Suuri maatalouskeskustelu

Noh, onhan tuossa pointtikin....Muissa yrityksissä kuin maatalousyritys niin yritys maksaa lomailijalle, ei valtio. :unsure:

Ei noi nykyiset viljelijät mihinkään lomalle oikeasti pääse koskaan. Ei yksi tai kaksi lomittajaa mitenkään vapauta viljelijää kovin pitkäksi aikaa. Totta on tietysti se, ettei muussakaan yritystoiminnassa ole tarjolla mitään -lomituspalvelua-.

Homma meni jo aikoja sitten siihen, että vähintään puhelimen päästä pitää viljelijä tavoittaa koko ajan. Päivittäisen ruletin pyörittämisessä ei kummallista rapsua tarvi tulla, kun loma loppu siihen.

Jaxun rajat ovat jo, ei ole tarvis enää pohtia, miten ne jaksaa, kyllä ne jaksaa, ketkä jaksaa ja miten kauan jaksaa.

Metsien myynnistä joku kirjoitti....ei ole tilastoa, mutta viimeksi eilen näin ne puupinot, jotka nuori maatalousyrittäjä on ajattanut nyt keväällä lanssiin. Arviolta 2000 kiintoa on lanssissa ja äkkiä tuntuu, että kyllä kelpaa....mutta kun sillä ei irtoa kuin korkeintaan pari palikkaa koneketjuun.....pieniä on muikut joulukaloiksi. Harvaa farmaria enää perämettä pelastaa. Ja jos kenellä on tarpeeksi humisevaa, niin kannattaako sitä syöttää lehmille tai sioille vai muuttaa kirkolle rivitaloon ja syödä itse metsänsä?
 
Aamun uutisia.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.233562
Teurastaja perää lisää hintaa sianlihalle, kauppa ei näe tarvetta hintamuutoksille
Talous07:00Veikko Niittymaa
Sianlihan tuotanto on supistunut nopeasti alkuvuonna, kun talousahdingon takia sianpidosta luopuminen on kiihtynyt. Myös sianlihan kulutus vähenee, mutta ei likikään yhtä nopeasti kuin tuotanto.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...na-olisi-tallaista-uskonut/6891074#gs.=qyRGvE
Maitotilallisen hätähuuto: Käteen jää enää vain kolme senttiä litralta – "En minä olisi tällaista uskonut"
KOTIMAA JULKAISTU 04.05.2018 06:16


Valio tiputti maitolitrasta tuottajille maksamaansa hintaa 2,5 sentillä kuun vaihteessa. Maitotilallinen Marko Eskelinen povaa vaikeuksia.
 
Noh, onhan tuossa pointtikin....Muissa yrityksissä kuin maatalousyritys niin yritys maksaa lomailijalle, ei valtio. :unsure:

Niin no, kyllä sitovuuskin on kotieläintilolla vertaansa vailla. 24/7/365. Ei voi ajatella, että pistän nyt viikoksi tuotannon seis ja lähempä Kanarialle, jospa ne mansikit viikon omin nokkinensa.. Mikäli toimiva lomitussysteemi romutetaan, häviää ne vähätkin alasta kiinnostuneet mahdolliset tilanpidon jatkajat.

Minä olen omille lapsilleni sanonut, että käykäähän kouluja. Onneksi niillä on lukupäätä, eikä maanviljely kiinnosta yhtäkään heistä, ei sitten vähääkään.
Viimeiset ajat ovat talousmielessä olleet maataloudessa yleisesti sen kaltaista pystysyöksyä, että minkä ihmeen takia vastavirtaan väkisin meloo..
Itselläni talouden kanssa ei ole ongelmia, aikanaan tekemäni ratkaisut olivat (laajentaako kotieläintaloutta vai ajaa alas) oikeita.
 
Niin no, kyllä sitovuuskin on kotieläintilolla vertaansa vailla. 24/7/365. Ei voi ajatella, että pistän nyt viikoksi tuotannon seis ja lähempä Kanarialle, jospa ne mansikit viikon omin nokkinensa.. Mikäli toimiva lomitussysteemi romutetaan, häviää ne vähätkin alasta kiinnostuneet mahdolliset tilanpidon jatkajat.

Minä olen omille lapsilleni sanonut, että käykäähän kouluja. Onneksi niillä on lukupäätä, eikä maanviljely kiinnosta yhtäkään heistä, ei sitten vähääkään.
Viimeiset ajat ovat talousmielessä olleet maataloudessa yleisesti sen kaltaista pystysyöksyä, että minkä ihmeen takia vastavirtaan väkisin meloo..
Itselläni talouden kanssa ei ole ongelmia, aikanaan tekemäni ratkaisut olivat (laajentaako kotieläintaloutta vai ajaa alas) oikeita.


Jos on jotenkin elinkelpoinen tila niin hyvä olisi silti ehkä se säilyttää ehjänä tulevaisuutta varten ja jonkun heistä hankkia valmiudet käynnistää toiminta uudelleen, tulevaisuudessa se voi olla hyvinkin kannattavaa.
 
Jos on jotenkin elinkelpoinen tila niin hyvä olisi silti ehkä se säilyttää ehjänä tulevaisuutta varten ja jonkun heistä hankkia valmiudet käynnistää toiminta uudelleen, tulevaisuudessa se voi olla hyvinkin kannattavaa.

Kyllähän navetoita ja koneita riittää, mutta yritäpä ostaa hyvää lypsykarjaa yhtäkkiä. Hyvin jalostettuja lyksylehmiä ei tänä päivänäkään tahdo saada noin vaan hankittua.
 
Jos on jotenkin elinkelpoinen tila niin hyvä olisi silti ehkä se säilyttää ehjänä tulevaisuutta varten ja jonkun heistä hankkia valmiudet käynnistää toiminta uudelleen, tulevaisuudessa se voi olla hyvinkin kannattavaa.

Jep, onhan mulla pellot omassa viljelyksessä ja kalustokin ihan ok. Ilman muuta pidän systeemit tuotantokunnossa. Mikäli ajat korjaantuu, voihan se jollekin lapsistani tai heidän puolisoilleen ollakin vielä jonkunlainen bisnes.
 
Kyllähän navetoita ja koneita riittää, mutta yritäpä ostaa hyvää lypsykarjaa yhtäkkiä. Hyvin jalostettuja lyksylehmiä ei tänä päivänäkään tahdo saada noin vaan hankittua.


Tulevaisuudessa voi olla ihan sama mitä tuottaa ja kaikki menee maailmalle, lähinnä tarkoitin yleisesti maanomistuksesta kiinni pitämistä.
 
Kyllähän navetoita ja koneita riittää, mutta yritäpä ostaa hyvää lypsykarjaa yhtäkkiä. Hyvin jalostettuja lyksylehmiä ei tänä päivänäkään tahdo saada noin vaan hankittua.

Tuotannon uudelleen käynnistäminen on kallis projekti.. kun ne eläimet, vaikkapa lypsykarja, on kerran heivattu, eivät todellakaan tule näillä katteilla takaisin.
 
Tulevaisuudessa voi olla ihan sama mitä tuottaa ja kaikki menee maailmalle, lähinnä tarkoitin yleisesti maanomistuksesta kiinni pitämistä.

Maanomistuksesta luopujia riittää, kun valtio vähän avittaa. Joku hehtaarivero niin pellolle, niitylle kuin metsällekin....alkaa lähteä. Kyllä mä ainakin ounastelen jonkinlaista uusjakoa, johon verrattuna isojako oli joutavaa lirkuttelua.
 
Maanomistuksesta luopujia riittää, kun valtio vähän avittaa. Joku hehtaarivero niin pellolle, niitylle kuin metsällekin....alkaa lähteä. Kyllä mä ainakin ounastelen jonkinlaista uusjakoa, johon verrattuna isojako oli joutavaa lirkuttelua.
Ravakka kiinteistövero pelloille ja metsille. Siitä lähtee. On lähempänä, kuin arvaattekaan. Itse veikkaan seuraavaa hallitusta.
 
Ravakka kiinteistövero pelloille ja metsille. Siitä lähtee. On lähempänä, kuin arvaattekaan. Itse veikkaan seuraavaa hallitusta.

Siihen loppuu jokamiehen oikeudetkin sitten.

On ollut suunnitelmia pakkolunastuksistakin EU:ssa, se on yksi vedenajakaja, onko vielä munaa maakunnissa puolustaa yksityistä omistusoikeutta.
 
Loppuu se perkeleen ulkosotoilla varustetuilla(verottomilla) Lantikoilla kurvailu...(ei ole tainnut olla enään pitkään aikaan mahd. ja uusien Valtrojen varastointi nurkilla;)

3.5.1992 loppui alennetun autoveron maastureiden ostaminen. Kasvaa kyllä Land Rover sammalta, jos on neljännes vuosisadan ollut navetan nurkalla.

Sittemmin kyllä keksittiin alvittomaksi pakuksi rekisteröinti. Maajussille upouusi Land Rover Discovery maksaa 47.300 (alv 0 %), kun taas meille muille 70.335 euroa. :)
 
Isän synnyinkodista on jäljellä muutama kaistale, yhteensä n. parikymmentä hehtaaria. Pellot on jo myyty. Se mitä on jäljellä, on vanha rintamamiestalo ja eri-ikäistä metsätilkkua. Jos sosialistit vielä haluavat tuosta osille enemmän kuin nykyisen perintöveron, niin eipä mua täällä sitten enää mikään pidättele. Kun ei ole puolustettavaakaan.
 
3.5.1992 loppui alennetun autoveron maastureiden ostaminen. Kasvaa kyllä Land Rover sammalta, jos on neljännes vuosisadan ollut navetan nurkalla.

Sittemmin kyllä keksittiin alvittomaksi pakuksi rekisteröinti. Maajussille upouusi Land Rover Discovery maksaa 47.300 (alv 0 %), kun taas meille muille 70.335 euroa. :)
Maanviljelijä, rakennusyrittäjä, metsäkoneyrittäjä tai minkä muun alan yrittäjä tahansa voi ostaa paketti- tai lava-auton kalustoon, josta tehdään normaali vuotuinen poisto verotuksessa.

Tyypillisesti ruosteisia Hiluxeja tai Hiaceja, ikinä en ole nähnyt uusia Lantikoita minkään alan yrittäjän pakettiautona. Enempikin teoreettinen skenaario siis:)
 
Back
Top