Tiedän useita narkomaaneja ja alkoholisteja jotka kaikkien ihmetykseksi ovat saaneet elämänsä kuntoon,ammatit,työt ja perheetkin perustaneeet. Täysiraittius ei ole ollut ratkaisu. Kutsunut sitä harmaaksi alueeksi.
.
Kun järjellä miettii, täysraittius on ainoa vaihtoehto. Ja lohduttavaa, että se on mahdollista vaikka hyvin vaikeata, vaatii tukea ja psyykkistä työtä. Äärimmäisen harva pystyy yksin, jos kukaan.
Minä tunnen muutamia viinamäen kavereita ja muutaman olen haudannut. Alkaahan minullakin olla jo ikää. Kyllä luokkakuvasta jo raaputetaan väkeä. Ja viinahan se siinä, pojilla etenkin.
Se mikä minua aina harmittaa, on se, että juuri tämä yksilö ei useinkaan ole mikään velttiö, jotka alkoholi luonnollisesti myös tuhoaa. Valitettavasti tuliliemi ottaa kiinni juuri monet sellaiset, joilla on ne oikeat tulet, enemmän energiaa kuin muilla. Tällaisia reippaita ja rohkeita kavereita olen tavannut ja heidän kanssaan kulkenut rahtilaivoissa, Kyproksella, Jugoslaviassa, suomalaisilla työmailla. Samassa pöydässä saattoi olla lääkäri, rehtori ja kylän paras kirvesmies ja kaikille yhteistä oli ystävyys tuliliemeen ja vaikeuksien ajat edessä päin, kunnes laulujen lunnaat oli maksettava.
Monta kertaa mietin, että olisit soittanut. Jotain olisi vielä keksitty.
Ja kyllä tämä aina on tiedetty. Minua surettavat nuoret, jotka astuvat samaa tietä kerran toisensa jälkeen ja näen tuolla kulkiessani jo joitakin, joille tuhon musta lintu istuu olkapäälle. Kuningas alkoholi antaa ensin ja lopulta tulee perimään hintaa, jota kukaan sen
todellinen ystävä ei voi välttyä maksamasta.
On ihan psykologista, ettei tätä juttua tajua kuin alan miehet, olivat sitten herroja tai narreja. Suurin osa ihmisistä aidosti luulee, että kaikki muuttuu iloksi, kun kapakat ovat auki 24h ja votkaa saa Alepasta. Sitten Euroopan viimeinen intiaaniheimo lähtee viimeinkin henkiseen nousuun.