Suomen sisäinen turvallisuus

Miten on alkoholistien/huumeidenkäyttäjien tarvitsema tehohoito ja sen aiheuttamat kustannukset yhteiskunnallemme? Pitäisikö jättää elvyttämättä vaan kylmästi?

Omasta mielestä kaikkia jotka sitä haluavat pitää hoitaa. Pointti on, ettei ihmistä jonka kaikki tajuavat kuolevan viikon, tai kahden kuluessa kannata alkaa magneettikuvaamaan, tai tekemään toimenpiteitä jolla ei saavuteta mitään konkreettista hyvää.
Alkoholistin, tai narkomaanin hoidon rajaaminen hoidon ulkopuolelle on hiukan vaikea juttu, koska muitakin "itse aiheteutettuja" sairauksia löytyy. Samaan kategoriaan voi laskea tupakoitsian sairaudet, tai liikalihavan sokeritaudin.
Onhan heidän hoitaminensa usein turhauttavaa, mutta meidän tulee hyväksyä myös heikoimmat yhteiskunnan jäsenet ja heidän hoitonsa, vaikka se joskus ketuttaa. Eli en lähtisi tuolla perusteella ihmisiä kategorisoimaan, vaikka kieltämättä rahaa noihin palaa kiitettävästi.
 
Aivan älytöntä puhua vanhuksien sairaanhoidosta. He ovat tämän maan rakentaneet ja veroa elämänsä maksaneet. Miettikää niin turviksia ketkä tulleet pelkästään sairauksiensa takia Suomeen hoitoon. AIDS tapauksia 30 tuhannessa varmasti sadoittain ellei tuhansia.

Nyt tulaan taas siihen normi arkeen.
Ei kukaan halua poistaa vanhuksilta hoitoa, mutta sen vuodepotilaana makaavan vanhuksen elämän keinotekoinen pitkittäminen ei tee kunniaa hänelle, meille pitkittäjille, eikä hänen saavutuksilleen. Vielä vähemmän sillä saavutetaan elämisen arvoista elämää.
 
Yhteensä terveydenhuoltomenot olivat vuonna 2013 yhteensä 18,5 miljardia sisältäen akuutin terveydenhuollon ja pitkäaikaishoidon. Tämä vastaa noin 9,1 prosenttia bruttokansantuotteesta.

  • Mukana ovat muun muassa kunnalliset terveydenhuollon ja pitkäaikaishoidon palvelut (muun muassa vanhusten ja vammaisten laitoshoito, asumispalvelut, kotipalvelut ja omaishoidon tuki) sekä sairausvakuutus ja työterveyshuolto.
  • Näissä menoissa on mukana julkisen rahoituksen lisäksi asiakkaiden ja työnantajien maksamat kustannukset. Vuonna 2013 terveydenhuoltomenojen julkisen rahoituksen osuus oli 75,6 prosenttia ja yksityisen rahoituksen osuus 24,4 prosenttia.
Lisätietoja THL:n sivuilta:

Suomen sosiaalimenot eli sosiaaliturvan menot olivat vuonna 2013 yhteensä 63,2 miljardia euroa. Se oli noin 31 % BKT:sta, mikä on hieman yli EU:n keskitason.

  • Sosiaalimenoihin sisältyvät kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen lisäksi lakisääteiset eläkkeet, sairausvakuutus, työttömyysturva, lapsilisät, asumistuki sekä eräät muut menot. Suurin menoerä on eläkkeet. Tämä tilasto sisältää vain julkiset menot eli esimerkiksi kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksista on vähennetty asiakasmaksut.
 
kyllä alkoholin ja huumeiden aiheuttamat sairaudet ja ongelmat pitäisi niin katsoa, että jos henkilö ei sitoudu hoitoon niin hoitoa ei saa. On toki muitakin itse aiheutettuja sairauksia ja miksei niissäkin voisi vaatia sitoutumista? Tupakoitsijaa voisi vaatia lopettamaan tupakanpolton hoidon edellytyksenä. Noissa puhutaan todella järkyttävistä summista ja se on yhteiskunnan muilta sektoreilta pois.
 
Vähän OT:tä mutta toisaalta kaikki vaikuttaa kaikkeen ja varsinkin kun on turvallisuudesta kyse niin valtion talous on aika olennainen osa sitä joten:
Alla kiteytetty hienosti! http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001236625.html?ref=rss

Tavallaan Suomi on sairaampi maa kuin Kreikka, jossa korruptio ja haluttomuus maksaa veroja kukoistavat. Suomessa valtio ja kunnat keräävät veroja pää märkinä, ja lainaa otetaan. Silti rahat eivät riitä hyvinvointivaltion pyörittämiseen, kirjoittaa Ilta-Sanomien uutistuottaja Mika Koskinen.
Valtion talousarvion eli budjetin valmistelu on poliittinen näytelmä, joka toistuu samanlaisena joka kesä ja alkusyksy. Hallituspuolueet heittävät ilmaan ehdotuksiaan ja nokittelevat toisiaan julkisesti. Omat kannattajat halutaan pitää tyytyväisinä. Oppositio vastustaa hallituksen toimia, esittää ehkä jonkun vaihtoehdon. Lopulta hallituspuolueiden edustajat sopivat asiat, yleensä jo ennen varsinaista budjettiriihtä.

Budjetin valmistelun yhteydessä julkiseen keskusteluun nousee yleensä melko kevyttä tavaraa. Siis sellaisia ehdotuksia tai esityksiä, jotka ovat näpertelyä budjetin loppusummaan suhteutettuna. Sellaisina voi pitää keskustan ehdottamaa investointivarausta investointien kiihdyttämiseksi tai kokoomuksen ehdottamaa asunnon oston varainsiirtoveron alentamista asuntokaupan ja työperäisen muuton lisäämiseksi. Media on näistä pikkupähkinöistä innoissaan, koska kesällä kotimaan politiikassa ei ole paljon muutakaan kirjoitettavaa.

Jos budjettia katsoo vähän laajemmasta näkökulmasta, pintaan nousevat eri luokan kysymykset: Mikä on suomalaisten hellimä ajatus hyvinvointivaltiosta, miten se pitäisi päivittää 2010-luvulle ja miten se rahoitetaan?

Sanotaan, että tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku. Budjettiteatterissa tosiasioita ei kuitenkaan haluta tunnustaa. Tosiasiat kielletään. Ne kielletään viilaamalla pilkkua ja – kuten viimeisten 9 vuoden aikana on tapahtunut – ottamalla lisää lainaa tai kiristämällä verotusta. Kyse on suomalaisen politiikan kyvyttömyydestä muuttua ja sopeutua nopeasti sekä siitä, että suomalainen politiikka taitaa lopultakin olla vain kollektiivista itsepetosta, jossa kulloinenkin oppositio on mukana täysin rinnoin.

Katsotaanpa. Vuodesta 2009 Suomessa on tehty pelkästään alijäämäisiä budjetteja. Alijäämä on katettu ottamalla lisää nettovelkaa. Syömme kroonisesti enemmän kuin tienaamme. 2009 valtion budjetin loppusumma oli 46,3 miljardia euroa. Valtio otti silloin uutta nettovelkaa 2,4 miljardia.

Vastaavat lukemat (valtion budjetin loppusumma ja nettolainanotto) vuosilta 2010-2016 ovat karmivaa luettavaa: 50,5 ja 13,1 miljardia euroa 2010, 50,5 ja 8,1 miljardia euroa 2011, 52,5 ja 7,4 miljardia euroa 2012, 55,3 ja 9,2 miljardia euroa 2013, 54,9 ja 7,0 miljardia euroa 2014, 54,4 ja 5,2 miljardia euroa 2015, 54,9 ja 5,6 miljardia euroa 2016.

Yhdeksässä vuodessa uutta nettovelkaa on otettu 58 miljardia euroa. Vuorollaan velkarulettia ovat pyörittäneet kaikki puolueet. Valtionvelan 100 miljardin euron raja rikkoutui alkuvuonna. Jos kiihtyvään tahtiin velkaantuvat kunnat otettaisiin mukaan laskelmaan, kuva olisi vieläkin rumempi. EU:n julkisen talouden alijäämä- ja velkarajat paukkuvat.

Suomalaiseen hyvinvointivaltion ideaan liittyy runsaasti käsittämättömiä piirteitä. Eräs sellainen on pyhät etuudet. Kun taloudessa meni hyvin, etuuksia jaettiin avokätisesti niillekin, jotka eivät olisi niitä tarvinneet, esimerkkinä vaikkapa keskiluokan ja rikkaiden lapsilisät. Vuosien saatossa etujen määrä ja edunsaajien joukko paisuivat. Melko nopeasti edut muuttuivat ihmisten mielissä oikeuksiksi, joita ei voi juuri rajoittaa saati lopettaa.

Kun hyvinä aikoina keksityt edut pitää saada myös huonoina aikoina, jolloin rahat ovat loppu, ei auta muu kuin ottaa velkaa tai nostaa veroja. Tai molempia, kuten nyt tapahtuu. Valtiovarainministeriön mukaan Suomen veroaste nousee tänä vuonna 44,6 prosenttiin. Suomen veroaste on EU-maiden korkeimpia ja noin 10 prosenttiyksikköä enemmän kuin läntisissä teollisuusmaissa keskimäärin.

Suomesta on lyhyessä ajassa tullut velka- ja verohelvetti. Työtä, pääomaa ja kuluttamista verotetaan siinä määrin, että kaikki on kallista eikä mikään liiku. Lähes koko talous on jumissa. Tavallaan Suomi on sairaampi maa kuin Kreikka, jossa korruptio ja haluttomuus maksaa veroja kukoistavat. Suomessa valtio ja kunnat keräävät veroja pää märkänä, ja lainaa otetaan. Silti rahat eivät riitä ns. hyvinvointivaltion pyörittämiseen.

Eikä pommin purkajaa löydy mistään. Riippumatta hallituskokoonpanosta meno jatkuu ennallaan. Osittain tämä sairas meno johtuu Suomen puoluejärjestelmästä. Sdp, keskusta ja kokoomus ovat vuosikymmenet vuorotelleet hallituksissa niin, että yksi on vuorollaan oppositiossa. Hallituksessa olevat jakavat etuja toisilleen sulle mulle -periaatteella. Demarit ovat muistaneet työväestöä, keskusta maanviljelijöitä ja alueita, kokoomus keskiluokkaa ja yrityksiä.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) antaa perjantaina ehdotuksensa valtion ensi vuoden budjetiksi. Ei kannata odottaa suuria muutoksia nykymenoon.
 
Pirkanmaalaisten ensihoitajien aloite on kyllä melkoista tuubaa.

Ei minkään viranomaisen resursseja voida lailla niitata ikuisiksi. Miten ne määritettäisiin sen kerran sopiviksi ja säilyykö tilanne siitä hamaan tappiin samana?

Miten varmistetaan poliisin sisällä järkevä resurssien jako? Miten varmistetaan, ettei päällystö jatkaisi paisumistaan?

Miksi kaupungissa poliisi palvelee peltikolareissa, kun maalla ei tuntiin saada partiota edes henkeä uhkaavaan tilanteeseen? Miten tämän ratkaisisi lailla, kun poliisin johto tekee tuollaisia ratkaisuja joukkojensa sijoituksissa?

Ajatus tuollaisesta resurssit jäädyttävästä laista on ylipäätään täysin vieras, eikä se toimisi poliisinkaan kohdalla.

Ei jatkoon (eikä onneksi tule saamaankaan 50.000 nimeä).


Erittäin hyvin sanottu!

Poliisin ja terveydenhuollon ongelma on resurssien väärä jakautuminen. Liikaa resursseja menee hallintoon, liian vähän kentälle.
Muutamia vuosia sitten Pirkanmaalla oli vastaava kamppania varallaolon poistamiseksi. Tämä onnistui, hienoa, seuraus monilla pienilllä paikkakunnilla ambulanssi poistui, koska ei ole rahaa kasvaneisiin kustannuksiin.
Tämä on vastaava hanke ja samat keinotkin on valittu. Tarkoitus ei ole parantaa potilaan asemaa, vaan puhdasta AY-toimintaa uudenlaisin keinoin.

Tuo liikenne onnettomuuksien pelko on esimerkiksi mielenkiintoinen. Tie voidaan sulkea ajoneuvoilla, näin syntyy toki liikennekaaos, mutta työturvallisuus kasvaa.
 
Suomessa on jännä tapa ajatella muutoinkin kun mietitään nyt vaikka poliisien määrää eli resursseja. Tehtävä määrä on lisääntynyt reagointi on vähennetään poliiseja. Sama armeija puolella. Naapuri uhittelee ja hyökkää kahteen suvereeniin naapuri maahan, reagointi ympäristössä ei ole mikään muuttunut -> Pienennetään budjettia. Välillä tulee miettineeksi, että millä aivoilla tätä maata oikein johdetaan.
 
Omasta mielestä kaikkia jotka sitä haluavat pitää hoitaa. Pointti on, ettei ihmistä jonka kaikki tajuavat kuolevan viikon, tai kahden kuluessa kannata alkaa magneettikuvaamaan, tai tekemään toimenpiteitä jolla ei saavuteta mitään konkreettista hyvää.
Alkoholistin, tai narkomaanin hoidon rajaaminen hoidon ulkopuolelle on hiukan vaikea juttu, koska muitakin "itse aiheteutettuja" sairauksia löytyy. Samaan kategoriaan voi laskea tupakoitsian sairaudet, tai liikalihavan sokeritaudin.
Onhan heidän hoitaminensa usein turhauttavaa, mutta meidän tulee hyväksyä myös heikoimmat yhteiskunnan jäsenet ja heidän hoitonsa, vaikka se joskus ketuttaa. Eli en lähtisi tuolla perusteella ihmisiä kategorisoimaan, vaikka kieltämättä rahaa noihin palaa kiitettävästi.
Aivan.
Minä taas puolestani olisin valmis tekemään jopa näin kamalan asian, eli joka on alkoholilla tai huumeilla itselleen aiheuttanut tehohoitoon joutumisen, niin 3 kk.n tehon jälkeen tepselit irti seinästä ja kaveri koipussiin. Ellei hänellä ole jemmassa rahaa, jolla maksaa hoidot.
Kauheaa, eikö totta, mutta ihmisellä pitäisi olla edes joku vastuu omista toimistaan?!
 
Aivan.
Minä taas puolestani olisin valmis tekemään jopa näin kamalan asian, eli joka on alkoholilla tai huumeilla itselleen aiheuttanut tehohoitoon joutumisen, niin 3 kk.n tehon jälkeen tepselit irti seinästä ja kaveri koipussiin. Ellei hänellä ole jemmassa rahaa, jolla maksaa hoidot.
Kauheaa, eikö totta, mutta ihmisellä pitäisi olla edes joku vastuu omista toimistaan?!
Kyllä, samaa mieltä. Ei yksilö voi kaikkea vastuuta yhteiskunnalle ulkoistaa ja olettaa, että joku muuu hoitaa kun ei itse viitsi.
 
sosiaaliturvan menot olivat vuonna 2013 yhteensä 63,2 miljardia euroa. Se oli noin 31 % BKT:sta.

Onhan tuo ihan järkyttävä summa. 31% BTS:stä! Yli 100% valtion budjetista...
 
Päivän kolmas rikkaus

Nuori afganistanilaismies raiskasi Facebook-tuttavansa ensi tapaamisella
RIKOS JULKAISTU 09.08.2016 17:22

Käräjätuomari olisi langettanut miehelle kuuden vuoden tuomion, mutta lautamiehet olivat lievemmän kannalla.


Helsingin käräjäoikeus on tuominnut 18-vuotiaan afganistanilaisen miehen yli viideksi vuodeksi vankeuteen kolmesta raiskauksesta ja yhdestä yrityksestä. Uhreja oli kaksi.

Molemmat teot tapahtuivat samana päivänä viime huhtikuun loppupuolella.

Ensimmäinen jäi yritykseksi, kun mies oli kosketellut naista ja yrittänyt vetää housuja pois sohvalla seurakunnan varastohuoneessa. Kaksikko oli tutustunut toisiinsa Facebookissa ja kyse oli ensitapaamisesta.

Vastaanottokeskuksessa asunut mies lähti pois, kun nainen oli tönäissyt häntä.

Raiskattiin kolmasti
Toisessa tapauksessa oli kyse törkeästä raiskauksesta ja kahdesta raiskauksesta. 19-vuotias nainen raiskattiin ensin niin, että mies piti terävää ruokailuveistä naisen kaulalla.

Yön aikana nainen raiskattiin vielä kahdesti uudestaan. Nainen ei uskaltanut paeta asunnostaan.

Myös tässä tapauksessa kyse oli Facebook-tuttavuudesta, joka johti ensitapaamiseen. Nainen oli itse asiassa peruuttanut sen, mutta mies silti odotti naista tämän kotiovella.

Oikeudessa vastaaja sanoi, että kyse oli vapaaehtoisesta seksistä. Oikeus kuitenkin uskoi naisen kertomusta tapahtuneesta. Sitä tukivat muun muassa naisen vammat ja miehen dna veitsessä.

Iästä kiistaa
Oikeudessa mies väitti olevansa 16-vuotias, mutta oikeus ei tätä uskonut. Ikätutkimusten mukaan hän on vähintään 18-vuotias.

Käräjäoikeus päätyi langettamaan miehelle 5 vuotta ja 4 kuukautta vankeutta. Rangaistuksesta äänestettiin: jutun käräjätuomari olisi antanut kuuden vuoden tuomion, mutta lautamiehet päätyivät lievempään.

Lautamiehet määrittivät naiselle maksettavat korvaukset 12 000 euroon, kun käräjätuomari olisi määrännyt 18 000 euroa


Mies määrättiin suorittamaan vankeusrangaistustaan.
 
Päivän kolmas rikkaus

Nuori afganistanilaismies raiskasi Facebook-tuttavansa ensi tapaamisella
RIKOS JULKAISTU 09.08.2016 17:22

Käräjätuomari olisi langettanut miehelle kuuden vuoden tuomion, mutta lautamiehet olivat lievemmän kannalla.


Helsingin käräjäoikeus on tuominnut 18-vuotiaan afganistanilaisen miehen yli viideksi vuodeksi vankeuteen kolmesta raiskauksesta ja yhdestä yrityksestä. Uhreja oli kaksi.

Molemmat teot tapahtuivat samana päivänä viime huhtikuun loppupuolella.

Ensimmäinen jäi yritykseksi, kun mies oli kosketellut naista ja yrittänyt vetää housuja pois sohvalla seurakunnan varastohuoneessa. Kaksikko oli tutustunut toisiinsa Facebookissa ja kyse oli ensitapaamisesta.

Vastaanottokeskuksessa asunut mies lähti pois, kun nainen oli tönäissyt häntä.

Raiskattiin kolmasti
Toisessa tapauksessa oli kyse törkeästä raiskauksesta ja kahdesta raiskauksesta. 19-vuotias nainen raiskattiin ensin niin, että mies piti terävää ruokailuveistä naisen kaulalla.

Yön aikana nainen raiskattiin vielä kahdesti uudestaan. Nainen ei uskaltanut paeta asunnostaan.

Myös tässä tapauksessa kyse oli Facebook-tuttavuudesta, joka johti ensitapaamiseen. Nainen oli itse asiassa peruuttanut sen, mutta mies silti odotti naista tämän kotiovella.

Oikeudessa vastaaja sanoi, että kyse oli vapaaehtoisesta seksistä. Oikeus kuitenkin uskoi naisen kertomusta tapahtuneesta. Sitä tukivat muun muassa naisen vammat ja miehen dna veitsessä.

Iästä kiistaa
Oikeudessa mies väitti olevansa 16-vuotias, mutta oikeus ei tätä uskonut. Ikätutkimusten mukaan hän on vähintään 18-vuotias.

Käräjäoikeus päätyi langettamaan miehelle 5 vuotta ja 4 kuukautta vankeutta. Rangaistuksesta äänestettiin: jutun käräjätuomari olisi antanut kuuden vuoden tuomion, mutta lautamiehet päätyivät lievempään.

Lautamiehet määrittivät naiselle maksettavat korvaukset 12 000 euroon, kun käräjätuomari olisi määrännyt 18 000 euroa


Mies määrättiin suorittamaan vankeusrangaistustaan.
Ei varmasti karkoteta kun tuomio on kärsitty
 
Ei varmasti karkoteta kun tuomio on kärsitty
Ei tietenkään.
Hieman tähän liittyen. Tänään cittarissa oli noin 150kg nainen hintelän mustan miehen kanssa. Mies kantoi näiden lasta sylissään. Naisella tottakai huivit päässä ja muutenkin vaatetus oli hyvin etno. Siinä on ansaittu maassaolo oikeus.
 
Tommosesta pitäis panna lentokoneeseen ja tiputtaa laskuvarjolla kotimaahansa jos maa ei muutoin suostu kansalaistaan takaisin ottamaan.
 
Ei tietenkään.
Hieman tähän liittyen. Tänään cittarissa oli noin 150kg nainen hintelän mustan miehen kanssa. Mies kantoi näiden lasta sylissään. Naisella tottakai huivit päässä ja muutenkin vaatetus oli hyvin etno. Siinä on ansaittu maassaolo oikeus.

Kaveri kertoi kuinka hänellä töissä oli hiukan samankaltainen tapaus. Se meni näin:

Tänään cittarissa oli noin 150kg nainen hintelän mustan miehen kanssa. Mies ja nainen sai lapsen. Miestä ei lapsen syntymän jälkeen enää näkynyt tai kuulunut. Tämän nykyisen pakolaisaallon aikana nainen otti turvapaikanhakijoista seuraavaan kohteekseen....

Tämä video sopii tähän hyvin:
 
Meidän kestävyysvajetta se jää korjaamaan.
Onhan sillä työllistävä vaikutus joten eiköhän se vaje siitä oikene. Täytyy olla psykologia, vanginvartijaa, poliisia, tutkijaa, yms.
 
Back
Top