Suomen sisäinen turvallisuus

Toihan on tiedetty mut mukava et Rebekka on kertonut asian ihan "ääneen". Liekköhän Rebekka jo toipunut pääsiäisestä ?
 
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005627227.html

Palkittua upseeria syytetään sotilasrikoksista – Oikeudessa erikoisjärjestelyt, koska esille tulee Suomen ulkoisen turvallisuuden kannalta kriittistä tietoa

Tietoturvasyiden takia rikossyytettä ei käsitellä perinteiseen tapaan oikeussalissa.

Vuoden upseeriksikin valittu ja vuosia Rajavartiolaitoksen pääluottamusmiehenä työskennellyt 45-vuotias majuri on nyt syytteessä kolmesta sotilasrikoksesta.

Mistä asiassa on sitten kyse? Miksi palkittu upseeri on syytteessä? Onhan Upseeriliittokin kuvaillut miestä julkisuudessa ”esimerkilliseksi ja hyväksi upseeriksi”.

Nämä kysymykset nousivat esiin tänään tiistaina, kun oikeuskäsittely miestä vastaan alkoi Helsingin hovioikeudessa. On ylipäätään melko harvinaista, että näin korkeassa sotilasvirassa oleva työntekijä on sotilasrikossyytteessä. Vähintään majurin arvoisen sotilaan syytteiden ensimmäinen oikeusaste on hovioikeus, eli asiaa ei ole siis käsitelty käräjäoikeudessa.

Syytteen saanut majuri työskentelee nykyään Rajavartiolaitoksen raja- ja merivartiokoulussa. Epäillyt rikokset ovat tapahtuneet tapahtunut vuosina 2014–2015. Häntä ei ole pantu viralta tutkinnan aikana.

Näistä miestä syytetään
Tiistaina julki tulleen syytteen mukaan majuri olisi raja- merivartiokoulussa syyllistynyt opettajan tehtävissä palvelusrikokseen.

Syytteen mukaan majuri olisi säilyttänyt ilman lupaa ulkoista kovalevyä, jossa olisi muun muassa Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen suojaustasolla 2 suojattua aineistoa.

– Hänellä ei myöskään raja- ja merivartiokoulun vanhempana opettajana ollut oikeutta pitää sanottuja salassa pidettäviä tietoja ulkoisella kovalevyllä hallussaan, eikä hänen tehtäviinsä tietojen kuulunut sanottujen salaisten tietojen käsitteleminen, syytteessä lukee.

Kovalevy oli peräisin hänen edellisestä työpaikastaan Kaakkois-Suomen rajavartioston esikunnasta, jossa hän toimi useita vuosia valmiusupseerina.

Valmiusupseerin tehtävä oli merkittävä, siinä vastattiin muun muassa koulutuksen suunnittelusta, ja tehtävässä käsiteltiin salassa pidettäviä tietoja.
– Nämä asiat perustuvat luottamukseen. Kun hän jättää vanhan tehtävän, kynä putoaa. Hän voi viedä vanhasta tehtävästä vain niitä asioita, joihin lupa on. Kun tehtävät vaihtuvat, asiat jäävät, Rajavartiolaitoksen oikeudellisen osaston osastopäällikkö Ari-Pekka Koivisto sanoi oikeudessa.

– Hänellä ei ole ollut harkintakykyä. Tämä on lähtenyt lapasesta, Koivisto totesi.

Syytteen mukaan mies myös käsitteli salassa tietoja sellaisella koneella, joka ei täyttänyt viranomaisten asettamia korkeita tietoturvallisuusvaatimuksia. Hän teki koneella kovalevylle virustarkistuksen.

– Hän on kytkenyt sanotun ulkoisen kovalevyn julkisen hallinnon turvallisuusverkkoon (TUVE-verkko) kytkettyyn tietokoneeseen (TUVE-tietokoneeseen). TUVE-verkko ei ole täyttänyt korkean tietoturvatason vaatimuksia, syytteessä lukee.

Hän säilytti salassa pidettäviä tietoja myös TUVE-verkossa henkilökohtaisella palvelinalueella, mikä ei ollut sallittua. Koulun opiskelijoilla oli tietoihin pääsy.

Syytetään myös kahdesta virkasalaisuuden rikkomisesta
Syyttäjä syyttää majuria myös kahdesta virkasalaisuuden rikkomisesta. Syytteen mukaan majuri olisi paljastanut kadettikurssille ja koulunsa oppilaille salassa pidettäviä tietoja.

– (Mies) on paljastanut rajajoukkojen toimintaan ja toiminnan suunnitteluun liittyviä salassa pidettäviä tietoja sodan ajan operatiivisten tehtäviin valmistautumisesta. Kadettikurssin opiskelijoilla ei ole ollut oikeutta pitää hallussaan tai käsitellä salassa pidettäviä suojaustason 1 ja 2 tietoaineistoja.

– (Mies) on tahallaan paljastanut rajavartijan peruskurssi 22:n oppilaille opetusaineistoon sisältyneitä salaisia tietoja, syytteissä lukee.

Epäilykset paljastuivat, kun muut opettaja ihmettelivät majurin opetustoimia.

– Hän on tahallaan paljastanut salassa pidettäviä oppilaille. Ei tiedetä, että tietoa olisi joutunut (muiden) ulkopuolisten haltuun. Kyseessä on kriittisiä tietoja, joita mahdollinen vastustaja voi hyödyntää.

– Hän on voinut aiheuttaa merkittävää haittaa maan puolustukselle ja turvallisuudelle, valtionsyyttäjä Jorma Äijälä sanoi oikeudessa.

Hän vaatii majurille sakkorangaistusta palvelusrikoksesta ja kahdesta virkasalaisuuden rikkomisesta.

Mies kiistää syytteet
Miehen puolustus kiisti syytteet oikeudessa.

– Ei ole minkäänlaista tietovuotoa, eikä vahinkoa sattunut. Eikä kukaan ole esittänyt vahingonkorvausvaatimuksia, miehen puolustaja sanoi oikeudessa.

Miehen puolustuksen mukaan Rajavartiolaitos oli itse hyväksynyt sen, että hän saa ulkoisen kovalevyn mukaansa.

– Se on tutkittu ja tarkastettu ennen kuin hän on lähtenyt. Sieltä on poistettu lukusia tietoja. Se on annettu hänelle semmoisine tiedostoineen, joita koululla voi käyttää, miehen puolustus sanoi.

Miehen puolustuksen mukaan majuri ei myöskään säilyttänyt tietoja määräysten vastaisesti. Miehen mukaan hän ei paljastanut myöskään oppilaille salassa pidettävää tietoa.

Miehen oikeuteen jättämässä kirjallisessa vastauksessa tilannetta luonnehditaan miehen kannalta ”kohtuuttomaksi”.

– Tilanne on (miehen) kannalta täysin kohtuuton. Hän on tuonut tarkistetun kovalevyn mukanaan vastaavien tahojen suostumuksella ja hyväksynnällä, mutta nyt jälkikäteen asia katsotaan rikokseksi, kirjallisessa vastauksessa lukee.

Salaisia tietoja
Tämänkertainen oikeuskäsittely on siitä erikoinen, sillä oikeuskäsittely pidetään alkua lukuun ottamatta pääesikunnan tiloissa. Menettelyä perustellaan tietoturvan varmistamisella. Hovioikeuteen tuotiin asiakirjoja esimerkiksi mustissa, erittäin tarkoin lukituissa laukuissa.

Oikeus ryhtyi poikkeukselliseen erikoisjärjestelyyn, koska oikeudenkäynnissä tulee esiin sellaisia tietoja, jotka voisivat ulkopuolelle levitessään aiheuttaa vaaraa Suomen turvallisuudelle. Oikeus haluaa siis varmentua siitä, etteivät supersalaiset tiedot leviä vahingossakaan ulkopuolisille.

– Perusteena on, että tässä voi tulla esille tietoja, jotka saattaisivat vaarantaa valtion ulkoisen turvallisuuden.

– Myös Suomen kansainväliset suhteet voisivat vaarantua, oikeuden puheenjohtaja totesi istunnossa.

Oikeuskäsittelyyn on varattu neljä päivää. Käsittelyn on määrä päättyä 13. huhtikuuta.
 
Raahen henkirikosten esitutkinnat valmistuivat – miestä epäillään kahdesta murhasta ja lukuisista muista rikoksista

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjoi...hasta-ja-lukuisista-muista-rikoksista/789665/
Poliisi epäilee henkirikoksista vuonna 1975 syntynyttä raahelaista miestä.


Ensimmäinen henkirikos tapahtui 13.9.2017 kello 01.30 jälkeen Raahen keskustan tuntumassa olevalla tyhjällä tontilla. Henkirikoksen uhrina oli nuori nainen.
Poliisi kertoo, että kyseistä henkirikosta on tutkittu murhana muun muassa teon raakuuden ja julmuuden sekä sen mahdollisen suunnitelmallisuuden vuoksi.


Toinen henkirikos tapahtui vain muutama päivä myöhemmin eli 17.9.2017 Raahen Piehingissä. Uhrina tässä henkirikoksessa oli yli 50-vuotias nainen. Myös tätä henkirikosta on tutkittu murhana.
Poliisin mukaan molemmissa henkirikoksissa surmaaminen tehtiin teräaseella ja rikosten tekotapa oli yhteneväinen.
 
"Kun heikossa asemassa olevan ryhmän koulutustaso nousee ja ryhmän koko kasvaa tarpeeksi suureksi, se laittaa muutoksen pyörät pyörimään, Helsingin Sanomat kirjoittaa."

Mahtaako tuo päteä muuhunkin kuin naisten heikkoon asemaan Suomessa... Kun ryhmän koko kasvaa tarpeeksi suureksi, se laittaa muutoksen pyörät pyörimään. Hesari vielä uutisoi. On pravdalta varmaankin lipsahtanut.
 
"Kun heikossa asemassa olevan ryhmän koulutustaso nousee ja ryhmän koko kasvaa tarpeeksi suureksi, se laittaa muutoksen pyörät pyörimään, Helsingin Sanomat kirjoittaa."

Mahtaako tuo päteä muuhunkin kuin naisten heikkoon asemaan Suomessa... Kun ryhmän koko kasvaa tarpeeksi suureksi, se laittaa muutoksen pyörät pyörimään. Hesari vielä uutisoi. On pravdalta varmaankin lipsahtanut.
Ovat valmiiksi korkeakoulutettuja joten ei tietenkään päde...:rolleyes:
 
Tämän luettuaan arvostaa kyllä entistä enemmän poliiseja. Päivästä toiseen he hoitavat hommat kitisemättä, ammattimaisesti ja niin, että meillä kansalaisilla on turvallista elää.

https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2449921
8.4.2018

"Tätä et näe Poliisit-sarjassa - "Kun palaan autoon, kyyneleet alkavat valua"

Torstai kello 4.50: Aamupesulla katson peilikuvaani. Näytän kymmenen vuotta ikäistäni vanhemmalta. Olen väsynyt henkisesti ja fyysisesti.

Kello 7.00: Käskynjako. Ryhmänjohtaja kertoo tieliikennelain uudistuksista. Sanat menevät minulta ohi. Edellisestä yövuorosta on kulunut kaksi päivää, eikä keikka-ajon raiskaama kroppa tai mieli enää palaudu tarpeeksi nopeasti.

Kello 7.20: Tehtävä 37 (kuollut henkilö). Menemme asuntoon, jossa kohtaamme hysteerisen isän ja äidin. Heidän puheestaan ei saa selvää. Yritämme rauhoitella, mutta se ei onnistu. Makuuhuoneen pinnasängyssä makaa puolivuotias vauva huulet sinertävinä ja lasittunut katse silmissä. Nostan vauvan kylmälle lavetille ja peittelen hänet lakanalla. Kun palaan autoon, kyyneleet alkavat valua. Mitä jos tuo olisi minun lapseni?

Kello 9.00: PR-tehtävä päiväkodissa. Esittelen hymyssä suin poliisiautoa lapsille.

Kello 11.05: Tehtävä 34 (päihtynyt henkilö). Juopot ovat keskustassa tuhannen päissään. He ovat kadottaneet otteen elämäänsä jo vuosia sitten ja odottavat vain loppuaan. Joku on syvästi järkyttynyt siitä, että katukuvassa on tällainen merkittävä tahra. Hän on soittanut viranomaiset siivoamaan sen.

Kello 12.30: Lounas. Haemme kiinalaista. Ohikulkija vittuilee, kun jätämme auton kävelykadulle. Muistutan, että poliisin on oltava lähtövalmiina, jos paska osuu tuulettimeen. En tosin aivan näillä sanoilla.

Kello 14.30: Nainen on jättänyt avaimet autoonsa. Autamme.

Kello 16.30: Tehtävä 201 (peltikolari). Herra nappaskengissään raivoaa, kun Audin puskuri on haljennut. Opiskelijatyttö on ajanut perään liikennevaloissa. Rauhoittelemme, että vakuutus kyllä korvaa, mutta se ei miestä kiinnosta. Tekisi mieleni läimäyttää avokämmenellä ja näyttää kuvaa aamun keikasta. Teemme paperit ja toivotamme hyvää päivänjatkoa.

Kello 19.00: Vuoro ohi.

Perjantai kello 17.00: Vaimo palaa töistä, ja vaihdamme lastenhoitovuoroa. Vaimolla alkoi vapaa viikonloppu, minulla yövuorot ja päivänukkumiset. Edellisestä vapaasta viikonlopusta on kuusi viikkoa.

Kello 18.00: Tehtävä 204 (liikenneonnettomuus suuri). Perheenäiti on päättänyt kuolla ja on ajanut autonsa päin rekan keulaa. Pelastuslaitos siivoaa romua ja ruumiinkappaleita, me ohjaamme liikennettä. Syntyy ruuhka, ja lomalaiset jupisevat poliisin toiminnasta. Eräs kuski käyttää asiatonta kieltä, koska poliisin vuoksi hän myöhästyy tilaisuudesta, johon on menossa. Kehotan herraa rauhoittumaan ja toivotan hyvää lomaa.

Kello 22.30: Loputtomasti paperitöitä.

Kello 2.00: Valvomme järjestystä keskustassa. Joku tulee auton ikkunalle ja pyytää: ”Saisinko makkaraperunat?” Kaveriporukka nauraa taustalla. Ei jaksa naurattaa, ja saan haukut tiukkapipoisuudesta.

Kello 5.00: Vuoro ohi.

Lauantai kello 19.00: Käskynjako. Avaimensa autoon jättänyt nainen on tuonut kiitoskortin ja konvehtirasian.

Kello 21.00: Tehtävä 361 (perheväkivalta). Mies on nauttinut pullon Koskenkorvaa ja nostanut vaimon kurkusta seinälle. Perheen murrosikäinen poika on mennyt auttamaan äitiä, ja isä on lyönyt poikaa nyrkillä naamaan. Kun tulemme paikalle, mies ottaa kirveen ja uhoaa tappavansa kaikki. Poliisikoira tarraa miehen käteen, ja otamme hänet hallintaan. Seuraavana päivänä sekä vaimo että poika kieltäytyvät todistamasta isää vastaan.

Kello 2.00: Nuori mies vaatii viranomaisilta välittömiä toimia, koska häntä ei ole päästetty sisälle baariin. Hän kertoo maksavansa poliisin palkan veroina ja potkaisee lommon automme kylkeen.

Kello 7.00: Vuoro ohi.

Poliisi X

Tällä Sunnuntaisuomalaisen palstalla eri alojen ammattilaiset kertovat asioista, joista ei voi puhua omalla nimellä."
 
Enemmän v#tuttaa ne kyytin pummaajat.
Mulla on tapana tehdä seuraavasti:
- kyydin pummaaja: "voitteko heittää mut kotiin?"
- minä: "voidaan"
- pummaaja (ilahtuneena): "jaa heitätte?"
- minä: "ei heitetä"
- pummaaja: "siis voitteko heittää vai ette?"
- minä: "voidaan heittää"
- pummaaja: "siis heitätte?"
- minä: "ei heitetä"
- pummaaja: "siis voitteko te nyt heittää?"
- minä: "voidaan heittää; meillä on työaikaa jäljellä, auto alla ja polttoainetta tankissa. Voidaan heittää, mutta ei heitetä"

Tai toinen on:
- pummaaja: "heitättekö mut kotiin?"
- minä: "me ei saada heittää tällä, mutta mä pääsen aamulla seitsemältä; odota tässä niin mä heitän sut mun omalla autolla"

Juoppoja voi myös juoksuttaa tyyliin "mä en viitsi ottaa tässä kyytiin kun kaikki näkee, mutta jos menet tuonne kulman taakse odottamaan niin me tullaan sinne, jos ei tule jotain kiireellisempää keikkaa".

Useimmat kyllä tajuavat, että tyhmään kysymykseen saattaa saada tyhmän vastauksen.
 
Mulla on tapana tehdä seuraavasti:
- kyydin pummaaja: "voitteko heittää mut kotiin?"
- minä: "voidaan"
- pummaaja (ilahtuneena): "jaa heitätte?"
- minä: "ei heitetä"
- pummaaja: "siis voitteko heittää vai ette?"
- minä: "voidaan heittää"
- pummaaja: "siis heitätte?"
- minä: "ei heitetä"
- pummaaja: "siis voitteko te nyt heittää?"
- minä: "voidaan heittää; meillä on työaikaa jäljellä, auto alla ja polttoainetta tankissa. Voidaan heittää, mutta ei heitetä"

Tai toinen on:
- pummaaja: "heitättekö mut kotiin?"
- minä: "me ei saada heittää tällä, mutta mä pääsen aamulla seitsemältä; odota tässä niin mä heitän sut mun omalla autolla"

Juoppoja voi myös juoksuttaa tyyliin "mä en viitsi ottaa tässä kyytiin kun kaikki näkee, mutta jos menet tuonne kulman taakse odottamaan niin me tullaan sinne, jos ei tule jotain kiireellisempää keikkaa".

Useimmat kyllä tajuavat, että tyhmään kysymykseen saattaa saada tyhmän vastauksen.
:ROFLMAO: kerran eräs vanhempi herrasmies aloitti kyllä sellaisen aasinsillan kautta kysymään kyytiä,että se oli jo taidonnäyte sinänsä.
 
Onko tässä jokin uusuutiskielinen merkitys?

Tappo Vaasassa: Poliisi otti kiinni yhden miehen - "Tuomittu aikaisemmin henkirikoksesta Suomessa"
  • Karjalainen
Aihekuva

38-vuotias mies kuoli saamiinsa vammoihin yksityisasunnossa Vaasan Huutoniemellä lauantaina illalla kello 22:n jälkeen.
- Uhri oli onnistunut soittamaan hätäpuhelun ennen kuolemaansa. Ensihoidon ja sairaanhoidon ripeästä toiminnasta huolimatta miehen vammat olivat niin vakavat, ettei hänen henkeään pystytty pelastamaan. Hänet todettiin kuolleeksi sairaalassa, Pohjanmaan poliisi tiedottaa.
Poliisi otti heti tekopaikan läheisyydestä kiinni yhden miehen epäiltynä taposta.
- Rikoksesta epäilty on poliisille entuudestaan tunnettu, ja hänet on aikaisemmin tuomittu henkirikoksesta Suomessa, poliisi kertoo.
https://www.karjalainen.fi/uutiset/...tuomittu-aikaisemmin-henkirikoksesta-suomessa
 
No ei esimiehet, mutta mesut eli palomestarit kyllä. Näiden maastoautojen ostamisesta voidaan olla montaa mieltä, mutta aika heikkoja ne perustelut ovat. Ongelma on ettei virkamiehilla ole mitään tulosvastuuta, joten rahaa voidaan tuhlata päättömyksiinkin.

Ne mersut ovat yleensä jotain neutraalia väriä ja ne teipataan punaisiksi. Muutaman vuoden ikäisinä ne myydään siviiliin. Käytännössä pelastuslaitokset menettävät tuskin mitään arvon alentumisena..
 
Viimeksi muokattu:
Ne mersut ovat yleensä jotain neutraalia väriä ja ne teipataan punaisiksi. Muutaman vuoden ikäisinä ne myydään siviiliin. Käytännössä pelastuslaitokset menettävät tuskin mitään arvon alentumisena..

Se mistä puhut on miehistöautot joita sopimuspalokunnat hankkivat juuri esittämäläsi tavalla. Ennen kunnallissa palokunnissa tätä tehtiin myös.
Aluepelastuslaitoksilla tämä on sitten harvinaisempaa, mutta mahdollista.

Mestareiden GL maasturit palvelevat useamman vuoden ja päätyvät uuden tullessa vara-autoksi.
Myös MB Vito/Sprinter malliset johtoautoja on modifioitu niin runsaasti, että he harvoin ovat ns. pikkubusseja, joita saa helposti diilattua eteenpäin. Kysymys on alustan hintaerosta, MB GL vs MB Vito.
 
https://www.facebook.com/jussi.hallaaho?fref=nf
Jussi Halla-aho
9 hrs ·
Helsingin Sanomat HS
·

Aika karua. Kuten on ollut lukemattomia kertoja puhetta aiemminkin, kaupunginosat eriytyvät, koska maksukykyiset vanhemmat haluavat, että heidän lapsensa saavat käydä päiväkotia ja koulua rauhassa ja ilman väkivaltaa tai sen uhkaa.
Helsingin Sanomien toisessa aiheeseen liittyvässä artikkelissa nostetaan esiin ne tavalliset selitykset kuten ilmoitusherkkyyden kasvu. Tosin myönnetään varovasti, että lisääntyneen aggressiivisuuden taustalla voi olla myös lisääntynyttä aggressiivisuutta.
Lisäksi tietysti korostetaan "positiivisen pedagogiikan" merkitystä. Kodeissa ja kasvatuksessa ei välttämättä ole vikaa. Myös opettajien suuri vaihtuvuus voi olla selitys lasten oireilulle.
Itse kyllä luulen, että opettajien vaihtuvuus on pikemminkin seuraus lasten oireilusta kuin syy siihen. En liioin usko, että 6-vuotiaat oppivat omin päin kutsumaan aikuisia "vitun ämmiksi".
Vanhempien raportin mukaan henkilökunta ei puutu lasten keskinäisiin pahoinpitelyihin, törkeästä kielenkäytöstä puhumattakaan, ennen kuin joku vanhemmista tekee sen ensin. Päiväkodin johto ja kaupunki näyttävät löytäneen tarmonsa vasta, kun tilanne on kerrottu julkisuuteen.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös päiväkodin arkea elävän henkilökunnan näkemyksiä, vaikka nimettömänä. Ehkä he ovat huomanneet, että puuttumisesta ei ole mitään hyötyä. Onko ylhäältä päin kannustettu hyssyttelyyn? Tulevatko vanhemmat silmille? Siinäpä medialle lisää tutkittavaa.
Tässäkään tapauksessa julistuspolitiikasta ei ole hyötyä kenellekään. Kaikilla toki on OIKEUS turvalliseen opetusympäristöön, mutta todellisuudessa opetusympäristö näyttää muuttuvan yhä vähemmän turvalliseksi.
 
Back
Top