Hmm. Hyvä, että olet kuivilla. Tämä nyt ei oikeastaan liity sinuun, mutta kirjoittamastasi tuli mieleen, että on hyvin hyvin erikoista, että usein parisuhdetta etsitään juottoloista päihdyttävien aineiden vaikutuksen alaisena.
Ihmettelen, että minkälaisen äidin tai isän lapsilleen löytää jostain kapakasta juopottelemasta ja huoraamasta? No tuurilla voi toki löytyä ihminen joka järkiintyy pian, mutta en itse luottaisi ihan pelkkään tuuriin.
Minulle tietysti oli selvää, että puolisoa katseltiin ensisijaisesti oman herätysliikkeen sisältä. Silloin tiesi, että arvot on samat.
Jos minulla ei olisi mitään hengellistä vakaumusta, niin etsisin (siis jos olisin nuori ja puolisoa vailla) puolisoa joltakin työpaikalta tai harrastuksista. Esim. jonkun lääkärin olis voinut pyytää iltakävelylle. Tai sitten olisin lähtenyt notkumaan hevostalleille tai jonkun urheilukentän laidalle. Tai partioon. Voi toki olla, että ne samat naiset jotka lapio paskaa tallilla illat on yöt baarissa. Tai jotain.
Jaa mitenkö edellinen pohdinta liittyy suomen sisäiseen turvallisuuteen? No siten, että jos parisuhde alkaa juottolasta niin saatetaan tarvita niitä poliisin kotikäyntejä ja lastensuojelua yms. sellaiset 4 vuosikymmentä. Kärjistettyä toki, mutta alkoholistipariskunta lienee sisäiselle turvallisuudelle pahempi uhka kuin raitis pariskunta. Ja en todellakaan nyt tarkoita, että esim. uskovaiset eivät työllistäisi poliisia ja lastensuojelua. Hankalia luonteita ja mielenterveysongelmia on uskovaisissakin paljon.
Minä vastustan alkoholin myyntiä ja käyttöä. Tunnistan kyllä toisaalta sen faktan, että alkoholin kieltolaki on vielä pahempi vaihtoehto kuin alkoholin luvallinen myynti ja käyttö.
Miten ihmeessä alkoholin ja muiden päihteiden tarve saataisiin alhaiseksi? Ei taida olla helppoja ratkaisuja vielä keksitty. Minun elämäni on kivaa ilman alkoholia. Ja toisinaan raskastakin. Alkoholi ei kuitenkaan ole ratkaisu mihinkään. Ei ole mitään ongelmaa jota ei voisi alkoholilla pahentaa!