Suomen sisäinen turvallisuus

Eli kuvaajien olisi pitänyt ymmärtää, että tänään on poliiseilla meneillään normipäivä ja heidän suuntaan ei saa kuvata?
Asiallisella keskustelulla olisi aivan varmasti päädytty parempaan ratkaisuun...nyt tosin ohilaukauksille syntyi aivan varmasti kaupallinen hinta...

Poliisi voisi vaikka pyytää anteeksi, jotta kansalaiselle tulisi hyvä mieli.

Eihän tuossa siitä ole kysymys.
Poliisi vaatii poistamaan valokuvat jotka on otettu sen toiminnasta tilanteessa josta ei ole tarkoitus ottaa kuvia.

Hei kundit camoon! Ei ole kyse taidekuvista vaan ohilaukauksista. Turhaa kamaa eikä mitään judge dreddiä. Oikeesti....
En tiedä onko tämä sarkasmia vai mitä. Mutta poliisi ei voi käskeä laittomuuksia, piste. Ihan sama mitä ihmiset kuvaa, niin vain oikeudella on oikeus poistaa kuvat, piste. Ei muttia, kun minusta, tai kun se olisi kiva...
Itse en anna alaisille laittomuuksista yhtään armoa. Jos se on tehty tietämättömyyttään, niin ok, se on koulutuksen puute. Mutta jos tiedetään ja sovelletaan, no mutta kun ketä se haittaa niin esitutkinta aivan välittömästi.
LAKI ON LAKI, PISTE. PERKELE (sori kirosanasta, mutta se on välttämätön tehokeinot nyt)

Olisi mielenkiintoista päästä tutkiskelemaan tilastoja, joissa rikoksentekijän etnisyys tulisi julki, liekkö tälläinen mahdollista?

Ei.

Nimet voi kyllä saada selville. Ja etunimiä on ollut netissä joskus menneinä vuosina. Niinpä ollaan saatu tietää, että "raiskaavathan suomalaisetkin" viittaa enimmäkseen sellaisiin suomalaisiin kuin Abdi, Mehmet, Muhammed, Muhammad, Elmi, Vladimir, Abdelkadir, Adam (jostain afrikkalaisesta nimestä eurooppalaistettu), Karim...

Etnisyyden perusteella ei tilastoida. Etunimissä islamin kuuluisan profeetan kaimat vähän eri versioissaan ovat tainneet johtaa seksuaalirikostilastoja jo aika kauan. Noudattavat ilmeisesti rauhanuskonnon ikuisen ja täydellisen esikuvan virheetöntä esimerkkiä tai jotain muuta yhtä sairasta.

Viimeksi muokattu:
En tiedä onko tämä sarkasmia vai mitä.
Olen seurannut ihan riittävästi poliisin duunia läheltä jo faijan aikana ja muutamat tutut.
On niin vitun ikävää duunia monasti ja sitten vielä kaiken maailman janarit hankaloittaa sitä viisastelullaan. Koittakaa hei ihan oikeesti olla joustavia turvallisuusviranomaisten kanssa toimittaessa.

En tiedä onko tämä sarkasmia vai mitä. Mutta poliisi ei voi käskeä laittomuuksia, piste. Ihan sama mitä ihmiset kuvaa, niin vain oikeudella on oikeus poistaa kuvat, piste. Ei muttia, kun minusta, tai kun se olisi kiva...
Itse en anna alaisille laittomuuksista yhtään armoa. Jos se on tehty tietämättömyyttään, niin ok, se on koulutuksen puute. Mutta jos tiedetään ja sovelletaan, no mutta kun ketä se haittaa niin esitutkinta aivan välittömästi.
LAKI ON LAKI, PISTE. PERKELE (sori kirosanasta, mutta se on välttämätön tehokeinot nyt)

Nyt nousee hattu kattoon asti tuon kommentin kohdalla.

.

Viimeksi muokattu:
Olen seurannut ihan riittävästi poliisin duunia läheltä jo faijan aikana ja muutamat tutut.
On niin vitun ikävää duunia monasti ja sitten vielä kaiken maailman janarit hankaloittaa sitä viisastelullaan. Koittakaa hei ihan oikeesti olla joustavia turvallisuusviranomaisten kanssa toimittaessa.
Ei tarvitse olla joustava, vaan kohtelias. Se kuuluu yleissivistykseen. Vaikka olet väärässä, niin voit olla kohtelias, tarkoitan tällä siviiliä.
Viranomaisella kyllä löytyy työkalut, jos asiakas on väärässä, vittumainen tai hankala, mutta lakia ei silti voi rikkoa. Ehkä hieman taivuttaa, mutta ei missään nimessä rikoa. Piste.
Taivuttamisella tarkoitan, laki sanoo A->B ja koska B ei toimi niin C.
Virkamies voi sanoa, A->B mutta ei välttämättä ole tarve mennä, vaikka laki niin sanosi, niin palataan B.

Selviskin miksi Taponen ja Suvi Auvinen on kavereita nykyisin, se helpompaa kun saa valita mitä lakeja noudattaa.

Koulukaverini oli ollut isänsä kans kapakassa, ja heille ei loppuillasta oltu enään tarjoiltu kun liian kännissä. No tämä isä oli lyönyt virkamerkin pöytään ja uhannut sulkea koko paikan. Tietenkin paikalle oli soitettu oikeat poliisit jotka veivät väsyneen virka veljen lepäämään. Siinäpä @Rauhantekijä esimerkki tilannetajusta.
Kuvaajana olisin soittanut oikeat poliisit paikalle.

Enpä olisi koskaan uskonut pitäväni Yrjö Raution kolumnista. Ei mene sentään itseään tuomitsemaan, mutta tuomitsee sentään jotain.

Moni suomalainen ylpeilee yhä ajalla, jonka oli brutaalin diktatuurin palveluksessa

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005387681.html

Lukijoiden kommentit ovat poikkeuksellisen kiintoisia.

Koittakaa hei ihan oikeesti olla joustavia turvallisuusviranomaisten kanssa toimittaessa.

Ilman muuta ja mielellään. Joustavia, mutta myös tarkkoja ja täsmällisiä.

Veikkaisin, että poliisin työ on niin kuormittavaa osin juuri siksi että poliiseissakin on liikaa niitä mulkkuja, joille oman aseman ja auktoriteetin ylikorostaminen on tärkeämpää kuin hommien hoitaminen. 15% pilaa koko porukan maineen.

Juuri siksikin olisi tärkeää, että poliisikoulutuksen arvosteluperiaatteet muutettaisiin samanlaisiksi kuin korkeakouluissa, yliopistoissa ja AMK:ssa ainakin pitäisi olla: hylättyjä ja kiitettäviä tenteistä saman verran niin että huonot karsiutuvat jo koulutuksen aikana pois. Aloituspaikkoja voi sitten olla karsiutumisprosentin verran enemmän.

Ei tarvitse olla joustava, vaan kohtelias. Se kuuluu yleissivistykseen. Vaikka olet väärässä, niin voit olla kohtelias, tarkoitan tällä siviiliä.

Tässä ei varmaan olisi ollut pahitteeksi, vaikka poliisi olisi asiallisesti kertonut edes jollain tavalla, miksi on tärkeää poistaa kuvat ja saada ehkä nopeastikin kuvaajan samaan kelkkaan ihan laillisesti. "Poistatko itse vai poistammeko me" on juuri sitä dialogia, joka nostaa karvat pystyyn.

Varmaan jokainen suomalainen normaali ihminen tekee kaikkensa tämän eteen. En oikein millään usko ettei tämä olisi (ollut) itsestäänselvyys jo vuosisatoja. Tämänhän tulee olla kaikkien etu. En millään usko ettei tämä olisi normaalien suomalaisten geeneissä ja lujassa. Se on lisäksi vakaan yhteiskunnan yksi perusedellytys.

Mutta otetaan mikrotason esimerkki. Minä itse ja tyttäreeni kohdistunut Arvopohjainen väkivalta. Minä itse ja myös tyttäreni ovat kokeneet ihan katutasolla sen, ettei poliisia kiinnosta vittuakaan väkivalta tai sen tutkiminen, jos kyseessä on Arvopohja eikä uhrilta lähde henki. Siis vaikka kaikki valvontakameroiden kuvat yms. olivat olemassa, tutkittavissa ja syyllinen olisi käsittääkseni saatu aika helposti sosiaalitukikeskuksesta kiinni, niin ei paljoa paskaakaan Poliisia kiinnostanut olettaen ja rivien välistä ymmärtäen Arvopohjan ja rasismin vuoksi.

Kyseinen sattumus on varmaan yksi pieni hiekanjyvä ajan suuressa virrassa, mutta ehkäpä se yksilötasolla voi olla hiekanjyvää suurempi? Ehkäpä se hiekanjyvä ja kuvottava pettymys virkavaltaan saa aikaan väreitä, jotka heijastuvat aika kauaksi? On jo. Luottamusta kun on aika saatanan vaikea saada enää takaisin, jos sen on kerran menettänyt.

Jos mennään taas mikrosta makrotasolle, niin Taposen ja Huhtelan horinat vain syventävät kuvaa Suomen poliisilaitoksen moraalisen rappion etenemisestä. Todella ikävää ja kuvottavaa, mutta pelkkää faktaa, kai?

Back