Suuri maatalouskeskustelu

Aloitin kans just äsken syyskynnöt. Vähän mansikkamaan pohjaa naisväelle. 2x10 metrin vedoilla ei ihan kerennyt saamaan auroja säätöön, joten kuvaa ei kehdannut ottaa. Överumin V-siipi sukelsi maahan ongelmitta.
 
Olin joskus aikanaan istuttanut perunaa ja kaverit kehui, että noin saa enemmän penkkimetrejä hehtaarille, kun tekee mutkia.
Nykyään kun voin lähinnä katsella toisten kyntämiä peltoja, niin pakko todeta että hyvin kynnettyä lohkoa on ilo katsella. Luotisuorissa kyntöviiluissa kyllä silmä lepää, pakko tunnustaa. Ja toisaalta sellaista rotan repimän näköistä kynnöstä katsellessa kyllä ”vanne puristaa päätä..”
 
Aloitin kans just äsken syyskynnöt. Vähän mansikkamaan pohjaa naisväelle. 2x10 metrin vedoilla ei ihan kerennyt saamaan auroja säätöön, joten kuvaa ei kehdannut ottaa. Överumin V-siipi sukelsi maahan ongelmitta.
Tarinaa auran säätämisestä ja kynnöstä yleisestikin.
http://www.virtuaali.info/opetusmaatilat/3/file/Kyntoaurat.pdf

V-siivellä on tuo omakin vanha Överum. Se on kevyt vetää ja kääntää säädöissä ollessaan viilun hyvin.
 
Tarinaa auran säätämisestä ja kynnöstä yleisestikin.
http://www.virtuaali.info/opetusmaatilat/3/file/Kyntoaurat.pdf

V-siivellä on tuo omakin vanha Överum. Se on kevyt vetää ja kääntää säädöissä ollessaan viilun hyvin.
Selailin hiukan sieltä täältä.

Monet alallakin puhuvat nostovarsista kun tarkoitetaan vetovarsia, kuvissa selkeästi esitetty.

Ensimmäisen viilun leveydestä olen aina ollut vähän eri mieltä. Jos se säädetään auran tuumaluvun mukaan tai samaksi kuin muut viilut, on jälki epätasaista. Traktorien takarenkaat ovat yleensä leveämmät kuin vako, joten se polkee vähän. Jos ensimmäisen viilun vähän leveämmäksi, saa jäljen tasaiseksi. Sivulla 45 näkyy ensimmäisen viilun kapeus, joka saattaa johtuukin siitä, että se kaatuu muita syvemmälle. Tuuma pari lisää, niin tasoittuu.

Hyvä että tuo laiskan miehen avaustapa on virallistettu. Sitä oikeaoppista säätörumbaa ei kyllä kukaan normaalina kyntöaikana tee.

Vesivaon tekoa olisi voinut vähän paremmin pohjustaa. Muutamankin sentin syvyyden madallus viimeisillä vedoilla vähentää lopputöitä.

Pahoja tällaiset keskustelut ja oppaat, alkaa tehdä mieli taas muutaman vuosikymmenen jälkeen tuntemaan kääntyvän maan tuoksua!
 
 
Meillä on omppuja. Vallan hitokseen paljon omppuja. Toveri @Ikarus laittoi taannoin erittäin hyvän linkin. Siinä selostettiin hyvin kattavasti kuinka lehmänkantturalta karkaa hönkä kun sen kurkkuun juuttuu peruna tai omena.

No siitä taas psykoosit tulille ja omenaa pienimään mikroskooppisiksi atomeiksi ettei muinaismansikki ole sorkat kohti otavaa. Ei mikään vartinhomma.

Istuskelin pihassa omenatalkoissa kun naapurin mummo sattu paikalle. Tuli kohta takasin muinaismuiston kanssa. Että nää maatalousmuseovehkeet voikin parantaa elämänlaatua.

Mansikki ehkä jää henkiin, mielenterveys säilyy suht vakaana ja lapset pysyy pois pahanteosta kun ne laittaa murskaamaan omppuja.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1.4 MB · Luettu: 37
Oppaassa ei puhuttu mitään traktorin raideleveydestä. Sehän kai pitäisi olla niin, että renkaiden sisäväli on 3 kertaa auran tuumaluku. Tällöin siis aura asettuisi aina perässä vedettäessä luonnollisesti traktorin "keskelle" ja vetovarsien kulma on yhtä suuri ja työntövarren korvakkeet melko lailla samassa linjassa keskenään. Vetokartun sivuttaissäädöllä sitten se ensimmäisen viilun leveys, kuten siinä oli mainittukin.
 
Meillä on omppuja. Vallan hitokseen paljon omppuja. Toveri @Ikarus laittoi taannoin erittäin hyvän linkin. Siinä selostettiin hyvin kattavasti kuinka lehmänkantturalta karkaa hönkä kun sen kurkkuun juuttuu peruna tai omena.

No siitä taas psykoosit tulille ja omenaa pienimään mikroskooppisiksi atomeiksi ettei muinaismansikki ole sorkat kohti otavaa. Ei mikään vartinhomma.

Istuskelin pihassa omenatalkoissa kun naapurin mummo sattu paikalle. Tuli kohta takasin muinaismuiston kanssa. Että nää maatalousmuseovehkeet voikin parantaa elämänlaatua.

Mansikki ehkä jää henkiin, mielenterveys säilyy suht vakaana ja lapset pysyy pois pahanteosta kun ne laittaa murskaamaan omppuja.

Vastavaa vekotinta on tullut itsekin käytetyksi pienenä poikasena. Vielä 70-luvulla viljeltiin lanttuakin nautakarjan rehuksi. Nosto käsin myöhään syksyllä, varresta kiinni, puukolla varsi irti ja lanttu kärriin. Varasto piti olla sellainen, ettei ne pääse jäätymään.

Talvella niistä huuhdeltiin mullat irti varmaankin jossain paljussa liottamalla, tuohon kuvassa olevaan lohkomalaitteeseen ja lehmän eteen. Samalla laitteella omenat syksyllä ja kellarista ylimääräiset perunat keväällä, niitä ei suinkaan nakattu menemään vaan syötettiin lehmille.
 
Pahoja tällaiset keskustelut ja oppaat, alkaa tehdä mieli taas muutaman vuosikymmenen jälkeen tuntemaan kääntyvän maan tuoksua!

Siinä on syksylläkin se omanlaisensa tuoksu, mutta keväällä, kun lämpimään maahan on sekoitettu karjanlantaa, Fell the force, Luke!:)

Se ei tuoksu lannalta vaan siinä on vahva ja väkevä uuden satokauden tuoksu! Siihen kun siemenen nakkaa, kyllä lähtee!
 
Kyllähän tuolla @Leaderwolf in markki III:llä ? jo kääntöaurakin kulkee. Huikaisevan kuivaa näkyy olevan. Ajonopeutta pystyy noilla maapohjilla ilmeisesti pitämään hyvin, täällä jos ajat yli 6 km/h ja kun aura ottaa pohjakiveen, lennät lähes ulos hytistä..

Kääntöauraa olen tietoisesti vältellyt. Metallityö askartelut kulutusosien kanssa kaksinkertaistuu. Eikä kynnettävät alat minullakaan ole valtavia, enin osa suorakylvönä.

Sähkövehkeitä on uudet traktorit täynnä. Eihän niillä kaikilla osaa edes ajaa, viikon kun lueskelee käyttöohjekirjaa, saattais jo lähtee tulille.

Tuossa Hopassa sähkörihveliä vähän ja ei tässäkään minun jo täysi-ikäiseksi tulleessa kyntötraktorissa. @Leaderwolf huomioi konepellin väri.:)
Katso liite: 23737
TM, ei Mark kolmonen. 7810 etc fordeissa oli kyllä komeat mörinät. Mutta ilman suunnanvaihtajaa ei hullukaan kynnä paluuauroilla :D Kyllä tuo vihreä pelti on vain eroottinen näky :love:
 
@Ikarus ja kumppanit. Jottei totuus unohdu, niin laitan pari kuvaa ja videota viime syksyltä :cool: Urakkapaikassa tuli kynnettyä loka-marraskuussa puintien jälkeen 160ha mallilla väkisin läpi, työtä käskettyä.
Tuskaa..vitutusta..turhuuden tunnetta..tupakkaa..epätoivoa. Lopulta pakkaset saapuivat pelastamaan sen mitä pelastettavissa oli. Työ jäi viimeisillään kesken kun ei enään päässyt jäljellä olevilla alueilla mihinkään, millään keinolla.
Muutamaa hyvää lohkoa seurasi aina viisi tuskaista taistelua.


IMG_20171016_151351.jpg
IMG_20171017_165755.jpgIMG_20171020_092055.jpgIMG_20171110_101104.jpgIMG_20171113_131129.jpgIMG_20171117_103403.jpg
IMG_20171122_201930__01.jpg
 
Viimeksi muokattu:
^tuos on jo tekemisen meininkiä! Siinä on kaivurihommat aika lähellä, eli sillee jännän äärellä oot päästelly
 
^tuos on jo tekemisen meininkiä! Siinä on kaivurihommat aika lähellä, eli sillee jännän äärellä oot päästelly
Jossei muisti tee temppujaan, niin monta kertaa oltiin kyllä tiukassa tai löysässä, luistelemassa töyräältä jokeen tai syvällä suossa mitä milloinkin, mutta aina pääsin jollain ilveellä omineni ylös mitä kyntöön tulee.

Lietevaunun kanssa jäin kylläkin kuin tikku paskaan, turvesuon viereiselle lohkolle.. :D
 
Jossei muisti tee temppujaan, niin monta kertaa oltiin kyllä tiukassa tai löysässä, luistelemassa töyräältä jokeen tai syvällä suossa mitä milloinkin, mutta aina pääsin jollain ilveellä omineni ylös mitä kyntöön tulee.

Lietevaunun kanssa jäin kylläkin kuin tikku paskaan, turvesuon viereiselle lohkolle.. :D

Melkoinen painajainen ison pinta-alan kyntö noissa oloissa. Märkää oli meilläkin, mutta ehkä kuitenkin paremmin läpäisevien ja enemmän kallistuksia sisältävien peltojen takia hivenen helpompaa.

Pidän kivitalikkoa etukuormaimessa kyntäessä. Ensinnäkin siksi, että isoimmat auran nostamat kivet kannan pois jo kynnön aikana. Toinen syy on se, että talikolla saa vängättyä traktorin irti sen juuttuessa kiinni. Talikko maahan pystyyn ja kallistuksella talikkoa eteen, peruutusvaihde päälle ja lukot. Taaksepäin lähtee, jos siellä on vain tilaa.

Jokusen kerran viime syksynä olisi mennyt muuten vetohommiksi.

Paskainen TM:mmä tuon urakan jälkeen. Samannäköinen oli oma kyntötraktori. Painepesuri on ihan hyvä keksintö.
 
Viimeksi muokattu:
Mikael Jungner haaveilee ruuan suhteen omavaraisesta Helsingistä – kuinka pitkälle päästään kerrosviljelyllä ja kattopuutarhoilla?

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.292751

Muutamat ravintolat Tampereella kokeilivat kasvattaa itse käyttämiään salaatteja ja yrttejä, Tampereen yliopiston ympäristöpolitiikan yliopisto-opettaja Krista Willman kertoo.

Kävi kuitenkin ilmi, että viljely vaati paljon aikaa ja ammattitaitoa.

”Huomattiin, että ravintolapäällikkö ei ole puutarhuri.”

Keskeinen ongelma. Ei onnistu itujenkaan kasvatus capuchinoa litkimällä. Toinen, että kaupungin infra pitäisi pistää kokonaan uusiksi.
Peltojahan sekä viljelijöitä meillä vielä on koko maan ruokkimiseen. Miten pitkään näillä nykykatteilla, onkin jo sitten kokonaan toinen juttu.
 
Melkoinen painajainen ison pinta-alan kyntö noissa oloissa. Märkää oli meilläkin, mutta ehkä kuitenkin paremmin läpäisevien ja enemmän kallistuksia sisältävien peltojen takia hivenen helpompaa.

Pidän kivitalikkoa etukuormaimessa kyntäessä. Ensinnäkin siksi, että isoimmat auran nostamat kivet kannan pois jo kynnön aikana. Toinen syy on se, että talikolla saa vängättyä traktorin irti sen juuttuessa kiinni. Talikko maahan pystyyn ja kallistuksella talikkoa eteen, peruutusvaihde päälle ja lukot. Taaksepäin lähtee, jos siellä on vain tilaa.

Jokusen kerran viime syksynä olisi mennyt muuten vetohommiksi.

Paskainen TM:mmä tuon urakan jälkeen. Samannäköinen oli oma kyntötraktori. Painepesuri on ihan hyvä keksintö.
Muuten hyvä mutta työkonebingo meni taas väärin, syksyllä oli tuo T6080 alla ihan työergonomian takia :LOL: Joo kyllähän kuormaajalla itsensä aika hyvin pois saa, mutta kun ei ollut :D
 
Muuten hyvä mutta työkonebingo meni taas väärin, syksyllä oli tuo T6080 alla ihan työergonomian takia :LOL: Joo kyllähän kuormaajalla itsensä aika hyvin pois saa, mutta kun ei ollut :D
Joo minä en noita nyykkäreitä toisistaan erota, sinisiäkin traktoreita on ollut, mutta pelleissä luki tuolloin vielä Ford:)
 
Joo minä en noita nyykkäreitä toisistaan erota, sinisiäkin traktoreita on ollut, mutta pelleissä luki tuolloin vielä Ford:)
En minäkään haluaisi tunnistaa, mutta kun siitä maksetaan paremmin kuin mitä omilla saa tienattua :oops: Toiset menee Hankkijan kassalle taskurahaa hakemaan, minä laskutan New Hollandilla ajosta :cool: Joskus kun tämä koko homma vielä kääntyy ympäri, ajan vain peuralla enkä enään kusekaan muita kohti. Tai kuolen odottaessa.
 
Back
Top