Minun on pakko suhtautua tähän hieman skeptisesti. Jossakin määrin asia toki on näin, ja luultavasti jouduttaisiin jossakin määrin priorisoimaan ulkomaanvientiä "halvimpien" (euroa per tonni rahtia) vientituotteiden osalta.
Suurta ongelmaa on silti vaikea nähdä pidemmällä tähtäimellä, kunhan hommat saadaan toimimaan ensimmäisten viikkojen/kuukausien jälkeen. Rautatiet on olemassa vähänkin merkittävämpiin Pohjanlahden rannikon satamiin, ja rautateillä tavara kulkee verraten helposti. Rataosuudet satamista solmukohtiin on myös suurelta osin sähköistetty, joten dieselveturit tuskin loppuvat kesken heti kättelyssä.
http://images.slideplayer.biz/7/1952960/slides/slide_7.jpg
Tiestön puolella tilaa voitaisiin tehdä karsimalla yksityisautoilua
monin keinoin: polttoaineiden verotuksella, polttoaineiden säännöstelyllä ja jopa suorilla määräyksillä ("ajoneuvolla, jonka rekisteritunnus päättyy parittomaan numeroon, saa ajaa vain kuukauden parittomina päivinä"). Jos pula tulee kuljetuskalustosta ja kuljettajista, niin kuorma-autoja saa rahalla Euroopasta, ja pelkästään SA-int on kouluttanut melkoisen määrän CE-kortteja ressuille. Vähän löysätään ammattipätevyysvaatimusta ja parannetaan palkkausta, niin työttömät insinöörit ja paperimiehet hyppäävät rattien taakse.
Niin tai näin, jos satamamme Hangosta Haminaan ovat elintärkeitä, en usko meillä olevan paljoa mahdollisuuksia. Venäjänmaalta Hankoon on linnuntietä alle 290 km. Ei ole meritorjuntaohjukselle matka eikä mikään, ja maalinosoituskaan tuskin muodostuu ylivoimaiseksi ongelmaksi. Merellä seilaava rahtilaiva on suhteellisen helppo havaita lentokoneesta tutkan avulla satojenkin kilometrien päästä.