Ikarus
Respected Leader
Nuffieldin välykset on tulleet tutuksi, eikä 165:nen vieras ole. Leukussa oli jo parempi ohjauksen tehostin, se saattoi mennä jopa suoraankin. Karuja laitteita nykymittapuulla, aikanaan ykköskoneita.No juu, 165 ohjauksessa suorastaan kuuluu olla välystä semmonen 1/2 -1 rattikierrosta. Se saa nimittäin vauhdin tuntumaan kahta kovemmalta (ja kauheammalta). Nuffieldissa/ Leylandissa on sama ohjaussysteemi ja niihinhän saa sen Kylmäkosken kertojan.... Siinä on vauhtia ja vaaratilanteita kun mennään kuuttakymppiä ja jos ei ole vantti säädetty just kohdalleen! Tai jos on kokematon kuski. Ensikertalaiset tahtoo aina lähteä korjaamaan sitä klappia niin että mennään aivan siksakkia jo kahdenkympin vauhdissa....
Omassa koneessa on kans melko eksoottinen ajotuntuma, tehostin tehostaa paremmin toiseen suuntaan, tai välillä voi olla tehostamattakin...Liekkö sit taas ilmaa sielä... Ratissa on semmonen kohtuullinen 3/4 kierrosta välystä, jarrut on toispuoleiset ja toinen eturengas on paljon kuluneempi joten kone ei liukkaalla tahdo kääntyä ku oikealle....se on jännä havainto 38km/h nopeudessa ku muistaa että ainiin, eihän tää tuohon seuraavan mutkan suuntaan oikein käännykkään ja jarrut on maantieasetuksella...täyttyy hytti käsistä äkkiä. Jaa niin, on siitä kytkin on kans loppu ja synkrolootaa ei tietenkään ole... tunnin-pari ku tekee tolla pskalla lumihommia niin ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa niille ketkä ennen ajoi tuollasella kellon ympäri pitkää päivää. Eikä tuo ole edes pahimmasta päästä kone, hytti, lämppäri, kaksoiskytkin jne herkut sentään löytyy.
Ennen oli miehet rautaa ja laivat laivantekoaineesta tehty! (Rauno Repomies)
Noilla kynnökselle ensimmäistä muokkauskertaa, oli se aika karua hommaa. Kuumaa, pölyistä, meluista ja hirvittävää röykytystä onnettomalla istuimella. En ihmettele, että nykyisilläkin 50:llä viljelijöillä on selät hajalla, noilla tai vastaavilla ne uransa aloitti.
Jos noilla pitäisi yrittää selvitä nykyaloista ja töistä, ei tulisi mitään. Apukoneena noita on paljonkin ja soveltuvat kevyempiin töihin tasaisilla pelloilla tai linkoushommiin jne.