Näin Putin-tuotteet eroavat suomalaisista - merkittävä ero lisäaineissa
Valion Venäjälle tuottamissa jugurteissa ei ole lisäaineita. (KUVA: Ari Nakari)
Julkaistu: 18.8.2014 18:55
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000795628.html
Suomessa on voitu ostaa Venäjän markkinoille suunnattuja tuotteita viime viikosta lähtien.
Moni on hamstrannut Valion venäläisille tarkoitettuja tuotteita sen jälkeen, kun ne tulivat kauppoihin viime viikolla. Valion viestintäjohtaja
Pia Kontunen ei paljasta tarkkoja myyntilukuja.
- Hirveän hyvin on mennyt kaupaksi, enää tässä on oikeastaan juustoa, jota tässä pidemmällä aikavälillä on.
Juuston lisäksi Venäjän asettamien vastapakotteiden vuoksi Suomessa on myös myynnissä muun muassa venäläisille valmistettuja jogurtteja, smetanaa, raejuustoa ja maitoa.
Venäjälle tarkoitetut juustot ovat menneet hyvin kaupaksi. (KUVA: Mirva Helenius)
Juustoa on Kontusen mukaan varastossa vielä kypsymässä, mutta esimerkiksi jogurtit on myyty jo asiakkaille, eikä niitä ole enää Valiolla. Jogurtit ovat osoittautuneet niin suosituiksi, että ne on joissain kaupoissa jo myyty loppuun.
Nämä ovat tuotteiden erot
Pakotejogurtit ovat lisäaineettomia, sillä Valio muutti viime syksynä kaikki Venäjällä myytävät jogurtit lisäaineettomiksi. Esimerkiksi Venäjällä myyty Hedelmäpommi-maku sisältää vain pastöroitua maitoa, seosta (sisältää sokeria, persikkaa, aprikoosia, vadelmaa ja näiden luonnollisia aromeja sekä tärkkelystä), hapatetta ja D-vitamiinia.
Suomalaisille suunnattu maku sisältää pastöroitua maitoa, sokeria, persikkaa, aprikoosia, vadelmaa, sakeuttamisaineita (muunnettu maissitärkkelys, guarkumi), seljanmarjatiivistettä, aromeita (muun muassa vanilliini), happamuudensäätöainetta (natriumsitraatti) ja D-vitamiinia. Suomalaisille tarkoitetussa jogurtissa on kuusi prosenttia hedelmää.
Miksi Suomessa käytetään lisäaineita?
Pia Kontunen sanoo, että jogurttien erilaiset reseptit perustuvat kuluttajatutkimuksiin.
- Kyse on siitä, mitä kuluttajat eri maiden markkinoilla arvostavat, ja mikä menee kaupaksi.
Suomessa myytävissä jogurteissa on lisäaineita siis siksi, että kuluttajat valitsevat tuotteet muilla perusteilla.
- Kuluttajatutkimuksen mukaan meillä arvostetaan makua ja rakennetta sekä laajaa valikoimaa.
- Ehkä Suomessa ihmiset ovat myös tietoisia siitä, että suuri osa niin sanotuista E-koodeista on luontaisia aineita, Kontunen lisää.
Hän huomauttaa, että Suomen valikoima on niin laaja, että suomalaiskuluttajakin voi halutessaan ostaa lisäaineettomia jogurtteja.
- Jos sellaista arvostaa, ihan täysin lisäaineettomiakin löytyy.
Juusto periaatteessa samaa
Venäjälle myytävä Oltermanni on samaa kuin Suomessa, tosin parasta ennen -päiväys on puoli vuotta pidempi kuin suomalaisille kuluttajille valmistetuissa juustoissa.
- Juuston maku voimistuu kypsyessään. Koska suomalaiset ovat tottuneet miedon kermajuuston makuiseen Oltermanniin, suomalaisella leima-ajalla voimme taata, että sen ajan puitteissa maku säilyy totutun kaltaisena. Jos juustoa säilyttää pidempään, maku voimistuu, kun juusto jatkaa kypsymistään, Kontunen kertoi IS:lle viime perjantaina.
Ina Kauppinen, Katarina Pimiä