Minusta on hyvä että kaupoissa, kauppakeskuksissa ja asemilla on vartijoita ja järjestyksenvalvojia, enkä näe siinä mitään pahaa että he valvovat julkista tilaa.
Jotkut tuntuvat suhtautuvat erittäin negatiivisesti yksityiseen turva-alaan. No en minäkään haluaisi meille jenkkimalliin esim vankiloita, joita pyörittää yksityinen yritys. Minusta vartijoilla ja järjestyksenvalvojilla on kuitenkin oma paikkansa hoitamassa niitä tehtäviä jotka eivät poliisille kuulu.
Kyllä minulle ainakin järkkärit ja vartijat tuovat esim kauppakeskuksessa turvallisuudentunnetta kun tiedän että jos jotain sattuu niin apu on lähellä eikä tarvi odotella poliisipartiota saapuvaksi. Jos joku nistisakki päättää vetää minua jostain syystä turpaan niin minulle on aivan sama kuka väliin tulee, poliisi vai vartija.
Usein puhutaan että vartijat ja järkkärit hakkaavat ihmisiä ihan syyttä suotta. Sanoisin että useimmat vartijaväkivallan kohteeksi joutuneet ovat omasta puolestaan myötävaikuttaneet huomattavasti tapahtumien kulkuun. Ollaan perseilty ja sitten kun vartija on tullut paikalle ollaan alettu vänkäämään vastaan tai jopa hyökätty vartijan kimppuun. Sitten iltapäivälehtiin kerrotaan kuinka itse ei tehty mitään, mutta se vartija vaan pahoinpiteli. YouTube videoista on tietysti jätetty aina pois se voimankäyttöä edeltänyt tilanne.
Varmasti on myös olemassa tapauksia joissa vartijoilla ja järkkäreillä on mennyt yli voimankäytössä. On karu tosiasia että vartijoiksi ja järkkäreiksi hakijoita ei voida kovin tiukalla seulalla seuloa, koska ns "paskaduuniin" ei hae ne parhaat tekijämiehet ja naiset. Eipä kiinnostaisi minuakaan jollain siivoojan tuntipalkalla painia kuppaisten nistien ja alkkisten kanssa. Vaativimmissa kohteissa "asiakkailla" on usein puukot, puntarit, neulat ja naskalit yms välineet mukana ja niiden käyttökynnys matala kun ollaan kamoissa, eikä millään ole vuosikausiin ollut mitään väliä.
Kaiken muun lisäksi vartijan tai järkkärin kunnioitus on aivan olematon verrattuna vaikka poliisiin. Myös voimankäyttövälineet ovat siinä mielessä onnettomat ettei esim oc-sumute välttämättä tepsi jos kohde on vetänyt tiettyjä aineita. Sitten on pakko siirtyä lähitaisteluun patukan kanssa. Sen räkivän ja vertavuotavan nistin kanssa on sitten kiva painia ja käydä myöhemmin testeissä hepatiittien ja HIV:n varalta.
Jos joitain poliisin nykyisiä tehtäviä siirrettäisiin vartiointiliikkeille, pitäisi koulutustasoa ehdottomasti nostaa. Monet vartijoistakin on sitä mieltä että kahden viikon kurssi antaa huonot valmiudet toimia vartijana. Sitten tulee ylilyöntejä kun tosipaikan tullen ei ole itsevarmuutta hoitaa tilannetta rauhallisesti, vaan käytetään voimaa.