Suomen sisäinen turvallisuus

Poliisia valvotaan tälläkin hetkellä myös ulkoisten tahojen toimesta; ainakin valtakunnansyyttäjänvirasto tekee jatkuvaa laillisuusvalvontaa. Voi tietysti olla että valvontaan pitäisi osoittaa lisää resursseja, mutta se on virheellinen käsitys että mikään ulkopuolinen taho ei valvoisi.
 
Joku mamu ajanut kaverin kylkeen Turun keskustan alueella. Liki tunti odoteltu jo poliisia paikalle:facepalm:
 
1,5h meni odotellessa. Useampi partio oli ajanut ohi mitkä eivät olleet hälytysajossa.
Helpostihan siinä menee aikaa, ja poliisia ei tarvitse kutsua paikalle jos osalliset ovat yksimielisiä tapahtumien kulusta ja syyllisyydestä.

Se, että partio ei ole hälytysajossa ei tarkoita että se on vapaa.
 
Poliisia valvotaan tälläkin hetkellä myös ulkoisten tahojen toimesta; ainakin valtakunnansyyttäjänvirasto tekee jatkuvaa laillisuusvalvontaa. Voi tietysti olla että valvontaan pitäisi osoittaa lisää resursseja, mutta se on virheellinen käsitys että mikään ulkopuolinen taho ei valvoisi.

Tuota noin. Olet varmasti tietoinen, että valtakunnansyyttäjänvirasto ei tee mitään laillisuusvalvontaa?

 
Joo sori, tarkoitin varmaankin Eduskunnan oikeusasiamiestä.
 
Joo sori, tarkoitin varmaankin Eduskunnan oikeusasiamiestä.

Hienoa. Meinasin jo kirjoitella kaikenlaista mutta arvelin että kyseessä oli vain kirjoitusvirhe joten se siitä.

Kuten sanoit, valvontaa on teoriassa olemassa, mutta koska näillä valvovilla elimillä ei ole tosiasiallista resurssia toteuttaa tätä valvontaa kyseessä on vain nimellinen valvonta joka perustuu kanteluihin. Jotka taas käytännössä voivat perustua koettuun tilanteeseen. Joka taas jättää ulos täysin esimerkiksi salaiset esitutkintakeinot.

Jo 2000-luvun alussa Jonkka totesi valvonnan puutteesta ja itse asiassa jos häntä olisi silloin kuunneltu Aarnion tapaus olisi jäänyt väliin. Samoin kuin Myllylän tapaus, Epri ja moni muu. Mutta organisaatio ei luonnollista kyllä halua valvontaa joten siitä on seurauksensa.

 
Minulla on käsitys, että tätä valvontaa tehdään myös muuten kuin kanteluiden perusteella. Ainakin Helsingin laitoksen sisäisen tiedotuksen perusteella saa sellaisen käsityksen, että ulkoista valvontaa tehdään säännöllisesti ja nimenomaan "valvontaiskumaisesti", s.o. ei mihinkään yksittäiseen tapaukseen liittyen. Siihen en osaa sanoa, kuinka yksityiskohtaista ja tarkkaa tämä valvonta on; käsittääkseni se keskittyy aika paljon prosesseihin (esim kiinnioton perusteiden parempaan auki kirjaamiseen).
 
Käänteinen Sharia käyttöön vaan, ellei muuten usko. Mikähän se rangaistus olisi jos ei-muslimi raiskaisi muslimitytön?

Tyttö kivitettäisiin kuoliaaksi avioliiton ulkopuolisesta seksisuhteesta johtuen tai jos ei, niin tämän veli tappaisi hänet ns. kunniamurhana joka tapauksessa. Mitä miehelle talahtuisi, sitä en osaa sanoa. Raipan iskuja?
 
Minulla on käsitys, että tätä valvontaa tehdään myös muuten kuin kanteluiden perusteella. Ainakin Helsingin laitoksen sisäisen tiedotuksen perusteella saa sellaisen käsityksen, että ulkoista valvontaa tehdään säännöllisesti ja nimenomaan "valvontaiskumaisesti", s.o. ei mihinkään yksittäiseen tapaukseen liittyen. Siihen en osaa sanoa, kuinka yksityiskohtaista ja tarkkaa tämä valvonta on; käsittääkseni se keskittyy aika paljon prosesseihin (esim kiinnioton perusteiden parempaan auki kirjaamiseen).

Kantelut itsessään eivät ole toki valvontaa. Se, mitä ulkoista valvontaa on tehty, on PolHan määrittelemä asia.

Mutta asian voi nähdä näin. Ymmärtääkseni olet ollut työssä ainakin 20v (korjaa, jos olen väärässä). Niin tai näin, olet varmasti kohtuullisen pitkään palvellut virkamies. Varmasti tunnet alan kommervenkit ja byrokratian paremmin kuin kukaan ulkopuolinen ja varmaan paremmin kuin moni alan toimijakin.

Silti, kuten sanomastasi tulkitsen, on valvonta aihe, mikä ei ole sinulle työssä tullut mitenkään vastaan. Viittaan sanomaasi "sisäisen tiedotuksen perusteella". Mikä tarkoittaa sitä, että se ei liity teidän arkipäivänne työhön. Jos sinulle ei 20v aikana ole sattunut "valvontaiskua", voinemme olla yhtä mieltä että niitä ei tapahdu ainakaan liian usein.

Ja jos 20 vuoden uran aikana aihe ei ole noussut millään lailla työssä esille, niin voidaan esittää kysymys onko sitä tosiasiallisesti olemassakaan?

Syy, miksi aiheen mielestäni pitäisi nousta esille on se, että poliisi on enemmän tekemisissä perusoikeuksien kanssa kuin yksikään toinen ammattikunta jokapäiväisessä työssään. Ja siksi poliisilta voi ja pitää edellyttää myös poikkeuksellisen korkeaa perusoikeuksien ja lain kunnioitusta. Mielestäni jopa korkeampaa kuin tavan kansalaiselta.

Jatkakaamme keskustelua myöhemmin. Hyvää vuoroa jos olet linjassa tänä yönä!
 
Kiitos, töissä ollaan.

Ei ehkä voi sanoa että ei nouse esiin, vaan kun olen kenttähommissa niin on paljon juttuja joissa ehkä minun yksittäisenä virkamiehenä tekemäni jutut eivät niin ole tarkastelun kohteena - paitsi jos toimistani kannellaan tai tehdään rikosilmoituksia (molempia on käynyt). Tutkinnassa sen sijaan on vanhenemisaikoja ym juttuja joissa on ehkä enemmän karikoita. Käsittääkseni laillisuusvalvonnassa ei edes tutkita esim yksittäisen kiinnioton laillisuutta, vaan lähinnä kirjausten muotomääräyksien ym täyttymistä.

Minun työhöni vaikuttaa esim jatkuvalla syötöllä muuttuvat/tarkentuvat ohjeet joita on muutettu laillisuusvalvonnan seurauksena. Esim juuri se mainitsemani kiinnioton perusteiden kirjaaminen, tarkempi yksilöinti erityisten edellytysten osalta jne vaikuttavat päivittäin.
 
Kiitos, töissä ollaan.

Ei ehkä voi sanoa että ei nouse esiin, vaan kun olen kenttähommissa niin on paljon juttuja joissa ehkä minun yksittäisenä virkamiehenä tekemäni jutut eivät niin ole tarkastelun kohteena - paitsi jos toimistani kannellaan tai tehdään rikosilmoituksia (molempia on käynyt). Tutkinnassa sen sijaan on vanhenemisaikoja ym juttuja joissa on ehkä enemmän karikoita. Käsittääkseni laillisuusvalvonnassa ei edes tutkita esim yksittäisen kiinnioton laillisuutta, vaan lähinnä kirjausten muotomääräyksien ym täyttymistä.

Minun työhöni vaikuttaa esim jatkuvalla syötöllä muuttuvat/tarkentuvat ohjeet joita on muutettu laillisuusvalvonnan seurauksena. Esim juuri se mainitsemani kiinnioton perusteiden kirjaaminen, tarkempi yksilöinti erityisten edellytysten osalta jne vaikuttavat päivittäin.
Tuolta löytyy mitä käsittää...

Yleisesti (ei siis YJT:lle) kommettina voisi sanoa, että kanteluita ja ilmoituksia tehdään aika paljon mutta monet jutuista tapetaan jo tutkinan aikana, syyttäjän toimesta tai eivät muutoin johda mihinkään. Tulee vähän sellainen olo, että kun paljon tehdään ja touhutaan ja kanteluita sekä rikosilmoituksiakin poliisin toiminnasta kirjataan mutta tuomioihin tai sakkoihin johtaa häviävän pieni siis mitätön osa niin jossain on ongelma. Ei se poliisikaan Suomessa mikään puhdaspulmunen ole joilla ei keitä yli ja tule käytettyä tarpeetonta voimaa, etteikö kiinniottoja tehtäisi vailinaisin perustein tai muutoin rikottaisi kansalaisten perustuslain suomia oikeuksia tarpeettomasti. Suomessa toki laki suojelee viranomaistoimintaa hyvin, hyvin tehokkaasti. Ehkä jopa tarpeettoman tehokkaasti. Pienoinen poliisi valtio mitä tulee viranomaistoimintaan. Tuota toki rajoittaa poliisien määrä mutta kyllä viranomainen Suomessa saa aika rauhassa toimia ja huseerata. Tämä nyt on oma näkemys.

Lakia voisi olla hyvä muuttaa sellaiseksi, että poliisikin voisi oikeasti joutua vastuuseen virheistään ja jopa tahallisista teoistaan. En tiedä pitäisikö Suomessa olla ihan erillinen ja riippumaton laitos joka tutkisi poliisi ja viranomaisrikoksia sekä erillinen tuomioistuin joka sitten käsittelisi näitä. Esim. perustuslakituomioistuin joka samalla hoitaisi virkarikosepäilyt.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Yleisesti (ei siis YJT:lle) kommettina voisi sanoa, että kanteluita ja ilmoituksia tehdään aika paljon mutta monet jutuista tapetaan jo tutkinan aikana, syyttäjän toimesta tai eivät muutoin johda mihinkään. Tulee vähän sellainen olo, että kun paljon tehdään ja touhutaan ja kanteluita sekä rikosilmoituksiakin poliisin toiminnasta kirjataan mutta tuomioihin tai sakkoihin johtaa häviävän pieni siis mitätön osa niin jossain on ongelma

Tämä on asia, jota pitää tarkastella muuhun kehykseen liittyen. Eli moniko valtakunnan kaikista tutkintapyynnöistä ja rikosilmoituksista päätyy lopulta rosikseen? Ja yksi pointti: poliisin tekemiset voivat sittenkin tapahtua lain puitteissa keskimäärin paremmin kuin väestöllä keskimäärin....

Ja en suurin surmin haluaisi Suomeen poliisia, jonka toiminta olisi kuohittu tasan ja tarkkaan. Esimerkkinä peruskoulut, jotka muistuttavat välillä apinatarhoja....yksi syy voi olla, että opettajat on kuohittu hyväksi, ei saa puuttua ei tarttua saati ottaa hantasta kiinni.
 
Hyviä pointteja @baikal :lla. Olin oikeastaa molempiin kirjoittamassa jotakin, mutta ei ehkä tarvitsekaan.

Tuohon jälkimmäiseen huomioon: on toki tärkeää että poliisi(kin) toimii lain mukaan, mutta jos lähdetään siitä että ihminen on erehtyväinen ja jokaisen toiminnasta varmuudella löytyy jotain moitittavaa, niin liian tiukka linja johtaisi tosiaan siihen, että kukaan ei uskaltaisi enää tehdä mitään koska pelkäisi että ei olekaan osannut pohtia jotain rutiinitoimenpidettä jokaiselta kantilta tarpeeksi huolellisesti intressivertailua tehden, kun uutta keikkaa puskee koko ajan putken täydeltä.
 
Tämä on asia, jota pitää tarkastella muuhun kehykseen liittyen. Eli moniko valtakunnan kaikista tutkintapyynnöistä ja rikosilmoituksista päätyy lopulta rosikseen? Ja yksi pointti: poliisin tekemiset voivat sittenkin tapahtua lain puitteissa keskimäärin paremmin kuin väestöllä keskimäärin....

Ja en suurin surmin haluaisi Suomeen poliisia, jonka toiminta olisi kuohittu tasan ja tarkkaan. Esimerkkinä peruskoulut, jotka muistuttavat välillä apinatarhoja....yksi syy voi olla, että opettajat on kuohittu hyväksi, ei saa puuttua ei tarttua saati ottaa hantasta kiinni.
Hyviä pointteja. Viranomaisilla tarkoitin kaikkia viranomaisia en yksin poliisia. Tuohon en osaa ottaa kantaa onko poliisi esim. rehellisempi kuin muu väestö keskimäärin. Siitä tuskin on tilastoa. Oma kokemus on, että poliisi on ihminen. Ihmiset tekevät virheitä mutta virheistäkin tulee joutua vastuuseen varsinkin jos virheellä on aiheutettu vahinkoa perustuslain suomille oikeuksille ja/tai yksilölle muutoin. Mitä itse tunnen poliiseja niin siellä on aika samanlaisia ongelmia mitä tavan kansalaisille. Tämä on ihan luonnollista vaikka poliisia tunnutaan välillä yli-ihmisenä tai jonkinlaisena sankarina pidettävänkin.

En minä mitään kuohittua, eunukki joukkoa kaipaa vaan vastuun ottavia viranomaisia. Esille on kuitenkin tullut tällaisia hyväveli järjestelyitä myös poliisissa. Partiokaveria ei käräytetä tai kolleegaa muutoinkaan ja "vahinkoja" vähätellään ja jopa peitellään. Voimakeinojakin liioitellaan ihan varmasti mutta toteen näyttäminen on ongelmallista. Annetaan ns. runtua.

Eli näkisin, että olisi hyvä jos ei mahdolliset poliisikoulu tai muut kaverit tutki poliisien tekemiä virheitä ja rikoksia. Mahdollisesti se tuttu syyttäjä tapa niitä juttuja. Täytyisi olla ulkopuolinen ja riippumaton organisaatio ja samoin tuomioistuin. Toki nämä voisivat tutkia ja tuomita myös muiden viranomaisten kuin poliisien tekemiä rikoksia.
 
Back
Top