Suuri maatalouskeskustelu

No juu, 165 ohjauksessa suorastaan kuuluu olla välystä semmonen 1/2 -1 rattikierrosta. Se saa nimittäin vauhdin tuntumaan kahta kovemmalta (ja kauheammalta). Nuffieldissa/ Leylandissa on sama ohjaussysteemi ja niihinhän saa sen Kylmäkosken kertojan.... Siinä on vauhtia ja vaaratilanteita kun mennään kuuttakymppiä ja jos ei ole vantti säädetty just kohdalleen! Tai jos on kokematon kuski. Ensikertalaiset tahtoo aina lähteä korjaamaan sitä klappia niin että mennään aivan siksakkia jo kahdenkympin vauhdissa....
Omassa koneessa on kans melko eksoottinen ajotuntuma, tehostin tehostaa paremmin toiseen suuntaan, tai välillä voi olla tehostamattakin...Liekkö sit taas ilmaa sielä... Ratissa on semmonen kohtuullinen 3/4 kierrosta välystä, jarrut on toispuoleiset ja toinen eturengas on paljon kuluneempi joten kone ei liukkaalla tahdo kääntyä ku oikealle....se on jännä havainto 38km/h nopeudessa ku muistaa että ainiin, eihän tää tuohon seuraavan mutkan suuntaan oikein käännykkään ja jarrut on maantieasetuksella...täyttyy hytti käsistä äkkiä. Jaa niin, on siitä kytkin on kans loppu ja synkrolootaa ei tietenkään ole... tunnin-pari ku tekee tolla pskalla lumihommia niin ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa niille ketkä ennen ajoi tuollasella kellon ympäri pitkää päivää. Eikä tuo ole edes pahimmasta päästä kone, hytti, lämppäri, kaksoiskytkin jne herkut sentään löytyy.
Ennen oli miehet rautaa ja laivat laivantekoaineesta tehty! (Rauno Repomies)
Nuffieldin välykset on tulleet tutuksi, eikä 165:nen vieras ole. Leukussa oli jo parempi ohjauksen tehostin, se saattoi mennä jopa suoraankin. Karuja laitteita nykymittapuulla, aikanaan ykköskoneita.
Noilla kynnökselle ensimmäistä muokkauskertaa, oli se aika karua hommaa. Kuumaa, pölyistä, meluista ja hirvittävää röykytystä onnettomalla istuimella. En ihmettele, että nykyisilläkin 50:llä viljelijöillä on selät hajalla, noilla tai vastaavilla ne uransa aloitti.

Jos noilla pitäisi yrittää selvitä nykyaloista ja töistä, ei tulisi mitään. Apukoneena noita on paljonkin ja soveltuvat kevyempiin töihin tasaisilla pelloilla tai linkoushommiin jne.
 
Noista traktoreista. Kenen idea on tehdä niistä sellaisia ettei 45kg riitä laskemaan sitä ilmajousihökötyspenkkiä alas ja kaikki on niin kaukana kaikesta ettei 160cm ylety edes vaihdekeppiin nousematta seisomaan. Mä joskus hylkään viikatteen, hevosen ja mönkijän ja osallistun jonkun heinä- tai toukotöihin mutta nää uudenkarheet traktorit mua ärsyttää. Naapurissa on sentään kääpiöystävällinen vanha ferkku.
1prd_agr_95g_018_1.jpg

Ylin vipu, nosta ylös lukitus vapautuu ja voit säätää penkin etäisyyttä ohjauspyörään. Penkki liukuu lukitus vapautettuna taakse ja eteen.
Sen alla isompi valkea vipu. (Vasen pikkuvipu on joku nytkä, anna sen olla.)
Istut ja painat vipua alas, penkki päästää ilmaa, kuulet suhinan.
Laitat virrat päälle ja nostat jalat lattiasta, vedät tätä vipua ylös. Kompura lähtee käyntiin ja penkki säätää sinun painollesi vaimennuksen oikeaksi.

Nyt jalkasi ylettävät hyvin polkimille, yllät kurottelematta hallintalaitteisiin ja penkin vaimennus on juuri sinun painnollesi optimoitu.

Jos penkki on 100 kg:n 2 metriselle roikaleelle säädetty, niin 45 kg 160 senttisen on niillä penkin säädöillä hyvin vaikea toimia. Penkki on ensinnäkin kova kuin kivi ja liian korkealla. 45 kiloiselle se säätää itsensä varmaan noin 20 cm alempaan istumakorkeuteen.

Noita Grammereita on hyvin monessa nykytraktorissa. Eikä se huono penkki olekaan.
 
1prd_agr_95g_018_1.jpg

Ylin vipu, nosta ylös lukitus vapautuu ja voit säätää penkin etäisyyttä ohjauspyörään. Penkki liukuu lukitus vapautettuna taakse ja eteen.
Sen alla isompi valkea vipu. (Vasen pikkuvipu on joku nytkä, anna sen olla.)
Istut ja painat vipua alas, penkki päästää ilmaa, kuulet suhinan.
Laitat virrat päälle ja nostat jalat lattiasta, vedät tätä vipua ylös. Kompura lähtee käyntiin ja penkki säätää sinun painollesi vaimennuksen oikeaksi.

Nyt jalkasi ylettävät hyvin polkimille, yllät kurottelematta hallintalaitteisiin ja penkin vaimennus on juuri sinun painnollesi optimoitu.

Jos penkki on 100 kg:n 2 metriselle roikaleelle säädetty, niin 45 kg 160 senttisen on niillä penkin säädöillä hyvin vaikea toimia. Penkki on ensinnäkin kova kuin kivi ja liian korkealla. 45 kiloiselle se säätää itsensä varmaan noin 20 cm alempaan istumakorkeuteen.

Noita Grammereita on hyvin monessa nykytraktorissa. Eikä se huono penkki olekaan.

Mä en oikeen uskalla käydä näitä isäntien vehkeitä räpläämään (kröhöm..) ettei satu vaaleetukkaselle vahinkoja. Pienen pätkän ny ajelee melkeen seisoviltaan ja pidemmille matkoille nuo on sitten ihan suopeesti tullu säätämään itte penkin.

Auttavaisia ovat isännät tarvittaessa. Joitain vuosia (noh, 10 vuotta ja pari lasta) takaperin olin äestämässä sellasella vähän vanhemmalla traktorilla missä ei ollu ilmastointia ja hirvee helle. Aattelin mielessäni että kumma kun näitä maalaisukkoja pidetään niin juroina. Päivän mittaan siinä lamppas puolen pitäjän isännät kysymässä että tarttenko apua ja onko mulla juotavat mukana kun on niin kuuma. Aattelin että ovatpa huolehtivaisia kun aloittelija on peltohommissa.

Illalla vehkeitä palauttaessa sitä sitten kerroin ja traktorin omistaja kattos mua vähän sillain hitaasti. Totes vaan että jo aamupäivästä kiersi tekstiviesti että nyt se muija äestää xx-pellolla alusvaatteisillaan. Melkein kuolin nauruun.
 
No juu, 165 ohjauksessa suorastaan kuuluu olla välystä semmonen 1/2 -1 rattikierrosta. Se saa nimittäin vauhdin tuntumaan kahta kovemmalta (ja kauheammalta). Nuffieldissa/ Leylandissa on sama ohjaussysteemi ja niihinhän saa sen Kylmäkosken kertojan.... Siinä on vauhtia ja vaaratilanteita kun mennään kuuttakymppiä ja jos ei ole vantti säädetty just kohdalleen! Tai jos on kokematon kuski. Ensikertalaiset tahtoo aina lähteä korjaamaan sitä klappia niin että mennään aivan siksakkia jo kahdenkympin vauhdissa....
Omassa koneessa on kans melko eksoottinen ajotuntuma, tehostin tehostaa paremmin toiseen suuntaan, tai välillä voi olla tehostamattakin...Liekkö sit taas ilmaa sielä... Ratissa on semmonen kohtuullinen 3/4 kierrosta välystä, jarrut on toispuoleiset ja toinen eturengas on paljon kuluneempi joten kone ei liukkaalla tahdo kääntyä ku oikealle....se on jännä havainto 38km/h nopeudessa ku muistaa että ainiin, eihän tää tuohon seuraavan mutkan suuntaan oikein käännykkään ja jarrut on maantieasetuksella...täyttyy hytti käsistä äkkiä. Jaa niin, on siitä kytkin on kans loppu ja synkrolootaa ei tietenkään ole... tunnin-pari ku tekee tolla pskalla lumihommia niin ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa niille ketkä ennen ajoi tuollasella kellon ympäri pitkää päivää. Eikä tuo ole edes pahimmasta päästä kone, hytti, lämppäri, kaksoiskytkin jne herkut sentään löytyy.
Ennen oli miehet rautaa ja laivat laivantekoaineesta tehty! (Rauno Repomies)
Juu, kaalipellolta työt aloittaneena teininä, niin muistan elävästi kun Fergulla mentiin mäkeä alas ja klappi oli hirmuinen (ei meijän Majorissa vaan tuollasta) ja peräkärryssä matkustettiin, tietenkin. Ei silloin osannut pelätä. Saman kylän isännällä silloin hommissa.
 
Noilla kynnökselle ensimmäistä muokkauskertaa, oli se aika karua hommaa. Kuumaa, pölyistä, meluista ja hirvittävää röykytystä onnettomalla istuimella. En ihmettele, että nykyisilläkin 50:llä viljelijöillä on selät hajalla, noilla tai vastaavilla ne uransa aloitti.
Aivan. En ole koskaan vaan tullut ajatelleeksi Majoria tuolta kantilta :unsure:. Tuossa sen näkee kun ammatikseen ei tee, ja edelliset kokemukset on ajalta teräsmies (nuorukainen).
 
Ilmapenkki ja raitisilmasuodatin on ollu aikanaan kovia juttuja työhyvinvoinnin kannalta.
Vanhojen koneiden ergonomiasta kertoo jotain se, että esimerkiksi tolla mun vanhuksella en ole käyttänyt koskaan lämppäriä lämmitystarkoituksessa, huurteenpoistossa kyllä. Hiki tulee ilman lämmitintäkin kun hallintalaitteet on sopivan kevytkäyttöiset.
Lottovoittoa ja uutta konetta odotellessa olis kai aikaa (ja tarvetta) tehdä kytkinremppaa....
 
Mä en oikeen uskalla käydä näitä isäntien vehkeitä räpläämään (kröhöm..) ettei satu vaaleetukkaselle vahinkoja. Pienen pätkän ny ajelee melkeen seisoviltaan ja pidemmille matkoille nuo on sitten ihan suopeesti tullu säätämään itte penkin.

Auttavaisia ovat isännät tarvittaessa. Joitain vuosia (noh, 10 vuotta ja pari lasta) takaperin olin äestämässä sellasella vähän vanhemmalla traktorilla missä ei ollu ilmastointia ja hirvee helle. Aattelin mielessäni että kumma kun näitä maalaisukkoja pidetään niin juroina. Päivän mittaan siinä lamppas puolen pitäjän isännät kysymässä että tarttenko apua ja onko mulla juotavat mukana kun on niin kuuma. Aattelin että ovatpa huolehtivaisia kun aloittelija on peltohommissa.

Illalla vehkeitä palauttaessa sitä sitten kerroin ja traktorin omistaja kattos mua vähän sillain hitaasti. Totes vaan että jo aamupäivästä kiersi tekstiviesti että nyt se muija äestää xx-pellolla alusvaatteisillaan. Melkein kuolin nauruun.
:D
Voin kuvitella tuon vanhojen muistelu -tapauksen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuosta fordista mieleen,kun juttelin kerran 80-v lähestyvän sukulaismiehen kanssa. Lähtivät aikoinaan täältä etelä-pohjanmaalta pariinkin otteeseen savottaan Levin korkeudelle. Rättikopillisella majurilla ja peräkärry perässä. Oliko nyt kolme miestä,sanoi vaan että ei se matka nyt aivan suurinta nautintoa ollu:D
Täälläpäin kerrotaan vieläkin tarinoita pohjalaisista, jotka tulivat savotoimaan Lappiin. Toiset paremmalla, toiset huonommalla menestyksellä.
Appiukko kertoi, miten kuski oli hypännyt rattorinpukille ja muu porukka kärryyn/rekeen (en muista kumpaan) nostettuille penkeille ja siitä oli alkanut matka kohti joulunviettoa. Vitusti pakkasta ja kamala pyry ja valtava matka.
Sitä on suomalaisuus.:p
 
Vaikka mä tykkään enempi noista vanhemmista ja pienemmistä traktoreista niin pari sellasta kauhuvärkkiä on osunu kohdalle että mäkin luovutin.

Vanha natikka, sain kytkimen pohjaan kun rivakasti otin ratista tukea. Ohjauksessa niin monen kiekan välys ettei olis pihasta päässyt pois. Tosin sen kun käynnisti, tienoo peittyi niin mustaan ja sankkaan savuun ettei senkään takia olis pihasta pois löytänyt.

Ja sitten päälle päin harmittomalta näyttävä ford. Helpommin sen heinäkuorman olis toimittanut pois pellolta vaikka hampaissa kantamalla.. Ne vaihteet. Ei vaan pysty.
 
Vaikka mä tykkään enempi noista vanhemmista ja pienemmistä traktoreista niin pari sellasta kauhuvärkkiä on osunu kohdalle että mäkin luovutin.

Vanha natikka, sain kytkimen pohjaan kun rivakasti otin ratista tukea. Ohjauksessa niin monen kiekan välys ettei olis pihasta päässyt pois. Tosin sen kun käynnisti, tienoo peittyi niin mustaan ja sankkaan savuun ettei senkään takia olis pihasta pois löytänyt.

Ja sitten päälle päin harmittomalta näyttävä ford. Helpommin sen heinäkuorman olis toimittanut pois pellolta vaikka hampaissa kantamalla.. Ne vaihteet. Ei vaan pysty.
Mikä Fordin vaihteistosta oli niin haasteelista? Ettei vaan sattunut ylioppilasmalli rattivaihteella?

Haastavin vaihteisto ajamistastani on ollut Belaruksessa. Logistiikka ei avautunut pyöritettävine kepin päineen täydellisesti, kyse oli lähinnä lotosta, mitä sattui askista tulemaan.
Vääntävä moottori ja sopivasti luistava kytkin antoi käyttäjän vaihdevirheitä anteeksi.

Muutakin erikoista siinä oli, kerran rassattiin lämmityslaitteen moottoria tovi, ennen ahaa elämystä: se kävi vain traktorin moottorin ollessa käynnissä. No ainakin se toimi, hytti oli kuin sauna.
Oliko säädin rikki vai eikö osattu käyttää, sitä en enää jaksa muistaa.
 
Mikä Fordin vaihteistosta oli niin haasteelista? Ettei vaan sattunut ylioppilasmalli rattivaihteella?

Haastavin vaihteisto ajamistastani on ollut Belaruksessa. Logistiikka ei avautunut pyöritettävine kepin päineen täydellisesti, kyse oli lähinnä lotosta, mitä sattui askista tulemaan.
Vääntävä moottori ja sopivasti luistava kytkin antoi käyttäjän vaihdevirheitä anteeksi.

Muutakin erikoista siinä oli, kerran rassattiin lämmityslaitteen moottoria tovi, ennen ahaa elämystä: se kävi vain traktorin moottorin ollessa käynnissä. No ainakin se toimi, hytti oli kuin sauna.
Oliko säädin rikki vai eikö osattu käyttää, sitä en enää jaksa muistaa.

Muistaakseni siinä oli joku rattivaihdesysteemi mitä mä en kertakaikkiaan tajunnut. Mikäs tää ylioppilasmalli oikeen on?
 
Muistaakseni siinä oli joku rattivaihdesysteemi mitä mä en kertakaikkiaan tajunnut. Mikäs tää ylioppilasmalli oikeen on?
83Ford6610.jpg

Ylioppilasmalli. Vaati vähintään ylioppilaan taidot liikkeelle saamiseksi..
Eipäs, Fordin oma ohjaamo valkoisella katolla. Katto muistuttaa ylioppilaslakkia.

Siinä ei ollut normaali H-kaavio. Pitkä halho, jossa vaihdevipua liuvutettiin eteen- taakse. Ykkönen edessä, kakkonen vedettiin kepistä taakse. No nyt tuli kynnys vastaan, keppiä piti kohottaa muutaman sentin korokkeen yli.
Keppi laskeutui taas samaan tasoon, kolmonen oli päällä. Taakse edelleen vetämällä nelonen. Ja päin vastoin toimien pienempää sisään.

Alueet saattoi olla toisessa kepissä. Olikohan suunnanvaihtaja kolmannessa. En muista, aikaa on tuon kanssa pelaamisesta jo tovi vierähtänyt.
normal_002.jpg

Edit: tuossa se päästään viksahtaneen engelsmanni-insinöörin keksintö on. Mikähän oli tuo alempi pikkuvipu, oliko siinä alueet vai suunnanvaihto?
Mutta jos siinä on alueet, missä ihmeessä oli suunnanvaihto? Synkrolaatikko kumminkin.

Kaikilla ei taidakaan olla tietoa, minkälaisen liikesarjan takana tuossa lottovaihteessa on siirto kakkoselta kolmoselle. Näin se menee: alas-eteen-ylös-taakse-alas ja kas kumma, vaihde on kolmosella. <---Netin syövereistä tämä löydetty. Itse en muista, että se aivan näin monimutkainen olisi ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kirvoja? Niitä on jossain päin runsaasti. Näky löytyvän täältäkin. Ei kuitenkaan vielä niin paljon, että torjuntakynnys olisi ylitetty. Joka on tähkällä olevassa viljassa 10 kirvaa/kasvi.

Se on kyllä kuivuuden vaivaamaan kasvustoon jo aika lailla sama, antaa kirvojen tappaa niin tarvii puimuria syksyllä paskotella.

Märkää, kuivaa, kirvoja, mitä seuraavaksi? Heinäsirkkoja tietenkin..
Ei onneksi. Kavereilla kyllä käyneet taloksi. Aikalailla tappioiden minimointia tämä on jo, tulosta ei enään voi tehdä tänäkään vuonna, mut jos jollain konstilla edes kriittisen pisteen saavuttaisi.

Tai no. Vuosi vuodelta menee vaikeammaksi ja vaikeammaksi yltää voitolle, joten jos kerta maatalouden alasajo on pitkän hitaan kitumisen ja kuoleman takana jokatapauksessa, niin samantien tekee sitten oikein helvetin komean konkurssin, lähtee kunnon pamauksella eikä vain vajoa juoksuhautaan :geek:
 
83Ford6610.jpg

Ylioppilasmalli. Vaati vähintään ylioppilaan taidot liikkeelle saamiseksi..
Eipäs, Fordin oma ohjaamo valkoisella katolla. Katto muistuttaa ylioppilaslakkia.

Siinä ei ollut normaali H-kaavio. Pitkä halho, jossa vaihdevipua liuvutettiin eteen- taakse. Ykkönen edessä, kakkonen vedettiin kepistä taakse. No nyt tuli kynnys vastaan, keppiä piti kohottaa muutaman sentin korokkeen yli.
Keppi laskeutui taas samaan tasoon, kolmonen oli päällä. Taakse edelleen vetämällä nelonen. Ja päin vastoin toimien pienempää sisään.

Alueet saattoi olla toisessa kepissä. Olikohan suunnanvaihtaja kolmannessa. En muista, aikaa on tuon kanssa pelaamisesta jo tovi vierähtänyt.

Joo! Just toi! Mä en vaan kertakaikkiaan tajunnu sitä systeemiä.
 
Tai no. Vuosi vuodelta menee vaikeammaksi ja vaikeammaksi yltää voitolle, joten jos kerta maatalouden alasajo on pitkän hitaan kitumisen ja kuoleman takana jokatapauksessa, niin samantien tekee sitten oikein helvetin komean konkurssin, lähtee kunnon pamauksella eikä vain vajoa juoksuhautaan :geek:
Positiivinen ja reipas asenne.:salut:
Komea konkurssi, ei jää muuta kun risaset kamppeet päälle. Naapureillekin riittää juttua muutamaksi vuodeksi. Loppuelämä voidaan keskittyä juopotteluun sosiaalitoimiston rahoilla.

Minäkin muistan maatalouden kehitystä jo melkoisen siivun. Nyt ollaan tällä alalla oikeasti syvissä vesissä, syvemmissä, kuin koskaan on oltu.
 
Viimeksi muokattu:
Positiivinen ja reipas asenne.:salut:
Komea konkurssi, ei jää muuta kun risaset kamppeet päälle. Naapureillekin riittää juttua muutamaksi vuodeksi. Loppuelämä voidaan keskittyä juopotteluun sosiaalitoimiston rahoilla.

Minäkin muistan maatalouden kehitystä jo melkoisen siivun. Nyt ollaan tällä alalla oikeasti syvissä vesissä, syvemmissä, kuin koskaan on oltu.


Ihmiset ei ymmärrä.
 
Näin se menee: alas-eteen-ylös-taakse-alas ja kas kumma, vaihde on kolmosella. <---Netin syövereistä tämä löydetty. Itse en muista, että se aivan näin monimutkainen olisi ollut.

Ja jotkut ovat väittäneet Saab96:n rattivaihdetta jotenkin hankalaksi....

Tuo Fordin vaihdekeppihässäkkä siis aikana, kun Natikassa taisi olla jo vedeltävä suunnanvaihtaja.
 
Back
Top