Suomen sisäinen turvallisuus

Ihmettelen miksi ei raudoitettu vaan pidettiin maassa? 5 vartijaa luulisi saavan raudat ranteisiin..
Sitähän ne siinä yrittivät, ja se oli tarpeetonta ja vaarallista. Yksi nainen viittä vartijaa vastaan ei tarvitse rautoja jos ukoilla on grammaakaan ammattitaitoa. Se mikä naisen tappoi oli poikien kiima saada kammoittava rikollinen näytöstyyliin ulos, maahan, rautoihin, ja täysin turhaan.
 
Nyt ei siis joudu? Perusoikeudet, suhteellisuusperiaate, toimenpiteen laillisuus sekä perusteltavuus ja voimankäytön porrastus ei ole olemassa?
Nähdyn perusteella, ei. Yhtä naista pitelee kaksi miestä kainaloista. Se ei lähde siitä mihinkään. Jos nainen istuu maahan, sillä on edelleen mies kiinni molemmissa kainaloissa. Missä on se vaara yleiselle turvallisuudelle joka vaatii mahalleen viemistä ja rautoja?

Tämä ei ole suuri yhteiskunnallinen käännekohta vaan huonoa harkintakykyä. Johon alalla pitää ehdottomasti kiinnittää jatkossa enemmän huomiota.
 
Sitähän ne siinä yrittivät, ja se oli tarpeetonta ja vaarallista. Yksi nainen viittä vartijaa vastaan ei tarvitse rautoja jos ukoilla on grammaakaan ammattitaitoa. Se mikä naisen tappoi oli poikien kiima saada kammoittava rikollinen näytöstyyliin ulos, maahan, rautoihin, ja täysin turhaan.
Tuolla perusteella poliisin ei pitäisi myöskään raudoittaa oikeastaan ketään. Heillähän on vielä sähkölamauttimetkin ja viimekädessä tuliaseet apuna. Nuo tilanteet ovat harvoin yksikertaisia ja ulkopuolisen taholta helposti arvioitavissa. Jos henkilö käyttäytyy agressiivisesti niin raudoittaminen suojaa sekä henkilöä itseään kuten myös työtään tekeviä vartijoita. Suomessa on vartijoita kuollut siihen kun ajateltu, että ei tässä mitään, ei raudoiteta. Seuraavana hetkenä on sitten vartija löytynyt itsestään veitsen. Lievenpiä tapauksia kuin kuolema on roppakaupalla enemmän kun on ollut huumeneuloja yms. käytössä.
 
Nähdyn perusteella, ei. Yhtä naista pitelee kaksi miestä kainaloista. Se ei lähde siitä mihinkään. Jos nainen istuu maahan, sillä on edelleen mies kiinni molemmissa kainaloissa. Missä on se vaara yleiselle turvallisuudelle joka vaatii mahalleen viemistä ja rautoja?

Tämä ei ole suuri yhteiskunnallinen käännekohta vaan huonoa harkintakykyä. Johon alalla pitää ehdottomasti kiinnittää jatkossa enemmän huomiota.

Lupasin jo häpyä vitjasta, mutta leikin Columboa ja tulen takaisin sikari suussa. Vartijan kiinniotto-oikeus perustuu oikeastaan pelkästään yleiseen kiinniotto-oikeuteen. Poliisilla on poliisilain perusteella enemmän oikeuksia.

Vartijalla on oikeus poistaa henkilö yksityiseltä alueelta, tässä tapauksessa kaupasta, jos henkilö ei ole noudattanut poistumiskehotusta jonka on antanut vartioimisalueen omistaja tai muu taho, jolla on oikeus määrätä tilojen käytöstä. Lisäksi tilanteissa, joissa on ilmeistä, ettei poistettavalla ole oikeutta oleskella vartioimisalueella ja vartija on jo kehottanut poistettavaa henkilöä lähtemään, voi vartija poistaa henkilön paikalta.

Jos tilanne kehkeytyy hankalaksi ja poistettava henkilö yrittää välttää poistamisen tai esimerkiksi turvallisuustarkastuksen suorittamisen, on vartijan mahdollista käyttää tarpeellisia voimakeinoja henkilön poistamiseksi paikalta. Voimakeinojen käytössä tulee kuitenkin arvioida henkilön käyttäytymistä ja tilanteen muita olosuhteita kokonaisuutena, ja voimakeinojen tulisi olla sellaisia joita voidaan pitää tilanteeseen nähden puolusteltavina.

Julkisilla alueilla vartijalla ei ole edellä selostettua poistamisoikeutta, vaikka joku olisi henkilön poistamista pyytänytkin. Vartijan poistamisoikeusalueen ulkopuolelle rajattuja alueita ovat siten esimerkiksi puistot ja yleiset alueet kauppakeskuksissa huolimatta siitä, että nämä olisivat vartioimisaluetta. Vartija ei julkisella alueella saa myöskään ottaa henkilöä kiinni tai säilöön ilman laillista kiinniottoperustetta. Tällaisia ovat tiettyjen, yleensä verrattain vakavien rikosten havaitseminen verekseltään tai henkilön etsintäkuulutus.


Tarkemmin lisää tuolla: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20151085
 
Tuolla perusteella poliisin ei pitäisi myöskään raudoittaa oikeastaan ketään. Heillähän on vielä sähkölamauttimetkin ja viimekädessä tuliaseet apuna. Nuo tilanteet ovat harvoin yksikertaisia ja ulkopuolisen taholta helposti arvioitavissa. Jos henkilö käyttäytyy agressiivisesti niin raudoittaminen suojaa sekä henkilöä itseään kuten myös työtään tekeviä vartijoita. Suomessa on vartijoita kuollut siihen kun ajateltu, että ei tässä mitään, ei raudoiteta. Seuraavana hetkenä on sitten vartija löytynyt itsestään veitsen. Lievenpiä tapauksia kuin kuolema on roppakaupalla enemmän kun on ollut huumeneuloja yms. käytössä.
Taas teet tästä laajemman ja periaatteellisen kysymyksen, mitä se ei ole.

Jos kohde ei selvästikään ole vaarallinen, pitää käyttää järkeä ja harkintaa eikä mennä kaavan mukaan. Mielipuoli murhamiehet saa puolestani heduttaa Pasin ikkunasta haulikolla jos tilanne sitä vaatii, ja vaikkei vaatisikaan.

Nyt lasit päähän kaikki. Voimaa kohdistettiin liikaa sekä vaaraan että kohteeseen nähden. Tämä pitää korjata. Muissa tilanteissa mennään niiden muiden tilanteiden mukaan.
 
Tässä tapauksessa kyseessä on ollut järjestyksenvalvojat, jotka toimivat järjestyksenvalvojille asetettujen lakien mukaisesti. Heidän oikeudet ja velvollisuudet näet samasta finlexin linkistä.
Oman jv-korttini annoin vanheta jo 2016 kun totesin ettei satunnainen keikkailu ole riskin ja vaivan arvoista. Tietoni ja ymmärrykseni valtuuksista ja mm kiinniotosta ovat sitä ikäluokkaa.
 
Taas teet tästä laajemman ja periaatteellisen kysymyksen, mitä se ei ole.

Jos kohde ei selvästikään ole vaarallinen, pitää käyttää järkeä ja harkintaa eikä mennä kaavan mukaan. Mielipuoli murhamiehet saa puolestani heduttaa Pasin ikkunasta haulikolla jos tilanne sitä vaatii, ja vaikkei vaatisikaan.

Nyt lasit päähän kaikki. Voimaa kohdistettiin liikaa sekä vaaraan että kohteeseen nähden. Tämä pitää korjata. Muissa tilanteissa mennään niiden muiden tilanteiden mukaan.
Kerrotko mistä noita kristallipalloja saa, millä näkee kuka on vaarallinen ja kuka ei?
 
Tässä tapauksessa kyseessä on ollut järjestyksenvalvojat, jotka toimivat järjestyksenvalvojille asetettujen lakien mukaisesti. Heidän oikeudet ja velvollisuudet näet samasta finlexin linkistä.

Ok. Siis järkkäreitä. Hyvä. Ja kiitos paljon tarkennuksesta.

Tätä varmaan vielä tarkastellaan:

29£

Järjestyksenvalvojan on toimittava asiallisesti ja tasapuolisesti sekä sovinnollisuutta edistäen. Järjestyksenvalvojan tulee ensisijaisesti neuvoin ja kehotuksin ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta toimialueellaan.

Järjestyksenvalvojan toimenpiteet on suoritettava aiheuttamatta suurempaa vahinkoa tai haittaa kuin on välttämätöntä tehtävän suorittamiseksi. Toimenpiteiden on oltava perusteltuja suhteessa järjestyksenvalvojan tehtävään ja toimenpiteillä tavoiteltavaan etuun.


42£:stä varmaan tätä osaa myös:

Jos paikalta poistaminen on ilmeisesti riittämätön toimenpide eikä häiriötä tai vaaraa voida muutoin poistaa, järjestyksenvalvojalla on oikeus ottaa henkilö kiinni, jos kiinniottaminen on välttämätöntä muille henkilöille tai omaisuudelle aiheutuvan vakavan vaaran torjumiseksi.

Eli tuo vaarallisuus varmaankin arvioidaan ja sen myötä voimankäytön tarpeellisuus sinänsä ja sitten vielä sen laatu. Miten nämä sitten vaikuttavat mahdolliseen syytteeseen ja mahdolliseen tuomioon, on minulle epäselvää. Voiko asia muuttua vaikkapa törkeäksi kuolemantuottamukseksi? Teoriassa varmaan voisi, mutta en uskalla enempää arvella.

8 § (21.4.1995/578): Kuolemantuottamus

Joka huolimattomuudellaan aiheuttaa toisen kuoleman, on tuomittava kuolemantuottamuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

9 § (21.4.1995/578) Törkeä kuolemantuottamus

Jos kuolemantuottamuksessa kuolema aiheutetaan törkeällä huolimattomuudella ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kuolemantuottamuksesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.
 
Varmaan ihan turha huomauttaa N:nen kerran ettei nyt haeta uutta maailmanjärjestystä ja parannusta maailman pahuuteen vaan järjenkäyttöä voimakeinoihin ja kokonaisharkintaa. Jos ei näihin pysty ei kuulu alalle. Millekään alalle.
Mietin vain, milloin tämä päättyy, sillä ollaan kovasti menty eteenpäin asioissa ja edelleen vaaditaan rutkasti enemmän järjenkäyttöä. Meillä on kuitenkin aika rajallinen tämä resurssipooli josta vetää järkeä.
 
Nykyisin kauppakeskuksissa toimii järjestyksenvalvojat.

Alla olevalla videolla kuulee hyvin selväsanaisesti että järjestyksenvalvojat kehottavat asiakasta menemään maahan, mutta hän tekee voimakasta vastarintaa. Mikäli tiedot pitävät paikkaansa, niin huutanut myös kauppakeskuksessa. Jos miettii kohdehenkilön profiilia, siis jotka näin yleensä toimivat siis päivittäin, niin kyseessä todennäköisesti sekakäyttäjä. Toivottavasti en ole tämän suhteen väärässä!

 
Tässähän on kyse siitä, että kohdehenkilö kuoli. Jos homma olisi mennyt normaalisti eli henkilö kiinni ja poliisille, niin ei tästä mitään kohua olisi syntynyt - korkeintaan olisi ollut sivullisten kauhistelua kun ei tiedetä, miltä voimankäyttö oikeasti näyttää, eikä se vastapuoli hyökkääkään hidastetusti ja pysäytä liikettä ilmaan, kuten omissa karatetreeneissä niin että suorittajan on helpompi tehdä tekniikka nätisti.

Ei voida pohtia takautuvasti ja todeta että muuten ihan oikein toimittu mutta kun nyt kohdehenkilö sattui vielä tuntemattomasta syystä kuolemaan niin teitkin väärin. Ei voida lähestyä lopputuloksen kautta ja siitä lähteä kelaamaan aikaa taaksepäin.

Ei jääkiekossakaan puhdasta taklausta tuomita jäähyksi, jos vastapuoli sattuu loukkaantumaan.
Niin, eli mielestäsi lakia ei tarvitse noissa hommissa noudattaa lainkaan?

29 § Toiminnassa noudatettavat periaatteet​

Toimenpiteiden on oltava perusteltuja suhteessa järjestyksenvalvojan tehtävään ja toimenpiteillä tavoiteltavaan etuun.
Kiinniotolle ei mediatietojen mukaan ollut lainkaan perusteita, eli 29§ ei noudatettu.

42 §​

Henkilön poistaminen ja kiinniottaminen​

Järjestyksenvalvojalla on oikeus poistaa toimialueeltaan henkilö, joka:

1) päihtyneenä häiritsee järjestystä tai muita henkilöitä;

2) vaarantaa turvallisuutta;

3) uhkaavasti esiintyen, meluamalla, väkivaltaisuudella taikka muulla käyttäytymisellään häiritsee järjestystä; tai

4) oleskelee alueen yleisöltä suljetussa osassa ilmeisen oikeudettomasti.

Jos paikalta poistaminen on ilmeisesti riittämätön toimenpide eikä häiriötä tai vaaraa voida muutoin poistaa, järjestyksenvalvojalla on oikeus ottaa henkilö kiinni, jos kiinniottaminen on välttämätöntä muille henkilöille tai omaisuudelle aiheutuvan vakavan vaaran torjumiseksi. Kiinniotettu on viipymättä luovutettava poliisin haltuun. Järjestyksenvalvojalla ei kuitenkaan ole oikeutta henkilön kiinniottamiseen yleisessä kokouksessa.
Järjestyksenvalvojilla ei ilmeisesti ollut oikeutta poistaa henkilöä kauppakeskuksen yleisistä tiloista, koska mediatietojen mukaan mikään lainatuista kohdista 1...4 ei toteutunut.
Eikä ollut minkäänlaista vakavaa vaaraa, jota lainatussa vahvennetussa kohdassa mainitaan edellytykseksi kiinniotolle.
Vaikuttaa kylläkin mediatietojen valossa siltä, että toimittiin koska siihen oli porukalla riittävästi lihasvoimaa, ja joten sitä haluttiin myös käyttää. Seuraukset eivät kiinnostaneet, eikä se mitä laissa vaadittiin moisten toimenpiteiden suorittamiseksi.
Tuomiot tällaisista ovat Suomessa aivan liian pieniä. Eli lakeja tulisi uudistaa järkevämmiksi.
Kohdehenkilön hengityksen tahallinen estäminen ei ole mikään tuottamuksellinen kuolema, vaan tahallinen teko, eli surma tai tappo. Lakia pitäisi uudistaa sellaiseksi ettei siitä olisi poliisille, syyttäjälle, eikä oikeuslaitokselle vastaisuudessa minkäänlaista epäselvyyttä. Tuskin tulee toteutumaan, koska Suomessa on aivan liikaa kuviteltujen auktoriteettien kunnioitusta, eikä mitään kunnioitusta ihmisten perusoikeuksia kohtaan.
 
Se on juurikin näin että jos sitä meuhkaamists oltaisi vain seurattu katseella, niin varmuudella olisi vartijoille tullut palautetta; eikä se olisi ollut kiittävää.

Ikävä juttu että ihminen kuoli, mutta voimankäytössä on aina riski ja tässäkin tapauksessa voimankäytön kohteeksi joutumisen olisi voinut estää omalla toiminnalla.
Onko jotain näyttöä esittää että minkäänlaista meuhkaamista olisi missään vaiheessa edes esiintynyt?
Voimankäytön kohteeksi joutumisen estää omalla toiminnallaan palkkaamalla henkivartijat aina ennen menoaan kauppakeskukseen. Tulee vain aika kalliiksi pitemmän päälle.
 
Pari lainausta:

"Poliisikoulun itsepuolustuksen opettajan Antti Hankalan mielestä poliisimiehen käyttämä hallintaote oli täysin asiallinen. Hankala on opettanut poliiseja jo 20 vuotta"

Ja

"Kuolinsyytutkimuksen tehnyt oikeuslääkäri Pekka Karhunen todisti oikeudessa miehen kuolleen kaulan alueen puristuksesta seuranneeseen heijasteiseen sydämen pysähdykseen. Kaulan kilpirusto ja kielen tyven luu olivat murtuneet poliisin otteessa."

Siis mitvit? Kaulan luita murtui, henki lähti ja kouluttajan mielestä hallintaote oli "täysin asiallinen.":oops:
Jos kouluttaja tuomittaisiin jokaisen kerran kun tuollainen ote tuottaa kohteen kuoleman, muuttuisi kouluttajan käsitys asiallisuudesta varsin äkkiä ja oikeuslääkärien käsitykset alkaisi kiinnostamaan. Mutta todellisuudessa ei muutu koska kouluttaja ei koskaan saa mitään tuomiota mistään, eli mitään vastuuta ei hänen työssään ole mistään.
 
Nyt ei siis joudu? Perusoikeudet, suhteellisuusperiaate, toimenpiteen laillisuus sekä perusteltavuus ja voimankäytön porrastus ei ole olemassa?
Joskus joutuu, muttei läheskään aina. Kun kohdehenkilö poistuu suosiolla paikalta, hän ei saa mistään tietää todistajien nimiä yhteystietoineen, eikä poliisi heitä jälkikäteen löydä, kun mahdolliset valvontatallenteet on jo pilattu tavalla taikka toisella, taikka teot tehty niiden katveessa. Ja silloin mahdollinen rikosilmoitus vartijoiden tai järjestyksenvalvojien toiminnasta ei näytön puutteessa johda mihinkään. Paitsi mahdollisesti siihen että kyseiset tahot jättävät vastavuoroisesti rikosilmoituksen perättömästä ilmiannosta kohdehenkilöä koskien, ja se menee läpi, kun näyttönä on se ensimmäinen rikosilmoitus mikä ei mihinkään johtanut.
Eli on teoriassa olemassa, mutta käytäntö voi olla jotain ihan muuta.
 
Kerrotko mistä noita kristallipalloja saa, millä näkee kuka on vaarallinen ja kuka ei?
Ei tarvita kristallipalloa, koska lain 42 § mukaan kyse ei ole siitä onko henkilö vaarallinen, vaan siitä vaarantaako hän turvallisuutta. Eli vaarantaa jos on jo tehnyt jotain minkä voit tarvittaessa näyttää oikeudessa toteen jälkikäteen. Esim hallussapitää terä- tai ampuma-asetta on varmasti riittävä peruste. Kuten myös se että on jo käyttänyt väkivaltaa, eli syyllistynyt pahoinpitelyyn.
Jos kohde sinun mielestäsi aikoo myöhemin tulevaisuudessa syyllistyä johonkin, niin se ei oikeuta vielä yhtään mihinkään, ellet pysty aikomusta jälkikäteen todistamaan.
 
Back
Top