Suuri maatalouskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
20180830_094347.jpg
Puimuri puhdistettuna talviteloilla.
Uutta kulutuspalaa ja hitsaamalla jatkettua lehteä Överumiin.

Vettä olisi toivottavaa saada kyntöjäkin ajatellen. Puhumattakaan kaivoista.

En usko, että sarka-aura uppoaa ilman lisäpainoja uusillakaan kulutusosilla ainakaan jäykillä mailla.

Kääntöaura voisi painavampana mennä. Odoteltava sateita.

Viime syksynä käänsin kärkipalat. Kuluivat 20 ha:n kynnöissä loppuun. Ja kynnän vain vähiten kiviset maat.
Siitä voi miettiä, minkälaisia täällä on ne kiviset.20180830_100449.jpg

Viimeksi muokattu:
Markkinarako..

Kuopion uudistettuun Kallansilta-kompleksiin ajettiin varmasti vuosien mittaan noin puolet Savon kivistä noin niinkuin pohjaksi. Kuopion ympäristön tieverkkoa on rakennettu niin kauan kuin muistan, aina on jossain hitonmoinen remontti päällä.

Kuka muistaan wanhan Siilinjärven tien....se oli nimittäin valovoimainen. Kapea ja kivinen.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.291102
Jarmo Itälehto lastasi auran päälle jättipainot kynnön MM-kisoissa
Maatalous22:00Veikko Niittymaa
Suomalaistoiveet ovat korkealla, kun traktorikynnön valiot ottavat toisistaan mittaa tulevana viikonloppuna rutikuivassa Etelä-Saksassa.

ISMO NÄKKI
469382-jpg.jpg

Jarmo Itälehto asensi peräti 300 kilon lisäpainot auraan, kun aurat eivät muutoin pystyneet rutikuivaan maahan.

Savolaispeltojen ympärillä on yleensä joitakin kiviraunioita. Kivi on loputon luonnonvara siellä, missä niitä on.
20180830_120944.jpg
Näin on, isoja ja pieniä, eikä ne lopu koskaan. Raunion takana oleva ohran sänki onkin jo kylvökunnossa, kevyesti glyfosaatilla vihreät pois ja seuraava viljelytoimenpide keväällä suorakylvö.

Täällä voisi maalajin lisäluokituksena olla multavuudeen sijasta kivisyys, vähäkivinen hietamoreeni, kivinen htmr
jne.

Täytyy olla jotenkin vinksahtanut luonne, joka näitä mäkimaita kyntää.
Uskomaton show keväällä kivien kanssa, jos sen virheen tekee.

Tämän olen itsekin huomannut kaupassa kierrellessäni. Nyhtökaurat ja muut ovat usein vanhenneet hyllyyn ja niitä on isot läjät -30% / -50% lapuilla merkattuna odottelemassa roskikseen päätymistä.

Eilen olin kaupassa asioimassa ja asiakas kyseli nyhtökaura tuotteita. Ei kuulemma tule, koska kokeiltu. Menee pari, ja sitten loput roskiin. Tilattaessa saa kyllä.

Ei tarvinnut kuitenkaan lisäpainoja, yllätys oli, että maassa pysyy.
Aurassa uudet kulutusosat, ilman niitä ei toivoakaan.Katso liite: 23715
Mukavasti näyttää menevän. Mureneekin hyvin, muokkautuu jo näin kyntövaiheessa. Tässä kotimökin lähistöllä on maat enempi savikoita, ei siitä kyntämisestä niin perusteta tässä. Kultivaattori on se työkalu useimmiten, tai sitten keväällä lautasella sängestä. Mut kevyillä mailla kyntö kyllä on verraton menetelmä. Nyt olis muuten myös loistavat syyskylvökelit mikäli semmoiseen mielenkiintoa on.

Vettä olisi toivottavaa saada kyntöjäkin ajatellen. Puhumattakaan kaivoista.

Me ollaan asuttu tässä nyt 6 vuotta, ekan kerran uhkaa kaivosta vesi loppua. Saisi kyllä sataa ja reippaasti.

Olen mielenkiinnolla seurannut tätä ketjua. En tajua maanviljelystä yhtään mitään, vaikka pidän aihepiiriä todella kiehtovana, joten on kiva saada täältä näitä pieniä tiedonjyviä. Jatkakaa ihmeessä!

Me ollaan asuttu tässä nyt 6 vuotta, ekan kerran uhkaa kaivosta vesi loppua. Saisi kyllä sataa ja reippaasti.

Olen mielenkiinnolla seurannut tätä ketjua. En tajua maanviljelystä yhtään mitään, vaikka pidän aihepiiriä todella kiehtovana, joten on kiva saada täältä näitä pieniä tiedonjyviä. Jatkakaa ihmeessä!

Kuivuuden aiheuttama koko sektorin tilanteen kauheus ei ole vielä selvinnyt päättäjille, rahoittajille eikä muille alan teollisille toimijoille. Ilmeisesti ei vielä ihan kaikille viljelijöillekkään.
Puhutaan miljoonista ja miljoonista kiloista säilörehua jota ei ole eikä tule koko Euroopassa.

Teurastamo pyysi täyttämään lomakkeen ja ilmoittamaan "syksyllä odotettavissa olevat teurastukset". 11 Vuotta olen puikoissa ollut ja tämmöistä pyyntöä ei vielä ole tullut vastaan. Jurttileike josta aiemmin mainitsin ja foorumilla horistiin kuihtui osaltani puoleen. Ei tule kuin 40 tonnia. Ei hyvä. Kolmas sato on saatava vaikka se sitten persiistä onkin.

Kuivuuden aiheuttama koko sektorin tilanteen kauheus ei ole vielä selvinnyt päättäjille, rahoittajille eikä muille alan teollisille toimijoille. Ilmeisesti ei vielä ihan kaikille viljelijöillekkään.
Puhutaan miljoonista ja miljoonista kiloista säilörehua jota ei ole eikä tule koko Euroopassa.

Teurastamo pyysi täyttämään lomakkeen ja ilmoittamaan "syksyllä odotettavissa olevat teurastukset". 11 Vuotta olen puikoissa ollut ja tämmöistä pyyntöä ei vielä ole tullut vastaan. Jurttileike josta aiemmin mainitsin ja foorumilla horistiin kuihtui osaltani puoleen. Ei tule kuin 40 tonnia. Ei hyvä. Kolmas sato on saatava vaikka se sitten persiistä onkin.

Näyttää se viljelijöille auenneen. Navetoita tyhjenee vauhdilla, mitä ei ole vielä koskaan aikaisemmin nähty. Kuivuus oli monelle se viimeinen pisara. Monta vuotta nälkärajalla, viime syksy ja tämä kaupan päälle, ei kestä enää perse. Tuottajahinnoille kotieläintuotteissa ei tapahdu mitään, ei ainakaan nousua.

Useimmat kotieläintilat täälläkin yrittää kolmatta nurmisatoa. Näyttäisi jonkunlainen jopa lähtevän, laadullisesti se on kuraa, mutta mahan täytettä.

Jo ensi talvena kotimaisista kotieläintuotteista alkaa tulla pulaa?

Pitiköhän laitella joku hehtaari ruista hengen pitimiksi? Olosuhteet olisivat optimaaliset.
Soittelin jopa paikalliselle pienmyllylle, joka ostaa joitakin kymmeniä tonneja ruista/v. Rukiin hinta on tällä hetkellä sama kuin rehuohran.
Se ei kannusta rukiin laittoon.

Mielestäni Niinistö kommentoi ihan asiallisesti, olivatko ensimmäiset kannanotot median ylilyöntejä?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/201808302201172399_pi.shtml

- Siinä on lähtökohta se, että haluan selvittää, kun on olemassa tieto, että jo nyt on kasvisruokapäiviä varuskunnissa ja on tietoa eri varuskunnista, että silloin hävikki on aika suuri. Silloin varusmiehet jättävät syömättä.

Sotkussa kauppa käy?

- Ja sitten sotkussa kauppa ilmeisesti käy. Halusin tätä puolta selvittää, että mikä on tämän hävikin ja tarvitun energian suhde, Niinistö sanoo.

Puolustusvoimien ruokahuollosta vastaava Leijona Catering on kertonut, että se tarjoaa kasvisruokana soijasuikaleita ja quornia, joka on lihaa korvaava sieniproteiini.

- Miksi sitten kotimaista maataloutta ei tässä hyödynnetä, härkäpapua tai muuta, minkä takia pitää tuoda sademetsäsoijaa Suomeen. Hallitus on antanut linjauksen tästä kotimaisen maatalouden huomioonottamisesta, niin minkä takia sitten Leijona Catering toisi sademetsäsoijaa maailmalta, ministeri Niinistö kysyy.

@Ikarus . Osta Ford markille. :)
Ruosteinen metalli alkaa uskomaan voimaa Savossakin on savinen/kivinenpelto tai ihan mitä tahansa.
Jos kun olen rehellinen. Onhan nämä nyky traktorit hienoja. Joustikista määrätään. :(
Kuka enää osaa välilkaasulla vaihtaa? Minä en ole vanha ja silti autokoulussa opetettiin tämä kansalaistaito.

@Ikarus . Osta Ford markille. :)
Ruosteinen metalli alkaa uskomaan voimaa Savossakin on savinen/kivinenpelto tai ihan mitä tahansa.
Jos kun olen rehellinen. Onhan nämä nyky traktorit hienoja. Joustikista määrätään. :(
Kuka enää osaa välilkaasulla vaihtaa? Minä en ole vanha ja silti autokoulussa opetettiin tämä kansalaistaito.
Kyllähän tuolla @Leaderwolf in markki III:llä ? jo kääntöaurakin kulkee. Huikaisevan kuivaa näkyy olevan. Ajonopeutta pystyy noilla maapohjilla ilmeisesti pitämään hyvin, täällä jos ajat yli 6 km/h ja kun aura ottaa pohjakiveen, lennät lähes ulos hytistä..

Kääntöauraa olen tietoisesti vältellyt. Metallityö askartelut kulutusosien kanssa kaksinkertaistuu. Eikä kynnettävät alat minullakaan ole valtavia, enin osa suorakylvönä.

Sähkövehkeitä on uudet traktorit täynnä. Eihän niillä kaikilla osaa edes ajaa, viikon kun lueskelee käyttöohjekirjaa, saattais jo lähtee tulille.

Tuossa Hopassa sähkörihveliä vähän ja ei tässäkään minun jo täysi-ikäiseksi tulleessa kyntötraktorissa. @Leaderwolf huomioi konepellin väri.:)
20180831_081954.jpg

Back