Suomi 100 vuotta

Svinhuvudin varhaislapsuuden koti on Rapolan muinaislinnan juurella jossa suku asutti kartanoa 1500-luvulta, siellä Suomen historia ulottuu 2000 vuotta taaksepäin.
Kartano ja koko alue tarvitsisi restaurointia sekä arkeologisia tutkimuksia, en tunne muita Euroopan maita joissa tällaiset kohteet jätetään järjestään vaille riittävää rahoitusta.
Nationalismi paha ja silleen.

Pieni tarkennus on paikallaan. P E Svinhufvud tosiaan syntyi Rapolan kartanossa Sääksmäellä, mutta isoisän epäonnistuneet liiketoimet veivät kartanon ja P E varttui Helsingissä. Tämä Rapolan kartano ei enää kaipaa valtion varoja, sillä Senaatti myi sen viime vuonnna yksityishenkilölle.
Vaurastuttuaan P E Svindufvud osti Luumäeltä itselleen Kotkaniemen kartanon, jossa asui kuolemaansa asti. Historia kuitenkin toistui jälleen, sillä nyt pojanpojan liiketoimet epäonnistuivat ja tämäkin kartano meni pakkohuutokauppaan päätyen valtion omistukseen. Tuli tähän pojanpoika Svinhufvudiin tutustuttuakin Rovajärvellä 1980 -luvun alussa, kun hän oli kertausharjoituksissa mittausupseerina.
 
Pieni tarkennus on paikallaan. P E Svinhufvud tosiaan syntyi Rapolan kartanossa Sääksmäellä, mutta isoisän epäonnistuneet liiketoimet veivät kartanon ja P E varttui Helsingissä. Tämä Rapolan kartano ei enää kaipaa valtion varoja, sillä Senaatti myi sen viime vuonnna yksityishenkilölle.
Vaurastuttuaan P E Svindufvud osti Luumäeltä itselleen Kotkaniemen kartanon, jossa asui kuolemaansa asti. Historia kuitenkin toistui jälleen, sillä nyt pojanpojan liiketoimet epäonnistuivat ja tämäkin kartano meni pakkohuutokauppaan päätyen valtion omistukseen. Tuli tähän pojanpoika Svinhufvudiin tutustuttuakin Rovajärvellä 1980 -luvun alussa, kun hän oli kertausharjoituksissa mittausupseerina.


Nyt täytyy kyllä ihmetellä tätä touhua, mitähän muuta Senaatti on myynyt yksyishenkilöille.
Kiitos kokoomus ja kumppanit tästäkin paskasta, senaatti, leijona ja kaikki muu pakko yksityistäminen on ollut ihan täyttä paskaa.
Siis nyt puhutaan kansallisesti täysin korvaamattoman arvokkaista kohteista, kultuurimaisemaa ja historiaa ympärillä niin paljon että sen aistii.
Kapitalimisn kehdoissa Britanniassa ja Yhdyvalloissa näitä paikkoja vaalitaan ja valtion rahoitus turvataan.
Suomi on kyllä henkisiltä arvoiltaan täysin ontto paikka nykyään.
 
Nyt täytyy kyllä ihmetellä tätä touhua, mitähän muuta Senaatti on myynyt yksyishenkilöille.

Sehän nyt on heidän tehtävänsä eli myydä valtion tarpeettomia kiinteistöjä mahdollisimman hyvään hintaan. Jos eivät näin tekisi, jäisivät päälliköiden bonarit saamatta ja voisi jopa oma pallikin olla vaarassa. Tämä Rapolan kartano on rakennettu uudelleen 1920 -luvulla eikä siis ollut enää samassa asussa kun P E Svinhufvudin aikana. Tähän kauppaan ei liene huomauttamista sillä eihän kaikkea mahdollista vanhaa voi millään säilyttää.
 
Sehän nyt on heidän tehtävänsä eli myydä valtion tarpeettomia kiinteistöjä mahdollisimman hyvään hintaan. Jos eivät näin tekisi, jäisivät päälliköiden bonarit saamatta ja voisi jopa oma pallikin olla vaarassa. Tämä Rapolan kartano on rakennettu uudelleen 1920 -luvulla eikä siis ollut enää samassa asussa kun P E Svinhufvudin aikana. Tähän kauppaan ei liene huomauttamista sillä eihän kaikkea mahdollista vanhaa voi millään säilyttää.


Rapolan ympäristö on kyllä kokonaisuus joka minun mielestäni pitäisi todellakin säilyttää, arkeologisestikn siitä on tutkittu vain muutama prosentti ja historia tosiaan ulottuu Suomen syntyyn.
 

Miksi tämä asia hämmästyttää tai herättää kiukkua ihmisissä?

Eihän Suomi ole itsenäinen valtio ollut enää pitkään aikaan, joten miksi virallisen Suomen pitäisi millään tavalla muistaa sen itsenäisyyden puolesta kamppailleita tai taistelleita ihmisiä?

Foorumimme nuorimmat jäsenet tulevat vielä näkemään kuinka Suomen lippu poistetaan käytöstä ja ritarimuistomerkit menevät materiaalista riippuen joko metallinkierrätykseen tai sepeliksi. Onneksi sentään siinä vaiheessa saadaan rivakat eurosantarmit laittamaan sairaat kansalliskiihkoilijat kuriin. Voitettuja ei tulla muistamaan ei Leetä, ei Hitleriä eikä myöskään suomalaisia sotilaita tai poliitikkoja, jotka taistelivat rasistisesti nationalistisen ideologian sumentamina. Tulevaisuudessa sianpään muistelijat ovat sitä samaa sakkia joka kannatti neekeriorjuutta, holokaustia ja apartheidia. 1900-luvun alkupuolen suurin poliitikko oli Richard von Coudenhoven-Kalergi.

Eikä asiassa ole mitään valittamista. Aikoinaan ainakin minulle kerrottiin "että itsenäisyys on oman kielen puhumista" tai "itsenäisyys on suvaisevaisuutta ja Suomi on itsenäisempi kuin koskaan". Varmasti jokainen voi puhua suomea vaikka kotonaan. Työpaikallahan se ei välttämättä onnistu eikä mitään takeita ole siitäkään, että se onnistuu vaikka ravintolassa tai kaupassa.

Kaikki jotka ovat päässeet Suomen valtioalueelle ovat suomalaisia ja kaikki saavat itse määritellä mitä suomalaisuus on. Se, että ajettaisiin "suomalaisten" asemaa tai edes ajatellaan, että Suomi on jokin muista maista erottuva alue on pelkkää rasismia.
 
Miksi tämä asia hämmästyttää tai herättää kiukkua ihmisissä?

Eihän Suomi ole itsenäinen valtio ollut enää pitkään aikaan, joten miksi virallisen Suomen pitäisi millään tavalla muistaa sen itsenäisyyden puolesta kamppailleita tai taistelleita ihmisiä?

Foorumimme nuorimmat jäsenet tulevat vielä näkemään kuinka Suomen lippu poistetaan käytöstä ja ritarimuistomerkit menevät materiaalista riippuen joko metallinkierrätykseen tai sepeliksi. Onneksi sentään siinä vaiheessa saadaan rivakat eurosantarmit laittamaan sairaat kansalliskiihkoilijat kuriin. Voitettuja ei tulla muistamaan ei Leetä, ei Hitleriä eikä myöskään suomalaisia sotilaita tai poliitikkoja, jotka taistelivat rasistisesti nationalistisen ideologian sumentamina. Tulevaisuudessa sianpään muistelijat ovat sitä samaa sakkia joka kannatti neekeriorjuutta, holokaustia ja apartheidia. 1900-luvun alkupuolen suurin poliitikko oli Richard von Coudenhoven-Kalergi.

Eikä asiassa ole mitään valittamista. Aikoinaan ainakin minulle kerrottiin "että itsenäisyys on oman kielen puhumista" tai "itsenäisyys on suvaisevaisuutta ja Suomi on itsenäisempi kuin koskaan". Varmasti jokainen voi puhua suomea vaikka kotonaan. Työpaikallahan se ei välttämättä onnistu eikä mitään takeita ole siitäkään, että se onnistuu vaikka ravintolassa tai kaupassa.

Kaikki jotka ovat päässeet Suomen valtioalueelle ovat suomalaisia ja kaikki saavat itse määritellä mitä suomalaisuus on. Se, että ajettaisiin "suomalaisten" asemaa tai edes ajatellaan, että Suomi on jokin muista maista erottuva alue on pelkkää rasismia.

Näinhän se menee jos federalistit saavat jatkaa vallassa.
 
Elokuva on Mikan, Mika Kaurismäen, sinä sivistymätön ystäväni.

Tällä on Aki-niminen veli, joka sanoi luopuvansa Suomen kansalaisuudesta, jos Suomi menee Natoon. Ei vissiin tajua asuvansa Nato-maassa (Portugal), jota taas on kehunut.

Tätä on liikkeellä. Perspektiivi ulkomailla muuttui mutta sekin oli optinen harha.

Tuollaista aivopierua muistanutkaan :D

Kännissä olen tainnut vähän tekstailla ja se on minun kohdalla aina ja poikkeuksetta todella huono idea, kun en nyt kuitenkaan ole mikään Juice Leskinen.

Mikan ja Akin eron tiedän kyllä selvin päin todella hyvin ja kyseisen elokuvan kävin katsomassa ihan teatterissa silloin joskus...ei ole Mikan paras mutta ei myöskään huonoin teos.

Minun mielestä Mikan parhaat elokuvat ovat Helsinki-Napoli – All Night Long, Klaani – tarina Sammakoitten suvusta, Zombie ja Kummitusjuna ja Cha Cha Cha...tismallleen tuossa järjestyksessä. Kai se kertoo jotain paitsi Mikasta, niin myös minusta.

Kun sivistyneisyyteni on asetettu kyseenalaiseksi, niin nyt etsin komerosta mustan baskerin ja kukkakuvioisen kravatin. Kun ne on ojennuksessa, niin totean asiantuntevalla äänellä, että Klaani on vielä parempi Tauno Kaukosen kirjana kun Mika Kaurismäen elokuvana. Nyt osoitan sormella kirjahyllyyni, mistä löytyvät molemmat teokset. Sitten syön pienen palan patonkia ja lähden...töihin.

Mitä Tarkan tekstiin tulee, niin kyllä se tähän teemaan sopii minun mielestä ihan hyvin, vaikka laitoin sen tähän ketjuun ainoastaan siksi että en löytänyt parempaakaan paikkaa...yritin kyllä etsiä.

Tarkan tekstistä olen joiltakin osin ihan samaa mieltä, mutta minun mielestä täysjäsenyys tarvitsee ihan ehdottomasti kansanäänestyksen. Vaikka olen melko varma siitä että tuolainen äänestys ei ole juuri nyt millään tavalla ajankohtainen.

Suomi nojautuu jo nyt Natoon juuri niin paljon kun se on nykyisessä maailmantilanteessa mahdollista. Juna ei ole asemalla, eikä se sinne ihan heti tule. Junaan kannattaa hypätä silloin kun se on kohdalla...joskus se oli mutta nyt ei ole.

Oletan että nykyiset päättäjät ja aivan erityisesti Sauli Niinistö ymmärtävät tämän asian vähintäänkin yhtä hyvin kun minä.

Kyllä juhlavuoden teemaan pitää mahtua myös kritiikkiä. Omahyväisyys on tie tuhoon, niin yksilön kun valtonkin kohdalla.

Sen kunniaksi yksi Akilta tuoksahtava valokuva...

1137739.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaista aivopierua muistanutkaan :D

Kännissä olen tainnut vähän tekstailla ja se on minun kohdalla aina ja poikkeuksetta todella huono idea, kun en nyt kuitenkaan ole mikään Juice Leskinen.

Mikan ja Akin eron tiedän kyllä selvin päin todella hyvin ja kyseisen elokuvan kävin katsomassa ihan teatterissa silloin joskus...ei ole Mikan paras mutta ei myöskään huonoin teos.

Minun mielestä Mikan parhaat elokuvat ovat Helsinki-Napoli – All Night Long, Klaani – tarina Sammakoitten suvusta, Zombie ja Kummitusjuna ja Cha Cha Cha...tismallleen tuossa järjestyksessä. Kai se kertoo jotain paitsi Mikasta, niin myös minusta.

Kun sivistyneisyyteni on asetettu kyseenalaiseksi, niin nyt etsin komerosta mustan baskerin ja kukkakuvioisen kravatin. Kun ne on ojennuksessa, niin totean asiantuntevalla äänellä, että Klaani on vielä parempi Tauno Kaukosen kirjana kun Mika Kaurismäen elokuvana. Nyt osoitan sormella kirjahyllyyni, mistä löytyvät molemmat teokset. Sitten syön pienen palan patonkia ja lähden...töihin.

Mitä Tarkan tekstiin tulee, niin kyllä se tähän teemaan sopii minun mielestä ihan hyvin, vaikka laitoin sen tähän ketjuun ainoastaan siksi että en löytänyt parempaakaan paikkaa...yritin kyllä etsiä.

Tarkan tekstistä olen joiltakin osin ihan samaa mieltä, mutta minun mielestä täysjäsenyys tarvitsee ihan ehdottomasti kansanäänestyksen. Vaikka olen melko varma siitä että tuolainen äänestys ei ole juuri nyt millään tavalla ajankohtainen.

Suomi nojautuu jo nyt Natoon juuri niin paljon kun se on nykyisessä maailmantilanteessa mahdollista. Juna ei ole asemalla, eikä se sinne ihan heti tule. Junaan kannattaa hypätä silloin kun se on kohdalla...joskus se oli mutta nyt ei ole.

Oletan että nykyiset päättäjät ja aivan erityisesti Sauli Niinistö ymmärtävät tämän asian vähintäänkin yhtä hyvin kun minä.

Kyllä juhlavuoden teemaan pitää mahtua myös kritiikkiä. Omahyväisyys on tie tuhoon, niin yksilön kun valtonkin kohdalla.

Sen kunniaksi yksi Akilta tuoksahtava valokuva...

1137739.jpg

No nyt on kohdistus tehty ilman pullokiikaria... :cool:

Itse pidän Rossoa 1980-luvun parhaana kotimaisena elokuvana. Olen katsonut sen kolmesti. Mahtava Dante-allegoria.

Taksijutuista... 100-vuotisjuhlaan taas tästä Jim Jarmuschin upea Night on Earthin Helsinki-episodi kokonaan kahdessa palassa (kakkonen jatkuu suoraan, kun ei tee mitään). Suomalaisnäyttelijät amerikkalaisissa käsissä; mieletön suoritus ja aito laskuhumalan melankolia. Päähenkilöinä tietysti Mika (Pellonpää) ja Aki (Salmela):

 
Viimeksi muokattu:
On tuokin tuttu elokuva ja hyvä sellainen.

Jos tuolle tielle lähdetään, niin tähän väliin Maisemakuvia Suomesta...

 
Viimeksi muokattu:
Aaaagh ... vittu, avasin tuon linkin... Voi vitun vittu soikoon..
Voi elämä, sen kestämättömyys sekä kaikki mikä on pyhää... Niin tein minäkin, ja sellainen omituinen vitutukseen verhottu raivo ja varpaan kynsien pois repiminenkään ei helpottanut sitten tippaakaan, joten taitaa mennä kännin puolelle. Pakko juoda itsensä tajuttomaksi, että saa unohdettua.

Miten ihminen voi lukea tuon, vaikka kaksi ihmistä jo varoittaa mitä son...... siellä oikein on.
 
logo.png


http://www.evakkojuna.fi/index.php

Viimeinen kuulutus matkustajille
17.8.2017


Suomen pisin harrastekäyttöön koottu, noin 400 -metrinen Evakkojuna lähtee kahden Pikku-Jumbo höyryveturin vetämänä Tampereen rautatieasemalta kello 9.15. Lähtölaituri selviää asemalla. Matkustajien on syytä olla Tampereen asemalla ajoissa. Asemaravintola Semafori on varautunut aamiaisella klo 7 alkaen ja junalla on syytä olla klo 9 mennessä.

Omiin liikkumista helpottaviin apuvälineisiin on syytä laittaa nimi ja yhteystiedot. Suuret apuvälineet mm. rollaattorit sijoitetaan siirtymisten ajaksi omaan kuljetusvaunuun.

Matkustajien kulku vaunujen välillä on kielletty turvallisuussyistä. Kaikissa vaunuissa ei ole käymälää.

JUNA SEISAHTUU Juupajoen Korkeakosken asemalla klo 10.50-13.45. Lyhyen asemalaiturin takia Juupajoella juna puretaan ja lastataan osissa. Kaikkien matkustajien pitää olla lähtövalmiudessa asemalla klo 13. Juupajoella oleskeluun on aikaa noin tunti.

Jokaisessa vaunussa on vähintään kaksi junaopasta, jotka ohjaavat tarvittaessa matkustajia.

Haapamäen asemalaiturille tullaan kello 14.50. Paluujunan Tampereelle tuo dieselveturi. Haapamäki jätetään taakse kello 20.20. Juupajoella seisahdutaan kello 21.10 ja Tampereelle saavutaan kello 22.17.

Vaunut täytetään lippujen numerojärjestyksessä eli istumapaikkoja ei ole erikseen numeroitu. Vaunukohtaiset lippunumerot selviävät juuri ennen junan lähtöä, mutta periaate on, että 1. vaunussa ovat liput 1-70, toisessa 71-140 jne. Numeroilla 1-10 merkityt vaunut ovat eri kokoisia ja paikkaluku vaihtelee. Asemalla on opastus jokaiseen vaunuun.

JUUPAJOEN SEISAKKEELLA kunta tarjoaa virvokkeita ja ohjelmaa. Höyryveturipuistossa esiintyy Erkki Liikanen Evakkoreki 2 -esityksellä klo 16 ja 18. Keuruun ja Haapamäen Karjalaseurat kokosivat puistoon näyttelyn ”härkävaunuun” ja sen edustalla on klo 14 ja klo 17 esitykset karjalaisten tulosta paikkakunnalle. Tapahtumassa seppelöidään kaksi maamme historiaan liittyvää veturia ja paljastetaan lahja isänmaalle klo 19. Aikataulussa muutokset mahdollisia.

Pääjuhlapaikalla Haapamäen Höyryveturipuistossa on mahdollisuus ruokailla sekä ostaa käsintehtyjä karjalanpiirakoita, Viipurinrinkeleitä, kotijäätelöä ynnä muuta. Höyryveturipuistossa on normaalit ravintolan A -oikeudet.

Höyryveturipuistoon sekä juna-asemalle varataan liikkumista helpottavia apuvälineitä sekä tarvittaessa järjestetään kuljetus puistoon.

Junassa ja juhlapaikoilla on lääkintähenkilökuntaa, avustajia sekä lain edellyttämät järjestyksenvalvojat. Junaoppailla on yhteys lääkäriin ja sitä kautta muuhun ensiapuun. Höyryveturipuistossa Karjala -lehden osasto toimii myös informaatiopaikkana.

yhteystiedot: Klaus Thomasson p. 040 721 3717 tai p. 0400 831 959, Markus Rissanen p. 040 701 2461
 
Sori päivän pilaamisesta mutta tässä sitä nyt taas tulee....

Maahanmuutto ui uuden Lippulaulun sanoihin – Kuuntele, onko presidentti Halosen valitsemasta kilpailuvoittajasta Siniristilippumme korvaajaksi.
Lippulaulu 2017 -kilpailun voittajasävellys on kuultavissa HS.fin videolla harjoitusversiona.

http://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005340885.html

Se on menoa kundit.


.
 
Olipas mukava käydä katsomassa evakkojunan saapumista..evakkomatkalaiset olivat pukeutuneet ajanmukaisesti ja mukana tuli evakoita lapsineen niin kuin lottia ja sotamiehiäkin...mukavia, avoimia ja positiivisia ihmisiä :salut:

onhan tuo höyrykalusto melko miehekästä...hienoja vehkeitä..

Oikeastaan paras hetki oli huomata Suomi100-kyltti junan keulilla :salut:

Tuossa juttua ja klippi kun juna lähti tampereelta
https://www.aamulehti.fi/uutiset/na...seurasi-suuri-maara-kiinnostuneita-200352267/
 
Toinen onnistunut Suomi 100 tapahtuma; Saara Aalto veti 1 1/2 tunnin setin Tikkurilassa ja Vantaan Viihdeorkesteri swengasi taustalla. Paikalla kivasti väkeä ja sääkin suosi, vaikka hetken näyttikin, että vettä tulee niskaan. Vähän politiikkaa ja paljon musiikkia.

Tällä tyylillä kun vedettäisiin H-hetkeen asti, ni vot.
 
Back
Top