Armeijassa syödään jatkossa Arlan tuotteita – Valio jäi nuolemaan näppejään
Ruoka05:00Matti Tuominen
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/artikkeli-1.211751
Armeijan harmaissa syödään siis jatkossa todennäköisesti osittain ulkomaisesta maidosta valmistettuja tuotteita.
MARKKU VUORIKARI
Leijona Catering kuvaa vuosikertomuksessaan, että se valmistaa ateriat puhtaista, kotimaisista raaka-aineista.
MT:n tietojen mukaan monikansallinen meijeriyhtiö Arla on voittanut esimerkiksi Puolustusvoimien ruokahuollosta vastaavan Leijona Cateringin meijerituotteita koskevan tarjouskilpailun. Kalkkiviivoilla tarjouskilpailun hävisi Valio, joka toimittaa meijerituotteet tällä hetkellä.
Käytännössä tarjouskilpailun lopputulos tarkoittaa sitä, että vaikkapa armeijan harmaissa syödään jatkossa todennäköisesti osittain ulkomaisesta maidosta valmistettuja tuotteita. Esimerkiksi kaikki Arlan juustot valmistetaan Ruotsissa.
Vuoden 2016 vuosikertomuksensa mukaan Leijona Catering palveli asiakkaitaan yli 50 toimipisteessä. Leijona Cateringin toimipisteissä nautittiin päivittäin yli 70 000 ateriaa.
Leijona Catering kuvaa vuosikertomuksessaan, että se valmistaa ateriat puhtaista, kotimaisista raaka-aineista. Se myös korostaa, että se kiinnittää raaka-aineiden kotimaisuuteen erityistä huomiota.
Leijona Cateringin kehitysjohtaja Petri Hoffren vahvistaa Maaseudun Tulevaisuudelle, että Leijona Catering on kilpailuttanut meijerituotteita tämän syksyn aikana. Hoffren ei kuitenkaan suostu kommentoimaan sitä, miten kilpailutuksessa on käynyt.
Kehitysjohtaja perustelee vaikenemistaan sillä, että hankintapäätösten jälkeen on parhaillaan käynnissä valitusaika. Toisin sanoen kilpailutuksen lopputulos saattaa vielä muuttua.
"Se on pikkaisen hankintalain hengen vastaista, jos tilannetta lähdetään avaamaan. Lain mukaan pitää kuitenkin varmistaa, että kilpailu toteutuu", hän sanoo.
Kehitysjohtaja ei suostu paljastamaan, mitkä tavarantoimittajat ovat olleet mukana kilpailutuksessa tai kuinka monta tavarantoimittajaa on jättänyt tarjouksen. Hän kuitenkin korostaa, että kilpailutuksessa mukana olleet yritykset ovat tietoisia siitä, miten kilpailutuksessa on käynyt.
"Toimimme tasapuolisesti kaikkia osapuolia kohtaan", hän vakuuttaa.
Hoffren ei halua lähteä avaamaan kilpailutuksen kriteereitä. Kilpailutuksen kriteerit ovat hänen mukaansa yrityksen sisäinen asia. Hoffrenin mukaan Leijona Cateringin tavoitteena on se, että yritys käyttää toiminnassaan jatkossakin kotimaisia tuotteita.
Kilpailutuksen voittaneen Arlan Suomen toimitusjohtaja Reijo Kiskola toteaa Maaseudun Tulevaisuudelle lähettämässään sähköpostiviestissä, ettei Arla halua kommentoida vielä keskeneräistä kilpailutusta.
Valion myynnistä ja markkinoinnista vastaava Elli Siltala sanoo, ettei Valio voi kommentoida yksittäisen asiakkaan asioita. Hän kuitenkin suostuu kommentoimaan julkisia kilpailutuksia yleisellä tasolla. Siltalan mukaan hinta korostuu julkisissa kilpailutuksissa merkittävästi.
"Toivomme, että muutkin kriteerit, kuten tuotantoeläinten hyvinvointi ja toimitusvarmuus, saisivat painoarvoa", hän sanoo.
Jos hintaa painotettaisiin kilpailutuksissa esimerkiksi 60–70 prosenttia, olisi tilanne Siltalan mukaan parempi. Tällä hetkellä kilpailutuksissa on Siltalan mukaan usein sellainen tilanne, että vaikka tavarantoimittaja ei pystyisikään takaamaan kaikkia kilpailutuksen kriteereitä hinnan lisäksi, niistä ei koidu tavarantoimittajalle pistemenetyksiä.
Siltala nostaa oikeansuuntaisesta toiminnasta esimerkiksi länsinaapurimme. Ruotsissa vastuullisuusasioita painotetaan hänen mukaansa julkisissa hankinnoissa vahvasti. Jos vastuullisuuteen ei kiinnitetä huomiota, voi seurauksena Siltalan mukaan olla se, että tuotteiden jäljitettävyys ja toimitusvarmuus kärsivät.
Usein kilpailutuksia hoidetaan myynnistä ja markkinoinnista vastaavan johtajan mukaan niin, että eri tuoteryhmiä saatetaan eriyttää. Esimerkiksi piimät ja maidot kilpailutetaan eri kriteereillä kuin vaikkapa jugurtti.
"Ei ole ihan loogista, että niissä olisi eri kriteerit kuin toisissa tuotteissa", Siltala pohtii.
Suuret julkiset kilpailutukset ovat arvoltaan Siltalan arvion mukaan usein miljoonia euroja, ja niissä toimitetaan miljoonia kiloja tuotteita.
"Vaikutukset ovat merkittävät tottakai", hän kommentoi kysymystä siitä, millainen merkitys Valiolle olisi, jos se saisi Leijona Cateringin kilpailutusta vastaavan tilauksen.