Suuri maatalouskeskustelu

Minä olen case-miehiä. 1394 hydra shift,4 veto.Hidashan se on kun perkeles mutta kyllä sillä lumet lykkii,ku ei nykyään oikein muuta käyttöä ole. Nuorena poikana sitä haaveili case ih 5150 maxxumista:p
Eikös tuo 1394 ole nimenomaan jo sillä Sekuran tasalattia ohjaamolla?

Isot Maxxumit oli Cumminsin kutosella. Urheilullinen roilakka ääni, kova kone vetämään, mukavan kompakti koko. Olen joskus Maxxumilla VM:n suorakylvökonetta vetänyt, oikein hyvä peli. Ei se jyrkkäänkään vastarinteeseen hyytynyt. Lapikasta lattiaan niin kiihdytti vain vauhtiaan.
 
Tuli tässä pihasaunan lauteilla mieleen,että onko täälä muita ns.perinteen vaalijoita? Tällä tarkoitan sitä,että itse en nuorena kloppina ajatellutkaan tähän kotipaikalle jäämistä mutta kun ikää karttui ja vaimo löytyi maailmalta, niin ostettiin vanhemmilta tämä kotipaikka ja muutettiin tähän. Vähät pellot on toki vuokralla ja molemmat päivätöissä mutta tässä on meikäläisiä reilu 150-vuotta ollut ja omat vaiheensa tilan jatkuvuuden kanssa. Omalle isälle oli iso juttu,että tähän tultiin ja ei ole ollut valittamista.Jotenkin sitä tuntee olevansa isiensä mailla:)
 
Eikös tuo 1394 ole nimenomaan jo sillä Sekuran tasalattia ohjaamolla?

Isot Maxxumit oli Cumminsin kutosella. Urheilullinen roilakka ääni, kova kone vetämään, mukavan kompakti koko. Olen joskus Maxxumilla VM:n suorakylvökonetta vetänyt, oikein hyvä peli. Ei se jyrkkäänkään vastarinteeseen hyytynyt. Lapikasta lattiaan niin kiihdytti vain vauhtiaan.
Joo,kyllä tässä tasalattia ohjaamo on ja ihan viihtyisä käyttää.
 
Oli se näin jälkikäteen ajatellen aika hurjaa touhua, ei ollut työturvallisuus prioriteettilistan ykkösenä,
Kaikkien äänien yli tälläkin hetkellä kuuluva tinnitus vahvistaa tuon. Oikeassa korvassa on vielä omat rutinansa, luulen että johtuu moottorisahasta ja siitä, että leikkuupuimurin moottori oli juurikin oikean korvan juuressa. Kuulokorvaimien käyttö ei ollut muodissa tuolloin.
 
Tai jostai halvalla käytetty suurtalouskeittiön monitoimikone vispilällä. (Vastauksena kirnukysymykseen).

4025052-z18001.jpg
 
Kannulypsykauden kummajaisia myös. Vanusiivilän läpi kaadettiin lypsykannu, isoimmat kärpäset, roskat ja rökäleet juuttuivat vanuun ja todentotta kissit imeksivät herkkunaan vanut. Vanulappu kävi kirurgisen tarkasti siihen tarkoitettuun kaatoränniin.
On kannua tullu kannettua. Mikäpä siinä, silloin nuori ja riski mies. Painoi täytenä kai 30kg ja kun tilatankit tuli, piti kaataa korkealle tankin kannella olevaan siiviläsuppiloon suhteellisen hitaasti.

Täysi kannu kummassakin kädessä oli tasapainoisempi kävellä.

Eipä silti, kyllä putkilypsukone oli merkittävä harppaus, ei sitä kannun raahaamista tullut ikävä.
 
Eikös tuo 1394 ole nimenomaan jo sillä Sekuran tasalattia ohjaamolla?

Isot Maxxumit oli Cumminsin kutosella. Urheilullinen roilakka ääni, kova kone vetämään, mukavan kompakti koko. Olen joskus Maxxumilla VM:n suorakylvökonetta vetänyt, oikein hyvä peli. Ei se jyrkkäänkään vastarinteeseen hyytynyt. Lapikasta lattiaan niin kiihdytti vain vauhtiaan.
Case maxxum-sarja oli kyllä aika toimivan ja käteensopivan oloinen kone, voimaa oli ja toimiva vaihteisto. Oli 4-portainen pikavaihde ja hydraulinen suunnanvaihtaja, mallia oli otettu pyöräkuormaajan vaihteistosta. Se oli omana aikanaan 90-luvulla hieno ja edistyksellinen kone.
 
En minäkään ole kuullut, että Samea olisi kukaan kuplille kehunut. Valmet 605 oli jo aika hyvä vehje, tasainen lattia, lämmin hytti, kepit sivulla, kohtuullisen hiljainenkin, paitsi tieajossa, jossa perinteinen Valmetin perän jollotus.

Valmet 502 oli edelläkäviä, yli 10 vuotta ergomiassa kilpailijoitaan edellä. Tasaista lattiaa, kepit sivulla, lämmityslaite jne. alkoi tulla vasta 80-luvulla, Leukut ja DB Sekuran hytillä jne. DB:llä oli joku helvatan korkea tasalattiaohjaamo jo ennen Sekuraa, traktori oli korkea kuin kerrostalo. Leukut (British Leyland- Nuffieldin perillinen) sitten lopahti keltaiseen mallisarjaan ja maahantuonti lopettiin. Leylandilla oli tosi hyvä Syncro (mallisarja oli tuo Syncro) vaihteisto sivukepeillä. Vaihteisto on niissä erittäin luja, se on joku panssarivaunun laatikko.

Vaimon veljellä on pari Leukkua, ihan viimeisiä keltaisia ja ihan viimeisiä sinisiä. Onhan ne ihan hyviä ikäisekseen, mutta jotenkin niissä näkyy se ihmeellinen brittipersoonallisuus mitä 80-luvulla oli, kummallisia ratkaisuja ja moottori ei kyllä ruostu kun tihkuu joka saumasta öljyä. Omasta mielestä 5000 Ford on oikeastaan lujimpia traktoreita mikä on saatu aikaiseksi, kotitilallakin on vielä nelostraktorina vm72 viistonninen, ostettu vuonna -73, kerran kytkin laitettu ja puolimoottori uusittu 13 vuotta sitten. Täys kone vielä, ei saaa loppumaan millään.
 
Meillä oli muistaakseni tämä,ku olin pikkupoika.Isääki harmitti ku laittoi kiertoon,ku täs asiaa muisteltiin.Jotain hämäriä muistikuvia on itellä ku kiviä kerättiin tällä. Startis vaan oli jotain häikkää.9547.jpg
 
Vaimon veljellä on pari Leukkua, ihan viimeisiä keltaisia ja ihan viimeisiä sinisiä. Onhan ne ihan hyviä ikäisekseen, mutta jotenkin niissä näkyy se ihmeellinen brittipersoonallisuus mitä 80-luvulla oli, kummallisia ratkaisuja ja moottori ei kyllä ruostu kun tihkuu joka saumasta öljyä. Omasta mielestä 5000 Ford on oikeastaan lujimpia traktoreita mikä on saatu aikaiseksi, kotitilallakin on vielä nelostraktorina vm72 viistonninen, ostettu vuonna -73, kerran kytkin laitettu ja puolimoottori uusittu 13 vuotta sitten. Täys kone vielä, ei saaa loppumaan millään.
Minulla on ajokuntoinen Leukku Syncro. Harrastetraktori. Ei tosiaan ruostu lohko. Ainoat sähkölaitteet, mitkä toimii, ovat lämpömittari ja lämmityslaitteen puhallin.

Aktiivivuosinaan lähes paloi pellolle, johtosarja kärähti. Koneessa ollut jauhesammutin oli Leukun pelastus.

Sillä vedettiin aina pitkä päivä Varstan kelasippuria, niin pitkää päivää ei kukaan jaksanut ajaa, että sen 70 l tankki olisi loppunut.Yrittäkää millä tahansa nykyvehkeellä samaa.

Koneessa lienee 10-12 tuhatta tuntia, ei ole aukaistu.

Jarruja noissä ei ollut kunnollisia edes uutena. Varmasti lukkiintuvat jarrut.

Edit: tuntimäärä on arvio, koska johtosarjan vaihdosta huolimatta sähkövikoja ilmaantui mystisesti. Vai onkohan tuntimittari kumminkin vaijerilla.
Oli sekin, öljyinen lohko, johtosarja tulessa.. hetki hätäistä jauhesammuttimen kanssa turaamista ja sen jälkeen toteaminen, palaako loppuun vai ei..

Nostolaitteen toiminta oli nytkyttävää piinaa, paitsi äskettäin siihen piti vaihtaa pumppu ja se tasoittikin nostovarsien nytkymistä.

Siinä on takana ''peräreppu'' hydrauliikka on sen valusuojan alla. Perinteinen paikka, mistä nuhvit ja leukut aina hajosi. Sen huomasi, iso valuosa reuhahti peltoon. Ja mahdollinen nostolaitteessa oleva työkone sen mukana, kun työntövarsi on siinä repussa kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on ajokuntoinen Leukku Syncro. Harrastetraktori. Ei tosiaan ruostu lohko. Ainoat sähkölaitteet, mitkä toimii, ovat lämpömittari ja lämmityslaitteen puhallin.

Aktiivivuosinaan lähes paloi pellolle, johtosarja kärähti. Koneessa ollut jauhesammutin oli Leukun pelastus.

Sillä vedettiin aina pitkä päivä Varstan kelasippuria, niin pitkää päivää ei kukaan jaksanut ajaa, että sen 70 l tankki olisi loppunut.Yrittäkää millä tahansa nykyvehkeellä samaa.

Koneessa lienee 10-12 tuhatta tuntia, ei ole aukaistu.

Vaimon veljellä on molemmissa kaksi sammutinta, toinen hytissä ja toinen ulkopuolella. Osti tuon sinisen viime vuonna ja ensiksi asensi päävirtakytkimen ettei palaisi latoon :D Siinäkin oli jo ollut sähköpalo, sulakeraiasta lähtenyt. Ja tais mennä vaihteensiirrin pois paikaltaan, ei muuta kuin laatikon kansi auki ja taas menoksi.
 
Voihan perse. Tilanne uhkaa karata käsistä. Toi värkki vuotaa ku seula.

Eikö se ollut niin että maitokäsittely on hyväksi puulattialle? Vetosin siihen kun jätin separaattorin, miehen ja bissen sotatoimialueelle keskenään selviytymään.

Välillä tässä tössäröidessä kyllä vilahtaa mieleen että sitä kermaa saa tosiaan kaupastakin. Tämä mun tapa on tietysti työläämpi, näyttävämpi ja sotkuisempi ja toistaiseksi kermattomampikin.
 
Kissat 3kpl ja koirat 2kpl osallistuivat kunniakkaasti raivaustöihin.

Tilanne saatiin hallintaan. Värkistä puuttui yksi onneton pieni nippeli mikä lymyili laatikon nurkassa.

Lopputulos varsin hyvä. 1,5litraa maitoa (eli se osuus mikä ei lainehdi lattialla) mistä tuli 3dl kermaa. En tiedä onko tuo muinaislehmä kovin kermainen vai koneen säädöt vähän hövelit. Kerman määrä tuntuu vaan vähän isolta. Aamulypsyltä täytyy ottaa ilmainen uusinta separoinnista ja kokeilla sitä voin tekoa.

Mieskin leppyi.
 
Kissat 3kpl ja koirat 2kpl osallistuivat kunniakkaasti raivaustöihin.

Tilanne saatiin hallintaan. Värkistä puuttui yksi onneton pieni nippeli mikä lymyili laatikon nurkassa.

Lopputulos varsin hyvä. 1,5litraa maitoa (eli se osuus mikä ei lainehdi lattialla) mistä tuli 3dl kermaa. En tiedä onko tuo muinaislehmä kovin kermainen vai koneen säädöt vähän hövelit. Kerman määrä tuntuu vaan vähän isolta. Aamulypsyltä täytyy ottaa ilmainen uusinta separoinnista ja kokeilla sitä voin tekoa.

Mieskin leppyi.
Hieno juttu, siitä se siilaantuu! Muinaislehmäsi on oikeasti kermainen, maidon rasva-% yli 5. Rotuominaisuus.

Nyt jäämme mielenkiinnolla odottelemaan kirnuamistestin tuloksia.
 
Muista sitten Baltriber, että kesävoissa pitää olla suolaa tolkusti. Muistan vielä yli 40 vuoden takaakin sen, että sitä mamman kesävoita kun hieraisi esim. jalkahaavaan, kuten kunnon ensiapu vaati mätäkuussa, niin taatusti suola tuntui haverissa....

Siinä on säilymisen kannalta aika tärkeä pointti, suolalla, nimenomaan kesällä.

Kermaa saattaa tulla sun asetuksilla vähän reilusti, mutta sen näkee paremmin sitten, kun sulla on mennyt läpi isompi tälli maitoa. Se voi antaa -hövelisti- pikkutällistä, tasoittuu, kun isompi satsi kyseessä.
 
Back
Top