Suuri maatalouskeskustelu

Vaikka foorumin ehdottomasti paksunahkaisimmat kaverit eivät juurikaan ole reagoineet tähän vieraisiin pöytiin huuteluun, huomautan että koitat nyt antaa katsomosta neuvoja pelikentälle. Ja kaiken lisäksi neuvot ovat divaritason höntsäpallo-ohjeita MM-kentille.

Aivan. Kyllä pitää olla käet savessa ennen kuin mitkään valtakunnan dosentit alkaa neuvomaan näissä asioissa. Mieluummin seuraan sivusta ja tarkkailen, että milloin se kriittinen piste saavutetaan eli joko farmarit ovat ottaneet uuen suunnan tahi viestittely loppuu kokonaan. :)
 
Tekisi mieli sanoa, että kuviosta puuttuu jokin olennainen osa niinkuin jokin elukka (Kekkilän paskakone) mikä on aiemmin popsinut tuholaisia kasveista, mutta veikkaan, että minun on parempi asiasta ihan hiljaa. :)
Nyt on kyllä ihan pakko tarkistaa, eli tarkoitatko siis, että viljanviljelijä käyttäisi siipikarjaa tuholaistorjuntaan? Montako eläintä/hehtaari? Miten siipikarjan aiheuttamat satovahingot estetään?
 
Nyt on kyllä ihan pakko tarkistaa, eli tarkoitatko siis, että viljanviljelijä käyttäisi siipikarjaa tuholaistorjuntaan? Montako eläintä/hehtaari? Miten siipikarjan aiheuttamat satovahingot estetään?

Tämä herätti kyllä ihmetystä. Tokkopa kana kirvoja edes syö. Mut tulishan siinä tietysti se lisätyppi samalla...
 
Jos tässä oli ajatuksena että kananpaskan tuoma säästö korvaa satovahingot kun ei tartte lannoitteita ostaa. Paska idea. Mun kanalassa ei kyllä kasva mikään. Sen jaskan kyllä kärrään sujuvasti kasvimaille, samoin kuin lehmän ja hevostenkin jaskat.

Tässä keskustelussa taitaa nyt olla sellainen ongelma että pukkaa pullat ja hillot menemään sekaisin. On maanviljelijöitä ja maanviljelijöitä. On maataloutta ja maataloutta.

Minä olen kyllä saanut ihan rauhassa osallistua keskusteluun vaikka harrastan sitä toista maataloutta. Sitä missä rouva harrastelija joutaa lykkimään kananpaskaa porkkanapenkkiin käsipelillä. Kehittyneimpiä työkoneita on hevonen, mönkijä ja viikate. Lypsyllä mäkin käyn, yksi lehmä ja vuohi vaan on ihan eri käsilypsysdä kuin robottinavetta.

Meillä tarkoituksena on tuottaa safka omalle porukalle, raha tulee palkkatyöstä.

Oikean maanviljelijän tarttee tuottaa sitä safkaa vähän isommalle porukalle ja saada elantonsa siitä. Se ei onnistu kananpaskaa käsipelillä levittämällä.

Pukkaa riitaa jos sekoittaa mittakaavat.

Mulle voi antaa neuvoja kirvan häätöön mäntysuopaa suihkuttelemalla, oikea maanviljelijä voi ottaa sen vittuiluna. Ihan syystä, niillä kun perhe ei elä puuhastelemalla.
 
Jos tässä oli ajatuksena että kananpaskan tuoma säästö korvaa satovahingot kun ei tartte lannoitteita ostaa. Paska idea. Mun kanalassa ei kyllä kasva mikään. Sen jaskan kyllä kärrään sujuvasti kasvimaille, samoin kuin lehmän ja hevostenkin jaskat.

Tässä keskustelussa taitaa nyt olla sellainen ongelma että pukkaa pullat ja hillot menemään sekaisin. On maanviljelijöitä ja maanviljelijöitä. On maataloutta ja maataloutta.

Minä olen kyllä saanut ihan rauhassa osallistua keskusteluun vaikka harrastan sitä toista maataloutta. Sitä missä rouva harrastelija joutaa lykkimään kananpaskaa porkkanapenkkiin käsipelillä. Kehittyneimpiä työkoneita on hevonen, mönkijä ja viikate. Lypsyllä mäkin käyn, yksi lehmä ja vuohi vaan on ihan eri käsilypsysdä kuin robottinavetta.

Meillä tarkoituksena on tuottaa safka omalle porukalle, raha tulee palkkatyöstä.

Oikean maanviljelijän tarttee tuottaa sitä safkaa vähän isommalle porukalle ja saada elantonsa siitä. Se ei onnistu kananpaskaa käsipelillä levittämällä.

Pukkaa riitaa jos sekoittaa mittakaavat.

Mulle voi antaa neuvoja kirvan häätöön mäntysuopaa suihkuttelemalla, oikea maanviljelijä voi ottaa sen vittuiluna. Ihan syystä, niillä kun perhe ei elä puuhastelemalla.
Saitko ne ankkapojat juhannuspöytään? Sinulla on hyvin käytännön läheinen ote erilaisiin maataloudessa vastaan tuleviin ongelmiin.(y)
 
Lypsyllä mäkin käyn, yksi lehmä ja vuohi vaan on ihan eri käsilypsysdä kuin robottinavetta.
Yhtä lehmää vähempää ei kannata pitää, jos meinaa karjassa pysyä.

Traktorikeskusteluun, tuollaisella opettelin aikanaan töitä tekemään, en siis vain ajamaan. Oma paino ei alkuun riittänyt kytkintä painamaan, vaan ratista piti kiskoa avuksi. Löi sitte ratti vihaseen, kun etupyörä osui sopivast johonkin.

Tukkietju oli aina pellolla mukana. Jos upposi, niin hakemaan propsi lähimmästä pinosta ja kettingillä syvemmällä olevaan takapyörään kiinni, sillä sai aina sen vajaan puoli kierrosta eteenpäin. Käsky oli olla varovainen, koska siinä hommassa kuoli useampikin ukko kun pölli pamautti niskat poikki, jos saapas lipesi kytkimeltä tai muuten vaan pyöräytti liikaa.

Seuraava olikin sitten oikein Multi-Power.8ED80980-DC09-43AA-BE26-AD6FFE909CB4.jpeg
 
Saitko ne ankkapojat juhannuspöytään? Sinulla on hyvin käytännön läheinen ote erilaisiin maataloudessa vastaan tuleviin ongelmiin.(y)

Jep, juhannusankkaa syötiin ja hyvää oli. Kyllähän tässä pukkaa taas vastatuulta joka tuutista, mutta niin kai se aina ja kaikissa hommissa omanlaisensa murheet on. Eläimet vaan kaikessa urpoudessaan onnistuu kertaamaan ne katastrofit välillä ihan sietämättömiksi.

Tietysti omilla valinnoilla voi vaikuttaa. Valitsin tosiaan isk kyytön ja vuohet maitoa tuottamaan. Nuo itepäiset muinaislypsikit vaan on herkempiä toteemaan jotta ime akka paskaa.. Vähän jalostetummat elukat saattaisi olla suopeampia näille mun hankkeille.
 
Yhtä lehmää vähempää ei kannata pitää, jos meinaa karjassa pysyä.

Traktorikeskusteluun, tuollaisella opettelin aikanaan töitä tekemään, en siis vain ajamaan. Oma paino ei alkuun riittänyt kytkintä painamaan, vaan ratista piti kiskoa avuksi. Löi sitte ratti vihaseen, kun etupyörä osui sopivast johonkin.

Tukkietju oli aina pellolla mukana. Jos upposi, niin hakemaan propsi lähimmästä pinosta ja kettingillä syvemmällä olevaan takapyörään kiinni, sillä sai aina sen vajaan puoli kierrosta eteenpäin. Käsky oli olla varovainen, koska siinä hommassa kuoli useampikin ukko kun pölli pamautti niskat poikki, jos saapas lipesi kytkimeltä tai muuten vaan pyöräytti liikaa.

Seuraava olikin sitten oikein Multi-Power.Katso liite: 22688
Ukkoja kuoli noiden ropsien kanssa pelatessa myös siten, että traktori kaatui selälleen. Varovainen sai olla senkin takia, että voimansiirrolle aika kovaa leikkiä. Saattoi vaihteistosta tai pyörän akselista paukahtaa. Ford kesti.

Sitä muistelen, että oliko tuo 3000 Dextan jälkeläinen? 4000 Majorin?

165 Multi-Power? Nehän oli aikansa pikakiitäjiä, naapurilla oli, kyllä rehukärri sai tiellä kyytiä. Ohjauksessa välystä ja jarrut oli mitkä oli ja hytitön traktori. Ihme, ettei sille ikinä mitään sattunut.
 
Jep, juhannusankkaa syötiin ja hyvää oli. Kyllähän tässä pukkaa taas vastatuulta joka tuutista, mutta niin kai se aina ja kaikissa hommissa omanlaisensa murheet on. Eläimet vaan kaikessa urpoudessaan onnistuu kertaamaan ne katastrofit välillä ihan sietämättömiksi.

Tietysti omilla valinnoilla voi vaikuttaa. Valitsin tosiaan isk kyytön ja vuohet maitoa tuottamaan. Nuo itepäiset muinaislypsikit vaan on herkempiä toteemaan jotta ime akka paskaa.. Vähän jalostetummat elukat saattaisi olla suopeampia näille mun hankkeille.
Noissa kotieläimissä on palkkatyön lisukkeena pirusti puuhaa. Vaikka niitä nyt satoja kai olekaan. Vaistoinkäymisiä tuntuu riittävän. Onnea ja menestystä, paistaa se päivä vielä risukasaankin!
 
Huomenna vissiin oikeen hellettäkin taas luvassa. Tietysti, ohjelmassa muutama kasvihuoneessa suoritettava puuha.

Aina näissä elukoissa on hoidettavaa. Määrä oli viimesimmässä väestönlaskennassa luokkaa 140. Isoin osa lintuja, tähän aikaan vuodesta kun on kasvamassa paljon ankkoja, kalkkunoita, fasaaneja, hanhia, kaneja ja muuta sellasta mikä syksyllä toimitetaan pakastimeen.

Isoja elukoita ei ole kuin muutama hevonen, pari kyyttöä ja järkipuoli vuohilauma. Mä hoidan enimmäkseen nyt eläimet ja lapset. Mies hoitaa palkkatyöpuolta, mulla taitaa toi luutumaton jalka tarkoittaa vuoden tai kahden saikkua vielä. Talvi pyörätuolissa tarkoitti kyllä miehelle ihan kohtuutonta työtaakkaa vaikka hevosia ja muuta vähennettiinkin ja lypsävät oli ummessa.

Tylsää tässä ei kyllä tule.
 
Huomenna vissiin oikeen hellettäkin taas luvassa. Tietysti, ohjelmassa muutama kasvihuoneessa suoritettava puuha.

Aina näissä elukoissa on hoidettavaa. Määrä oli viimesimmässä väestönlaskennassa luokkaa 140. Isoin osa lintuja, tähän aikaan vuodesta kun on kasvamassa paljon ankkoja, kalkkunoita, fasaaneja, hanhia, kaneja ja muuta sellasta mikä syksyllä toimitetaan pakastimeen.

Isoja elukoita ei ole kuin muutama hevonen, pari kyyttöä ja järkipuoli vuohilauma. Mä hoidan enimmäkseen nyt eläimet ja lapset. Mies hoitaa palkkatyöpuolta, mulla taitaa toi luutumaton jalka tarkoittaa vuoden tai kahden saikkua vielä. Talvi pyörätuolissa tarkoitti kyllä miehelle ihan kohtuutonta työtaakkaa vaikka hevosia ja muuta vähennettiinkin ja lypsävät oli ummessa.

Tylsää tässä ei kyllä tule.

No kyllähän tossa hommaa piisaa jo ihan asiaksi asti. Teillä on siellä varsin monipuolinen tuo repertuaari eläinten suhteen. Siitä saa jo mukavasti herkkuja pöytään.
 
Ukkoja kuoli noiden ropsien kanssa pelatessa myös siten, että traktori kaatui selälleen. Varovainen sai olla senkin takia, että voimansiirrolle aika kovaa leikkiä. Saattoi vaihteistosta tai pyörän akselista paukahtaa. Ford kesti.

Sitä muistelen, että oliko tuo 3000 Dextan jälkeläinen? 4000 Majorin?

165 Multi-Power? Nehän oli aikansa pikakiitäjiä, naapurilla oli, kyllä rehukärri sai tiellä kyytiä. Ohjauksessa välystä ja jarrut oli mitkä oli ja hytitön traktori. Ihme, ettei sille ikinä mitään sattunut.

Silloin kun toi tonnisarja tuli markkinoille niistä taidettiin käyttää kolmitonnisesta lisänimeä super dexta ja nelitonnisesta major. Viitattiin vanhoihin tuttuihin malleihin vaikkei niissä mitään samaa tekniikkaa ollut. Olivat varsin ajanmukaisia ja laadukkaita koneita silloin. Ja säilyivätkin sitten tuotannossa vähän muunneltuina tosi pitkään. Jos vähän liioitellaan, niin voi kai sanoa että sinne jo aiemmin mainittuun 40 sarjaan saakka.
 
Tänään kylvin pellon joka oli ollut retuperällä vuosia. Oikeastaan touhusin sen kanssa koko tämän puolikkaan viikon ja nyt sain sen pari hehtaaria sateen alle valmiiksi..

Touhutessa mieleen juolahti tämmöinen. @miikkaj
Oletko katsonut?

Suosittelen lämpimästi muillekkin. Käsitys Charlesista saattaa muuttua rajusti.

 
Viimeksi muokattu:
Ei tämä onneksi pelkkää vastatuulta ole. Oikeesti mä tykkään tästä ja kun muistaa nähdä ne positiiviset puolet.. Nyt istun terassilla, siideri kädessä. Kaaosvuohet tarhassaan. Maha täynnä hanhipataa ja seurana tossa makaa hulina-heluna nenonen, kyyttö 7kk (joskin se kerää kärpäsiä ja sen pitäis olla tarhassaan..) mutta onhan tää oikeesti aika kivaa. Toivottavasti noi kersatkin saa tästä jotain vaikkei päivät kulukaan netissä pelaten.

Noista traktoreista. Kenen idea on tehdä niistä sellaisia ettei 45kg riitä laskemaan sitä ilmajousihökötyspenkkiä alas ja kaikki on niin kaukana kaikesta ettei 160cm ylety edes vaihdekeppiin nousematta seisomaan. Mä joskus hylkään viikatteen, hevosen ja mönkijän ja osallistun jonkun heinä- tai toukotöihin mutta nää uudenkarheet traktorit mua ärsyttää. Naapurissa on sentään kääpiöystävällinen vanha ferkku.
 
165 Multi-Power? Nehän oli aikansa pikakiitäjiä, naapurilla oli, kyllä rehukärri sai tiellä kyytiä. Ohjauksessa välystä ja jarrut oli mitkä oli ja hytitön traktori. Ihme, ettei sille ikinä mitään sattunut.
No juu, 165 ohjauksessa suorastaan kuuluu olla välystä semmonen 1/2 -1 rattikierrosta. Se saa nimittäin vauhdin tuntumaan kahta kovemmalta (ja kauheammalta). Nuffieldissa/ Leylandissa on sama ohjaussysteemi ja niihinhän saa sen Kylmäkosken kertojan.... Siinä on vauhtia ja vaaratilanteita kun mennään kuuttakymppiä ja jos ei ole vantti säädetty just kohdalleen! Tai jos on kokematon kuski. Ensikertalaiset tahtoo aina lähteä korjaamaan sitä klappia niin että mennään aivan siksakkia jo kahdenkympin vauhdissa....
Omassa koneessa on kans melko eksoottinen ajotuntuma, tehostin tehostaa paremmin toiseen suuntaan, tai välillä voi olla tehostamattakin...Liekkö sit taas ilmaa sielä... Ratissa on semmonen kohtuullinen 3/4 kierrosta välystä, jarrut on toispuoleiset ja toinen eturengas on paljon kuluneempi joten kone ei liukkaalla tahdo kääntyä ku oikealle....se on jännä havainto 38km/h nopeudessa ku muistaa että ainiin, eihän tää tuohon seuraavan mutkan suuntaan oikein käännykkään ja jarrut on maantieasetuksella...täyttyy hytti käsistä äkkiä. Jaa niin, on siitä kytkin on kans loppu ja synkrolootaa ei tietenkään ole... tunnin-pari ku tekee tolla pskalla lumihommia niin ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa niille ketkä ennen ajoi tuollasella kellon ympäri pitkää päivää. Eikä tuo ole edes pahimmasta päästä kone, hytti, lämppäri, kaksoiskytkin jne herkut sentään löytyy.
Ennen oli miehet rautaa ja laivat laivantekoaineesta tehty! (Rauno Repomies)
 
Mutta onhan tää oikeesti aika kivaa.

On on.

The leading cause of death for people aged between 20 and 34 is suicide - approximately, more than one farmer a week in the UK dies by suicide (ONS).

Read more at: https://www.farminglife.com/farming...er-a-week-in-the-uk-dies-by-suicide-1-8377706

Tää on kivaa puuhastelua, raha puuhasteluun kun tulee palkkatöistä.

Ei taatusti kivaa ole niillä joiden tarttee tällä elää ja elättää perhe. Se on se ero maataloudella ja maatalouspuuhastelulla.

Mä puuhastelen ja ajoittain jollain tavalla nautinkin tästä puuhastelusta (paitsi silloin kun vuohet hyökkää kasvimaille)
 
Tuli tuosta fordista mieleen,kun juttelin kerran 80-v lähestyvän sukulaismiehen kanssa. Lähtivät aikoinaan täältä etelä-pohjanmaalta pariinkin otteeseen savottaan Levin korkeudelle. Rättikopillisella majurilla ja peräkärry perässä. Oliko nyt kolme miestä,sanoi vaan että ei se matka nyt aivan suurinta nautintoa ollu:D
 
Back
Top