vlad
Respected Leader
Kotimaisella medialla on mielestäni täysin peiliin katsominen. Valtaosa MV:n lukijoista on niitä joita kiinnostaa eniten juuri somalien ja muiden eriväristen tekemät väkivalta ja seksuaalirikokset. Suomessa taas on jo pitkään ollut hyssyttelyn ja rasistileimaamisen kulttuuri. Jos nostat tietyn "tilastollisen poikkeaman" esiin niin olet välittömästi rasisti. Näkisin että MV:n suosio perustuu siihen että se täyttää sen tyhjiön joka tavallisen kansalaisen ja hyssyttely-median väliin on päässyt syntymään.
Tämä on seurausta siitä kun tervettä keskustelua on tarpeeksi kauan tukahdutettu.
Tätä asiantolaa olen kritisoinut jo vuosien ajan ja vääntänyt siitä eri foorumeilla kättä. Suomalainen hyssyttely ja vaientamiskulttuuri (jossa itsekin olen suomettumisen aikakauden lapsena kasvanut) on suurelta osin syypäänä siihen, että tällaiset vaihtoehtomediat saavat palstatilaa ja keräävät huomattavasti enemmän huomiota mitä ansaitsisivat - tai no raadollisesti ajateltuna huomio on ansaittu, koska puhuvat niistä aiheista joita on pyritty vaientamaan ja joista keskustelua on haluttu tukahduttaa.
Tämä toimintamalli on varmasti ollut toimiva joskus 70-luvulla jolloin tiedonkulku oli kaikkiaan hitaampaa ja ihmisiä oli mahdollista pitää erilaisten iluusioiden sisällä mutta eihän tämä onnistu 2000-luvulla jolloin viestinnänmahdollisuudet ovat olennaisesti toiset ja monissa tapauksissa se totuus tulee ilmi hyvinkin nopeassa tahdissa. Räikeimmillään tämä hyssyttelykulttuuri on mennyt niin pitkälle, että tiettyjä uutisia ei enää edes uutisoida siinä sanamuodossa jossa tieto on medialle välittynyt vaan media katsoo parhaimmaksi muokata uutisen neutraaliin muotoon ja asiaa perustellaan sillä, että alkuperäinen tieto piti sisällään merkityksetöntä tietoa. Eräissä tapauksissa esim. HS on muokannut olennaisella tapaa poliisin välittämään rikoksiin liittyvää informaatiota - tällöin mennään mielestäni jo melkoisen tulkinnalliselle linjalle kun poliisin välittämää informaatiota ryhdytään muokkaamaan neutraaliksi ja jopa sellaiseksi ettei sen perusteella ole oikein mahdollista määritellä mitä alkuperäinen tiedonanto pitäisi sisällään jollei olisi käsillä vertailevaa aineistoa.
Ja tietenkin tuo rasistileiman lyöminen on teema, joka minua on ärsyttänyt todella paljon - niinpä olen nykyään todennut monelle suoraan sen, että joo "olen rasisti" - eipä tarvitse tehdä tulkintoja. Alkujaan tämä lähti tietenkin liikkeelle väittelyistä tiettyjen mamuryhmien yliedustuksesta rikostilastoissa, huoltosuhteen heikkoudesta tms. ja kaikki tietenkin perustelin tilastoilla ja tutkimuksilla (esim. rikostilastot optulan laajalla aineistolla). Mutta olin rasisti, koska en nähnyt mitä hyvää maahanmuuttajat tuovat Suomelle, johon tosin jatkoin, että ei minulla ole mitään työperäistä maahanmuuttoa vastaan mutta humanitaariseen maahanmuuttoon suhtaudun hyvin kriittisesti. Tämä on myös lievää ärtymystä nostattava seikka, se että suhtautuu kriittisesti humanitaariseen maahanmuuttoon tarkoittaa monen "suviksen" silmissä sitä, että suhtautuu kriittisesti kaikkeen maahanmuuttoon - myös siihen työperäiseen. No harvan kohdalla tilanne on tämä vaan moni humanitaarista maahanmuuttoa kritisoiva suhtautuu kyllä myönteisesti työperäiseen maahanmuuttoon silloin kun se hyödyttää Suomea.
vlad.