan kuin tätä keskustelua käytäisiin 70-luvulla!
Käsite on myöskin harhaanjohtava, sillä Suomeen ei hankita enää mitään torjuntahävittäjää, vaan täysiveristä hävittäjäkalustoa. Nykyaikana ilmavoimille ei riitä enää pelkkä hävittäjätorjunta, vaan se tarvitsee myös vahvan lyhyen sekä pitkänkantaman AG-suorituskyvyn.
Tämä on onneksi vihdoin ja viimein ymmärretty myös tässäkin sotavaltiossa, sillä drakeneiden ja Pariisin pakkorauhansopimuksen aika on jo ohitse.
Onko itselläsi käsitteet täysin hallussa? Hävittäjällä tarkoitetaan nimenomaan konetta jonka tehtävä on taistella vihollisen ilma-aluksia vastaan, täysiverinen hävittäjä on siis pikemminkin optimoitu tähän tehtävään kuin monitoimikoneeksi. Myöskään ilmavoimien kalustotarvetta ei voi määritellä noin kategorisesti, ilmavoimat tarvitsee sellaista kalustoa jolla se pystyy suorittamaan sille kulloinkin määritellyn tehtävän. Jos ilmavoimien tehtäväksi määritellään hävittäjätorjunta ts. vihollisen ilma-alusten tuhoamisen, ei tarvitse AG-kykyä, jos myös pommitustehtävät tarvitaan koneilta tuota kykyä.
Drakenien ja Pariisin rauhansopimuksen aika on ohi mutta se ei välttämättä tarkoita, että Suomen olisi kannattanut alkaa hankkia noita AG-ohjuksia yms. koska se tarkoittaa koko toimintakonseptin muutosta. Se taas ei ole resurssien kohdentamisen näkökulmasta järkevää, nythän annettiin lisää tehtäviä ilman, että resursseja niiden suorittamiseen olisi lisätty mitenkään.
Niin,eikös meillä aina ennenkin ilmavoimien alusta asti ole ollut torjuntahävittäjät ja maahan vaikuttavat koneet erikseen?. Eikös Hawkit olleet viimeisiä sellaisia? Jos näin, niin sittenhän on pakkoliitoksen aika. Rahaa ei ole,mutta ei kai nyt kokonaan voida luopua sellaisesta kyvystä. Resursseja annettiin kun ostettiin pötköjä ja liitopommeja. Siinähän sitä resurssia.
Eriasia sitten onko toimiva ratkaisu. Jos me tarvitsemme 60-torjuntahävittäjää,niin viisaammat esikunnissa laskevat kokoonpanoja ja miten ja millä määrällä ilmataistellaan ja millä pommitetaan vai pommitetaanko ollenkaan. Vai onko niin että meillä ei ole enään maahanvaikuttamiskyvyn jälkeen 60-torjuntahävittäjää.
Irakin sodan kertomukset kertovat että Hornetin lentäjä näppäili konetta kesken pommituslennon,ja siittä tuli torjuntahävittäjä. Tiputti migin,ja näppäili taas ja oltiin rynnäkkökone. Tosin Irakin Migit on varmaan vähän eri juttu
En ihan täysin ymmärrä mitä tarkoitat. Sotien aikana oli Suomessa tosiaan erikseen hävittäjät (esim. FR-, BW-, MT-) ja pommikoneet (esim. BL-, DN-, JK-) ja sitten ei sodan jälkeen enää kun rauhansopimus ne kielsi. Hawk? Bae Hawk on suihkuharjoituskone, ei taistelukone lainkaan. Tarkoitin tässä resursseilla lisää lentokoneita, lentäjiä ja lentotunteja. Ihan yksinkertaisella logiikalla voi päätellä, että jos annetaan lisää tehtäviä mutta ei aikaa, miehiä tai koneita niiden harjoituttamiseksi, on se jostain pois. Pelkään pahaa, että uudet ilmasta maahan ohjukset ovat pois ilmataisteluharjoituksista ja niihin tarvittavasta ajasta eli vähää resurssia on jaettu kun se pitäisi keskittää yhteen kohteeseen.
Näin ehkä teoriassa ja elokuvissa. Tai ehkä jos ilmaherruus on jo käytännössä omalla puolella. Oikeassa maailmassa koneeseen lastatut pommit tekevät koneesta niin kömpelön, että vihollishävittäjän kohdatessa ei pilotilla ole muuta vaihtoehtoa kuin pakkolaukaista ylimääräinen paino voidaakseen selvitä hengissä ilmataistelusta.
Näin siis oikeasti koneet ovat joko hävittäjiä tai pommittajia, eivät molempia samalla lennolla. Ainakaan jos ei ole ehdotonta ilmaherruutta omalla puolella. Arvelen, että tositilanteessa suomalaiset koneet eivät voi nousta ilmaan joutumatta käytännössä heti ilmataisteluun vihollisen kanssa. Niinpä nuo kalliit JDANAMGGM-ohjukset menevät käytännössä ihan hukkaan.
Nyt menee ulkomuistista mutta eikös grippen NG:n lentotunti maksa kokonaisuudessaan noin 6000-7000$?? Eli siihen nähden ero on merkittävä..... Tuosta kun ruvetaan ynnäilmään niin jos koneita tulisi vaikka se 64kpl mikä on omasta mielestäni ehdoton minimi niin ja vuodessa lennetään 200h/30v ajan; GippenNG maksaa n. 2,7Mrd$, F35A maksaa n. 9.3Mrd$ ja F35B n. 11.5Mrd$... Tosin jos tuohon F35:n päädyttäisiin niin niitä ei tulisi 64kpl ja mikäli päädyttäisiin B malliin niin tulisi niitä vielä vähemmän... Itse näen asian niin että kalustossa kuin kalustossa on olemassa minimi määrä... IT ohjuksissa se ei niin vaikuta kun niitä on teoriassa mahdollista hankkia kriisi aikana lisää samoin kuin panssarivaunuja. Hävittäjiä ei ole koska pilotin kouluttaminen ja sisään ajaminen on suht pitkä projekti... Toki voidaan ajatella että liittoutuminen hoitaa tuonkin homman ja varmasti osittain korvaisikin. Yhtä varmaa on kuitenkin se että milloinkaan ei pidä luottaa muiden hyvään tahdon varassa oleviin asioihin. Jos sotimaan ruvetaan pelkän toivon varassa niin loppu tulos on selvä ennen kuin yhtään laukausta on ammuttu edes.
En ihan täysin ymmärrä mitä tarkoitat. Sotien aikana oli Suomessa tosiaan erikseen hävittäjät (esim. FR-, BW-, MT-) ja pommikoneet (esim. BL-, DN-, JK-) ja sitten ei sodan jälkeen enää kun rauhansopimus ne kielsi. Hawk? Bae Hawk on suihkuharjoituskone, ei taistelukone lainkaan. Tarkoitin tässä resursseilla lisää lentokoneita, lentäjiä ja lentotunteja. Ihan yksinkertaisella logiikalla voi päätellä, että jos annetaan lisää tehtäviä mutta ei aikaa, miehiä tai koneita niiden harjoituttamiseksi, on se jostain pois. Pelkään pahaa, että uudet ilmasta maahan ohjukset ovat pois ilmataisteluharjoituksista ja niihin tarvittavasta ajasta eli vähää resurssia on jaettu kun se pitäisi keskittää yhteen kohteeseen.
Näin ehkä teoriassa ja elokuvissa. Tai ehkä jos ilmaherruus on jo käytännössä omalla puolella. Oikeassa maailmassa koneeseen lastatut pommit tekevät koneesta niin kömpelön, että vihollishävittäjän kohdatessa ei pilotilla ole muuta vaihtoehtoa kuin pakkolaukaista ylimääräinen paino voidaakseen selvitä hengissä ilmataistelusta.
Näin siis oikeasti koneet ovat joko hävittäjiä tai pommittajia, eivät molempia samalla lennolla. Ainakaan jos ei ole ehdotonta ilmaherruutta omalla puolella. Arvelen, että tositilanteessa suomalaiset koneet eivät voi nousta ilmaan joutumatta käytännössä heti ilmataisteluun vihollisen kanssa. Niinpä nuo kalliit JDANAMGGM-ohjukset menevät käytännössä ihan hukkaan.
Onko itselläsi käsitteet täysin hallussa? Hävittäjällä tarkoitetaan nimenomaan konetta jonka tehtävä on taistella vihollisen ilma-aluksia vastaan, täysiverinen hävittäjä on siis pikemminkin optimoitu tähän tehtävään kuin monitoimikoneeksi. Myöskään ilmavoimien kalustotarvetta ei voi määritellä noin kategorisesti, ilmavoimat tarvitsee sellaista kalustoa jolla se pystyy suorittamaan sille kulloinkin määritellyn tehtävän. Jos ilmavoimien tehtäväksi määritellään hävittäjätorjunta ts. vihollisen ilma-alusten tuhoamisen, ei tarvitse AG-kykyä, jos myös pommitustehtävät tarvitaan koneilta tuota kykyä.
Drakenien ja Pariisin rauhansopimuksen aika on ohi mutta se ei välttämättä tarkoita, että Suomen olisi kannattanut alkaa hankkia noita AG-ohjuksia yms. koska se tarkoittaa koko toimintakonseptin muutosta. Se taas ei ole resurssien kohdentamisen näkökulmasta järkevää, nythän annettiin lisää tehtäviä ilman, että resursseja niiden suorittamiseen olisi lisätty mitenkään.
Nyt menee ulkomuistista mutta eikös grippen NG:n lentotunti maksa kokonaisuudessaan noin 6000-7000$?? Eli siihen nähden ero on merkittävä..... Tuosta kun ruvetaan ynnäilmään niin jos koneita tulisi vaikka se 64kpl mikä on omasta mielestäni ehdoton minimi niin ja vuodessa lennetään 200h/30v ajan; GippenNG maksaa n. 2,7Mrd$, F35A maksaa n. 9.3Mrd$ ja F35B n. 11.5Mrd$...
Sama vika täälläkin. Muistettakoon vielä että ihan jo ilmavoimien (vähintään meikäläisittäin) kaukovaikutteisten aseiden olemassaolo ja taito käyttää niitä tekee mistä tahansa meitä kohden kohdistetusta operaatiosta astetta-paria hankalamman.Olen ehdottomasti tällaisen rajoitetun ilmasta-maahan toiminnan kannattaja. Vaikka emme pystyisi vaikuttamaan sillä kuin vähän, niin hyvä. Sitä paitsi saamme käytännön kokemusta ko. aseista, ja pystymme varautumaan paremmin myös vihollisen vastaavaan toimintaan.
Eli sen kannalta en olisi edes kovin huolissaan noista joidenkin mielestä pinistä määristä. Määrät on riittäviä että tämä suomalainen kyky on pakko ottaa huomioon operaatioiden suunnittelussa ja sitä paitsi ei näiden rahtaaminen (ilmateitsekään) ihan mahdotonta hommaa ole joten täydennyksiäkin saatetaan saada....