Vaimon veljellä on pari Leukkua, ihan viimeisiä keltaisia ja ihan viimeisiä sinisiä. Onhan ne ihan hyviä ikäisekseen, mutta jotenkin niissä näkyy se ihmeellinen brittipersoonallisuus mitä 80-luvulla oli, kummallisia ratkaisuja ja moottori ei kyllä ruostu kun tihkuu joka saumasta öljyä. Omasta mielestä 5000 Ford on oikeastaan lujimpia traktoreita mikä on saatu aikaiseksi, kotitilallakin on vielä nelostraktorina vm72 viistonninen, ostettu vuonna -73, kerran kytkin laitettu ja puolimoottori uusittu 13 vuotta sitten. Täys kone vielä, ei saaa loppumaan millään.
Minulla on ajokuntoinen Leukku Syncro. Harrastetraktori. Ei tosiaan ruostu lohko. Ainoat sähkölaitteet, mitkä toimii, ovat lämpömittari ja lämmityslaitteen puhallin.
Aktiivivuosinaan lähes paloi pellolle, johtosarja kärähti. Koneessa ollut jauhesammutin oli Leukun pelastus.
Sillä vedettiin aina pitkä päivä Varstan kelasippuria, niin pitkää päivää ei kukaan jaksanut ajaa, että sen 70 l tankki olisi loppunut.Yrittäkää millä tahansa nykyvehkeellä samaa.
Koneessa lienee 10-12 tuhatta tuntia, ei ole aukaistu.
Jarruja noissä ei ollut kunnollisia edes uutena. Varmasti lukkiintuvat jarrut.
Edit: tuntimäärä on arvio, koska johtosarjan vaihdosta huolimatta sähkövikoja ilmaantui mystisesti. Vai onkohan tuntimittari kumminkin vaijerilla.
Oli sekin, öljyinen lohko, johtosarja tulessa.. hetki hätäistä jauhesammuttimen kanssa turaamista ja sen jälkeen toteaminen, palaako loppuun vai ei..
Nostolaitteen toiminta oli nytkyttävää piinaa, paitsi äskettäin siihen piti vaihtaa pumppu ja se tasoittikin nostovarsien nytkymistä.
Siinä on takana ''peräreppu'' hydrauliikka on sen valusuojan alla. Perinteinen paikka, mistä nuhvit ja leukut aina hajosi. Sen huomasi, iso valuosa reuhahti peltoon. Ja mahdollinen nostolaitteessa oleva työkone sen mukana, kun työntövarsi on siinä repussa kiinni.