Suomen sisäinen turvallisuus

Salakuljettajille kovat rahat matkanut... Toi on nii paskaa ku voi olla. Miksi ne maksaisi salakuljetajille kun ihan luvan kanssa saavat liikkua tuolla miten sattuu ? Kunhan huutelet eri valheita ni olet vapaa liikkumaan miten sattuu. Ja kyllähän niitä tänne ihan tuodaan lentokoneilla myös ja se on raahaamista jo aika lähellä

Olisi hienoa jos asioista pystyisi keskustelemaan niiden oikeilla nimillä ilman ikiroutaan juntattuja ennakkoasenteita.

Tämä olisi tosiaan hienoa. Itse olen kääntänyt kelkkaani ensin välinpitämättömästä huolestuneeksi ja sitten takaisin lähinnä välinpitämättömäksi. Ensimmäinen käännös johtui Halla-ahosta, toinen käännös siitä kun ryhdyin itse ottamaan selvää ja esim. keskustelin asian kanssa päivittäin painivien kanssa. Voin edelleen kääntää kelkkaani jos mamukriitikoilta saisi jotain uutta mitä en ole jo vähintään vuosikymmen sitten lukenut. Mitenkäs sun ennakkoasenteiden kanssa?

"Oikeita nimiä" tälle keskustelulle kyllä on ihan yhtä lailla myös rasismi ja muukalaisviha siinä missä muslimien takapajuisuus tai rikostilastotkin. Minun puolesta keskustellaan vaan oikeilla nimillä.

Ja sen huomion vielä teen, että en ole yhdenkään semmoisen asiantuntijan, tai edes vasemmistoliiton äänestäjän, kanssa itse keskustellut, joka väittäisi että maahanmuutossa ei ole joskus jopa pahojakin ongelmia tai että rajat pitäisi heittää apposen selälleen. Voi olla että näitäkin taruhahmoja jostain löytää mutta mä en ole niihin törmännyt. Ja mitä olen Migristä kuullut niin lähinnä nääntyvät työtaakkansa alla - ei ne sielläkään ole ehdoin tahdoin Suomea täyttämässä, joutuvatpa vaan tekemään töitä lakien ja asetusten puitteissa ja aikamoisen paskamyrskyn keskellä. Nettitrollit eivät näitä lakeja ja asetuksia tai kansainvälistä politiikkaa joudu huomioimaan vaan voivat huudella viereisiin pöytiin mitä lystäävät.

Hmm... Syytät Migriä kansan tahdon yli kävelemisestä vaikka toki tuletkin lopulta oikeampaan johtopäätökseen. Ei tässä kai maahanmuuttoviraston virkamies ole vääryyttä tehnyt. Virasto tekee sen, mitä ministeriö linjaa ja ministeriöt taas tanssivat poliitikkojen pillin mukaan. Kritiikki sinne, kenelle se kuuluu. Sen sijaan arkielämän vallankäytön faktoja kannattaa hyvinkin kysellä maahanmuuttovirkailijalta.

Migriä minä osoittelen lähinnä käytöstapojen puuttumisesta viime syksyn aikana. Mutta on totta että oikea kritiikin kohde ovat poliitikot joilla ei riitä rohkeus myöntää virheitään. Se missä tilanteessa yksittäiset viraston työntekijät ovat nykyään ja ovat olleet viime syksynä niin ei minulla ole mitään halua piikitellä heitä.

Jos joku ryhtyy ammattipoliitikoksi niin hänen on kestettävä palautetta.

Jos Ruotsin rautatireyhtiö olisi vaatinut liput jokaiselta pakolaiselta niin harva olisi Tornioon päässyt, samoin niitä raahattiin bussikuljetuksilla Tornioon. Ei kukaan tullut kävellen halki Ruotsin.

Tuo asia vaatisi tosiaankin tutkimista. Sellaisia arvailuja on heitetty esille että tietyt järjestöt järjestivät porukkaa juniin, maksoivat lippuja ja ne jotka eivät maksaneet niin pääsivät ilman lippuja. Kerrotaan että ylimääräisistä junavuoroistakin.

Viimeksi muokattu:
Käytit avainsanaa kansalaisten MIELIpide. Eikö parempi olisi kuunnella ensin kulloisenkin asian parissa päivittäin painivan viraston faktat ja vasta sitten päättää. Muutoin saatetaan mennä fiilispohjalla, ja siitä on huonoja esimerkkejä historia täynnä.

Kenen ääntä pitää kuunnella? Enemmistön? Vai sen, jonka ääni on kaikkein kovin? Demokratiassa mennään juuri niinkuin sinä kirjoitat. Kovin ääni ei todellakaan takaa sitä, että kaikupohjan päällä asuisi tieto oikeista ratkaisuista ja menettelyistä. Melkein päinvastoin.

Ei kun sanon että jos Halla-aho ja nettitrollit saavat kritisoida maahanmuuttopolitiikkaa niin sama oikeus on Mikael Brunilallakin. Kummallakaan puolella ei myöskään ole mitään lähtökohtaista yksinoikeutta totuuteen.

Ei ole ei. Eikä näitä asioita kyllä möykkäämällä saada minkäänlaiseen rotiin.

Ihan OK vertaus. Siihen on tietyt syynsä, miksi virkamiehet eivät ala tekemään politiiikkaa.

Höpö, höpö, lähes täysin poliittisin perustein valittu virkakoneisto ei muka tee politiikkaa tai käytä poliittista valtaa. Hitto mitä scheissea..

Tämmöstä se on, ilmasto kyllä taipuu poliittiseksi prosessiksi mutta de fakto rajottamaton maahanmuutto turvapaikkaprosessin varjolla on painovoiman kaltainen luonnonilmiö.... Ja monikultturisuus jonka edistämien on kirjattu suunnilleen jokaiseen lakiin joka koskettaa yhteiskunnalista kehitystä (tunnettiin aiemmin nimellä kansainvälisyyskasvatus öh siis Neuvostopropagandan tuputus) on olevinaan pelkkä sivuvaikutus eikä aktiivinen tavoite....

Taitaa Suomesta löytyä se maailman tyhmin kansa pikemminkin kuin USA:sta...

Viimeksi muokattu:
Nonniin, yksittäistapausuutinen omasta lähipiiristä.

Tulin juuri paikalliseen yhdelle töiden jälkeen. Maanantaina yksi baarin henkilökunnasta oli vapaalla kolmen kaverinsa ja olivat tulleet tähän oluelle. Kaikki neljä naisia, kaikki tuttuja minulle.

Sisään oli tullut neljä nuorta (ilm somali) naista ja meinanneet mennä porukalla inva-vessaan. Kun henkilökuntaan kuuluva oli todennut, että inva-vessaan ei saa mennä porukalla oli nämä neljä vierasta käyneet pöydässä istuneen seurueen kimppuun. Repineet tukasta maahan (näytti kaljut läntit päänahassa), potkineet päähän ja hakanneet kaikkia silmittömästi. Baarissa ollut ainoa mies oli mennyt väliin ja saanut nämä neljä yhtäaikaa kimppuunsa. Lisäksi työvuorossa oli yksi nainen.

Lopulta olivat saaneet porukan ulos, jolloin olivat hakanneet kolmijalkakyltillä baarin oveen ikkunaan ja raivonneet tappavansa.

Sellaisia somalityttöjä täällä. Rikosilmoitukset on tehty ja tapahtumat valvontakameralla.

Ei mulla muuta.

Tämä olisi tosiaan hienoa. Itse olen kääntänyt kelkkaani ensin välinpitämättömästä huolestuneeksi ja sitten takaisin lähinnä välinpitämättömäksi. Ensimmäinen käännös johtui Halla-ahosta, toinen käännös siitä kun ryhdyin itse ottamaan selvää ja esim. keskustelin asian kanssa päivittäin painivien kanssa. Voin edelleen kääntää kelkkaani jos mamukriitikoilta saisi jotain uutta mitä en ole jo vähintään vuosikymmen sitten lukenut. Mitenkäs sun ennakkoasenteiden kanssa?

"Oikeita nimiä" tälle keskustelulle kyllä on ihan yhtä lailla myös rasismi ja muukalaisviha siinä missä muslimien takapajuisuus tai rikostilastotkin. Minun puolesta keskustellaan vaan oikeilla nimillä.

Ja sen huomion vielä teen, että en ole yhdenkään semmoisen asiantuntijan, tai edes vasemmistoliiton äänestäjän, kanssa itse keskustellut, joka väittäisi että maahanmuutossa ei ole joskus jopa pahojakin ongelmia tai että rajat pitäisi heittää apposen selälleen. Voi olla että näitäkin taruhahmoja jostain löytää mutta mä en ole niihin törmännyt. Ja mitä olen Migristä kuullut niin lähinnä nääntyvät työtaakkansa alla - ei ne sielläkään ole ehdoin tahdoin Suomea täyttämässä, joutuvatpa vaan tekemään töitä lakien ja asetusten puitteissa ja aikamoisen paskamyrskyn keskellä. Nettitrollit eivät näitä lakeja ja asetuksia tai kansainvälistä politiikkaa joudu huomioimaan vaan voivat huudella viereisiin pöytiin mitä lystäävät.

Niin olisi hienoa, vielä olemme melko kaukana siitä tilanteesta. Pöyristymisiä on media täynnä..

Mitä uutta olet vailla? suurin osa jo aiemmin esitetyistä ongelmista ovat jopa enemmän valideja kuin aiemmin kun puhutaan dekadin suuremmasta tulijajoukosta kuin mitä aikaisemmin tuli per vuosi.
Nyt ei puhuta mistään karkkirahoista vaan miljardeista ihan vaan juokseviin kuluihin. Onko meillä tähän varaan? mielestäni ei tässä nykyisessä mittakaavassa.
Turvallisuuden tunteen katoaminen on yksi merkittävimmistä asioista jonka nykyinen touhu on saanut aikaan. Ongelmia on ollut aiemminkin ja niitä on yritetty lakaista nurkkaan vähin äänin "rasismin pelossa".

Rasismi sanana on menettänyt merkityksensä koska sitä käytetään sumeilematta erilaisen mielipiteen hiljentämiseen. Oikea rasismi ja muukalaisviha on oikeasti ongelma ja niitä esiintyy valitettavasti.

Minun ennakkoasenteet pohjautuvat ajatteluun tulevaisuudesta omia lapsiani ajatellen. En valitettavasti ole toistaiseksi nähnyt merkittävästi positiivisia asioita joita nykyinen turvapaikanhaku afrikasta tai arabian ja persian alueelta tulleiden osalta on aikaansaanut esim. euroopassa. Tulijoilta puuttuu suurimmassa määrin kunnioitus auttaja maata ja sen kulttuuria kohtaan.

Ideana olisi sinänsä hyvä mutta suhtaudun aika skeptisesti toteutettavuuteen. Huonosti tuo rauhan kaavan oppiminen on missään toiminut. Afganistanissakin sitä on koitettu opettaa jo 15-vuotta - ja sitä ennen mm. neukkujen ja huomattavasti sitä ennen brittien toimesta. Ei ole onnistunut.
Jenkkien toimesta 2000-luvulla.
Neukkujen toimesta 1970-luvulla(?)
Brittien toimesta vuonna käpy ja risu.
Mutta ei suomalaisten toimesta 2010-luvulla!

Alueen asukkaat koostuisivat aluksi Suomeen tuoduista ja Suomea nähneistä henkilöistä. Eli he olisivat omalta osaltaan jo nähneet mitä on rauhallinen yhteiskunta. Heillä olisi esimerkki ja lähtökohta. Mikä on aivan eri asia kuin mitä edellämainittujen valtioiden kohdalla! Mutta jos he alkaisivat neekeröimään vielä senkin jälkeen siellä kun suomalainen hallinto on vaihdettu, niin hyvä on! Sitten tietäisimme ettei heitä voi sivistää kestävästi, ei ainakaan meidän toimesta.

Tätä uutista olenkin tänne jo varttonut, siis tänne palstalle. Aika niukasti on uutisoitu. Uutta normaalia? Se mikä ei ole normaalia on että kommettiosio edelleenkin auki, tosin suurin osa aiemmista kommentoinneista poistettu.

Mä en ainakaan suostu mihinkään uusiin normaaleihin, koska vanhassa ei ollut mitään käänteentekevää valuvikaa.. ainakaan tähän tarjottuun verrattuna.

Turvallisuutta uhkaavat turvapaikahakijat siirretään omiin keskuksiin

Hallitus muuttaa pikavauhtia 1-3 vastaanottokeskusta paikoiksi, joihin siirretään häiriöitä tai ongelmia aiheuttavat turvapaikanhakijat. Uusi menettely alkaa ensi vuoden alusta.

Maahanmuuttoa pohtiva ministerityöryhmä linjasi tänään, miten vastaanottokeskusten turvallisuusongelmiin puututaan. Ratkaisu on keskittää riskitapaukset 1-3 vastaanottokeskukseen.

Keskuksissa olisi "riittävästi", kuten päätöksessä sanotaan, järjestyksenvalvojia ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia poliisin ja keskuksen muun henkilökunnan tukena.

Minne keskukset sijoittuvat, sitä vasta selvitetään, kertoo ministerityöryhmän pääsihteeri Erkki Matilainen.

Vastaanottokeskusten toimintatavat pysyvät entisellään, ovia ei suljeta, eikä liikkumista estetä, mutta turvapaikanhakijoille voidaan asettaa asumis- ja ilmoittautumisvelvollisuus.

Pieni osa aiheuttaa häiriöitä

Vaikka turvapaikanhakijoita on keskuksissa ennätyksellisen paljon, häiriöitä on ilmennyt vähän.

Mahdollisia riskejä hakijoiden joukosta seulotaan jo nyt. Merkittävä riski on mielenterveysongelmat. Viime päivinä on julkisuudessa kerrottu lisääntyneistä itsemurhayrityksistä.

Ongelmia kärjistää pitkä odottelu ahtaissa keskuksissa.

– Riskit koskevat sekä niitä, jotka vasta odottavat päätöstä, että niitä jotka ovat saaneet kielteisen päätöksen, ja jotka stressaavat poislähtöä, Matilainen sanoo.

Nykytilannetta aiotaan parantaa myös lisäämällä tiedonkulkua keskuksesta toiseen.
Ministerit päättävät - lakitie veisi aikaa

Nyt selvitetään, minne ja miten erityiskeskukset perustetaan.

Tähän saakka erityistä ja vaativaa tukea tarvitsevia turvapaikanhakijoita on sijoitettu Hennalan keskukseen.

Aikaa on vähän. Suunnitelmien pitää olla valmiita marraskuun puoliväliin mennessä, päätös tehdään siitä parin viikon kuluttua ja keskukset aloittavat ensi vuoden alusta.

Suunnitelma on osa hallituksen maahanmuutto-ohjelmaa, eikä sitä tehdä erillistä lakia.

– Lakitie veisi aikaa, perustelee työryhmän päätöstä pääsihteeri Matilainen

http://yle.fi/uutiset/3-9198097

Kuulostaa taas TOSI hyvältä, ongelmatapaukset keskitetään ja edelleenkin saavat kuitenkin mennä ja tulla miten huvittaa.. Miten olisi ihan vankilatyyppiset ratkaisut ja ovissa kahvat vain ulkopuolella? Tai luontoihmisille joku suljettu saarimajoitus?

Jutussa mainitaan 1-3 keskusta. Paljonko näitä todettuja ongelmatapauksia oikeasti on?
Puhutaanko useista kymmenistä vai sadoista?

Saattanee hieman aiheuttaa keskustelua näissä arpajaisissa "voittavilla" paikkakunnilla..

Kuulostaa taas TOSI hyvältä, ongelmatapaukset keskitetään ja edelleenkin saavat kuitenkin mennä ja tulla miten huvittaa.. Miten olisi ihan vankilatyyppiset ratkaisut ja ovissa kahvat vain ulkopuolella? Tai luontoihmisille joku suljettu saarimajoitus?

Aika lailla juuri näin. Mille paikkakunnalle tuon ongelmatapaus-VOKKI-loton pääosuma tulekaan, niin hyvää onnea vaan. Kunnanisät varmaan mielissään, kun valtion korvaukset alkavat pyörimään, mutta kunnan asukkaat ei ehkä ihan niin paljoa...

Muutenkin tuosta sai enemmän sen käsityksen että ovat huolissaan siitä, mitä turvikset tekevät itselleen tai toisille turviksille.
Se mitä nämä tekevät sitten Suomalaisille, ei tunnu niinkään olevan huolen aiheena...

Muutenkin tuosta sai enemmän sen käsityksen että ovat huolissaan siitä, mitä turvikset tekevät itselleen tai toisille turviksille.
Se mitä nämä tekevät sitten Suomalaisille, ei tunnu niinkään olevan huolen aiheena...

Samaa oli havaittavissa Otanmäen tapauksen yhteydessäkin. Vastaanottokeskuksen turvallisuudesta oltiin huolissaan, ei Otanmäkisten..

Back